С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 авг 2019, 13:01, 3930 прочитания

Бързи снимки навсякъде

Съоснованата от българина Емил Новаков Scaleflex работи в сферата на оптимизация на снимки в уеб пространството.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Емил Новаков е живял на толкова много места, че изглежда някак си логично бизнесът му да е свързан с лесно разпространение на данни по целия свят. Съоснованата от него компания Scaleflex работи в сферата на компресирането на снимки, така че те да могат да се отварят бързо и лесно от която и да е част на света и в правилния формат на различни типове устройства. Алгоритмите, с които разполага компанията, правят мобилните приложения и уебсайтове бързи – особено важно качество за онлайн бизнесите днес, когато търпението на потребителите е по-малко от всякога. Самият Новаков се позовава на скорошно изследване, според което 50% от интернет потребителите искат една страница да се зареди за под две секунди. "Това е трудно при продуктовите уеб страници и мобилни приложения", казва Новаков. "Нашата идея беше да ускорим този процес."

Новаков и Scaleflex ще имат възможност не само да ускорят този процес, но да ускорят и собствения си растеж. Неотдавна компанията се превърна в поредната инвестиция на българския фонд Brightcap Ventures, който финансира стартъпа с 200 хил. евро под формата на конвертируем заем. "В момента сме 12 души. Целта е с тези средства да добавим още няколко души в търговския екип и не само да растем органично, а да имаме и маркетинг стратегия", казва Новаков.


Около света за три десетилетия

Емил Новаков е на 32 години. Семейството му напуска България почти веднага след 10 ноември. Оттогава Новаков е сменил редица страни, в които е живял, учил и работил. "Първо бяхмe в Тунис, след това живяхме във Франция, в Германия, след това следвах телекомуникационни науки отново във Франция. Магистратурата ми беше в САЩ, в Атланта. Там работих за първия и последния си работодател – стартъпа Airwatch, който беше сравнително голям."

Airwatch е софтуерна компания, която произвежда решения по отношение на мобилна свързаност. Работата в нея изпраща Новаков на ново място – Лондон. През 2014 г. Airwatch е закупена за 1.6 млрд. долара от друга американска компания, V
Mware, като по този начин Новаков става служител на технологичния гигант. Там той се запознава с управляващия директор на развойните центрове на VMware за България Диана Стефанова, която днес води инвестицията в неговата собствена компания Scaleflex.



Работата по Scaleflex започва през 2016 г., а през 2017 г. фирмата официално е основана. Тя работи през френски холдинг, но разработката на услугите на фирмата става в България, без нито един от тримата съоснователи да се намира постоянно в страната. Новаков работи предимно от Мюнхен, а двамата му колеги французи Жулиан де Маестри и Шарл Хирел съответно от Хонконг и Лондон.

Компанията има два продукта. Първият от тях, Cloudimage, компресира снимките в интернет така, че те да са в правилния формат за всеки екран. "Започнахме като облачно базирана услуга за разработчици. Впоследствие решихме да сменим насоката към ускоряването на уеб страници и мобилни приложения", казва Новаков. "Когато се оптимизират снимките, една страница се зарежда много по-бързо."

Технологията на фирмата разпространява снимките из целия свят. Ако една страница е създадена в България, но публиката е в САЩ или Азия, снимките се кешират локално и се предоставят на местни сървъри, за да стане зареждането по-бързо. Новаков смята този алгоритъм за едно от най-силните конкурентни предимства на фирмата и казва, че до края на годината Scaleflex ще подаде документи за патентоване на технологията. "Освен услугата искаме зад компанията да имаме и интелектуална собственост", казва той.


В момента Cloudimage има около 400 клиента от цял свят, от които 160 са платени (фирмата предлага и безплатна версия). Повечето от тях са в сферата на недвижимите имоти, електронната търговия, модата и медиите, където страниците традиционно са тежки и с много снимки.

От желанието на клиентите на Cloudimage се ражда и вторият продукт на Scaleflex, който в момента е в бета версия – FileRobot. "Много от нашите клиенти поискаха ние да съхраняваме самите снимки. Чрез FileRobot ние поемаме целия цикъл на живот на снимки, видео и други мултимедийни файлове", казва Новаков. "Идеята е в три стъпки – съхраняване и категоризация, обработване и компресиране и накрая разпространение на дигиталните активи из цял свят."


Инвестиция от вяра в екипа

Диана Стефанова е управляващ директор на развойните центрове на VMware за Европа и Близкия изток, където и се запознава с Новаков. Тя води сделката от страна на фонда и казва, че Новаков е в нейното полезрение като потенциална инвестиция още преди фондът да съществува. "Досега приходите, които компанията генерира, идват по естествен начин, органично, без истински маркетинг", казва тя. "За нас като инвеститор това означава, че има голям потенциал в компанията."

Стефанова казва още, че най-привлекателното в Scaleflex като инвестиция са служителите, с които компанията разполага. "Екипът е силен, намира се на важни локации, има силни партньорски отношения. Цялата конфигурация е интересна", казва Стефанова.


Целта на компанията към този момент е да расте. Новаков казва, че за миналата година фирмата има приходи от общо 400 хил. евро, а идеята е през следващите години те да растат с поне 50%, но истинската цел е удвояване на оборота всяка година. От компанията казват, че през 2020 г. тя трябва да има 1 млн. евро годишен периодичен приход (ARR). Подобен темп на растеж изглежда реалистичен, предвид че досега Scaleflex е растяла само органично и едва сега фирмата ще има истински бюджет за маркетинг. Пазарът, на който компанията работи – управлението на дигитални активи – се оценява от анализатори на 50 млрд. долара през 2020 г.

"Имаме причини да мислим, че се различаваме. Първата е, че смятаме нашата технология за по-добра спрямо тази на конкуренцията. Втората е, че още отначало правим всичко според новите изисквания на европейското законодателство, което е плюс за европейските ни клиенти. Третата причина е, че сме оптимизирали оперативните си разходи и сме конкурентоспособни от страна на цени", казва Новаков.

Scaleflex не работи на печалба, което е нормално за стартъп, който залага повече на разширяването на дейността си, но според Новаков дори в момента фирмата покрива разходите си.
Според Стефанова първите години, които са били финансирани изцяло от самите основатели, са научили компанията на финансова отговорност.

От Brightcap Ventures обаче не искат Scaleflex да се цели към печалба, а към експанзия. "Ако искат да са на малка печалба, могат да го направят и сега, но не това е идеята. Те са близо до това да показват сериозни ръстове. Целта не е да са възможно най-печеливши, а да растат възможно най-много", казва Стефанова.
Q&A:

Какви са очакванията ви от инвестицията?
Диана Стефанова: Това, което искаме от Scaleflex в момента, е те да имат правилния фокус. Искаме всячески те да растат с между 50 и 100%, което е напълно възможно. Досега са се разраствали напълно органично, тоест там има голям потенциал. Искаме да видим как компанията стъпва на американския пазар, защото ние като фонд мислим конкретно в тази посока. Ключови за техния успех ще бъдат партньорствата. Когато се изберат правилните вертикали, се отварят големи възможности за растеж.

Как дойде идеята за Scaleflex?
Емил Новаков: По време на студентските си години работех като уеб дизайнер и помагах на туристическия сектор да се дигитализира. Тогава излязоха първите смартфони. В нашите сайтове имаше много снимки – на хотели, карти и т.н. Бързо разбрахме, че има предизвикателство със снимките – да се виждат в правилния размер, да се зареждат бързо. Когато добавиш още устройства – таблети, големи екрани и т.н., се оказва, че ти трябват по няколко формата на една снимка и тези формати трябва да се генерират, преди да бъдат разпространени. Когато пуснахме първоначално услугата, бързо видяхме интерес.

Капитал #31

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Изплъзва ли ни се еврото
  • Доган и Ковачки - абонирани да получават милиони
  • Какви са рисковете за злоупотреба с лични данни

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 3262 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 17496 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Душ за по-чиста вода

Кристина Велкова съосновава британската компания Vitaclean, която предлага душ с пречистваща система и етерични масла

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10