Павел Цветков: От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Павел Цветков: От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви

Павел Цветков: Бяхме си поставили амбициозната цел за 20% ръст на приходите през 2020 г.

Павел Цветков: От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви

Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки пред "Капитал"

Мара Георгиева
6174 прочитания

Павел Цветков: Бяхме си поставили амбициозната цел за 20% ръст на приходите през 2020 г.

© Цветелина Белутова


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

KWIAT ("Квят") на полски означава цвете. KWIAT е единствената марка за слънчеви очила и диоптрични рамки, измислени и проектирани в България. Зад бранда стоят Павел Цветков и семейството му, а името идва от полския превод на фамилията Цветкови и връзката на семейството с Полша. Допреди седмици KWIAT се продаваха в много оптики в България, както и в над 25 други държави. Фирмените приходи за 2018 г. надхвърлят 2.5 млн. лв., а за 2019 растат с около 5%.

Как се отразява на работата на компанията извънредното положение в резултат на пандемията от коронавирус?

- Януари, февруари и март - до 13-и, бяха много добри за компанията. Имахме почти 30% ръст на продажбите в сравнение със същия период на миналата година. В началото на годината бяхме на изложение в Мюнхен, където намерихме нови клиенти. От 13 март обаче оборотите ни са нулеви, плащанията към нас са нулеви. Предоставяме очилата срещу отложено плащане от месец и половина. Вече получихме мейли от всички наши клиенти оптики, че са затворени и не могат да плащат.

Колко са заетите в компанията, има ли освободени служители?

- Най-големият ни проблем сега е как да си запазим служителите. Заетите във фирмата са 22-ма. До края на март имаме сили да плащаме заплати и осигуровки, въпреки че се нуждаем от 20 хил. лв. на седмица, за да издържим. Вероятно обаче ще се наложи да освободим хора, защото нямаме никакви резерви. Правителството в Полша например поема осигуровките на служителите в малките и средните предприятия за три месеца напред. А аз ще трябва да пратя на трудовата борса трима или четирима от екипа, а ако ситуацията продължи - след месец още поне петима. Ако държавата поеме осигуровките в моята малка фирма, аз няма да освободя никого. Нали, ако освободените отидат на борсата, държавата пак ще трябва да поеме разходите им за безработица, защо не поеме осигуровките сега. Опасявам се, че когато кризата свърши, освободените служители няма да се върнат в старата си компания, тъй като ще бъдат огорчени от решението на работодателя. Те ще си потърсят нова работа, а фирмите ще трябва да търсят и обучават нови служители. И така кръгът се затваря.

Вашата фирма има ли банкови кредити?

- Имаме револвиращ кредит. Използваме го, за да закупим стока, и го връщаме, когато я продадем. Изтеглили сме 300 хил. лева кредит, защото сега е началото на сезона за нас. Складът ни е пълен със стока, а продажби няма. В същото време текат лихви, а банките не искат да направят никакъв реверанс към нас.

Фотограф: Цветелина Белутова

KWIAT се сглобяват във фабрики в Хонконг (където се сглобяват и очилата с марки от най-висок клас), материалите са италиански, а пантите - германски. Имате ли проблеми с доставките от тези държави?

- Всички материали, които бяхме поръчали, както и очилата, които трябваше да бъдат сглобени, дойдоха навреме. Поръчките бяха изпълнени преди китайската Нова година през януари. До края на януари вече имахме всичко в склада, но не сме платили на доставчиците. Имахме отложено плащане и сме ги помолили от 13 март да замразят сроковете за разплащане. Срещнахме голямо разбиране, особено от партньорите ни в Азия, които дори ни изпратиха за тяхна сметка кашон с маски и предпазни очила. За фабрика с милиони долари оборот това е много дребна поръчка, но в случая не става въпрос за пари, а за благороден жест.

Продавате в над 25 държави, над 40% от фирмените приходи идват от експорта на KWIAT. Как се развиват продажбите ви зад граница в условия на коронавирус?

- През първите две седмици на март продажбите зад граница драстично намаляха, а от 13 март са нулеви. В Полша, в Чехия, в Западна Европа всичко е затворено, всеки си стои вкъщи и може евентуално да помисли за покупка на очила само ако ги е счупил, а трябва да работи на компютър. Но дори и в този случай ще помисли първо за тиксо и лепило, за да ги поправи и да ги използва, докато мине кризата.

Какви цели си бяхте поставили за 2020 г. по отношение на оборота?

- Бяхме си поставили амбициозната цел за 20% ръст на приходите през 2020 г. Новата колекция обикновено идва през есента на предходната година и веднага се предлага за продажба. Миналата година обаче решихме по-често да обновяваме моделите си и да пуснем в продажба само половината от най-новата колекция. Останалата започнахме да я предлагаме в началото на тази година. По тази причина 2019 не беше много по-силна спрямо 2018, но пък 2020 трябваше да е много добра. При нулеви обороти тази цел е неизпълнима. В момента нямаме никакви резерви, тъй като складът ни е пълен с непродадени очила. Ако тази ситуация беше през август, когато сме направили силните си продажби на слънчеви очила, щяхме да имаме резерви за поне половин година напред.

Какви са прогнозите ви за развитие на бизнеса?

- Най-важното е как ще се съвземе икономиката след приключване на епидемията. Мнозина ще са без работа, покупателната способност ще падне, 90% от хората имат кредити, а банките няма да помогнат. Наясно съм, че очилата не са стока от първа необходимост, но не вярвам крайният клиент да пазарува каквото и да било по същия начин, както преди епидемията. Очаквам, че приходите ни ще бъдат наполовина - вече сме преживели кризата от 2008 г., знам каква беше, а тази се очертава да е по-голяма. Догодина компанията навършва 30 години. Само дано не се налага да правим тържеството онлайн.

Интервюто взе Мара Георгиева

Предприемачи в корона света:

Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar Теодора и Павел Лозанови:

Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани
Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") с марката 11 Meats Михаил Николов и Йонко Дяков, 11 Meats:

Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти
Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании ClaimCompass Александър Сумин:

Свиваме разходи, мислим нов продукт
Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени
Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

KWIAT ("Квят") на полски означава цвете. KWIAT е единствената марка за слънчеви очила и диоптрични рамки, измислени и проектирани в България. Зад бранда стоят Павел Цветков и семейството му, а името идва от полския превод на фамилията Цветкови и връзката на семейството с Полша. Допреди седмици KWIAT се продаваха в много оптики в България, както и в над 25 други държави. Фирмените приходи за 2018 г. надхвърлят 2.5 млн. лв., а за 2019 растат с около 5%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Веселите пивовари

Веселите пивовари

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK