Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 апр 2020, 11:47, 2971 прочитания

Аспарух Коев, Transmetrics: Ще се фокусираме повече върху настоящите ни клиенти

Изпълнителният директор и съосновател на Transmetrics пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в четвърти брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Българската компания Transmetrics разработва решения за ефективното използване на капацитета за пренос на транспортните компании. Софтуерните им системи позволяват на карго превозвачите да изчисляват празното пространство в своите транспортни машини, като по този начин спомага за намаляването нa разходите им. През годините компанията разширява портфолиото си от решения, а сред клиентите на Transmetrics са DPD, DB Schenker, Kuehne+Nagel, Gebruder Weiss и други.

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?


В края на миналата година пазарът беше доста "прегрял", имаше недостиг на шофьори, работници в складовете и т.н. Така че известен спад връща нещата в рамките на нормалния капацитет.

При по-големите играчи за наземни превози, с които основно работим, в началото имаше притеснения с трудности по изпълнението на логистичните процеси (намален капацитет за въздушен транспорт, блокади по граници и т.н.). Постепенно нещата се стабилизираха и за момента нямаме отказали се клиенти и приходите са стабилни.

Най-тежко е положението с презокеанските контейнерни превози заради спада на обема от Китай. В средносрочен план има голяма вероятност за фалит на основен играч. Също така огромните кораби, с капацитет над 20 хил. контейнера, които бяха в основата на стратегията на този сегмент в последните години, в момента не могат да се запълнят.



Въздушният транспорт също е засегнат, като странична жертва на пътническите превози. В последно време авиокомпаниите се бяха ориентирали да пренасят товари главно в товарните отсеци на пътническите самолети. С редуцирането на тези полети капацитетът за въздушен превоз рязко се сви. Това доведе до огромен скок в цените на въздушния транспорт, конвертиране на пътнически самолети в товарни и т.н.

В областта на наземния транспорт има съществен спад, особено в областта на еднократните поръчки. В момента потенциалът за печалба от всяка пратка се повиши значително в повечето сегменти, но, разбира се, общият брой пратки е по-малък. Трудно е да се прецени кой колко печели или губи.

В последната година се опитахме да се разширим към логистични проблеми на производителите. В тази област имаме значителен спад и "замразени" клиенти. Областта не е основна за нас, така че няма значителен ефект за бизнеса. В средносрочен план обаче замразяването на производството би могло да доведе и до по-съществено намаляване на обемите в логистиката.

Обмисляте ли промяна в бизнес модела, за да се адаптирате към новата ситуация?

Досега се бяхме ориентирали към директни продажби като основен търговски канал. Сега, поради прекратяване на международните пътувания, този подход е затруднен. В непосредствено бъдеще ще се фокусираме повече върху настоящите си клиенти. Експериментираме с различни стратегии за канали за продажба.

Опитваме се да сме по-консервативни в разходите, но в разумни граници, защото сме в бързо растящ и конкурентен пазар и не искаме да отпадаме от надпреварата заради страхове, базирани повече на спекулации, отколкото на реални данни.

Затворихме офиса и всички работят от вкъщи. Това почти нямаше ефект, защото производственият процес при софтуера много лесно се извършва от вкъщи. Преди слагахме ограничения на работата от вкъщи, но сега видяхме, че няма проблем, така че в средносрочен план смятаме да станем още по-либерални в това отношение.

Разработвате ли допълнителни услуги за клиентите ви?

В момента пускаме безплатна услуга за оценка на ефекта от COVID-19, която вече може да се ползва на сайта ни.

Разширяваме портфолиото от приложения на основния ни продукт NetMetrics, който е насочен към по-големите играчи. За момента имаме четири различни приложения. Това позволява да адресираме по-широк спектър от клиенти, както и да предлагаме повече от едно приложение на един и същ клиент.

С финансирането от Европейския съюз по програма "Хоризонт 2020" работим и върху набор приложения, насочени за средния пазар, по втория ни продукт AssetMetrics: контейнерни превози; интермодални оператори; логистика за производители; транспорт с камиони и железопътен транспорт. Очакваме да започнем тестове с пилотни клиенти догодина.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

Извънредното положение не ни притеснява, можем да се справим и при по-продължително такова. По-скоро ни притесняват средносрочните ефекти върху икономиката, особено "ефектът на доминото", ако някои индустрии останат затворени за по-дълго време, както и макроикономическите ефекти от рязко свиване на пазара, съпроводено от масивно печатане на пари. За момента обаче сме по-скоро оптимистични.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Капитал #17

Текстът е част от брой 17 на седмичния Капитал (30 април - 7 май). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Софийският адрес за френски макарони Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

22 май 2020, 6837 прочитания

Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития Стоян Ангелов, Evedo: Фокусирахме се върху разрастващия се пазар на онлайн събития

Съоснователят и изпълнителен директор на Evedo пред "Капитал"

15 май 2020, 3124 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Мила Златкова: Нямаме спад на продажбите, но ще забавим новите проекти

Акционерът и управител на "Билка лайфстайл" - София, пред "Капитал"

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10