Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 14 фев 2020, 11:23, 5813 прочитания

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy.
  • Компанията разраства бизнеса си със собствена платформа за онлайн търговия и дялова инвестиция в дамски моден бранд.
  • Движеща сила на проектите е Илиян Опрев, който е с дългогодишен опит в стартъп средите в България.
Светът на модата се променя. През последните години интересът към масовото производство и големите брандове намалява за сметка на ръчно изработените дизайнерски продукти, чрез които хората целят да изразят своята индивидуалност и отношение към модата. Това доведе до значително увеличение на младите дизайнери, които въпреки по-големия интерес често не успяват да разраснат бизнеса си и да излязат на чужди пазари. В тяхна помощ е българският стартъп Artery Team, който налага независими дизайнерски брандове на американския пазар чрез платформата за електронна търговия Etsy. Компанията развива бизнесите на десетки млади творци и сега е решена да се изправи пред ново предизвикателство - разработване на собствена платформа за онлайн продажби и развитие на дизайнерски бранд за дамска мода.

В началото беше модата


Основателят на Artery Team Илиян Опрев има дългогодишен опит в стартъп средите в България. Като част от организацията Business Institute (тогава "Институт за предприемачи на Сиско"), той участва в създаването на една от първите програми по предприемачество в България в партньорство с Висше училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

В годините професионалният му опит минава през рекламна агенция, а впоследствие консултантския бизнес се занимава с мениджмънт консултиране за компании от портфолиото на инвестиционни фондове в Централна Европа. Благодарение на познанията му в областта на дигиталния маркетинг преди повече от седем години с него се свързва млада дизайнерка, която иска да продава дрехите си в чужбина. Заедно успяват да изградят цялостен бранд и да развият бизнеса й за няколко месеца. Впоследствие към Опрев се обръщат и други творци, а добрите резултати ясно му показват, че има ниша в онлайн продажбата на дизайнерски продукти на чужди пазари.

Така в края на 2013 г. той решава да обедини консултантската си и маркетинг експертиза и заедно с Пламен Шалъфов, който след това се оттегля от бизнеса, основават компанията Artery Team ("Артери" ООД). Te създават софтуер, който се свързва с платформата за авторски произведения Etsy и анализира поведението на потребителите, проследява конкурентите в различни сегменти и най-вече помага за това продуктите на клиентите им да излизат на преден план в търсачката на Etsy. "Така движим процесите по маркетинг и продажба на продуктите в платформата, а дизайнерите могат да се фокусират изцяло върху изработването им", обяснява пред "Капитал" Опрев.



Няколко месеца след основаването на компанията двамата предприемачи кандидатстват за финансиране от фонда за рискови инвестиции Eleven. През 2015 г. след два успешни рунда те получават обща инвестиция от 150 хил. лв. срещу 15% от дружеството. Свежият капитал им помага да разраснат екипа и да развият софтуера си. "В началото насочихме услугите си към широк кръг творци - дизайнери на дрехи, бельо, бижута, аксесоари за дома, дърводелци и др., но впоследствие се фокусирахме основно върху дрехите", казва Илиян Опрев. По думите му в България има много ателиета, а моделите им се харесват в САЩ и са на добри цени за стандарта там.

Най-добрият приятел на дизайнерите

Пет години по-късно екипът на Artery Team вече наброява 12 човека и предлага различни пакети с услуги. За начинаещите дизайнерски брандове имат консултации по организиране на доставките, плащания и комуникация с клиентите. За по-напредналите бизнеси предлагат конкретни маркетинг услуги, сред които имейл маркетинг, SEO и организиране на цялостни кампании. За тези, които имат нужда от помощ за визуалното оформление Artery Team организира фотосесии, подредба на артикулите и поддържането на онлайн магазините им в Etsy. "Предлагаме различни услуги според нуждите на клиентите ни, но най-често работим на базата на месечен абонамент, като пакетите ни варират между 500 и 2 хил. лв. на месец", казва Илиян Опрев.

Към момента компанията управлява около 40 магазина в платформата, като сред най-предпочитаните услуги е имейл маркетингът. Сред клиентите им са българските брандове Lena-Lena, Maria Queen Maria, Illumminee и др. Макар в началото Artery Team да работи основно с български дизайнери, то към момента 30% от портфолиото им е от чуждестранни творци. Най-голяма част от тях са от Израел, Латвия и Литва, но имат клиенти включително от САЩ, Русия, Австралия и др. По думите на Опрев най-големите дизайнерски брандове отчитат между половин и един милион лв. годишен оборот благодарение на продажбите си основно на американския пазар.

Собствена платформа

Интересът към услугите на Artery Team се засилва, а добрите резултати стимулират Илиян Опрев да развие бизнеса в още една посока - собствена платформа, където дизайнерски брандове да представят продуктите си. Идеята се ражда още през 2016 г., но до осъществяването й се стига две години по-късно, когато в компанията като партньор влиза Петър Богданов. Професионалният му опит е основно в областта на електронната търговия и като продължение взима 15% от бизнеса на Artery Team, а мажоритарен собственик остава Опрев. Те обединяват експертизите си и създават платформата ALLSEAMS, част от дружеството "Артери".


Фотограф: Надежда Чипева
"В платформата представяме топ брандовете, с които имаме дългогодишно партньорство, като фокусът ни е да продаваме артикулите им на американския пазар и в Близкия изток", казва Опрев. Към момента в ALLSEAMS има представени общо 15 дизайнери, повечето от които са български и няколко израелски. "Движим целия процес по маркетинга, продажбата, логистиката, а ателиетата трябва единствено да произвеждат дрехите и да ни изпращат техни визии", обяснява съоснователят на ALLSEAMS, която се управлява от общо пет души екип.
Компанията не държи складови наличности, а изкупува от дизайнерите само вече поръчани артикули. Така цената е по-ниска от обявената за крайния потребител и ALLSEAMS печели от разликата.

Нов бранд

През годините екипът се запознава отблизо със създаването и развиването на множество дизайнерски брандове. Затова и според Опрев логична следваща стъпка е да влязат с дялова инвестиция в нова марка. Именно това се случва в началото на миналата година, когато основават фирмата "Никка спейс", през която развиват дамския моден бранд Nikka. За целта работят заедно с малко дизайнерско ателие, което се грижи за производството. По думите на Опрев инвестицията в Nikka е разделена поравно между "Артери" и ателието и възлиза общо на 35 хил. лв. "Около 4-5 месеца отне изкарването на бранда на пазара. В момента марката продава основно през онлайн магазин в Etsy и досега той е най-бързо развиващият се бранд, по който сме работили. Представяме го и в ALLSEAMS, а екипът ни работи по брандинга, концепцията на колекции, фотосесиите, и се грижи за маркетинга и достигането до клиентите." Той допълва, че през 2020 г. очакванията им са да отчетат възвръщаемост на инвестицията си в Nikka.

Все пак към момента по-голямата част от приходите генерират пакетите с услуги. За 2018 г. компанията отчита 310 хил. лв. приходи, а по думите на Опрев през 2019 г. ще достигнат 500 хил. лв. оборот, като над 80% от него е от бизнеса на Artery Team.

Макар бизнесът на Опрев и Богданов вече да е заел три от сегментите на пазара на дизайнерски брандове, те виждат още редица възможности за развитие. Този месец за първи път ще отворят платформата си ALLSEAMS към нови дизайнери, с които не са си партнирали до момента. Опрев цели да развие платформата и чрез работа с лидери на мнение на американския пазар, които да представят дрехите. По думите му това е бързо работеща стратегия за достигане на по-широка аудитория и съответно увеличаване на клиентската база.

"Разглеждаме възможности да представяме дизайнерските брандове на търговци на едро в Западна Европа и по изложения, за да запознаем публиката с тях", казва още Опрев. Той допълва, че всички свободни парични потоци компанията инвестира обратно в бизнеса. "Целта ни не е толкова да реализираме печалба в краткосрочен план, колкото да развием нишата и възможностите в нея", казва в заключение предприемачът.
Какъв е профилът на потребителите на дизайнерски дрехи?

Жени с характер, които се интересуват от мода и имат отношение към начина, по който изглеждат. Те най-често са на 35 години и нагоре и имат достатъчно финансови възможности, за да си позволят дизайнерски дрехи. Доста от дрехите са екстравагантни и ще направят впечатление. Най-често дрехите се търсят за събития.

Имате ли конкуренти на пазара?

Пазарът още не е добре разработен и аз не съм запознат в България или в чужбина да има друга фирма, която се занимава точно с това, с което ние. Има фрийлансъри, с които може да се работи, но не ги възприемам като конкуренция. Важно е всеки, който може, да допринася за развитието на тази ниша и да помага на талантливи творци да се развиват.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6853 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3126 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Стартираща фирма произвежда биоразградими восъчни кърпи за бита

Калина Мазгалова и Петър Захариев предлагат българска алтернатива на пластмасата за съхранение на храна

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10