Кекс по желание
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кекс по желание

Една от съставките от успеха на собствениците Елица Тъмнева и Иван Благоев през годините е онлайн присъствието

Кекс по желание

Основаната от Елица Тъмнева и Иван Благоев пекарна за кексчета Take a Cake вече десетилетие предлага сладки изкушения на софиянци

7900 прочитания

Една от съставките от успеха на собствениците Елица Тъмнева и Иван Благоев през годините е онлайн присъствието

© Take a Cake


Темата накратко
  • Основаната от Елица Тъмнева и Иван Благоев пекарна за кексчета "Take a Cake" вече почти десетилетие предлага сладки изкушения на софиянци.
  • През този период семейната компания минава през турбулентни моменти, но приходите растат, а предстои и откриването на трети обект в столичния кв. "Младост".
  • Двойката все повече залага на дигитални продажби и подобряване на потребителското преживяване онлайн.

Всеки, който минава по мъничката софийска улица "Тулово", сгушена под високата сграда на телевизията, може да усети сладкия аромат, идващ от номер 1. Именно там преди девет години отваря врати първата пекарна за кексчета на Елица Тъмнева и Иван Благоев "Тейк а кейк" (Take a Cake). Оттогава приходите на компанията ежегодно растат с двуцифрен темп успоредно на популярността на марката. А тя през годините намира място не само в домовете на софиянци, но все по-често и като част от фирмени събития.

Въпреки турбуленцията покрай откриването на втория търговски обект на двойката на ул. "Георги Бенковски" 6 през 2014 г. и все по-трудното намиране на качествени и мотивирани работници Take a Cake продължават да се разрастват и офлайн, и онлайн. Все повече семейната фирма залага на дигиталните продажби, но Тъмнева и Благоев работят активно и по проекта си за трета, по-голяма и по-добре оборудвана пекарна в столичния квартал "Младост 1".

Как се замесва фирма

Идеята за кексчетата обаче започва в домашни условия - тогавашните маркетинг директор Елица Тъмнева и арт директор Иван Благоев започват да експериментират със сладкиши, които да предложат на децата си. Семейството изпробва различни сладкиши и стига до капкейковете, с които започват да празнуват поводите у дома. Скоро те откриват, че подобни начинания се превръщат в проспериращи бизнеси в други държави като САЩ и Великобритания, а в София подобни пекарни няма.

Въоръжени с идеята, собствени средства и заеми от близки, Тъмнева и Благоев регистрират фирмата през август 2010 г. Четири месеца търсене на помещение под наем ги отвеждат до софийската ул. "Тулово" 1, където след първоначална инвестиция от 35 хил. лв. през януари 2011 г. открива врати първата пекарна на Take a Cake. Половината от парите отиват за машини и оборудване, друга част е свързана със специфичните инсталации, нужни по закон, за да работи една пекарна.

Вкусът на бизнеса

Днес асортиментът на Take a Cake включва традиционни вкусове като какао и ванилия, както и малина, ягода, пияна череша, капкейк торти, сватбени торти, солени мъфини, тематични колекции. Лансират и по-нестандартни предложения, като празнични сладкиши с Ruby шоколад за Св. Валентин. Един от бестселърите е капкейк "Червено кадифе". Предлагат се и сезонни вкусове като ябълка и канела, портокал и шоколад за Коледа, круша през есента.

Едно от нещата, на които Тъмнева и Благоев обръщат особено голямо внимание, е гарантирането на качеството. "Всякакви малки вариации в съставките се отразяват на крайния продукт, който предлагаме на клиентите. Затова ни трябват суровини с постоянно качество", казва Елица Тъмнева.

В основата на капкейковете стоят сертифицирани немски и белгийски масла и млечни продукти, които са значително по-скъпи от алтернативите, но и по-надеждни както за качеството, така и за обема, който могат да предложат на фирмите. А Take a Cake не е малък потребител - само за месец например двете пекарни имат нужда от 600-700 кг масло.

Бестселър в пекарните Take a Cake е капкейк "Червено кадифе"
Източник: Take a Cake

Да печеш онлайн

Друга съставка от успеха на бизнеса през годините обаче е онлайн присъствието. Още през 2012 г. Тъмнева и Благоев откриват онлайн магазин вместо втори физически обект. "Не сгрешихме", казва Тъмнева. "Той се нуждае от по-малко инвестиции в капитал, но изисква повече внимание, за да се конструира така, че да отговаря на офлайн бизнеса като усещане и преживяване", допълва тя.

Да се изгради удобен за потребителите електронен магазин за трайни стоки като дрехи и бижута си е предизвикателство само по себе си, но при продукти, които се пекат на момента, трудностите са по-различни предвид технологичните процеси, нужни за изготвянето на продукта.

Клиентите на Take a Cake могат да поръчат кексчета онлайн и два часа по-късно да ги получат с доставка или да ги вземат лично от пекарните, където се готви през целия ден. Желанието за автоматизация позволява на малкия екип от общо 15 души да спести време и ресурси за обработката на десетките поръчки, които получават ежедневно, и да се фокусират върху продуктите. "Правим доставки със собствени автомобили, защото не можем да делегираме доставянето на кексчета на външен доставчик", казва Тъмнева и допълва, че това е единственият начин да гарантират качество.

Тъмнева и Благоев подобряват още виртуалното присъствие на Take a Cake през 2016 г., когато изграждат нов сайт от нулата. "Вторият вариант на онлайн магазина адресира проблемите, които имаше първият - не се отваряше добре на мобилни устройства, а тенденциите тогава ясно показваха, че това е бъдещето", коментира Иван Благоев, като допълва, че подобренията по сайта са постоянни. "Установили сме цикъл - за да оптимизираме потребителското преживяване, на всеки шест месеца пускаме нови функционалности на сайта".

А те, оказва се, изискват и сериозни средства. Вторият сайт започва с инвестиция от 50 хил. лв., а постоянните подобрения вдигат сумата до около 100 хил. лв. От интернет магазина потребителите могат да избират не само от стандартни колекции, но и да създадат своя собствена, като добавят и премахват кексчета в кутиите си онлайн. Идеята е клиентите да имат същата свобода, както когато влязат във физическите обекти. Онлайн бизнесът на Take a Cake генерира половината от общия приход на фирмата, който ежегодно расте с двуцифрен темп и през 2018 г. надвишава 620 хил. лв.

1 + 1 = 4

Откриването на втори обект изглежда като естествената следваща стъпка след успеха на ул. "Тулово". Половината от финансирането идва от собствени средства, а 50 хил. лв. - от банков заем. Така през 2014 г. откриват пекарната на ул. "Бенковски". Изненадващо, процесът не минава гладко. Тъмнева споделя, че първоначалните изчисления на собствениците са били за ангажиментите по първия обект, умножени по две. Вместо това се оказва, че жонглирането между двата обекта и екипите в тях увеличава работата по четири за предприемачите.

В град като София, където безработицата е под 3%, намирането на нови кадри е сериозен проблем за бизнеса. "Открихме, че борбата с текучеството има много компоненти. Разбира се, единият е високите заплати. Но за да е възможно това, трябва бизнесът да може да си го позволим. Но не само. Друг фактор е ясната комуникация между нас и служителите, както и условията на труд. Успяхме да подобрим тези елементи и да задържим едно ядро от качествени хора. Но намирането на нови все още е предизвикателство", споделя Благоев.

Тази година собствениците се изправят отново пред подобно предизвикателство с откриването на третата пекарна на Take a Cake в собствено, закупено за целта помещение в столичния квартал "Младост" 1. Обектът изисква общо капиталовложения от около 250 хил. лв. "Третата ни пекарна ще бъде по-голяма, с по-модерно оборудване и по-голям асортимент от сладкиши", коментира Тъмнева.

Take a like

Опитът на Тъмнева и Благоев в рекламния бранш безспорно помага при намирането на клиенти. "Разчитаме изцяло на дигитален маркетинг. Насочили сме се към платформи като Facebook, Instagram, YouTube, защото таргетирането е много прецизно, а отчетността е голяма. Така можем да извлечем най-добър резултат с нашия бюджет", коментира Иван Благоев. Take a Cake присъства в социалните мрежи още от 2011 г., започва да влага малки бюджети в спонсорирани постове след година-две, а планирани кампании с повече средства стартира през 2017 г.

Тъмнева и Благоев успяват обаче да хванат вълната на бързото развитие на корпоративния кетъринг през последните години, като таргетират специално и тази група. Предложенията онлайн също са направени така, че да задоволят формата на всяко събитие, независимо от размера, повода и степента на персонализация като брандове и лого. Резултатът е, че много компании в София вече са свикнали, че фирмен повод може да се подслади и така.

Q&A с Елица Тъмнева и Иван Благоев

Иван: Обектът е разположен на по-голяма площ и ще разполага с по-високотехнологично оборудване в кухнята. Идеята е третата пекарна да поеме растежа на бизнеса, защото сегашните два обекта се задъхват.

Елица: По-голямата площ е заради служителите - искаме да им е по-широко, за да могат да се развихрят. Кухнята ще бъде четири пъти по-голяма от тези, които имаме в сегашните два обекта.

Имате ли вкусове, които са в продажба от самото начало на фирмата?

Елица: Имаме няколко вкуса, които не са спирани никога. Още от самото начало на пекарната предлагаме два базови вкуса - капкейк "Ванилия" и капкейк "Какао". И до днес ги готвим по един и същ начин, и до днес са много продавани. Децата също много ги харесват.

Кой капкейк можете да кажете, че е абсолютен бестселър?

Елица: Червено кадифе. Дълго правихме разработки, докато постигнем желаната консистенция и визия през 2013 г. Не мога да изброя колко пекарни вече правят торти тип "червено кадифе", но ние лансирахме този вкус в София. Половината от клиентите, които влизат ежедневно, искат да купят точно капкейк "Червено кадифе". Гордеем се с него.
Темата накратко
  • Основаната от Елица Тъмнева и Иван Благоев пекарна за кексчета "Take a Cake" вече почти десетилетие предлага сладки изкушения на софиянци.
  • През този период семейната компания минава през турбулентни моменти, но приходите растат, а предстои и откриването на трети обект в столичния кв. "Младост".
  • Двойката все повече залага на дигитални продажби и подобряване на потребителското преживяване онлайн.

Всеки, който минава по мъничката софийска улица "Тулово", сгушена под високата сграда на телевизията, може да усети сладкия аромат, идващ от номер 1. Именно там преди девет години отваря врати първата пекарна за кексчета на Елица Тъмнева и Иван Благоев "Тейк а кейк" (Take a Cake). Оттогава приходите на компанията ежегодно растат с двуцифрен темп успоредно на популярността на марката. А тя през годините намира място не само в домовете на софиянци, но все по-често и като част от фирмени събития.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    headhunters avatar :-|
    Headhunters

    Намирам за страшно нахално да се продава мъфини с украса за 5 лв на брой.

  • 3
    Andreev avatar :-P
    Pavel Andreev

    А кога са почивните дни и е най-подходящо да си направите сладко вижте в Почивни Дни - www.pochivnidni.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK