Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм

Александър Лефтеров

Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм

Основателят на продуктовата софтуерна компания пред "Капитал"

Йоан Запрянов
5904 прочитания

Александър Лефтеров

© Цветелина Белутова


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Александър Лефтеров е изпълнителен директор и основател на софтуерната Tiger Technology. Продуктите на компанията са известни най-вече в медийната индустрия, където се ползват от телевизии, филмови студиа и други, макар да имат клиенти и извън тези области. Списъкът на клиенти включва Disney, Universal, MTV, Sky, NASA, BNP Paribas и дори Пентагона. Последният продукт на компанията Tiger Bridge свързва локални дискови пространства с облачните услуги. През юни 2019 г. фирмата привлече финансиране за 4.5 млн. лв.

Усещат ли се моментални ефекти в бизнеса ви от ситуацията с коронавируса?

Ситуацията с коронавируса и мерките срещу него имат ефекти върху всеки бизнес в два аспекта - вътрешен, свързан с работния процес, пътувания, търговски изложения, планирани кампании и други, и външен - работа с клиенти, продажби, проекти и т.н. Вътрешният ефект е мигновен, защото хората трябва в рамките на дни да започнат да работят дистанционно, да си сътрудничат по различен начин, пътувания се отменят, участия в търговски изложения се отлагат или отменят изцяло. Тези събития са форсмажор и всеки се справя, както може. Ние сме технологична компания и отдалечената работа не ни е непозната, така че може да се каже, че се справихме относително добре с прехода, без да губим много излишно време. Все пак цялостната ефективност е намалена спрямо времената преди вируса. Външният ефект, най-вече на продажби и проекти, не е толкова мигновен, но със сигурност се усеща. Усилията за затваряне на сделки се увеличават видимо и много клиенти, които са готови да купуват, решават да изчакат. Например имаме голяма сделка, която спечелихме с клиент в Ню Йорк, но тя изисква интеграция на място. Поради обстановката там в момента сделката е замразена за неизвестен срок.

Променя ли обстановката по някакъв начин плановете ви - разширението на бизнеса в посока САЩ или други?

Не ги променя по същество, но със сигурност променя времето, в което те реалистично могат да бъдат изпълнени. Ние имаме американски офис, който продължава да оперира на пълен капацитет, но нарушените комуникации, свързани с пътувания, със сигурност ще се отразят на времевата рамка на планираното от нас разширение. За наше съжаление моментът на появата на вируса беше възможно най-лошият от гледна точка на плановете ни за разширение, защото работехме по нов рунд на финансиране в САЩ, който да ни помогне да адресираме нарастващия интерес към продуктовата ни гама. Сега ще трябва да почакаме нещата да се нормализират, преди да продължим с този проект.

Вие сте продуктова компания. По-тежки, по-леки или същите са ефектите за вас спрямо поръчковите?

Трудно е да се генерализира в тази посока. Ефектите зависят силно от продукта, ако сте продуктова компания, и от услугата, ако сте поръчкова. Моето мнение е, че продуктовите компании ще понесат по-голям краткосрочен ефект, но имат потенциала да се възстановят по-бързо след края на кризата. Поръчковите могат и нищо да не усетят, ако кризата е кратка, но ако бъдат повлияни, ще им отнеме много по-дълъг период на възстановяване. Конкретно при нас ефектите се усещат веднага, но нашият продукт е в област, която като цяло се акцентира от настоящата криза (облачни и хибридни услуги). Резултатът е, че работим по повече проекти, отколкото преди кризата, но ще можем да ги затворим най-вероятно чак когато кризата приключи. Така че, може да се каже, че гледаме на обстановката с умерен оптимизъм, но ще бъде прекалено, ако се каже, че не ни притесняват новините, които идват всеки ден от световните пазари.

Кой удар очаквате да бъде по-тежък - краткосрочният заради спрялата икономика или дългосрочният заради рецесията?

За нас най-вероятно много по-тежък ще е краткосрочния удар от спрялата икономика. Като цяло ние предлагаме продукти, които акцентират на добро съотношение на цена към услуга. Това е нещо много важно в условия на рецесия и затова очаквам много хора, които преди са харчили много пари за скъпи и неефективни решения, да бъдат принудени да потърсят по-ефективни решения - нещо, което ние предлагаме и ще продължим да предлагаме. С две думи, нашата цел е да смекчим краткосрочния ефект и да се надяваме, че рецесията няма да се превърне в депресия.

Това ще бъде втора икономическа криза в историята на Tiger Technology. Какви са разликите и могат ли да бъдат приложени уроци от предишната?

Както вече споменах, в условия на икономическа криза една продуктова компания трябва да предлага добро съотношение на цена към качество на продукта и да не изпада в прекомерни инвестиции, насочени към далечното бъдеще. Определено има уроци, които сме си научили от миналия път и се надяваме да се справим по-добре, макар че по време на предишната криза ние също успяхме да излезем с по-голям пазарен дял, отколкото влязохме. Разбира се, тази криза има предпоставки да бъде много по-различна и затова трябва да се внимава с аналогиите. Ако преди рецесията се базираше на страха на пазара (инвеститори, производители, клиенти), сега страхът е много по-първичен и засяга обикновения човек и ефектът върху икономиката може да бъде непредвидим и неконтролируем.

Интервюто взе Йоан Запрянов

Предприемачи в корона свят:

Собственикът на занаятчийската работилница "Гайо шоколад" Венсан Гайо:

Доставките на суровини са забавени, надяваме се, че ще можем да продължим да се снабдяваме
Основателят на компанията за набиране на IT специалисти Noble Hire Георги Иванов:

Предстои освобождаването на качествени хора
Основателите на компанията производител на боите Escreo "3 Ен 3" Ясен Русев, Искрен Митев и Елена Николова:

Променихме изцяло бизнес стратегията си
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Александър Лефтеров е изпълнителен директор и основател на софтуерната Tiger Technology. Продуктите на компанията са известни най-вече в медийната индустрия, където се ползват от телевизии, филмови студиа и други, макар да имат клиенти и извън тези области. Списъкът на клиенти включва Disney, Universal, MTV, Sky, NASA, BNP Paribas и дори Пентагона. Последният продукт на компанията Tiger Bridge свързва локални дискови пространства с облачните услуги. През юни 2019 г. фирмата привлече финансиране за 4.5 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK