Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 апр 2020, 13:37, 6732 прочитания

Escreo: Променихме изцяло бизнес стратегията си

Ясен Русев, Искрен Митев и Елена Николова, основатели на "3 Ен 3", производител на боите Escreo, пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта във втори пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Българската стартираща компания "3 Ен 3" е производител на боите Escreo, които превръщат всяка гладка повърхност в площ за писане и рисуване. Фирмата е регистрирана в София, но фабриката им се намира в Русе. Освен на българския пазар боите Escreo се продават също в Западна Европа и САЩ, като целта на екипа е да развият онлайн магазина си, през който да осъществяват по-голямата част от продажбите си. От основаването си "3 Ен 3" е преминала през няколко кръга на финансиране, като сред инвеститорите са фондът Eleven и бизнес ангели. През 2018 г. компанията за първи път отчита печалба, а по думите на основателите за изминалата година оборотите им порастват с близо 40% и достигат 1.1 млн. лв. и около 150 хил. лв. печалба.

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?


Елена Николова: Отрази се негативно, но ние винаги мислим позитивно и се опитваме да се адаптираме по най-добрия начин. Тъй като сме предимно B2B бизнес, чийто продукт се използва на 99% в офис пространства, "затварянето" на офисите се отрази пряко и върху нас. Когато другите компании около нас не могат да функционират нормално, и нашата компания е директно засегната.

Поръчките спаднаха рязко с близо 70%, а проекти, които тепърва щяха да стартират, се отлагат във времето. От гледна точка на производството на този етап имаме на склад достатъчно стока, но определени артикули са на изчерпване (например гумените ръкавици), а може би тепърва ще усещаме недостиг на определени предмети.

Продавате на американския пазар и в Западна Европа, имате ли затруднения с доставките?



Искрен Митев: Кризата промени изцяло търсенето на международните пазари. Преди преобладаваха големите проекти, а клиентите ни бяха основно офиси. Днес продуктите ни се купуват основно от домакинства, които боядисват стени в детските стаи или помещения, предвидени за домашен офис. Пуснахме и изцяло нова серия шумопоглъщащи продукти, които се радват на голям интерес - целта им е да помогнат за спокойното и приятно взаимодействие на всички, които трябва да работят от вкъщи.

Наблюдават се леки затруднения в доставките, защото много от складовете и куриерските компании работят в намален състав или изобщо не работят, а големите платформи отказват да промотират и качват продукти, различни от тези за първа необходимост. Започнахме да работим с повече доставчици и така доставяме навреме това, което нашите конкуренти не могат изобщо да доставят.

Производството на боите изисква работа на място. При какви условия работи екипът ви?

Ясен Русев: В момента целият ни екип работи дистанционно от вкъщи. Същото важи и за производството ни в Русе. На този етап имаме достатъчни количества готови продукти на склад в София и в Лондон. При евентуална нужда имаме и всички необходими суровини, за да произведем нови количества, които да изпратим до клиентите ни.

Около 60% от продажбите на компанията се продават благодарение на физически срещи с потенциални клиенти. Как ще компенсирате липсата на възможност за такива срещи на живо в момента?

Елена Николова: На този етап се опитваме да стоим близо до клиентите си виртуално с конферентни разговори. Още преди кризата имахме изцяло електронен магазин и продаваме онлайн. Сега това се превръща в основен канал за продажби и е нужно да бъдем проактивни в разработването на стратегии и план за ангажиране на съществуващата ни аудитория, достигане до нова и създаване на добра програма за лоялни клиенти.

Налага ли се да промените бизнес стратегията си, за да се адаптирате към новата ситуация?

Елена Николова: Още от първия ден променихме изцяло стратегията, което включваше няколко ключови инициативи и проекти:
  • Изцяло обърнахме маркетинга и комуникацията към използване на нашия продукт в домашни условия.
  • Направихме пакет с над 50% отстъпка, който да бъде достъпен за крайния клиент и все пак да бъдем съпричастни към всички предвид извънредната ситуация, в която се намираме.
  • Минимализирахме или отсрочихме всички разходи и анализирахме финансите.
Обмисляте ли разработването на нови продукти?

Искрен Митев: Започнахме още по-ускорена разработка на нови продукти, които планирахме за 2020 г.: акустичните панели за вкъщи, Glass за вкъщи, еко боя за вътрешно приложение, която да пречиства въздуха в помещенията, еко боя за вътрешно приложение, която да не позволява развитието и задържането на микроби и вируси върху боядисаните с нея площи.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

Ясен Русев: Силно вярваме и искаме бизнесът ни да успее да се издържа и развива, дори и при по-продължително извънредно положение. Приемаме моментната ситуация за силен стимул за по-бързо вземане на адекватни решения, по-бързо тестване на различни похвати и по-устойчиво развитие на компанията ни. Търсим различни варианти, не мислим да съкращаваме персонал и оставаме адаптивни и позитивни.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Предприемачи в корона свят:
Основателят на софтуерната компания Tiger Technology Александър Лефтеров:

Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм
Собственикът на занаятчийската работилница "Гайо шоколад" Венсан Гайо:

Доставките на суровини са забавени, надяваме се, че ще можем да продължим да се снабдяваме
Основателят на компанията за набиране на IT специалисти Noble Hire Георги Иванов:

Предстои освобождаването на качествени хора
Основателят на онлайн магазина за бебешки стоки baby.bg Илиан Илков:

Очакваме увеличение на оборота от 30-40% тази година
Съдружникът в компанията за производство на хранителни продукти "Снак арт" Калина Иванова:

Наложи се да съкратим 2/3 от персонала

Капитал #14

Текстът е част от брой 14 на седмичния Капитал (10-15 април). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6119 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3071 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Илиан Илков, baby.bg: Очакваме увеличение на оборота от 30-40% тази година

Основателят на онлайн магазина за бебешки стоки пред "Капитал"

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10