Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 апр 2020, 12:25, 6403 прочитания

Александър Сумин, ClaimCompass: Свиваме разходи, мислим нов продукт

Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

Екипът на ClaimCompass разработва онлайн платформа, през която клиенти на авиокомпании могат да подават искове за обезщетение при закъснели и отменени полети. Българската компания действа също като посредник - проверява информацията и придвижва исковете. В случай че се дължи компенсация, тя може да бъде в размер между 250 и 600 евро. Клиентът не заплаща първоначална такса, единствено при одобрен иск компанията получава комисиона. Пряк собственик на българската компания е регистрираната в САЩ ClaimCompass Inc. Фирмата има няколко инвестиционни рунда, последният от които миналата година за 1.3 млн. долара, но мажоритарни собственици на бизнеса остават основателите Татяна Миткова, Велизар Шулев и Александър Сумин

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?


- Ситуацията се променя всекидневно. В началото не бяхме толкова силно засегнати, колкото някои други индустрии, тъй като в момента се изплащат искове, които са били придобити в последните 6 месеца. От друга страна обаче, вече забелязваме промяна в скоростта на изплащанията на одобрени и обработени искове и цялостното поведение на авиокомпаниите - мисля, че никой не знае какво точно ще се случи.

Още преди официалното въвеждане на извънредното положение предложихме на служителите ни да работят от вкъщи. Такъв вариант и преди сме имали в ClaimCompass, защото всичко необходимо за работата ни е достъпно дистанционно. Затова всичко продължава да работи така, както преди, като нашият офис мениджър полага извънредни усилия да въвежда инициативи, които да сплотяват екипа и да не оставят никой да се чувства изолиран.

Намаляха ли запитванията за обезщетения? Хората свързват ли се с вас за обезщетения във връзка с отменени полети заради COVID-19?



- Само за март броят на превозени пътници в Европа е вече с 60% по-нисък спрямо същия период миналата година, а много авиокомпании са свили капацитета си с над 80%. На практика това означава много по-малко полети и съответно по-малко искове за обезщетения. Същевременно за периода 16 - 26 март над 32% от всички потребители на уеб приложението на ClaimCompass посочват COVID-19 като причина за отмяната или закъснението на полета им. За същия период над 77% от случаите, които нямат право на обезщетение поради извънредни обстоятелства, при които авиокомпанията не дължи обезщетение, се дължат на COVID-19.

Налага ли се да промените бизнес стратегията си, за да се адаптирате към новата ситуация?

- Концентрираме се върху това, което можем да контролираме. Никой не знае колко време ще продължи извънредното положение, колко и кои авиокомпании ще фалират, колко бързо ще се възстанови въздушният трафик и т.н. Вече сме предприели необходимите финансови мерки, за да намалим част от риска. Свили сме маркетинг бюджета, оптимизираме и други разходи и работим по събираемостта на отворените искове.

Имате ли екип в САЩ и как се отразява ситуацията на бизнеса ви там?

- В момента нямаме екип в САЩ, а ситуацията е сходна - по-малко въздушен трафик между САЩ и Европа, по-малко искове за нас. Разликата е, че САЩ вече обявиха около 40 млрд. долара грантове за спасяване на авиационната индустрия там, докато Европа е все още доста по-назад.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

- За момента компанията е в добро финансово положение и смятаме, че ще преодолеем кризата. Разбира се, тъй като сме силно зависими от авиоиндустрията и състоянието на туризма като цяло, не изключваме варианти да разширим услугите си и да експериментираме с други продукти - нещо, което винаги сме правили под една или друга форма, просто на по-заден план.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Предприемачи в корона света:
Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки KWIAT Павел Цветков:

От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви
Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar Теодора и Павел Лозанови:

Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани
Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") с марката 11 Meats Михаил Николов и Йонко Дяков:

Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти
Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени
Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса

Капитал #13

Текстът е част от брой 13 на седмичния Капитал (3-9 април). В броя ще прочетете още:


Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6837 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3124 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Павел Цветков: От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви

Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки пред "Капитал"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10