Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 апр 2020, 12:31, 4762 прочитания

Теодора и Павел Лозанови, Bogdar: Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани

Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

Теодора и Павел Лозанови стартират бутиковия бранд за женско облекло Bogdar ("Богдар") в Барселона през лятото на 2015 като страничен проект, но днес го управляват от София. Дрехите се изработват в ателие във Видин, където семейството на Павел има шивашка фабрика. Младите предприемачи продават чрез дистрибутори в бутици в Париж, Лондон, Ню Йорк, Тексас, а също и онлайн чрез фирмения сайт. За популяризиране на марката залагат на задгранични PR агенции и чуждестранни блогъри. Оборотът за 2019 г. е 200 хил. евро, а сред изданията, които са забелязали Bogdar, са Vogue, Marie Claire, S Moda, You, Blanc.

Как се отразява пандемията от коронавирус на бизнеса ви?


Павел Лозанов: Усещането за предстоящи трудности дойде още в края на февруари и началото на март по време на Седмицата на модата в Париж. Тогава над 60% от купувачите - от Италия, Азия, САЩ, не дойдоха на изложението заради притеснения около коронавируса и възможна последваща карантина. От днешна гледна точка тази липса може да се разглежда и като плюс, тъй като много производители, които получиха огромни поръчки по време на Седмицата на модата и вече са инвестирали в платове и труд, сега получават отказ на поръчките. Това е повсеместно в бранша и не става въпрос само за луксозни брандове. Ето защо се очаква доста марки да фалират.

Наложи ли се промяна в организацията на работа на фирмата заради коронавируса?

Павел Лозанов: Работим с много външни изпълнители - с международна агенция за маркетинг и продажби, базирана в Лондон, както и с много фрилансери. Помолихме ги да намалят хонорарите си и срещнахме абсолютно разбиране. Хонорарът на агенцията например бе намален с две трети, а на фрилансерите - с 20%. Работехме и с една агенция в Лос Анджелис, но се договорихме, че до септември няма да ползваме услугите й заради тази извънредна ситуация. Освен това доскоро правехме по четири колекции на година, но сега правим две. Това намалява разходите и ни дава достатъчно време за изпълнение на колекциите. Това стратегическо решение беше взето преди пандемията от коронавирус, тъй като с четири колекции годишно не успявахме да достигнем качеството и перфекционизма, които искаме. То обаче се оказа наш плюс, защото не готвим колекция за юни, а за следващото световно модно изложение през септември, когато се надяваме ситуацията да се нормализира.



Как се отразява на бизнеса ви ситуацията в Италия, откъдето доставяте основно платове и спомагателни материали?

Павел Лозанов: 90% от платовете идваха от Италия. Сега диверсифицираме доставчиците, изискваме мостри от Турция например. Поддържаме си връзките с италианските доставчици, по-голяма част от които са във Флоренция. Те са позитивно настроени, някои от тях работят от вкъщи, пращат мостри.

Теодора Лозанова: С четири колекции на година не успявахме да се фокусираме върху всички детайли по дрехите. Концентрацията върху две колекции годишно се оказа много добро решение. В момента например няма ципове, тъй като те идват от Италия, а фабриките там са затворени.

Имате ли спад в поръчките и продажбите на дрехи?

Теодора Лозанова: Още е рано да се каже, тъй като пролетно-лятната колекция беше пусната през февруари. Като цяло несигурността при продажбите идва от ритейлърите - всички магазини за дрехи са затворени в цяла Европа и САЩ. Но през нашите канали за продажба засега не се отчита спад. Посещаемостта на фирмения ни сайт се е увеличила, през него минават около 60% от продажбите. Нивото на онлайн поръчките се задържа през последните 3-4 седмици.

Павел Лозанов: Модата работи с 12 месеца напред. Сегашната колекция е изработена преди няколко месеца. Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани. Очакваме един клиент, с когото се срещнахме в Париж, да потвърди поръчката си. Трябваше да изпратим дрехи за много голям моден бутик в Лондон, но засега има задържане на поръчката.

Как плащат вашите клиенти?

Теодора Лозанова: Клиентите плащат като депозит 30% от стойността на поръчката, а останалите 70% се плащат в момента на изпращане на поръчката. Нямаме неуредени плащания засега.

Как пандемията променя фирмените планове?

Павел Лозанов: Планирахме за 2020 г. да стигнем половин милион евро оборот. Но сега всички планове са много трудни. Работата ни по колекцията от няколко седмици е на пауза. Започнахме да изпращаме пакети с по пет маски с медицински филтър за многократна употреба. Клиентите правят поръчки чрез сайта, като плащат само за доставката, а маските са безплатни. Досега сме дарили около 12 хил. маски - включително и на полицията, пожарната, общината във Видин.

Какви са прогнозите за вашия бизнес?

Павел Лозанов: Очакваме да оцелеем. Това, което ще ни спаси, е, че производството на дрехите Bogdar е в семейната фирма на родителите ми. Екипът, който работи специално за Bogdar, е малък - 16 заети. Те са много квалифицирани и са част и от фамилния шивашки бизнес. Изобщо не планираме съкращения на екипа.

Теодор Лозанова: Прозрачността на бранда е част от нашата стратегия - ние показваме лицата на хората зад марката, откъде купуваме платовете, кои са нашите доставчици, какво е тяхното поведение спрямо околната среда.

Павел Лозанов: Устойчивостта и прозрачността на марката, умението да докажеш, че бизнесът ти е чист - това е една от тенденциите в модната индустрия и сериозен плюс, на който разчитаме в тази ситуация. Работим с малки семейни фирми, използваме органични и рециклирани платове. Според прогнозите тенденцията за устойчив бизнес ще се засили след пандемията, когато хората ще преоценят своите ценности и ще бъдат по-предпазливи в своите покупки. Малкият екип, чистият бизнес и прозрачността на марката са това, което ще ни спаси в тази трудна ситуация.

Интервюто взе Мара Георгиева


Предприемачи в корона света:
Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки KWIAT Павел Цветков:

От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви
Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") с марката 11 Meats Михаил Николов и Йонко Дяков:

Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти
Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании ClaimCompass Александър Сумин:

Свиваме разходи, мислим нов продукт
Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени
Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса

Капитал #13

Текстът е част от брой 13 на седмичния Капитал (3-9 април). В броя ще прочетете още:


Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6192 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3076 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Мирослав Мирославов, OfficeRnD: От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса

Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства пред "Капитал"

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10