Елина Желева, launchlabs Sofia: Обмисляме бизнес модел за извършване на дейностите ни дистанционно
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Елина Желева, launchlabs Sofia: Обмисляме бизнес модел за извършване на дейностите ни дистанционно

Елина Желева

Елина Желева, launchlabs Sofia: Обмисляме бизнес модел за извършване на дейностите ни дистанционно

Управляващият партньор и директор на launchlabs Sofia пред "Капитал"

3295 прочитания

Елина Желева

© Надежда Чипева


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в четвърти брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Launchlabs Sofia e българското звено на международната компания за бизнес иновации и организационни трансформации launchlabs. Локално компанията се управлява от Елина Желева и оперира основно на пазарите в Централна и Източна Европа. Дейността на launchlabs Sofia е продължение на основаната от Желева през 2014 г. компания DesignThinking.bg, която въвежда методологията дизайн мислене и използването й за подобряване на клиентското преживяване. В края на април миналата година компанията стана част от launchlabs, които имат офиси още в Германия и Швейцария. Сред клиентите на българския офис най-често са международни корпорации с представителство в България, сред които телекоми, банки, IT и застрахователни компании и други.

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?

След 13 март нямаше как да продължим да работим в познатия формат - личен контакт и работа с хора на терен. Кризата ни удари челно и загубихме 100% от поръчките си в рамките на една седмица.

За да се справим с предизвикателството, използвахме собствената си експертиза. Инвестирахме всичките си усилия да тестваме над 20 платформи за интерактивна и дистанционна работа. Накрая разработихме сценарии за виртуално фасилитиране, които комбинират различни платформи и подходи. За по-малко от месец развихме дигитални умения, които ни позволиха да се върнем към нашите клиенти и да сме им полезни от разстояние. Фасилитираме дистанционно проекти, свързани със стратегическо планиране, пренареждане на бизнес процеси, дигитализацията на услуги и иновации. Вярваме, че това ще ни отвори врати и към нови клиенти.

Съкратиха ли компаниите бюджетите си за този тип услуги?

Много от компаниите превантивно блокираха някои външни разходи, като например тези за екипни обучения.

Работата по стратегическите проекти не е спряна, даже интересът прогресивно нараства. Много от компаниите дигитализират услуги и това води до промени в клиентското преживяване, което трябва да се управлява. Други работят по изцяло нови стратегии, които включват разработване на иновативни продукти, преосмисляне на бизнес модели, тестване на нови и т.н. Новото е, че преди месец не знаехме, а може би и не вярвахме, че можем да правим всичко това изцяло дистанционно.

Обмисляте ли промяна в бизнес модела си, за да се адаптирате към новата ситуация?

Ситуацията с COVID-19 ни накара да се замислим, че можем да сме изцяло дигитална компания. Обмисляме нов бизнес модел, в който голяма част от дейностите ни се извършват дистанционно. Имаме клиенти с офиси в Индия, Филипините и Аляска. Въпреки че работим на конкурентни цени, пътуванията до тях много оскъпяваха нашата услуга. В бъдеще можем да премахнем този разход и да сме още по-конкурентни.

Засега не мислим за изцяло виртуална компания, защото вярваме, че живият контакт с хората стимулира екипите да са по-емпатични и креативни.

Разработвате ли допълнителни услуги за клиентите ви?

Фокусът ни беше да адаптираме портфолиото си за дигитална среда, но разработихме и изцяло нови формати, свързани с извънредни бизнес ситуации, които са безплатни и позволяват структурирано преосмисляне на бизнеса и откриване на възможности във време на криза.

Създадохме и про боно интерактивен тренинг Humanize remote work за дистанционна работа, както и техники и инструменти за креативна колаборация в дигитална среда. В онлайн формат с най-лоялните ни клиенти споделихме и проучване за нуждите на служителите и отговорността и ролята на лидерите в контекст на криза.

Как се справя българското звено на launchlabs спрямо останалите държави?

Двата ни най-големи офиса са в Германия и Швейцария и по обем на обороти не можем да се сравняваме с тях. Но в момента всички сме еднакво засегнати.

За да се справим по-бързо с новата ситуация, сме си разпределили задачите. Берлинският офис например инвестира в разработване на обучителните ни програми онлайн - нещо, което не е наш фокус в момента, но ще ни позволи след това да обменим опит. Ние се насочихме към създаването на нови инструменти за стратегическа работа на засегнатите организации, което ще им помогне да се възползват от кризата.

Ще успее ли бизнесът ви да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

2019 г. беше печеливша година, в която успяхме да удвоим капитала на фирмата. Не сме раздавали дивиденти и сега това ни позволява да използваме този резерв. 2020 г. започна много силно за нас и имахме големи планове. Сега сме по-умерени, но и уверени, че ще издържим, дори кризата да продължи до края на годината. Не сме съкращавали никого от нашия малък екип, засега не сме и намалявали разходите си, дори имаме желание да наемем нови хора, но само времето ще покаже.

Интервюто взе Сирма Пенкова


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK