С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 окт 2019, 11:42, 5130 прочитания

Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Вихра Динчева и Ирена Събева започват като потребители на чешки биопрепарати, продължават с вноса им и откриват собствен магазин, а сега планират фабрика.
  • Сега продуктите влизат във веригата dm, а за първата им цяла година планират приходи 145 хил. лева.
За Вихра Динчева 2017 е годината на промените – тя се връща в България след 13 години, прекарани в чужбина. Случайността я среща с Ирена Събева. Двете намират общите си интереси около темата за компостирането и опазването на природата и остават в контакт. Динчева споделя, че в домакинството си ползва чешки биопрепарати и стоки с нулев отпадък, произведени от нейна позната, и предлага на Събева да ги пробва. Тя опитва, остава доволна от продуктите, а след известно време Динчева я запознава с производителката им - чехкинята Наташа, основателка на "Тиера Верде Чехия". Така в началото на 2018 г. заедно създават "Тиера Верде България", в която Динчева и Събева са с дялове по 30%, а чешката компания - с 40%.
Към момента продуктите им се предлагат във фирмения магазин в София, във вериги биомагазини, както и онлайн

Фотограф: Цветелина Белутова

Бизнесът дотук

За шестте месеца от началото на дейността на компанията до края на 2018 г. приходите са 23 хил. лв. Днес портфолиото й включва над 60 продукта от три категории, а очакванията са, че през 2019 г. приходите на българското дружество ще се увеличат неколкократно – до 145 хил. лева. Бизнесът им се очаква да излезе на печалба до края на тази година. Към момента продуктите им се предлагат във фирмения магазин в София, във вериги биомагазини, както и онлайн. Най-скорошното "завоевание" на младата компания е влизането в дрогериите dm.


Фирменият магазин на "Тиера Верде България" се казва "На чисто" и освен търговски обект е и образователен център. Целта на основателките е не просто да продават биопрепарати и стоки с нулев отпадък, но и хората да се замислят защо това е важно за тях, за близките им и за природата.

Философията на компанията е предадена и в продуктите й – екологични, без токсини, с по-малко пластмаса и боклуци в домакинството. Освен екологичните почистващи перилни и измиващи препарати, част от серията Yellow & Blue, "Тиера Верде България" предлага още и продукти за дома от екологичен памук и други алтернативи за домакинството, продукти за лична хигиена. "Продуктите ни се базират на природни източници като сапунени орехчета, етерични масла, лимонена киселина, както и на безвредни за хората и природата химични вещества, като например сода бикарбонат и сода перкарбонат", разказва Динчева. Те са разработени на принципа на химическия минимализъм – в тях няма нищо излишно, само толкова, колкото е необходимо, за да бъдат ефикасни.

Основателките на компанията се надяват повече магазини в България да започнат да предлагат наливни и насипни продажби на екологични препарати. В Чехия и Словакия това е практика в над 130 магазина. "Насърчаваме хората да преизползват опаковките. Това е силна тенденция в Европа, където има много хора, които искат да пазаруват и въобще да живеят осъзнато", казва Динчева.



Със собствена фабрика

Вихра и Ирена започват предприемаческото си начинание със собствени средства. Най-големите разходи в началото са за обособяването на физическо пространство, в което да се помещават фирменият магазин на "Тиера Верде България" и образователният център към него, както и за закупуването на продуктите.

В момента продуктите се внасят от Чехия, но растежът на компанията предполага в близкото бъдеще да стартира и производството им в България. Това ще е възможно заради постоянното нарастване на клиентската маса и разширяващото се портфолио от продукти.

"Следващият етап в нашето развитие несъмнено е отварянето на собствена фабрика", коментира Събева. Очакванията са производството да стартира до края на следващата година. Повече детайли няма, като от "Тиера Верде България" казват, че вече активно се подготвят за това - планира се поетапно стартиране на производство, съобразено с ръста на компанията. "Влизането на продуктите ни в търговската мрежа на dm беше огромна крачка напред за нас – голяма инвестиция като такава за фабрика има смисъл само когато пазарът е достатъчно разработен", казва Динчева. След като достигне етапа на развита вече производствена база, "Тиера Верде България" ще погледне и към пазарите на съседните държави.
Q&A

Какво е различното в продуктите на "Тиера Верде"?
Вихра Динчева: Освен че предлагаме продукти, които не са токсични, някои от тях идват и с хартиена опаковка – за нас е важно да предлагаме цялостна екологична алтернатива. Има я и опцията за наливно закупуване на препарати в магазина ни. Чрез преизползването на опаковката и цената е по-конкурентна.

Как се рекламирате?
Вихра Динчева: Избрали сме пътя на реклама чрез образование и информация – искаме клиентите ни да са наясно какво се съдържа в продуктите ни и да следват, доколкото е възможно, ценностите на философията за живот с нулев отпадък. Участваме на различни фестивали, събития и срещи в различен формат.

Ирена Събева: Използваме стандартните онлайн канали за комуникация – Facebook, Instagram, социалните медии като цяло. Особено активни сме в групите за живот с нулев отпадък.

Имате ли конкуренти на пазара в България?
Ирена Събева: Тук има и други фирми, които предлагат екологични почистващи и перилни препарати, но те са по-скоро във високия ценови клас. Ние искаме да предложим достъпна алтернатива на масовия потребител.

Капитал #41


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" 1 Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 3396 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 4250 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10