Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 апр 2020, 12:25, 6375 прочитания

Александър Сумин, ClaimCompass: Свиваме разходи, мислим нов продукт

Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

Екипът на ClaimCompass разработва онлайн платформа, през която клиенти на авиокомпании могат да подават искове за обезщетение при закъснели и отменени полети. Българската компания действа също като посредник - проверява информацията и придвижва исковете. В случай че се дължи компенсация, тя може да бъде в размер между 250 и 600 евро. Клиентът не заплаща първоначална такса, единствено при одобрен иск компанията получава комисиона. Пряк собственик на българската компания е регистрираната в САЩ ClaimCompass Inc. Фирмата има няколко инвестиционни рунда, последният от които миналата година за 1.3 млн. долара, но мажоритарни собственици на бизнеса остават основателите Татяна Миткова, Велизар Шулев и Александър Сумин

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?


- Ситуацията се променя всекидневно. В началото не бяхме толкова силно засегнати, колкото някои други индустрии, тъй като в момента се изплащат искове, които са били придобити в последните 6 месеца. От друга страна обаче, вече забелязваме промяна в скоростта на изплащанията на одобрени и обработени искове и цялостното поведение на авиокомпаниите - мисля, че никой не знае какво точно ще се случи.

Още преди официалното въвеждане на извънредното положение предложихме на служителите ни да работят от вкъщи. Такъв вариант и преди сме имали в ClaimCompass, защото всичко необходимо за работата ни е достъпно дистанционно. Затова всичко продължава да работи така, както преди, като нашият офис мениджър полага извънредни усилия да въвежда инициативи, които да сплотяват екипа и да не оставят никой да се чувства изолиран.

Намаляха ли запитванията за обезщетения? Хората свързват ли се с вас за обезщетения във връзка с отменени полети заради COVID-19?



- Само за март броят на превозени пътници в Европа е вече с 60% по-нисък спрямо същия период миналата година, а много авиокомпании са свили капацитета си с над 80%. На практика това означава много по-малко полети и съответно по-малко искове за обезщетения. Същевременно за периода 16 - 26 март над 32% от всички потребители на уеб приложението на ClaimCompass посочват COVID-19 като причина за отмяната или закъснението на полета им. За същия период над 77% от случаите, които нямат право на обезщетение поради извънредни обстоятелства, при които авиокомпанията не дължи обезщетение, се дължат на COVID-19.

Налага ли се да промените бизнес стратегията си, за да се адаптирате към новата ситуация?

- Концентрираме се върху това, което можем да контролираме. Никой не знае колко време ще продължи извънредното положение, колко и кои авиокомпании ще фалират, колко бързо ще се възстанови въздушният трафик и т.н. Вече сме предприели необходимите финансови мерки, за да намалим част от риска. Свили сме маркетинг бюджета, оптимизираме и други разходи и работим по събираемостта на отворените искове.

Имате ли екип в САЩ и как се отразява ситуацията на бизнеса ви там?

- В момента нямаме екип в САЩ, а ситуацията е сходна - по-малко въздушен трафик между САЩ и Европа, по-малко искове за нас. Разликата е, че САЩ вече обявиха около 40 млрд. долара грантове за спасяване на авиационната индустрия там, докато Европа е все още доста по-назад.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

- За момента компанията е в добро финансово положение и смятаме, че ще преодолеем кризата. Разбира се, тъй като сме силно зависими от авиоиндустрията и състоянието на туризма като цяло, не изключваме варианти да разширим услугите си и да експериментираме с други продукти - нещо, което винаги сме правили под една или друга форма, просто на по-заден план.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Предприемачи в корона света:
Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки KWIAT Павел Цветков:

От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви
Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar Теодора и Павел Лозанови:

Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани
Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") с марката 11 Meats Михаил Николов и Йонко Дяков:

Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти
Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени
Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса

Капитал #13

Текстът е част от брой 13 на седмичния Капитал (3-9 април). В броя ще прочетете още:


Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6302 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3087 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Павел Цветков: От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви

Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки пред "Капитал"

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10