С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 30 авг 2019, 13:21, 7567 прочитания

На по "Лале" в парка

Павел Галчев и Деян Чолаков сбъднаха мечтата си да правят (и пият) собствена светла бира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Като на шега. Така Павел Галчев и Деян Чолаков описват как започнали да правят собствено пиво. Но за две години и половина без никаква шега марката им "Витошко лале" се превърна от доброто желание на "двама приятели от квартала" в една от популярните независими светли бири в България. И продажбите й го доказват.

"Тръгнахме с идеята, че ние самите няма какво да пием. И така направихме класическа светла (лагер) бира без никакви добавки, която да отговаря на това, което ние искаме и в което вярваме. И тя взе, че допадна на страшно много хора", казва Павел Галчев. Наричат пивото "Витошко лале" с намигване към толкова обичаната от тях планина.


През последните няколко години на българския пазар излязоха немалко добри и разнообразни крафт бири, чиито продажби обаче остават нищожни на фона на доминацията на големите брандове. Но Галчев и Чолаков избират друг модел и бързат да уточнят, че "Витошко лале" не е крафт бира. Според Чолаков първоначалните им идеи са били други и също се въртели около собствен крафт в по-ограничено производство. "Но преценихме, че пазарът вече е достигнал определено насищане и е малък, и така се насочихме към лагер", допълва той.

По по-трудния път

Производството на светла бира е по-труден и дълъг процес от правенето на популярните крафт разновидности като IPA (Indian Pale Ale) и American pale ale (APA), за които е характерно, че в повечето случаи са в малки количества. Деян и Павел избират друг подход - светла бира по собствена рецепта в по-мащабни количества, правена в по-голяма пивоварна, която да им гарантира качество. Такава те намират в лицето на "Ломско пиво", където вече над две години варят продуктите си. Според Чолаков тя е една от малкото такива независими производства дори в цяла Европа, които използват една и съща технология от десетилетия.



"Ломско пиво" са наши партньори и ни предоставиха изключително контролиран процес като среда и технология без ускорена ферментация, което ни грабна веднага. Защото много често при бирата можеш да пиеш различно на вкус и вид пиво от една и съща марка", казва Галчев.

И докато при по-малките крафт производства рискът от грешка е много по-лесно да бъде покрит, тъй като става дума само за обем от стотици литри, при "Витошко лале" в началото всяка провалена варка може да ги върне на стартовата линия. Процесът на зреене на светлата бира отнема 45 дни и при производство от тонове всяка грешка се наказва. "Има един основен проблем, когато работиш с толкова голяма пивоварна, и той е обемът на експеримента. Някои хора с варене от 500 л до 1 тон могат да си позволят да сбъркат. Ние, ако сбъркаме веднъж, е колкото техните 30 пъти", допълва Галчев.

Постепенно целият процес се изкристализира и днес възможността за грешки е сведена до минимум, а при максималния обем на производството на "Витошко лале" са ангажирани 180 души в "Ломско пиво". Също постепенно "Витошко лале" печели все по-голяма популярност, първоначално основно в София, но впоследствие и в други големи градове и на морето. "Бирата ни се казва "Лале" и когато слагаме това на етикета, сме обречени да сме донякъде считани за регионална бира", допълват създателите на марката. Въпреки това тя става известна и извън столицата.

"В началото не сме започвали с нагласата, че ще се превръща в сериозен бизнес. Пазарът сам го изиска от нас и още на осмия-десетия месец трябваше рязко да започнем да мислим по-сериозно търговски за това начинание", казва Деян Чолаков.

Без стотинка за маркетинг

Според двамата създатели на "Витошко лале" най-скъпото в себестойността на една бутилка бира са суровините, следвани от труда и стъклото. Те са избрали модел без обмяна на амбалаж. И двамата осъзнават, че масовият бирен пазар в България е много чувствителен откъм цена. "Минавайки в масовото производство, искахме да бъдем възможно най-достъпни. Но откакто започнахме пред две години и половина, малцът например е скочил с 200%. Нашата работа е да удържаме цената, докъдето и колкото можем", казва Чолаков.

"В нашия продукт няма и половин стотинка маркетинг стойност. Ние нямаме пари за реклама, разчитаме на добрата дума и на популяризиране на продукта ни чрез фестивали и събития. Разчитаме на тъй наречения guerilla marketing", подчертава Чолаков. Галчев допълва, че са предпочели от един момент в стойността на всяка бутилка да се включва и задължителен ресурс към дарения, свързани с различни каузи - деца, природа и др.

Едно от най-важните и за двамата неща е производството да е максимално затворен в България процес, чрез партньорство с български производител и служители, макар суровините като малц и хмел да са вносни. Но и двамата смятат, че последното може да се промени - например българското производство на хмел отново расте. "Да намираме суровините в рамките на България ще бъде най-големият ни плюс", казва Галчев.

В момента месечният обем на продажби е около 15 000 бутилки. Бизнесът работи през дружеството "Крео инвест", в което едноличен собственик е Павел Галчев. Приходите му са нараснали с над 70% през 2018 г. до 662 хил. лв. И двамата създатели са горди, че само за две години бизнесът е излязъл на нулата.

Лале в различни цветове

"Витошко лале" не е само лагер, като през последните две години създателите му пуснаха на пазара и други видове бира с марката - от Indian Pale Ale и тъмна бира до излязлото преди месеци вайс пиво. Павел и Деян изрично подчертават, че в тази насока сътрудничеството им с "Ломско пиво" е изключително важно - от една страна, пивоварната има опит в светлото пиво по класическа рецепта, а от друга - двамата са я накарали да експериментира с ейл бира и вайсове, което за нея е ценен опит.


Фотограф: Цветелина Белутова
В същото време значително разширяват и сегмента с наливна бира, макар там нещата да се случват по-трудно. "Делът на наливната бира нарасна двойно спрямо предишната година, но инвестицията и поддръжката на такъв процес е по-сложна", казват създателите на "Витошко лале".

И двамата осъзнават, че е трудно да се конкурират на пазар, където масовите светли бири са на големите производители, разполагащи с огромни ресурси и маркетинг бюджети. Продажбите продължават да растат, но Деян Чолаков и Павел Галчев са наясно, че всичко зависи от един основен фактор - крайният потребител. "Не можем да подкупим вкуса на хората, можем единствено да продължим да им задаваме въпроса дали нашата бира им харесва", казва Галчев.
Q&A
Как започна всичко?

Деян Чолаков: Искахме да направим за нас си класически лагер, без никакви добавки и технология без компромис. Зададохме си два-три елементарни въпроса: какво обичаме ние, какво ни липсва на нас и какво липсва на пазара.

Откъде се познавате?
Павел Галчев: Приятели от квартала, които пиехме бира и в един момент решихме, че искаме наша си бира. И двамата се занимаваме и с други проекти и не ни е било цел да забогатяваме от този. А и не виждаме как ще забогатеем от това, което правим в момента, но продължаваме да го правим, защото то показва, че нещо подобно може да се случи тук, в България. Храним се от идеята за качеството на нашия продукт и идеята за реализацията. И вярвам, че ще продължим да растем.

Капитал #35

Текстът е част от седмичния "Капитал". В броя ще видите още:

  • Нашествието на тротинетките
  • Бразилската политика и пожарите в Амазония
  • Какво е добре да се знае за виртуалните банки

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 2514 прочитания

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1919 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит