Душ за по-чиста вода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Душ за по-чиста вода

Съоснователката на Vitaclean Кристина Велкова би искала да преместят производството си в България

Душ за по-чиста вода

Кристина Велкова съосновава британската компания Vitaclean, която предлага душ с пречистваща система и етерични масла

6040 прочитания

Съоснователката на Vitaclean Кристина Велкова би искала да преместят производството си в България

© Надежда Чипева


- Продажбите варират между 500 и 1000 продукта на месец, а прогнозата е приходите тази година да достигнат 1 млн. паунда.

- Производството е в Южна Корея, а купувачите са основно от САЩ, Западна Европа и Азия.

Дали дадена компания ще се развие успешно, или бизнесът ще се провали зависи най-вече от екипа, който я управлява. Затова и много бизнес лидери съветват младите предприемачи на първо място да си намерят добър партньор, с когото да основат стартъпа си. Макар Кристина Велкова и Сара Дъглас да не следват конкретни правила, именно добрата им съвместна работа води до разрастването на бизнеса.

Вече две години двете съвместно развиват британската компанията Vitaclean, която произвежда универсален душ с вградени пречистващи водата филтри, етерични масла и витамин C. Сега в бизнеса им вече има частен инвеститор и двете дами целят да разширят портфолиото си от продукти. Те застават и зад няколко каузи, като с продажбите си помагат на организации в борбата с трафика на деца и изграждането на проекти за чиста вода.

Случайно запознанство

Още на 9 години родената във Велинград Кристина Велкова напуска страната и заедно със семейството й отиват да живеят в САЩ. Вдъхновена от модната индустрия, тя завършва университета Fashion Institute of Technology в Ню Йорк. Там тя се специализира в производствения процес на конфекциите, без да предполага, че след време именно това ще й помогне за развитието на собствения й бизнес. През годините тя работи и като модел, заради което често пътува по света. "Започна да ми прави впечатление, че във всяка държава водата за битови нужди е много различна и се отразява пряко на косата и кожата ми. На някои места е по-твърда, с повече хлор или варовик", разказва Велкова пред "Капитал".

Кариерата я отвежда в Лондон, където на бизнес събитие се запознава със Сара Дъглас, която вече има един изграден и продаден бизнес зад гърба си. "Тогава дълго време си говорихме за твърдата вода в Лондон, която изсушава кожата и има негативни дерматологични последствия." Събрани от общ проблем, те решават заедно да намерят и решението му. Така двете започват да проучват начините за филтриране на вода и намират различни възможности, които обединяват в душа Vitaclean. Идеята им прераства в компания, която основават в края на 2017 г. във Великобритания. За началната инвестиция помага семейството на Сара Дъглас, която притежава 60% от компанията, а Велкова останалите 40%.

Елементи за по-чиста вода

За максимално пречистване на водата в душа-слушалка има три различни филтриращи елемента. В горната му част се намират микрофибърните филтри и керамични топчета, които помагат за улавянето на твърдите частици. В дръжката му пък се зарежда капсула с витамин C и етерични масла, които по думите на Велкова, освен че пречистват водата, оставят усещането за ароматерапия и помагат за подобряване на косата и кожата.

Източник: Vitaclean

Подвижният душ е с размери, които пасват на стандартните маркучи, така че да може да бъде лесно монтиран в почти всяка баня. Цената му е 60 паунда, като към нея се включва и по един брой от всеки филтър. Впоследствие те се явяват консуматив, който клиентите могат да закупуват отделно. "Керамичните топчета се сменят на всеки три месеца, а цената им е 7 паунда. Капсулата с витамин C и етерични масла пък издържа приблизително 4 седмици и струва 12 паунда", уточнява съоснователката. Микрофибърните филтри пък се продават в комплект по три броя на цена 15 паунда, а смяната им зависи от това колко е мръсна водата. Vitaclean предлага и абонаментен план, при който потребителите могат да получават избрания от тях продукт с отстъпка на всеки един, два или три месеца.

По думите на Кристина Велкова в България един микрофибърен филтър би издържал около три месеца, но в Ню Йорк много по-малко. Етеричните масла пък могат да бъдат поръчани с различни аромати – цитрус, кокос, лавандула, роза и др. Освен че пречиства водата, благодарение на дизайна му душът-слушалка спестява и до 25% вода, без да намалява силата на струята.

Душовете се произвеждат в Южна Корея и могат да бъдат поръчани онлайн от всяка точка на света. Младите предприемачи решават да позиционират продуктите си и в някои физически магазини с цел да ги популяризират. Във Великобритания например могат да бъдат намерени във веригата Selfridges. В Ню Йорк, Тексас и Хонконг също са позиционирани в някои популярни вериги магазини, сред които американския Urban Outfitters.

По-голямата част от покупките са направени през онлайн поръчки, а по думите на Велкова на месец продават общо между 500 и 1000 броя душове. Повече от половината от приходите идват от САЩ, а останалите основно от Западна Европа и Азия. Един паунд от покупката на всеки продукт пък младата компания дарява на благотворителна организация. До края на тази година прогнозата на съоснователките е, че за 2019 г. ще достигнат около 1 млн. паунда приходи, което представлява двуцифрен ръст спрямо миналата година.

"Знанията за производствените процеси от университета много ми помогнаха при развитието на Vitaclean. Сега обмисляме да преместим производството на продукта в Европа, като много ми се иска това да е в България", казва Велкова.

С усет към рекламата

Компанията се фокусира основно върху онлайн бизнеса, като за целта инвестира голяма част от спечелените средства в реклама. Екипът залага на комуникация в социалните мрежи, където често основателките сами представят продуктите. В Instagram например Кристина Велкова има над 38 хил. последователи, а Сара Дъглас близо 36 хил. "Рекламите определено много ни помагат за продажбите. Изпратихме продукта също на наши приятели с доста последователи, които харесаха душа, представиха го и започна да става популярен", разказва Велкова.

Предимството на онлайн бизнеса е, че не изисква голям екип, за да се управлява. Затова и двете съоснователки работят основно с фрийлансъри дизайнери и програмисти.

Преди четири месеца в британската компания влиза и първият частен инвеститор, който по думите на българката е близък приятел на Сара Дъглас, имал интерес към компанията още от самото й начало, а сега получава и процент от нея. Двете продължават да държат мажоритарен дял във Vitaclean, а с инвестицията ще засилят рекламното си присъствие, за да могат да стигнат до повече хора. "Сега бизнесът ни расте много бързо и вероятно в даден момент ще се наложи да наемем човек на пълен работен ден", казва Велкова.

Компанията цели също да увеличи портфолиото си от продукти, като всички те бъдат в сферата на красотата и грижата за тялото. Към момента предлагат на сайта си скраб за тяло с аромат на кафе на цена 20 паунда и разработват серия от натурални продукти като шампоани и балсами за коса. "Имаме много идеи за продукти, с които хем да бъдем полезни на потребителите, хем да помагаме на околната среда и общностите в нужда", казва в заключение Велкова.

Q/A

Кои са конкурентите ви на пазара?


Кристина Велкова: Има подобен американски продукт, но той е позициониран в луксозната гама и струва 300 долара. Не смятам, че са наш директен конкурент, защото продаваме на различна група потребители. Популярни са и душовете на Soniak, които са по-евтини от нашия, но не предлагат комбинация капсули с витамин C, етерични масла, микрофибърен филтър и керамични топчета.

Какви благотворителни каузи подкрепя компанията ви?

Кристина Велкова: Партнираме си с организацията Drop4drop, които изграждат проекти за чиста вода. Миналата година построихме кладенец в Танзания, а през юни тази година още един в Малави. Следващият ни проект с тях е в Индия. Работим и с фондация Solyna, която се бори с трафика на момичета в Камбоджа.
- Продажбите варират между 500 и 1000 продукта на месец, а прогнозата е приходите тази година да достигнат 1 млн. паунда.

- Производството е в Южна Корея, а купувачите са основно от САЩ, Западна Европа и Азия.

Дали дадена компания ще се развие успешно, или бизнесът ще се провали зависи най-вече от екипа, който я управлява. Затова и много бизнес лидери съветват младите предприемачи на първо място да си намерят добър партньор, с когото да основат стартъпа си. Макар Кристина Велкова и Сара Дъглас да не следват конкретни правила, именно добрата им съвместна работа води до разрастването на бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK