Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 фев 2020, 12:07, 4443 прочитания

Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Габриела Палавеева-Роджерс е дигитален предприемач от сравнително скоро. Досега тя е била в чисто физическия бизнес на козметиката, в който навлиза преди 10 години с основаването на компания за внос и дистрибуция на такива продукти, а по-късно решава да отвори и свой собствен салон за красота. Докато го управлява, Роджерс осъзнава, че за да отиде една жена на маникюр например, трябва да се сблъска с множество препятствия - трафик, места за паркиране, отдалеченост на салона и др. Така през 2017 г. се ражда приложението GoBeauty, или както тя го описва, "Uber за красота".

GoBeauty свързва потребители и различни специалисти на свободна практика, работещи в сферата на козметичните услуги. С помощта на платформата потребителите могат да си запазят час за грим, маникюр, масаж или фризьорски услуги в удобно за тях място и час. "Ние се явяваме като посредник, който скъсява дистанцията между хората, търсещи услуги за красота, и самите специалисти, които я предлагат", казва пред "Капитал" Роджерс.


До офиса или дома

Благодарение на опита си в търговията и набрания капитал от предишни бизнес начинания основателката финансира GoBeauty сама и до момента фирмата не е получавала външни инвестиции. Единствената помощ е под формата на знания и идва от програмата за предприемачи Founder Institute - интензивен 4-месечен курс, който помага на Роджерс да се запознае със спецификите на стартъп предприемачеството. В началото основателката се грижи за бизнеса сама, но по-късно се присъединяват още двама души, които отговарят за оперативните процеси на дружеството и набиране на нови козметици на свободна практика.

След няколко месеца на разработки и първоначално набиране на специалисти платформата започва работа през 2018 г. с фокус върху корпоративните клиенти. Посещенията се извършват под формата на абонамент на регулярен принцип. Служителите на фирмите с абонамент се възползват от услуги както в определен ден от седмицата, така и за специални събития и празненства. По думите на Роджерс офис масажите не са нещо ново, но другите козметични процедури тепърва навлизат в офис средата. Много от корпоративните клиенти намират услугата за удобна и желаят служителите им да се възползват от нея и в домашни условия. Така година след старта на корпоративните услуги се ражда и GoBeauty Home - директният потребителски бизнес на стартъпа.



В момента GoBeauty си сътрудничи с около 50 души от различни сфери - гримьори, фризьори, маникюристи и масажисти. Намирането на професионалисти е двустранен процес - компанията често се свързва с практикуващи на свободна практика, но благодарение на реклами онлайн и в професионални групи специалистите се свързват и сами с тях. По думите на Роджерс бизнесът на козметични услуги е изграден предимно върху доказания модел "от уста на уста" между хората и често един професионалист води и друг след себе си.

Кандидатите да работят през GoBeauty са много, но не всички получават тази възможност. За да станат част от платформата, фрийленсърите преминават през ситен подбор, при който основното изискване е да имат най-малко две години опит по специалността. След това екипът на GoBeauty се среща лично с тях, за да проведе тестова процедура. Едва след като бъдат изпълнени всички изисквания, те получават пълен достъп до приложението и могат да приемат заявки.

За специалистите има изградена специална платформа - GoBeauty Specialist, чрез която приемат поръчки. Заявките за домашно посещение работят на принципа "най-бързият печели". Компанията работи и върху създаването на функция, която позволява на потребителите да добавят специалисти в папка любими и при възможност да бъдат посетени конкретно от тях.

Навсякъде и по всяко време

Оказва се, че търсене за "козметичния Uber" има. В момента платформата има над 2000 регистрирани потребители и е сваляна над 5000 пъти от магазините за приложения. Заплащането за услугата се извършва автоматично през приложението веднага след подаване на заявката. При офис посещенията има възможност и служителите сами да заплатят процедурата - чрез ПОС терминал или карти Revolut.

Хонорарът от една процедура се разпределя 70 на 30%, като по-малкият процент е комисиона за компанията. Професионалистите работят със собствени материали и се грижат сами за транспорта до клиента. Единственото изискване, което GoBeauty има към професионалистите, е да носят тениска с логото на компанията. "Те разполагат с цялото си време, могат да работят където и когато пожелаят. Реално те работят за себе си", допълва Роджерс.

За 2019 г. през приложението (потребителския бизнес работи през дружеството "Го бюти", а корпоративния - през "Навон") са преминали поръчки за 98 хил. лв., а печалбата е 20 хил. лв. Корпоративният бизнес работи на печалба, но домашните посещения не толкова - основната част от приходите на GoBeauty идват от офис услугите, но се реинвестират в домашните. Роджерс уточнява, че сключените корпоративни договори и абонаменти носят сигурност, че ще има определен брой услуги в месеца, носещи приходи, но домашните посещения няма как да бъдат предвидени.

"Най-добрата новина за нас е, че заявките, които имаме, и клиентите, които идват при нас, се връщат и продължават да поръчват услугата. Повече от 80% от клиентите, поръчали услуга повече от веднъж, стават постоянни такива, което е много важно. Така се създава лоялност към приложението и най-вече потвърждава идеята, че това нещо се харесва на хората", казва тя.

За един по-красив свят

Засега приложението е активно само в столицата, но има потенциал да се разрасне и в други по-големи български градове. "По мои лични наблюдения в София има много проблеми с придвижването и трафика. Хората започват да губят страшно много време в колата и нещо от такъв вид е наистина ефективно и им помага да улеснят ежедневието си", казва основателката. Според нея компанията е получавала заявки за масажи и от други градове като Велико Търново и Варна, но разширяването извън София все още изглежда рисково.

Разликата между посещенията в столицата и в по-малките градове е в това, че клиентите познават добре салоните за козметични услуги и държат да посетят точно определен специалист. Роджерс казва, че макар да няма конкретни планове за разширение извън София в близкото бъдеще, компанията не се е отказала от евентуална експанзия. В момента например работи с двама души, които извършват масажи на регулярен принцип в Мирково и Етрополе.

Идеите като GoBeauty не са нови, но са иновативни за България. Подобни приложения вече съществуват в САЩ и Англия, където обичайният път е да се появяват нови услуги в незапълнени пазари и след това да бъдат купувани от по-големи фирми. "На мен ми трябваше малко време да си настроя мисленето, че едно такова нещо в стартъп света се прави, за да се продаде. Досега винаги съм мислела, че бизнес се прави, за да се изкарват пари, но дългосрочният план при стартъпите е съвсем различен", споделя основателката.

Роджерс цели да развие компанията, като набере и външен капитал, който да използва, за да разрасне GoBeauty извън пределите на страната. По нейни думи това е лесно постижимо - приложението трябва да се преведе на съответния език, да се наберат специалисти и да се отвори оперативен офис, след което е бързо готово за работа. Роджерс не изключва и възможността за партньорство с подобни приложения под формата на франчайз или джойнт венчър.

"Идеята е да навлезем на чужди пазари и в един момент, ако сме си свършили добре работата, някоя от големите подобни платформи да прояви интерес и да закупи GoBeauty", завършва Роджерс.
Q&A

Има ли бизнес и извън офисите и домовете?

- Да, например за сватбени тържества и балове, но там е по-специфично. Хората обикновено искат пробна прическа и тя трябва да се направи предварително в дома на булката например. След това трябва да се заяви същият специалист, който да отиде на тържеството. Процесът е малко по-протяжен.

Обмисляте ли да добавите други козметични услуги?
- Да. Имаме запитвания за грим по домовете, за поставяне на мигли. Имахме няколко партньори, които искаха да предлагат чрез нас и персонални тренировки вкъщи - фитнес, йога и т.н. Получаваме и много заявки за ноктопластика и изграждане с гел и добавихме тази услуга. Всичко обаче се случва постепенно, защото сме малък екип.

Капитал #7

Текстът е част от брой 7 на седмичния Капитал (21 - 27 февруари). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2356 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1942 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10