Миньоните на Orsetti
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Миньоните на Orsetti

Десислава Велчева и Георги Бебечев отварят първата си сладкарница преди малко повече от шест години

Миньоните на Orsetti

Сладкарниците на Десислава Велчева и Георги Бебечев залагат на качествените продукти и удоволствието от малката хапка

8045 прочитания

Десислава Велчева и Георги Бебечев отварят първата си сладкарница преди малко повече от шест години

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Първата пастичерия Orsetti отваря преди шест години на бул. "Дондуков" и предлага италиански сладкиши, направени в България.
  • Десислава Велчева и Георги Бебечев залагат на качествените продукти и удоволствието от малката хапка.
  • Днес сладкарниците вече са две, но предприемачите не целят да създадат верига, за да могат да запазят "домашния уют".

Когато преди малко повече от шест години семейството на Десислава Велчева и Георги Бебечев решава да направи сладкарница за италиански сладкиши на бул. "Дондуков" в София, идеята е донякъде нетрадиционна. Българският клиент е свикнал на големи порции, а това, което Orsetti предлага, са малки хапки, които повече приличат на украшения. Приятната атмосфера и качествените продукти обаче постепенно печелят привърженици и днес те имат и втори обект в столицата. Макар че бизнесът расте - близо три пъти през 2018 г., по-нататъшното разширение е ограничено от желанието им да запазят усещането за домашен уют и контрола върху приготвянето на продуктите и връзката с клиентите.

Преди началото

Връзката на Бебечев и Велчева с Италия е от студентските им години - там той завършва право, а тя международен маркетинг. Десетина години живеят в Милано, където като служител в българското консулство Бебечев създава първите си контакти с италианския бизнес. През 2010 г. получава предложение от голяма компания да поеме управлението на новия й офис в България и така двамата се завръщат в страната. Секторът, в който работи Бебечев, е възобновяеми енергийни източници и като се има предвид бумът по това време, бизнесът доста бързо се разраства. Работата е доста динамична и ангажираща. "Работехме и с Азия и трябваше да приемам обаждания и имейли в 4 часа през нощта. В един момент преценихме, че искаме малко по-спокоен животq и си взехме "творческа пауза", за да решим как да продължим напред", разказва Бебечев.

Така стигат до идеята за създаване на сладкарница. Това не е случайно - сладкарството е хоби на Велчева, която е изкарала няколко любителски курса в Италия. "Аз пък винаги съм бил старши дегустатор", шегува се Бебечев.

Правилното място

Много време отнема да намерят подходящата локация - тя трябва да съчетава добро позициониране с нормален наем, което се оказва най-голямото предизвикателство. В крайна сметка избират "Дондуков". "Навремето тя беше страхотна улица, после залезе, но днес твърдя, че се възстанови като една интересна локация", казва Бебечев. Автор на името Orsetti (мечета на италиански) е Велчева, но преди да бъде окончателно прието, минава през проверка. Двамата първо събират 100-120 предложения от приятели във Facebook, след това правят кратък списък и канят близки на малък коктейл, на който да гласуват за различните идеи. Това, което търсят, е името да звучи лакомо и италианско, както и да е лесно запомнящо се и разпознаваемо. Вота печели Orsetti, а самото лого е възложено на външен дизайнер. "Толкова ни харесаха името и марката, че веднага ги регистрирахме", разказва Бебечев. С това име регистрират и първата си фирма, но след това променят името на "Пастичерия". Причината е, че чуждестранен инвеститор купува правата за Orsetti с намерение да разработи бизнеса в Италия, което така и не става.
Концепцията на самия бизнес също отнема известно време, за да бъде изчистена. "Аз си представях, че ще правим нещо бързо и елементарно като кексчета, но Деси имаше много по-ясна идея", обяснява Бебечев. Още от самото начало решават, че ще привлекат майстор, с когото да разработят продуктите, и тъй като по това време такова производство и такива технолози в България няма, намират първия си сладкар по обява в Италия. Заедно с Велкова двамата разработват продуктова линията, която вече 7 години е в основата на Orsetti. Едва по-късно успяват да намерят български сладкар с опит в международна верига сладкарници, който поема шефската роля и днес заедно с Велчева поддържат продукцията и създават ново разнообразие.

Първата сладкарница Orsetti на бул. "Дондуков" отваря в края на 2013 г. Началната инвестиция е около 100 хил. лв. и е направена със собствени средства. Най-скъпото нещо са машините. Както и ремонтите. "Това не е добре регламентирано в България. Договорите като продължителност не оправдават определени инвестиции в дадено помещение", казва Велчева. И добавя: "Дизайнът е наш. Всичко сме направили заедно. То е като дете - трябва да израсне, да се грижиш за него. Не ти е безразлично какво се случва".

Моделът на Orsetti

Orsetti предлага над 50 вида продукти, основно малки италиански сладкиши
Фотограф: Цветелина Белутова

"Сладкарският бизнес в България гледа да е лесно, печалбите да са бързи и максимални. Нашият бизнес модел не е такъв", казва Велчева. И добавя: "В Италия храната е култура, към нея се отнасят с уважение."

Това, разбира се, прави начинанието по-трудно. Вместо да използват готови смеси и кремове, в Orsetti правят всичко от нулата. "Гордеем се, че всичко, което продаваме, е произведено от нас, макар че така е по-трудно и себестойността е по-висока", казва Бечев. Продуктите се правят от брашно, масло, яйца и захар, сметаната е животинска, а не растителна, и дори ароматите са естествени - ванилията например е от истинска шушулка, а не прахче. Рецептата на Велчева за сладкарство е проста - висококачествени продукти, съчетани с правилна технология и майсторство.

Като цяло Бебечев и Велчева залагат на малкия сладкиш - наричат ги "миньони". Основната гама включва транчети (петифури) и кръгли тарталети. "Правим и торти, но фокусът ни са малките сладкиши - 20-30 грама удоволствие", казва Бебечев. Той признава, че в началото клиентите са гледали със скептицизъм. "В България сладкарството беше свикнало с големи торти и големи порции. За щастие успяхме лека-полека да наложим нашия модел, защото хората си дадоха сметка, че могат да вземат 2-3 бройки и така да пробват различни вкусове", казва той. Форматът се оказва подходящ не само за вкъщи или за настроение, но и за тържества и коктейли и вече имат кръг от клиенти, които ги търсят специално за такива поводи. Кетърингът обаче не е основна част от бизнеса.

Освен малките сладкиши Orsetti предлага също маслени бисквити, солени хапки и торти, няколко вида фокачи, както и сандвичи с хляб, който се произвежда на място. Целият асортимент е от над 50 продукта, макар че двамата отчитат това като една от грешките, които са направили. "Имаме много голяма гама продукти, а тя се поддържа трудно, особено когато всичко се прави ръчно", обяснява Бебечев.

Малко след началото Orsetti започва да предлага и обедни менюта, тъй като преценяват, че трудно ще се наложат като заведение само за сладко. "Българинът обича солено, така че създадохме една линия от сандвичи и салати, по едно топло ядене, така че да можем да посрещнем нуждите на работещите хора в зоната в обедната почивка. Обядът беше средството, с което успяхме да вкараме хората при нас", казва той.

За италианска сладкарница задължителен елемент е и доброто кафе, като Orsetti залага на Illy. "Още когато селектирахме бранда в началото, искахме да бъде италиански, добре позициониран и признат на световно ниво", уточнява Бебечев. От централата са идвали и на няколко пъти на проверка като тайни клиенти.

Друг акцент, който и за двамата е много важен, е опаковката за сладкишите за вкъщи. Кутиите са направени със специално хранително фолио, което не оставя миризма на картон по продуктите. "Хубавият продукт се продава в хубава опаковка", казва Велчева.

Orsetti due

През годините бизнесът се разраства, като за 2018 г. продажбите се увеличават 2.7 пъти до 275 хил. лв. По думите на Велчева това се дължи на факта, че бизнесът започва да влиза в нормалните си граници.

Отварянето на втора сладкарница Orsetti в края на миналата година Бебечев определя като "естествено развитие на нашия бизнес". "Първо, искахме да натоварим машините в кухнята на "Дондуков" и да използваме инвестицията, която така или иначе бяхме направили, а освен това искахме да се развиваме", казва той. Както и първия път, изборът на място отнема време, като в крайна сметка двамата се спират на улица "Шишман" заради специфичния й дух. За втория обект е създадено и ново дружество - "Пастичерия дуе", в което малки дялове имат и някои по-дългогодишни служители.

Двамата работят вече и по трета концепция, която ще бъде по-различна и иновативна. Тя ще бъде разработена в партньорство с друг оператор, защото смятат прекия контрол за важен, а силите им са ограничени. "При всички положения не бихме искали да се превръщаме в голяма верига, за да не загубим идентичността си и този привкус на домашен уют", казва Бебечев.

Освен собствения си бизнес и двамата имат и друга работа. Бебечев е управител на магазините на Terra Nova и Calliope в България с над 150 души персонал, а Велчева, освен че участва в производството, поддържа и счетоводството на фирмите. Екипът на Orsetti е от 14 души, като четирима от тях работят в кухнята.

"Личният бизнес наистина ангажира много повече, отколкото друга работа, където си гасиш компютъра и си тръгваш. Аз лично съм бивш банков служител, много различно е. Обаче има пристрастяващ ефект, специално това, което правим. Създаваш един продукт и виждаш насладата на хората в момента, което създава много голяма удовлетвореност. Работиш с ръцете си, а това в крайна сметка е изкуство", казва Велчева.

По думите на Бебечев сладкарницата се е превърнала и в интересен център за социални контакти. "Тя ни запозна с много хора, с които станахме приятели, запозна ни с бизнес партньори, с които започнахме да работим. Стана център не само за нас, но и за много хора, които идват, тук правят срещите си, тук им се раждат и страхотни проекти", казва той.

Q&A

Кои са най-продаваните продукти?

Георги Бебечев: Най-продавани са червените сладкиши. Това е цвят, който привлича. Мус от черен шоколад и малина, мус от бял шоколад и ягода, разновидностите на тирамису. Много обичани са еклерите и въобще нашите кроасани с домашно направен ванилов крем. Сутрин капучиното с един такъв аромат е наистина изкушение.

Какви са основните ви клиенти?

Г. Б.: Нашите клиенти 70% са дами, работещи жени, които имат уважение към вкусната храна и искат да си доставят малко удоволствие, да избягат от реалността с една хапка и едно кафе. Обичаме да привличаме хората да седнат при нас, да изпият едно кафе, да се почувстват спокойно и да си отдъхнат, но определено сегментът takeaway е най-доходоносният при нас.

Имате ли конкуренция?

Десислава Велчева: Конкуренция има. Но честно да си призная, аз обичам да си сверявам часовника навън. Непрекъснато следвам сайтовете и Facebook страниците на най-големите френски и италиански сладкари, посещавам техните сладкарници, ходя на техните курсове, за мен това е референтът, който се опитвам да имам в нашия бизнес.

Как рекламирате?

Д. В.: Каналите ни са малко, основно Facebook. Не правим медийна реклама, просто не сме отделяли такъв бюджет. Ние сме малък бизнес, много от нещата сами си правим, аз често влизам в кухнята и понякога поизоставяме комуникацията. Но за качеството сме безкомпромисни и това се оценява от клиентите.
Темата накратко
  • Първата пастичерия Orsetti отваря преди шест години на бул. "Дондуков" и предлага италиански сладкиши, направени в България.
  • Десислава Велчева и Георги Бебечев залагат на качествените продукти и удоволствието от малката хапка.
  • Днес сладкарниците вече са две, но предприемачите не целят да създадат верига, за да могат да запазят "домашния уют".

Когато преди малко повече от шест години семейството на Десислава Велчева и Георги Бебечев решава да направи сладкарница за италиански сладкиши на бул. "Дондуков" в София, идеята е донякъде нетрадиционна. Българският клиент е свикнал на големи порции, а това, което Orsetti предлага, са малки хапки, които повече приличат на украшения. Приятната атмосфера и качествените продукти обаче постепенно печелят привърженици и днес те имат и втори обект в столицата. Макар че бизнесът расте - близо три пъти през 2018 г., по-нататъшното разширение е ограничено от желанието им да запазят усещането за домашен уют и контрола върху приготвянето на продуктите и връзката с клиентите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Няма как да не споделя, че в Орсети може да се опитат наистина изпипани десерти и ястия, много се радвам че има статия за тях :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK