Калина Иванова, "Снак арт": Наложи се да съкратим 2/3 от персонала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Калина Иванова, "Снак арт": Наложи се да съкратим 2/3 от персонала

Калина Иванова: Държавата работи мудно и не се вслушва в съветите на бизнеса и поради тази причина главоломно пропадаме

Калина Иванова, "Снак арт": Наложи се да съкратим 2/3 от персонала

Съдружникът в компанията за производство на хранителни продукти и създател на рецептите на Scala пред "Капитал"

Силвия Радославова
6241 прочитания

Калина Иванова: Държавата работи мудно и не се вслушва в съветите на бизнеса и поради тази причина главоломно пропадаме

© Надежда Чипева


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта във втори пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Калина Иванова и съпругът й стартират семейния си бизнес с магазини за вино, зехтин, ядки и други храни през 2014 г. В търговските обекти се предлагат барчета и тестени изделия, направени с натурални суровини по домашни рецепти на Калина. Две години по-късно тези изделия привличат вниманието на инвеститори и през 2016 г. е създадена "Снак арт", в която собствеността е поравно разпределена между семейството и холдинга "Три арт фууд къмпани", обединяващ компании производители с дейност в областта на земеделието и храните. В годините до днес освен барчета и сладки компанията произвежда и гризини, крекери, курабии и соленки. Всички те са под бранда Scala. Фокусът е масовият пазар, но рецептите продължават да се изпълняват само с натурални съставки под ръководството на Иванова. Приходите на "Снак арт" за 2018 г. са били 866 хил. лв.

Какво се случва с продажбите и бизнеса ви в последните седмици?

Всичко това, което се случва в България, Европа и света, удари сериозно нашия бизнес. В компанията се наложи да бъде съкратен повече от половината персонал - от 24 останахме с 8 заети.

Каква е най-голямата ви нужда, за да рестартирате гладко и плавно след края на извънредното положение?

От пазар. Това е, от което се нуждаем. Първите три седмици от извънредното положение бяха абсолютен ужас. Продажбите ни бяха тотално спрели, дори в търговските вериги. Въпреки голямото пазаруване там хората купуваха само основни продукти като леща, ориз, консерви и перилни препарати. Всичко останало беше на абсолютен стоп. Заявките към нас от страна на веригите спряха напълно въпреки обявените промоции.

Отделно от това ние работим с много училищни лафки, фитнеси, ведомствени кафенета и в бизнес сградите. Всички те бяха затворени, което блокира и нашите продажби.

А планирате ли и други оптимизации?

Да, планираме. В момента преговаряме за наемите си, защото, когато нямаме обороти, не можем да покриваме и оперативните си разходи.

Водите ли преговори с банки и необходима ли ви е кредитна подкрепа?

Все още не. И ще се опитаме да не взимаме кредити, защото изобщо не можем да предвидим дали и как ще се събуди пазарът.

Кои според вас са най-важните три мерки, които трябва да бъдат предприети, за да не се стигне до загуби и фалити за малкия и средния бизнес?

Това, което прави впечатление, е, че държавата реагира късно с мерките си. Мярка 60/40 закъсня, сега все още се бави и мораториумът за плащанията върху кредитите и решението за отпускане на капитал, който да помогне на фирмите. Държавата работи мудно и не се вслушва в съветите на бизнеса и поради тази причина главоломно пропадаме. Това, което трябва, са адекватни и навременни мерки. Не две седмици чакане, за да бъде прието нещо, което не работи.

Какви са очакванията ви за близките месеци?

След отмяна на извънредното положение смятам, че пазарът на нашите изделия ще отбележи минимум 50% спад.

Интервюто взе Силвия Радославова

Предприемачи в корона свят:

Основателят на софтуерната компания Tiger Technology Александър Лефтеров:

Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм
Собственикът на занаятчийската работилница "Гайо шоколад" Венсан Гайо:

Доставките на суровини са забавени, надяваме се, че ще можем да продължим да се снабдяваме
Основателят на компанията за набиране на IT специалисти Noble Hire Георги Иванов:

Предстои освобождаването на качествени хора
Основателят на онлайн магазина за бебешки стоки baby.bg Илиан Илков:

Очакваме увеличение на оборота от 30-40% тази година
Основателите на компанията производител на боите Escreo "3 Ен 3" Ясен Русев, Искрен Митев и Елена Николова:

Променихме изцяло бизнес стратегията си
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта във втори пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Калина Иванова и съпругът й стартират семейния си бизнес с магазини за вино, зехтин, ядки и други храни през 2014 г. В търговските обекти се предлагат барчета и тестени изделия, направени с натурални суровини по домашни рецепти на Калина. Две години по-късно тези изделия привличат вниманието на инвеститори и през 2016 г. е създадена "Снак арт", в която собствеността е поравно разпределена между семейството и холдинга "Три арт фууд къмпани", обединяващ компании производители с дейност в областта на земеделието и храните. В годините до днес освен барчета и сладки компанията произвежда и гризини, крекери, курабии и соленки. Всички те са под бранда Scala. Фокусът е масовият пазар, но рецептите продължават да се изпълняват само с натурални съставки под ръководството на Иванова. Приходите на "Снак арт" за 2018 г. са били 866 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK