С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
11 окт 2019, 11:42, 2491 прочитания

Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Вихра Динчева и Ирена Събева започват като потребители на чешки биопрепарати, продължават с вноса им и откриват собствен магазин, а сега планират фабрика.
  • Сега продуктите влизат във веригата dm, а за първата им цяла година планират приходи 145 хил. лева.
За Вихра Динчева 2017 е годината на промените – тя се връща в България след 13 години, прекарани в чужбина. Случайността я среща с Ирена Събева. Двете намират общите си интереси около темата за компостирането и опазването на природата и остават в контакт. Динчева споделя, че в домакинството си ползва чешки биопрепарати и стоки с нулев отпадък, произведени от нейна позната, и предлага на Събева да ги пробва. Тя опитва, остава доволна от продуктите, а след известно време Динчева я запознава с производителката им - чехкинята Наташа, основателка на "Тиера Верде Чехия". Така в началото на 2018 г. заедно създават "Тиера Верде България", в която Динчева и Събева са с дялове по 30%, а чешката компания - с 40%.
Към момента продуктите им се предлагат във фирмения магазин в София, във вериги биомагазини, както и онлайн

Фотограф: Цветелина Белутова

Бизнесът дотук

За шестте месеца от началото на дейността на компанията до края на 2018 г. приходите са 23 хил. лв. Днес портфолиото й включва над 60 продукта от три категории, а очакванията са, че през 2019 г. приходите на българското дружество ще се увеличат неколкократно – до 145 хил. лева. Бизнесът им се очаква да излезе на печалба до края на тази година. Към момента продуктите им се предлагат във фирмения магазин в София, във вериги биомагазини, както и онлайн. Най-скорошното "завоевание" на младата компания е влизането в дрогериите dm.


Фирменият магазин на "Тиера Верде България" се казва "На чисто" и освен търговски обект е и образователен център. Целта на основателките е не просто да продават биопрепарати и стоки с нулев отпадък, но и хората да се замислят защо това е важно за тях, за близките им и за природата.

Философията на компанията е предадена и в продуктите й – екологични, без токсини, с по-малко пластмаса и боклуци в домакинството. Освен екологичните почистващи перилни и измиващи препарати, част от серията Yellow & Blue, "Тиера Верде България" предлага още и продукти за дома от екологичен памук и други алтернативи за домакинството, продукти за лична хигиена. "Продуктите ни се базират на природни източници като сапунени орехчета, етерични масла, лимонена киселина, както и на безвредни за хората и природата химични вещества, като например сода бикарбонат и сода перкарбонат", разказва Динчева. Те са разработени на принципа на химическия минимализъм – в тях няма нищо излишно, само толкова, колкото е необходимо, за да бъдат ефикасни.

Основателките на компанията се надяват повече магазини в България да започнат да предлагат наливни и насипни продажби на екологични препарати. В Чехия и Словакия това е практика в над 130 магазина. "Насърчаваме хората да преизползват опаковките. Това е силна тенденция в Европа, където има много хора, които искат да пазаруват и въобще да живеят осъзнато", казва Динчева.



Със собствена фабрика

Вихра и Ирена започват предприемаческото си начинание със собствени средства. Най-големите разходи в началото са за обособяването на физическо пространство, в което да се помещават фирменият магазин на "Тиера Верде България" и образователният център към него, както и за закупуването на продуктите.

В момента продуктите се внасят от Чехия, но растежът на компанията предполага в близкото бъдеще да стартира и производството им в България. Това ще е възможно заради постоянното нарастване на клиентската маса и разширяващото се портфолио от продукти.

"Следващият етап в нашето развитие несъмнено е отварянето на собствена фабрика", коментира Събева. Очакванията са производството да стартира до края на следващата година. Повече детайли няма, като от "Тиера Верде България" казват, че вече активно се подготвят за това - планира се поетапно стартиране на производство, съобразено с ръста на компанията. "Влизането на продуктите ни в търговската мрежа на dm беше огромна крачка напред за нас – голяма инвестиция като такава за фабрика има смисъл само когато пазарът е достатъчно разработен", казва Динчева. След като достигне етапа на развита вече производствена база, "Тиера Верде България" ще погледне и към пазарите на съседните държави.
Q&A

Какво е различното в продуктите на "Тиера Верде"?
Вихра Динчева: Освен че предлагаме продукти, които не са токсични, някои от тях идват и с хартиена опаковка – за нас е важно да предлагаме цялостна екологична алтернатива. Има я и опцията за наливно закупуване на препарати в магазина ни. Чрез преизползването на опаковката и цената е по-конкурентна.

Как се рекламирате?
Вихра Динчева: Избрали сме пътя на реклама чрез образование и информация – искаме клиентите ни да са наясно какво се съдържа в продуктите ни и да следват, доколкото е възможно, ценностите на философията за живот с нулев отпадък. Участваме на различни фестивали, събития и срещи в различен формат.

Ирена Събева: Използваме стандартните онлайн канали за комуникация – Facebook, Instagram, социалните медии като цяло. Особено активни сме в групите за живот с нулев отпадък.

Имате ли конкуренти на пазара в България?
Ирена Събева: Тук има и други фирми, които предлагат екологични почистващи и перилни препарати, но те са по-скоро във високия ценови клас. Ние искаме да предложим достъпна алтернатива на масовия потребител.

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Очила като цветя 3 Очила като цветя

Kwiat е единствената марка за слънчеви очила и диоптрични рамки, измислени и проектирани в България

27 сеп 2019, 6098 прочитания

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 3760 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма