Александър Сумин, ClaimCompass: Свиваме разходи, мислим нов продукт
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Александър Сумин, ClaimCompass: Свиваме разходи, мислим нов продукт

Александър Сумин

Александър Сумин, ClaimCompass: Свиваме разходи, мислим нов продукт

Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании пред "Капитал"

6452 прочитания

Александър Сумин

© ClaimCompass


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

Екипът на ClaimCompass разработва онлайн платформа, през която клиенти на авиокомпании могат да подават искове за обезщетение при закъснели и отменени полети. Българската компания действа също като посредник - проверява информацията и придвижва исковете. В случай че се дължи компенсация, тя може да бъде в размер между 250 и 600 евро. Клиентът не заплаща първоначална такса, единствено при одобрен иск компанията получава комисиона. Пряк собственик на българската компания е регистрираната в САЩ ClaimCompass Inc. Фирмата има няколко инвестиционни рунда, последният от които миналата година за 1.3 млн. долара, но мажоритарни собственици на бизнеса остават основателите Татяна Миткова, Велизар Шулев и Александър Сумин

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?

- Ситуацията се променя всекидневно. В началото не бяхме толкова силно засегнати, колкото някои други индустрии, тъй като в момента се изплащат искове, които са били придобити в последните 6 месеца. От друга страна обаче, вече забелязваме промяна в скоростта на изплащанията на одобрени и обработени искове и цялостното поведение на авиокомпаниите - мисля, че никой не знае какво точно ще се случи.

Още преди официалното въвеждане на извънредното положение предложихме на служителите ни да работят от вкъщи. Такъв вариант и преди сме имали в ClaimCompass, защото всичко необходимо за работата ни е достъпно дистанционно. Затова всичко продължава да работи така, както преди, като нашият офис мениджър полага извънредни усилия да въвежда инициативи, които да сплотяват екипа и да не оставят никой да се чувства изолиран.

Намаляха ли запитванията за обезщетения? Хората свързват ли се с вас за обезщетения във връзка с отменени полети заради COVID-19?

- Само за март броят на превозени пътници в Европа е вече с 60% по-нисък спрямо същия период миналата година, а много авиокомпании са свили капацитета си с над 80%. На практика това означава много по-малко полети и съответно по-малко искове за обезщетения. Същевременно за периода 16 - 26 март над 32% от всички потребители на уеб приложението на ClaimCompass посочват COVID-19 като причина за отмяната или закъснението на полета им. За същия период над 77% от случаите, които нямат право на обезщетение поради извънредни обстоятелства, при които авиокомпанията не дължи обезщетение, се дължат на COVID-19.

Налага ли се да промените бизнес стратегията си, за да се адаптирате към новата ситуация?

- Концентрираме се върху това, което можем да контролираме. Никой не знае колко време ще продължи извънредното положение, колко и кои авиокомпании ще фалират, колко бързо ще се възстанови въздушният трафик и т.н. Вече сме предприели необходимите финансови мерки, за да намалим част от риска. Свили сме маркетинг бюджета, оптимизираме и други разходи и работим по събираемостта на отворените искове.

Имате ли екип в САЩ и как се отразява ситуацията на бизнеса ви там?

- В момента нямаме екип в САЩ, а ситуацията е сходна - по-малко въздушен трафик между САЩ и Европа, по-малко искове за нас. Разликата е, че САЩ вече обявиха около 40 млрд. долара грантове за спасяване на авиационната индустрия там, докато Европа е все още доста по-назад.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

- За момента компанията е в добро финансово положение и смятаме, че ще преодолеем кризата. Разбира се, тъй като сме силно зависими от авиоиндустрията и състоянието на туризма като цяло, не изключваме варианти да разширим услугите си и да експериментираме с други продукти - нещо, което винаги сме правили под една или друга форма, просто на по-заден план.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Предприемачи в корона света:



Фотограф: Цветелина Белутова


Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки KWIAT Павел Цветков:

От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви


Фотограф: Надежда Чипева


Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar Теодора и Павел Лозанови:

Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани


Фотограф: Цветелина Белутова


Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") с марката 11 Meats Михаил Николов и Йонко Дяков:

Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти


Фотограф: Цветелина Белутова


Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени


Фотограф: Цветелина Белутова


Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса

1 коментар
  • 1
    yyk44592176 avatar :-@
    yyk44592176

    Клеймването на обезщетения не е бизнес, а паразитна дейност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK