Борис Борисов, "Сапунена работилница": Разчитам на износа, не толкова на бърза стабилизация на българския пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борис Борисов, "Сапунена работилница": Разчитам на износа, не толкова на бърза стабилизация на българския пазар

Борис Борисов

Борис Борисов, "Сапунена работилница": Разчитам на износа, не толкова на бърза стабилизация на българския пазар

Съдружникът в компанията за производство на натурална козметика пред "Капитал"

Силвия Радославова
5940 прочитания

Борис Борисов

© Надежда Чипева


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Борис Борисов и Мариета Бостанджиева са собственици на "Сапунена работилница", която произвежда 100% натурални сапуни, душ-гелове, шампоани, кремове и други продукти за грижа за тялото, косата и лицето. Те влизат в нишата на чистата козметика със съставки от растителен произход през 2014 г. През 2019 приходите на компанията са 330 хил. лв., а продуктите с едноименната марка се продават не само в магазините за натурални и биохрани и стоки, но и в някои от големите търговски вериги и дрогерии. Около 25% от продажбите на "Сапунена работилница" са на чужди пазари. Екипът на фирмата е от 4 души, а предкризисните очаквания на нейните собственици за 2020 г. са били тя да е поредна година на силен растеж, в която продажбите да достигнат 500 хил. лв.

Какви са ефектите върху вашия бизнес от коронавирус пандемията?

Това, което се усети при нас миналия месец, е, че спряха поръчките от малки магазини. Нашите много на брой партньори с малки търговски обекти буквално спряха да зареждат. По това време единствените работещи бяха веригите, в т.ч. "Зоя" и "Зелен", но в нашия бизнес малките търговци продължават да са сериозен канал. Светъл лъч от последните две седмици е, че започват отново да отварят.

А отрази ли се ситуацията и върху експортните ви пазари?

Не бих казал, че има свиване на износа. По-скоро затруднения предвид това, че ние работим основно с Amazon, които промениха вътрешната си политика и започнаха приоритетно да доставят определени артикули и да забавят приоритета на доставка на други. Отразиха се най-вече транспортният хаос и затруднената логистика и ако досега успявахме да транспортираме стоките за 7 дни, в момента този срок вече е около 14-15 дни. Това от своя страна създава нарушение в планирането на партньорите ни и може да се получи в някакъв момент out of stock. Експортът не е намалял, но е затруднен.

Намалихте производствените обеми?

Да, намалихме малко темпото, но обемите продължават да са по-големи от миналогодишните. Тоест имаме спад само през месеца и той е около 25%.

Променихте ли стратегията си заради тази криза?

Ние в годините бяхме доста консервативни при наемането на хора, но не заради очаквания за влошаване на ситуацията. В момента сме така поставени, че можем да издържим половин или една година със спад от 30%, без да съкращаваме хора.

Много се надявам нашите клиенти да не изпаднат в неплатежоспособност. Това е единственото, което ни притеснява. Ние сме изрядни платци и нямаме непогасени кредити, вноски по лизинги или наеми, но имаме немалко вземания. Те не са се увеличили, но всяка криза може да създаде невъзможност за обслужването им и това е най-големият риск.

Каква е прогнозата ви за следващите няколко месеца?

Много разчитам на износа и неговото развитие, не толкова на бърза стабилизация на българския пазар. Сега започваме нови партньорства в Дания и Великобритания и се надяваме нещата да проработят там.

Интервюто взе Силвия Радославова

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Борис Борисов и Мариета Бостанджиева са собственици на "Сапунена работилница", която произвежда 100% натурални сапуни, душ-гелове, шампоани, кремове и други продукти за грижа за тялото, косата и лицето. Те влизат в нишата на чистата козметика със съставки от растителен произход през 2014 г. През 2019 приходите на компанията са 330 хил. лв., а продуктите с едноименната марка се продават не само в магазините за натурални и биохрани и стоки, но и в някои от големите търговски вериги и дрогерии. Около 25% от продажбите на "Сапунена работилница" са на чужди пазари. Екипът на фирмата е от 4 души, а предкризисните очаквания на нейните собственици за 2020 г. са били тя да е поредна година на силен растеж, в която продажбите да достигнат 500 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK