Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 апр 2020, 10:28, 4548 прочитания

Любомир Ноков, "Био България": В първите километри на ултрамаратон сме, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени

Управителят на компанията производител на биопродуктите harmonica пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Любомир Ноков е управител и съдружник в "Био България", която произвежда биопродуктите от марката harmonica. Стартът на бизнеса е през 2008 г., когато Ноков, съпругата му Маги Малеева и Методи Методиев строят малка мандра за биомляко в село Мало Бучино. Първият продукт от марката harmonica е киселото краве мляко. Оттогава компанията увеличава портфолиото до над 100 изделия в различни категории, сред които сладка и мармалади, лютеница и консервирани зеленчуци, сиропи, тахани, яйца, ядки, олио и оцет, боза, кори за баница, солети, вафли, шоколад и др. Всички те са биосертифицирани и типични за региона и местната култура в храненето и основно от български произход. Бизнес моделът на компанията е изграден върху партньорства с около 50 биопроизводители, от които тя осигурява суровини, координира производството и преработката и после дистрибутира. "Био България" отговаря още за рецептите и качеството, търговията и маркетинга. Заети в компанията са 50 души.

Как се отразиха пандемията и извънредното положение върху бизнеса и търсенето на продуктите harmonica?


Много е рано да се правят заключения. В началото сме на един процес, който може да се окаже твърде дълъг. Дотук всяка седмица е различна. Имаше една, в която поръчките бяха много и едва смогвахме, след това нещата се поуспокоиха. Ситуацията се променя всеки ден и наистина ми е трудно да отговоря на въпроса, но хранителният сектор в момента има работа. Хората са си вкъщи и основното, което пазаруват, е храна. При нас асортиментът е от по-базисни, а не екзотични продукти, които човек използва всеки ден, и има устойчиво търсене на качествена храна.

Сега сме в момент, в който, от една страна, много хора се притесняват за доходите си и намаляват разходите, но от друга, се притесняват и за здравето си и искат да се хранят с качествена и здравословна храна. Много от нас изведнъж си дадоха сметка за значението на храната и начина на живот върху имунитета и как това води до реален риск.

Наблюдавате ли ръст на електронните продажби от средата на март насам?



Хората действително започнаха да пазаруват повече онлайн. Това го виждаме през платформата ни за онлайн продажби Кашон от harmonica, но и през онлайн магазините, които продават harmonica. При нас електронните продажби са много малък дял, но определено чувствително се увеличиха. Оказа се, че в България има много малко онлайн магазини за продажба на хранителни продукти, които да имат реален изграден капацитет да посрещнат такова внезапно увеличение в търсенето. Ние винаги сме се стремили да развиваме всички канали на продажби, за да стигат продуктите ни до повече хора, за да имаме директен контакт с клиентите ни, но и за да сме независими и по-спокойни, когато някой от каналите е в криза, както са ресторантите и баровете в момента.

Промени ли се нещо в организацията и начина на работа на компанията?

Ние сме сравнително лека организация, която може да се адаптира бързо. Започнахме да взимаме сериозни мерки и да информираме хората си много рано, няколко седмици преди въвеждането на извънредното положение. И вече тези от нас, които можеха, започнаха работа от вкъщи, за да осигурим безопасност на тези, които няма как да си останат у дома - хората в склада, шофьорите, продавачите в магазините, доставчиците, хората в производствата. В мандрата винаги сме спазвали много строги мерки за хигиена и там реално промените бяха минимални, а опитът ни там беше много полезен за останалите звена. Осигурихме всичко необходимо, за да продължи спокойно работата, и засилихме всички мерки, за да намалим рисковете.

А правихте ли някакви оптимизации?

Не ни се наложи, просто направихме реорганизация. Още в самото начало се постарахме да увеличим комуникацията с доставчиците и с клиентите, да прехвърлим всичко на телефон и онлайн. За щастие при нас има изградена култура, която позволява много бързо да се променяме, и много от хората, които останаха с по-малко работа, бързо поеха допълнителни задачи, така че да успеем да се справим с всичко. Направихме много промени в работата на търговците, в маркетинга, в онлайн доставките. Не сме намалявали работно време и не сме освобождавали хора, даже напротив, много хора трябваше да работят извънредно. Продължаваме и работа по новите продукти, които сме планирали за тази година. В постоянен контакт сме с всички фермери, с които работим. Надявам се, че ще се справим и ще направим всичко възможно да продължим възможно най-дълго.

Каква е прогнозата ви за бизнеса след края на извънредното положение?

Не бих прогнозирал каквото и да е. Това е невъзможно в момента. Имам чувството, че сме тръгнали на ултрамаратон и сме на първите километри. За всеки ще е различно, а подкрепителните пунктове засега, изглежда, няма да са добре заредени.

Аз лично силно се надявам, че тази пандемия ще доведе до трайни промени в начина, по който вървеше светът доскоро и което сега наричаме "нормално". Това "нормално" беше нереално да продължи, без да се блъснем в стената. Надявам се да излезем от тази криза с умението заедно да се справяме с всички предизвикателства, които ни очакват, свързани с климата, със социалното неравенство. Секторът на храните е в епицентъра на тези кризи. Супер би било сега да развием уменията си да се справяме и да променим начина, по който се произвежда и отглежда храна ни, така че да има за всички, без това да е на цената на екологични и социални катастрофи.

Интервюто взе Силвия Радославова

Капитал #16

Текстът е част от брой 16 на седмичния Капитал (24-30 април). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6841 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3125 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Николай Тодоров, Limechain: Новите проекти се забавят, но рецесията може и да ускори индустрията

Съоснователят и изпълнителен директор на компанията за разработка на блокчейн решения пред "Капитал"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10