Любомир Ноков, "Био България": В първите километри на ултрамаратон сме, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Любомир Ноков, "Био България": В първите километри на ултрамаратон сме, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени

Любомир Ноков

Любомир Ноков, "Био България": В първите километри на ултрамаратон сме, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени

Управителят на компанията производител на биопродуктите harmonica пред "Капитал"

Силвия Радославова
6240 прочитания

Любомир Ноков

© Личен архив


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Любомир Ноков е управител и съдружник в "Био България", която произвежда биопродуктите от марката harmonica. Стартът на бизнеса е през 2008 г., когато Ноков, съпругата му Маги Малеева и Методи Методиев строят малка мандра за биомляко в село Мало Бучино. Първият продукт от марката harmonica е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото до над 100 изделия в различни категории, сред които сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, ядки, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани и типични за региона и местната култура в храненето и основно от български произход. Бизнес моделът на компанията е изграден върху партньорства с около 50 биопроизводители, от които тя осигурява суровини, координира производството и преработката и после дистрибутира. "Био България" отговаря още за рецептите и качеството, търговията и маркетинга. Заети в компанията са 50 души.

Как се отразиха пандемията и извънредното положение върху бизнеса и търсенето на продуктите harmonica?

Много е рано да се правят заключения. В началото сме на един процес, който може да се окаже твърде дълъг. Дотук всяка седмица е различна. Имаше една, в която поръчките бяха много и едва смогвахме, след това нещата се поуспокоиха. Ситуацията се променя всеки ден и наистина ми е трудно да отговоря на въпроса, но хранителният сектор в момента има работа. Хората са си вкъщи и основното, което пазаруват, е храна. При нас асортиментът е от по-базисни, а не екзотични продукти, които човек използва всеки ден, и има устойчиво търсене на качествена храна.

Сега сме в момент, в който, от една страна, много хора се притесняват за доходите си и намаляват разходите, но от друга, се притесняват и за здравето си и искат да се хранят с качествена и здравословна храна. Много от нас изведнъж си дадоха сметка за значението на храната и начина на живот върху имунитета и как това води до реален риск.

Наблюдавате ли ръст на електронните продажби от средата на март насам?

Хората действително започнаха да пазаруват повече онлайн. Това го виждаме през платформата ни за онлайн продажби Кашон от harmonica, но и през онлайн магазините, които продават harmonica. При нас електронните продажби са много малък дял, но определено чувствително се увеличиха. Оказа се, че в България има много малко онлайн магазини за продажба на хранителни продукти, които да имат реален изграден капацитет да посрещнат такова внезапно увеличение в търсенето. Ние винаги сме се стремили да развиваме всички канали на продажби, за да стигат продуктите ни до повече хора, за да имаме директен контакт с клиентите ни, но и за да сме независими и по-спокойни, когато някой от каналите е в криза, както са ресторантите и баровете в момента.

Промени ли се нещо в организацията и начина на работа на компанията?

Ние сме сравнително лека организация, която може да се адаптира бързо. Започнахме да взимаме сериозни мерки и да информираме хората си много рано, няколко седмици преди въвеждането на извънредното положение. И вече тези от нас, които можеха, започнаха работа от вкъщи, за да осигурим безопасност на тези, които няма как да си останат у дома - хората в склада, шофьорите, продавачите в магазините, доставчиците, хората в производствата. В мандрата винаги сме спазвали много строги мерки за хигиена и там реално промените бяха минимални, а опитът ни там беше много полезен за останалите звена. Осигурихме всичко необходимо, за да продължи спокойно работата, и засилихме всички мерки, за да намалим рисковете.

А правихте ли някакви оптимизации?

Не ни се наложи, просто направихме реорганизация. Още в самото начало се постарахме да увеличим комуникацията с доставчиците и с клиентите, да прехвърлим всичко на телефон и онлайн. За щастие при нас има изградена култура, която позволява много бързо да се променяме, и много от хората, които останаха с по-малко работа, бързо поеха допълнителни задачи, така че да успеем да се справим с всичко. Направихме много промени в работата на търговците, в маркетинга, в онлайн доставките. Не сме намалявали работно време и не сме освобождавали хора, даже напротив, много хора трябваше да работят извънредно. Продължаваме и работа по новите продукти, които сме планирали за тази година. В постоянен контакт сме с всички фермери, с които работим. Надявам се, че ще се справим и ще направим всичко възможно да продължим възможно най-дълго.

Каква е прогнозата ви за бизнеса след края на извънредното положение?

Не бих прогнозирал каквото и да е. Това е невъзможно в момента. Имам чувството, че сме тръгнали на ултрамаратон и сме на първите километри. За всеки ще е различно, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени.

Аз лично силно се надявам, че тази пандемия ще доведе до трайни промени в начина, по който вървеше светът доскоро и което сега наричаме "нормално". Това "нормално" беше нереално да продължи, без да се блъснем в стената. Надявам се да излезем от тази криза с умението заедно да се справяме с всички предизвикателства, които ни очакват, свързани с климата, със социалното неравенство. Секторът на храните е в епицентъра на тези кризи. Супер би било сега да развием уменията си да се справяме и да променим начина, по който се произвежда и отглежда храна ни, така че да има за всички, без това да е на цената на екологични и социални катастрофи.

Интервюто взе Силвия Радославова

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Любомир Ноков е управител и съдружник в "Био България", която произвежда биопродуктите от марката harmonica. Стартът на бизнеса е през 2008 г., когато Ноков, съпругата му Маги Малеева и Методи Методиев строят малка мандра за биомляко в село Мало Бучино. Първият продукт от марката harmonica е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото до над 100 изделия в различни категории, сред които сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, ядки, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани и типични за региона и местната култура в храненето и основно от български произход. Бизнес моделът на компанията е изграден върху партньорства с около 50 биопроизводители, от които тя осигурява суровини, координира производството и преработката и после дистрибутира. "Био България" отговаря още за рецептите и качеството, търговията и маркетинга. Заети в компанията са 50 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Модата да бъдеш еко

Модата да бъдеш еко

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK