Кристиан Велев, Pizza Lab: Бяхме подготвени и бързо преструктурирахме бизнеса си към доставки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кристиан Велев, Pizza Lab: Бяхме подготвени и бързо преструктурирахме бизнеса си към доставки

Кристиан Велев

Кристиан Велев, Pizza Lab: Бяхме подготвени и бързо преструктурирахме бизнеса си към доставки

Основателят на веригата заведения за бързо хранене пред "Капитал"

12127 прочитания

Кристиан Велев

© Цветелина Белутова


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Кристиан Велев открива първото от 12 заведения за бързо хранене Pizza Lab през 2015 г. В обектите посетителите получават "персонализирана" пица - клиентите избират всичко - от вида на тестото до добавките, а продуктът се приготвя пред тях и е готов за консумация за две минути. През последните години компанията открива нови търговски обекти във Варна, София, Пловдив и дори два в Белград. През 2019 г. приходите на Pizza Lab приближават 9 млн. лв. при малко над 4.6 млн. лв. година по-рано. По-голямата част от оборота отива за оперативни разходи, като наема за заведенията и разноските по вносни продукти. Служителите в България към момента са около 120.

Как се отразява на работата на компанията извънредното положение?

Нашият бранш е един от най-засегнатите от самото начало на извънредното положение. Обектите ни са затворени за посетители от повече от месец. Със сигурност търпим загуби. Но бяхме подготвени. Следим световната обстановка от началото на годината и още от февруари, когато вирусът вече беше и в Европа, започнахме да проучваме опции за доставки по домовете, защото стана ясно, че епидемията няма как да подмине България.

Успяхме бързо да преструктурираме бизнеса. В рамките на 4 дни от обявяването на извънредното положение стартирахме доставки по домовете с foodpanda. Сега абсолютно всички обекти на Pizza Lab работят само и единствено за доставка.

Какво се случва с продажбите и бизнеса ви от началото на годината?

Приходите нарастваха до средата на януари. След това темпът се успокои. Не бих казал, че оборотът беше по-нисък от предходната година, но беше приблизително на същото ниво. След като затворихме всички обекти след обявяването на извънредното положение, бизнесът се промени. Маржът на печалбата също, тъй като плащаме за доставки, за използването на платформата на foodpanda. Все още не мога да дам точни резултати, но продажбите започват да нарастват.

Колко време можете да продължите да работите в сегашните условия?

Реагирахме бързо и от самото начало преструктурирахме бизнеса, за да можем да издържим максимално дълго. Ако продължи повече от 3-4 месеца, смятам, че отново ще успеем да удържим и да продължим напред.

Какви мерки предприемате по отношение на персонала?

За момента нямаме съкратени хора. Водим разговори със служителите си и всички правим компромиси. Опитваме се да не правим съкращения. Проучваме въпроса и сме в процес на кандидатстване по мярката 60/40, но част от условията все още са неясни. Текстовете се измениха няколко пъти и никой няма гаранция, че ще бъде одобрен по тази програма.

Предприемате ли промени в стратегията за маркетинг?

Със сигурност предприемаме по-различна маркетингова стратегия от досегашната, тъй като преструктурирането е значително. Досега работехме само на място, за посетители, а в момента работим само с доставки по домовете.

В момента разработваме хартиено меню с разнообразни промоции за нашите доставки, което също ще разпространим. То също ще бъде качено по-нататък и на интернет страницата на Pizza Lab, и в мобилното приложение, което е разработено. Но е нужно време, за да се интегрират платформата на нашия доставчик и мобилно приложение.

Водите ли преговори с наемодатели и банки?

В началото на април стартирахме преговори с всеки наш наемодател. Компромиси трябва да се направят и от двете страни. С всеки наемодател процесът се движи по различен начин. Вече имаме отсрочки и споразумения за по-нисък наем с някои. С други още преговаряме. Някои наемодатели искат да приключи цялата ситуация, за да могат да анализират резултатите, след което да дискутираме начина, по който всеки може да бъде компенсиран.

С нашата банка сме партньори от доста време. Комуникацията и взаимоотношенията ни са много добри. Успяхме да договорим отсрочка.

Имате ли проблеми с доставките от други държави?

Към момента нямаме недоставени стоки, но има забавяне - седмица до 10 дена. Но това го предвидихме отрано и за момента имаме достатъчно стока. Важно е да се прави правилният разчет, а имаме много добри статистики за потреблението във всеки един обект през изминалите години. Благодарение на това успяхме да изчислим колко би ни трябвало, колко бихме предвидили повече. Трябва да пазим мярка, тъй като всеки лев е ценен и трябва да сме подготвени и за малко по-дълъг период на извънредно положение.

Какви цели си бяхте поставили за 2020 г. по отношение на оборота?

Нашият план беше да достигнем оборот 15 млн. лв. през 2020 г. Трябваше да отворим нова локация в Бизнес парк София на 16 март, водим преговори за още няколко обекта във Варна, в София и Сърбия, където трябва да довършим третата локация. Бяхме в процес на договаряне и подписване и в две нови дестинации в света - Ирландия и Русия. За момента всичко е на изчакване, но смятам, че след овладяването на тази пандемия ще гоним абсолютно същия план, но с едно наум. Трябва да сме сигурни в нашите бъдещи крачки на 110%.

Интервюто взе Лилия Игнатова

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в трети брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Кристиан Велев открива първото от 12 заведения за бързо хранене Pizza Lab през 2015 г. В обектите посетителите получават "персонализирана" пица - клиентите избират всичко - от вида на тестото до добавките, а продуктът се приготвя пред тях и е готов за консумация за две минути. През последните години компанията открива нови търговски обекти във Варна, София, Пловдив и дори два в Белград. През 2019 г. приходите на Pizza Lab приближават 9 млн. лв. при малко над 4.6 млн. лв. година по-рано. По-голямата част от оборота отива за оперативни разходи, като наема за заведенията и разноските по вносни продукти. Служителите в България към момента са около 120.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK