Има ли живот след блокчейн вълната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли живот след блокчейн вълната

Идеята за AdEx се ражда от проблемите на Иво Георгиев да монетизира друг свой проект - сайта за видеосъдържание Stremio

Има ли живот след блокчейн вълната

Блокчейн проектът AdEx разработва децентрализирана мрежа за реклами

Йоан Запрянов
4924 прочитания

Идеята за AdEx се ражда от проблемите на Иво Георгиев да монетизира друг свой проект - сайта за видеосъдържание Stremio

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Блокчейн проектът AdEx разработва децентрализирана мрежа за реклами.
  • Продуктът на фирмата дава възможност за прозрачно отчитане на реалните статистики зад рекламните кампании.
  • Целта не е да се преборят с Facebook и Google, а да завземат нишите, оставени от гигантите.

Иво Георгиев и Ванина Иванова стоят зад един от най-успешните български блокчейн проекти, AdEx, но въпреки това все по-често избягват да се брандират по този начин. Според тях времето, когато всички се хвалеха с това и задължително слагаха заветната дума до името си, е минало, а още преди това е нанесло и много щети със себе си. Сега те искат да бъдат разглеждани като компания, която създава решение, без значение на каква технология се базира. В техния случай - решение за прозрачно разпространение и отчитане на ефективността на реклами. Решение, породено от проблем на изпълнителния директор и съосновател Георгиев, който се появява през 2016 г.

Тогава той търси начин да монетизира друг свой проект - сайта за видеосъдържание Stremio, който се развива с бързи темпове. "Потребителите ни растяха с по 10 хил. души всеки ден и искахме да монетизираме сайта с реклама. Оказа се, че всички с тази идея имат един и същ проблем: първоначално печалбата е добра, а след това намалява, без да намаляват посещенията на сайта", разказва Георгиев. Проблемът идва от една от хилядите централизирани мрежи за разпространение на реклами.

"Когато поискахме да се махнем от мрежата, те направиха милиони фалшиви импресии, за да ни задържат. Ние знаехме какво правят. Всички мрежи правят някакви номера, за да плащат възможно най-малко, и решихме да вземем нещата в наши ръце", казва Георгиев. Така с тази цел се ражда AdEx, съоснована от Георгиев и оперативния директор Димо Стоянов.

Крипторешения и криптопроблеми

AdEx разработва своя собствена платформа за разпространение на реклами, но децентрализирана, за да бъдат сигурни клиентите, че получават това, за което са платили (ако са рекламодатели), или това, което са изработили (ако са издатели). Гаранцията е в т. нар. валидатори, които потвърждават дали са верни данните и дали една кампания е "работеща" или "счупена". Оттам идват и приходите на компанията - 5% такса за валидаторите. Клиентите могат да се откажат от валидаторите на фирмата и да използват свои, но тяхната поддръжка е скъпа и сложна.

Основният проблем на AdEx е с разплащанията. Първоначално фирмата използва своя собствена монета, но бързо разбира, че този модел трудно ще се наложи. Сега проблемът е решен, но само наполовина - за разплащане се използва криптовалутата DAI, която е вързана с американския долар. До края на годината компанията се надява да е добавила и директни плащания с традиционни валути, което ще реши и друг проблем - със счетоводството на рекламодателите.

Монетите ADX, чрез които бе набран капитал, все още съществуват и са в циркулация. Те се използват за захранване на валидаторите и собствениците им изкарват пари чрез комисионните, които плащат клиентите.

Финалната версия на продукта излезе от бета-версия в началото на февруари и към днешна дата се ползва от 346 издатели и 43 рекламодатели. За последния месец през нея са преминали 272.5 млн. импресии и са били изплатени 162 хил. долара.

Бизнес план от ново поколение

Самата фирма AdEx е регистрирана в Естония, където законодателството по отношение на блокчейн и криптопроекти е много по-развито, отколкото в България, но цялата структура е доста по-сложна. Всъщност софтуерните разработчици на фирмата работят за българското дружество "Смарт код", което стои зад проекта Stremio. "Смарт код", която има 1.56 млн. лв. приходи за 2018 г., при 220 хил. лв. печалба, разработва и AdEx, но правата се държат от естонската фирма.

AdEx бе една от първите български компании, които направиха т. нар. ICO (Initial coin offering - първично монетно предлагане), набиране на капитал чрез криптовалути. През 2017 г. проектът набира 12 млн. долара, с които се издържа и до ден днешен. Тези пари обаче не стоят на едно място. Фирмата има стратегия за диверсификация, при която 70% от парите са инвестирани в криптовалути, а 30% стоят в твърди. Когато криптовалутите вдигат цената си, се продават, а когато цената пада, се купуват. Така според Георгиев "финансирането ни все още е между 80 и 90% от началната сума". За този резултат помага и сравнително високата цена на криптовалутите през последните месеци.

"Тази диверсификация ни позволи да се задържим по време на криптозимата, когато изчезнаха много проекти просто защото им свършиха парите", добавя Иванова, маркетингов директор в AdEx.

През 2017 и 2018 г. двамата са сред най-шумните и разпознаваеми поддръжници на т. нар. блокчейн вълна. Днес ентусиазмът е до голяма степен отшумял. "Блокчейн думата при нас понякога работи наобратно. Много хора, когато чуят, че си блокчейн, решават, че си измамник. В някои индустрии те са мнозинство", казва Георгиев. Но добавя: "Няма какво да се лъжем, ние се възползвахме от вълната и бяхме оптимисти за индустрията."

Според Иванова много блокчейн проекти са се оказали измама с цел да "вземат едни пари" чрез иновативния тогава нов начин за набиране на средства. Други са били нереалистични поначало, а трети до днес се опитват да научат клиентите си на блокчейн, сложна технология дори за хора в самата индустрия. "За нас важното е клиентите да не ги интересува дали сме базирани на блокчейн, а че решаваме конкретен проблем и създаваме добър продукт", казва тя.

"Проблемът в рекламния сектор е много по-сложен от дуопола на Google и Facebook. Ние в момента не се борим с тях. Първо, защото не можем, и второ, защото не искамe", казва Ванина Иванова, маркетинг директор в AdEx
Фотограф: Капитал

Другите освен Google и Facebook

В дигиталната реклама от години съществува дуопол между технологичните гиганти Facebook и Google. Следователно би било логично една млада компания да се насочи към завземане на пазарен дял от тях, чрез по-добро технологично решение. Случаят на AdEx не е такъв. "Проблемът в рекламния сектор е много по-сложен от дуопола на Google и Facebook. Ние в момента не се борим с тях. Първо, защото не можем, и второ, защото не искамe", казва Иванова.

Целта на AdEx е да замести хилядите по-малки мрежи, при които ходят рекламодателите, които нямат достъп до гигантите. Според Иванова има много причини Google и Facebook да не искат да публикуват рекламата ти: защото нямаш достатъчно трафик; защото оперираш индустрия, която не им харесва, като хазарт или дори дамско бельо; или дори ако си криптопроект.

"Има цели микроиндустрии и ниши, които нямат достъп до Google и Facebook и ние искаме да стигнем до тях - тези, които са прекалено малки или не покриват тематичните изисквания на тех гигантите. Поне половината трафик на интернет не е позволен от тях и не преминава оттам", добавя Георгиев.

Основната цел на AdEx е да замени "безумната верига от посредници - агенции, малки мрежи и т.н., защото всеки посредник са излишни пари, които ощетяват и рекламодателя, и издателя". Макар според двамата агенциите често да са излишен разход и посредник, не биха спрели никого да използва мрежата им.

Моделът на AdEx разчита на обем - съответно компанията все още не работи на печалба, но при по-висок брой рекламодатели и издатели това ще се промени. Дотогава за екипа няма много причини за притеснение - след криптозимата в момента валутите се намират в криптопролет, а блокчейн проектите - или поне тези, които оцеляха - вече излизат от сферата на обещанията и преминават към истински решения. Без да има нужда думата блокчейн да е във всяко второ изречение.

Q&A

От рекламодатели или издатели има по-висок интерес досега?


Ванина Иванова: В момента има повече търсене от издатели. При тях има по-малко риск и е по-лесно. При рекламодателите има голям интерес, който се конвертира по-трудно в реални клиенти. За някои от тях има психологическа бариера, че ние сме блокчейн проект, което звучи сложно и неясно.

Къде е проблемът с централизираните мрежи?

Иво Георгиев: Всичко при тях е централизирано и ако искаш да провериш откъде идват посещенията ти при Google например, ти няма как да го верифицираш - имаш само данните, които ти дават. Може да сложиш собствена система за следене на резултати и когато видиш разлика между твоите данни и чуждите, да поискаш информация, но такава рядко ти се дава. Обяснение или не получаваш, или е съмнително и в крайна сметка прозрачност няма.
Темата накратко
  • Блокчейн проектът AdEx разработва децентрализирана мрежа за реклами.
  • Продуктът на фирмата дава възможност за прозрачно отчитане на реалните статистики зад рекламните кампании.
  • Целта не е да се преборят с Facebook и Google, а да завземат нишите, оставени от гигантите.

Иво Георгиев и Ванина Иванова стоят зад един от най-успешните български блокчейн проекти, AdEx, но въпреки това все по-често избягват да се брандират по този начин. Според тях времето, когато всички се хвалеха с това и задължително слагаха заветната дума до името си, е минало, а още преди това е нанесло и много щети със себе си. Сега те искат да бъдат разглеждани като компания, която създава решение, без значение на каква технология се базира. В техния случай - решение за прозрачно разпространение и отчитане на ефективността на реклами. Решение, породено от проблем на изпълнителния директор и съосновател Георгиев, който се появява през 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    adon avatar :-|
    RUSE

    ЦИТАТ: "...Има ли живот след блокчейн вълната..."


    Какво претенциозно заглавие?

    Кой ли се интересува този измислен измамен свят, в който тези стотина човека си живуркат? А схемата е една и съща: Все някой се опитва да зариби някого, да му продаде едно никому ненужно нищо, Оня пък се опитва да му плати с несъществуващи пари гарантирани от измислена велика уж копаеща група хитри миньори... И когато вълната падне т.е мандалото хлопне, пак ще чуем за пирамиди и фараони, за сълзи и сополи... И пак ще ни натрапят някоя нова никому незнайна английска думичка... Аре наздраве и продължавайте да си вярвате...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK