Аспарух Коев, Transmetrics: Ще се фокусираме повече върху настоящите ни клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аспарух Коев, Transmetrics: Ще се фокусираме повече върху настоящите ни клиенти

Аспарух Коев

Аспарух Коев, Transmetrics: Ще се фокусираме повече върху настоящите ни клиенти

Изпълнителният директор и съосновател на Transmetrics пред "Капитал"

4624 прочитания

Аспарух Коев

© Анелия Николова


Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в четвърти брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Българската компания Transmetrics разработва решения за ефективното използване на капацитета за пренос на транспортните компании. Софтуерните им системи позволяват на карго превозвачите да изчисляват празното пространство в своите транспортни машини, като по този начин спомага за намаляването нa разходите им. През годините компанията разширява портфолиото си от решения, а сред клиентите на Transmetrics са DPD, DB Schenker, Kuehne+Nagel, Gebruder Weiss и други.

Как се отрази на бизнеса ви извънредното положение?

В края на миналата година пазарът беше доста "прегрял", имаше недостиг на шофьори, работници в складовете и т.н. Така че известен спад връща нещата в рамките на нормалния капацитет.

При по-големите играчи за наземни превози, с които основно работим, в началото имаше притеснения с трудности по изпълнението на логистичните процеси (намален капацитет за въздушен транспорт, блокади по граници и т.н.). Постепенно нещата се стабилизираха и за момента нямаме отказали се клиенти и приходите са стабилни.

Най-тежко е положението с презокеанските контейнерни превози заради спада на обема от Китай. В средносрочен план има голяма вероятност за фалит на основен играч. Също така огромните кораби, с капацитет над 20 хил. контейнера, които бяха в основата на стратегията на този сегмент в последните години, в момента не могат да се запълнят.

Въздушният транспорт също е засегнат, като странична жертва на пътническите превози. В последно време авиокомпаниите се бяха ориентирали да пренасят товари главно в товарните отсеци на пътническите самолети. С редуцирането на тези полети капацитетът за въздушен превоз рязко се сви. Това доведе до огромен скок в цените на въздушния транспорт, конвертиране на пътнически самолети в товарни и т.н.

В областта на наземния транспорт има съществен спад, особено в областта на еднократните поръчки. В момента потенциалът за печалба от всяка пратка се повиши значително в повечето сегменти, но, разбира се, общият брой пратки е по-малък. Трудно е да се прецени кой колко печели или губи.

В последната година се опитахме да се разширим към логистични проблеми на производителите. В тази област имаме значителен спад и "замразени" клиенти. Областта не е основна за нас, така че няма значителен ефект за бизнеса. В средносрочен план обаче замразяването на производството би могло да доведе и до по-съществено намаляване на обемите в логистиката.

Обмисляте ли промяна в бизнес модела, за да се адаптирате към новата ситуация?

Досега се бяхме ориентирали към директни продажби като основен търговски канал. Сега, поради прекратяване на международните пътувания, този подход е затруднен. В непосредствено бъдеще ще се фокусираме повече върху настоящите си клиенти. Експериментираме с различни стратегии за канали за продажба.

Опитваме се да сме по-консервативни в разходите, но в разумни граници, защото сме в бързо растящ и конкурентен пазар и не искаме да отпадаме от надпреварата заради страхове, базирани повече на спекулации, отколкото на реални данни.

Затворихме офиса и всички работят от вкъщи. Това почти нямаше ефект, защото производственият процес при софтуера много лесно се извършва от вкъщи. Преди слагахме ограничения на работата от вкъщи, но сега видяхме, че няма проблем, така че в средносрочен план смятаме да станем още по-либерални в това отношение.

Разработвате ли допълнителни услуги за клиентите ви?

В момента пускаме безплатна услуга за оценка на ефекта от COVID-19, която вече може да се ползва на сайта ни.

Разширяваме портфолиото от приложения на основния ни продукт NetMetrics, който е насочен към по-големите играчи. За момента имаме четири различни приложения. Това позволява да адресираме по-широк спектър от клиенти, както и да предлагаме повече от едно приложение на един и същ клиент.

С финансирането от Европейския съюз по програма "Хоризонт 2020" работим и върху набор приложения, насочени за средния пазар, по втория ни продукт AssetMetrics: контейнерни превози; интермодални оператори; логистика за производители; транспорт с камиони и железопътен транспорт. Очакваме да започнем тестове с пилотни клиенти догодина.

Ще успее ли бизнесът да се издържа и при по-продължително извънредно положение?

Извънредното положение не ни притеснява, можем да се справим и при по-продължително такова. По-скоро ни притесняват средносрочните ефекти върху икономиката, особено "ефектът на доминото", ако някои индустрии останат затворени за по-дълго време, както и макроикономическите ефекти от рязко свиване на пазара, съпроводено от масивно печатане на пари. За момента обаче сме по-скоро оптимистични.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в четвърти брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Българската компания Transmetrics разработва решения за ефективното използване на капацитета за пренос на транспортните компании. Софтуерните им системи позволяват на карго превозвачите да изчисляват празното пространство в своите транспортни машини, като по този начин спомага за намаляването нa разходите им. През годините компанията разширява портфолиото си от решения, а сред клиентите на Transmetrics са DPD, DB Schenker, Kuehne+Nagel, Gebruder Weiss и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK