Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 яну 2020, 11:00, 4819 прочитания

Кулинарният Хогуортс

Кулинарната академия в София HRC Academy обучава професионални готвачи от висок клас от цял свят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Йоана Милева е директор на най-голямата професионална кулинарна академия в България, но според нея кулинарството е избрало нея, а не тя него. Милева достига до сегашната си позиция случайно, като преди това е работила като мениджър в различни сфери - от недвижими имоти до преводачески агенции. В момента тя управлява обучителна организация, която събира любители на готварството и ги превръща в професионалисти от висок клас, през която са преминали студенти от над 20 различни националности.

HRC Culinary Academy е основана през 2008 г. от международната HRC International, която работи в сферата на подбора и обмена на кадри за хотели и ресторанти. Тукашната й история всъщност започва от Добрич, преди решението да се премести в столицата. Студентите усъвършенстват уменията си по време на двегодишна програма, която съчетава теория с интензивна практическа подготовка.


Програмите са дълги две години, като при кулинарния курс практиката доминира над теорията

Фотограф: Цветелина Белутова
С ухание на растеж

Милева, която е настоящ директор на академията, започва да се занимава с кулинарно образование преди повече от година, за което време е успяла да посрещне над 100 курсисти и да изпрати около 50 дипломирани професионални кулинари. Според нея академията се намира в момент на силен растеж, който очаква да се запази и в бъдеще. Приходите на дружеството са се увеличили с над 40% до 1.4 млн. лв. през 2018 г.

"Записват се все повече студенти, като основният ни източник на приходи са студентските такси. От известно време предоставяме и консултантски услуги на ресторанти, като изготвяме индивидуални програми, съобразени с техните необходимости. Обучаваме екипите им с цел по-добро качество на обслужване и по-голяма ефективност на самия процес на работа", казва Милева. Цената на един семестър е 1750 евро. Двете основни специалности - кулинарни изкуства и управление в ресторантьорството - се състоят от съответно 3 и 4 семестъра. Нарастващият интерес към специализацията, която академията предлага, води до очакванията 2019 г. да има нов ръст в приходите и оперативната печалба.



В момента в организацията се обучават 50 курсисти, половината от които са българи. В началото на академията преобладават чуждестранните студенти, но съотношението се изравнява с всеки следващ прием. "Напоследък бройката българи се увеличава, което говори много добре за българския стандарт. Това означава, че таксите ни вече са по силите на тукашните студенти", казва Милева.

Лекциите по всички програми започват с теория, а след това преминават към интензивна практическа подготовка. "Кулинарната специалност е 90% практическа работа. При другата ни специалност - управление в ресторантьорството - вече има и много теория. Заложена е по-голяма част от нея, защото трябва да се придобият специални умения - ръководни", уточнява Милева. Учебната програма е изцяло на английски език и е разработена според критериите на Американската кулинарна федерация, която акредитира и самата академия.

Студентите в академията имат възможност да работят в реална обстановка в столичния ресторант Talents

Студентите в академията имат възможност да работят в реална обстановка в столичния ресторант Talents

Фотограф: Цветелина Белутова


Около света за два семестъра

Освен подготовката в учебната база на академията програмата включва и два задължителни стажа, които се явяват съответно втори и четвърти семестър от обучението на студентите. Първият се провежда в Европа, в държави като Великобритания, Германия, Холандия, Португалия и Белгия. Възможностите за стаж са резултат от широката партньорска мрежа на глобалната HRC International. Втората задължителна практика се организира в САЩ, като HRC осигурява преференциални визови условия за студентите, което прави процеса по организацията на стажовете бърз.

Според Милева стажовете са съобразени с желанията и възможностите на студентите. "Ние нагаждаме стажантската програма според нашия кандидат, а не обратното", казва тя. По време на практиката учещият задължително трябва да премине през всички позиции в една кухня, за да може да разучи всеки аспект от функционирането й. "Имаме отдел, който се занимава с организации на стажантските програми, и кариерни консултанти, които непрекъснато са в контакт с обучаващите се, за да се уверят, че са добре по време на стажовете. Много от студентите ни са млади хора и понякога имат нужда от подкрепа, така че им я осигуряваме", разказва Милева. Всеки стаж е платен, а освен това академията има и фондация за стипендии, която допълнително подпомага обучението на студентите.

През последната си учебна година в академията студентите демонстрират придобитите умения в реална обстановка - в ресторант Talents в центъра на София, който се обслужва изцяло от студенти под ръководството на майстор-готвачи. Менюто е изготвено от бъдещите професионални кулинари, а посетителите могат да наблюдават целия процес по приготвянето на поръчката им от залата на първия етаж в ресторанта.

След дипломирането HRC International помага на студентите и с намиране на работа. "В София и големите градове висшата кулинария става все по-привлекателна, все по-достъпна и ресторантите започват да предлагат високи заплати и добри условия на труд. Работата наистина става атрактивна в последните години", казва Милева. Академията има и програма, която гарантира намирането на работа след завършване - в противен случай HRC връща на студента 1000 евро. "Все още не ни се е случвало да възстановяваме пари по тази програма", казва Милева.

Кулинарната академия се рекламира чрез директен маркетинг - със съвместна работа с училища в България и няколко агенции за набор на студенти. Според Милева липсата на съизмерим конкурент специално във високата кулинария не налага на академията да набляга прекалено на маркетинга. "В България има някои курсови програми, които обаче предлагат краткосрочно обучение и са насочени към любители готвачи. Ние предлагаме професионално обучение, макар да не ти е нужен предишен опит", казва Милева.

Широко бъдеще

Плановете за бъдещето на академията включват проект за студентски кампус и хотел, чиято сграда вече се строи и се намира точно до учебната база в София. Проектът се финансира с външни инвестиции и част от приходите на дружеството и ще позволи и допълнително разширение на академията, докато в момента оптималният брой на студентите е между 70 и 80. Именно новата сграда е и най-амбициозният план за бъдещето на кулинарната академия на HRC, защото ще реши много от трудностите, свързани с привличането на чуждестранни студенти.

"Сградата ще бъде студентски кампус с хотелска част, в който ще има заведения за хранене, зали за събития и ще можем да надградим още нашите програми. По този начин капацитетът ни със сигурност ще нарасне", завършва Милева.
Какви са критериите за прием на студенти?

Йоана Милева: Студентите трябва да говорят добре английски, защото всички лекции се водят само и единствено на английски, и да имат огромно желание за готвене.

Тоест няма нужда да имат опит в сферата?

ЙМ: Няма нужда от опит. Те започват наистина от съвсем начални инструкции за рязане, готварски техники и тъй като програмата е много интензивна, успяват в рамките още на първи семестър да получат една много солидна подготовка и са готови да влязат да работят в ресторант.

От каква националност са лекторите?

ЙМ: Лекторите ни са в момента петима - тези, които са на постоянен договор при нас. Трима от тях са чужденци - от Белгия, Испания и Литва. Имаме и двама шеф-инструктори от България.

Капитал #4

Текстът е част от брой 4 на седмичния Капитал (31 януари - 6 февруари). В броя ще прочетете още:

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 3516 прочитания

С 3D принтери срещу вируса 1 С 3D принтери срещу вируса

Български доброволци започнаха производство на шлемове за медицински лица чрез 3D принтери

27 мар 2020, 3763 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Майсторът и струните

Костадин Димитров изработва ръчно висок клас китари и баскитари под бранда си KD Basses

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10