Десислава Николова, Motoretta: Очакваме секторът ни да бъде пощаден от кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Десислава Николова, Motoretta: Очакваме секторът ни да бъде пощаден от кризата

Десислава Николова, Motoretta: Очакваме секторът ни да бъде пощаден от кризата

Основателят на русенската компания за електрически скутери

4229 прочитания

© Надежда Чипева


Вирусната пандемия нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

През русенското дружество "Бренди къмпани" Десислава Николова произвежда електрическите скутери Motoretta. Самото сглобяване се прави на принципа на аутсорсинг в чужбина по проект на българския екип. Скутерите са одобрени за продажба в България през 2016 г. Продават се през различни канали, а цената на стандартните модели варира между 3000 и 3500 лв.

Отразява ли се сегашната ситуация на бизнеса ви?

- Специално нашият продукт не е бързооборотна стока и може би трябва да обхванем малко по-широк период от време, за да видим дали ситуацията има влияние или не върху продукта и компанията. Цялостният начин на планиране при нас е малко по-различен, защото правим цялата инвестиция за годината в рамките на зимния период, т.е. така или иначе вече сме я направили. Единственият въпрос, който стои пред нас, е дали ще можем да си реализираме стоката, но за нас един месец не е достатъчно показателен за това. При нас продажбите започват по-активно през март-април. Реално в рамките на март нямахме поръчки, но не знаем дали основният фактор е извънредното положение или лошото време, защото това също е много важно за нас. Това, което ни прави впечатление, е, че нито една от поръчките, които имаме отпреди извънредното положение, не е отменена. Също така понастоящем, предвид това, че започна да се затопля, усещаме затопляне и на пазара.

Има ли забавяне на материали и части, които използвате за производството?

- Има малко забавяне, с около две седмици. Смятам, че при ситуацията, в която целият свят се намира, всеки проявява малко или повече разбиране. До момента не е проблем нито за производството, нито за клиентите. Въпреки това се надяваме, че забавянето няма да стане по-голямо, защото тогава ще има струпване на дейности за кратък период от време, а това вече може да доведе до грешки.

България ли остава основният ви пазар, имате ли планове да излезете навън?

- Да, все още пазарът ни е съсредоточен в България, имаме лек проблем в разширяването. Намираме се в етапа на разрастване и като всяка стартъп компания се опитваме да намерим начин да преодолеем трудностите.

Вариант ли е за вас секторът под наем?

- Не бих казала. Предвид извънредното положение споделеният транспорт не е най-благоприятният сектор в момента. Това е цяло ново перо, което ние нямаме нито физическа, нито ресурсна възможност да отворим.

Вие имате много различни канали за продажба - с дистрибутори, шоурум, онлайн. Кой от тях е най-силен в момента, има ли засиване на онлайн продажбите, както е при потребителските стоки?

- Ако трябва да съм честна, от началото на годината досега продажбите, които сме направили, са нещо, което се е прехвърлило от миналата година по-скоро, и ни е малко трудно да проследим. Не толкова онлайн бих казала, може би по-скоро стандартният маркетинг, който е "от уста на уста". Когато хората правят такава ранна покупка, тя е обмислена, не е нещо, което на момента да си видял и да си решил, че искаш да имаш.

Можете ли към днешна дата да дадете някаква прогноза за годината?

- Опитвам се да правя някакви прогнози за нас, без те да могат по някакъв начин да бъдат подплатени с реални данни от пазара. Аз вярвям в индивидуалния транспорт в условията на извънредно положение и пандемия, в която се намира целият свят, и смятам, че решения, които до този момент може би бяха малко пренебрегвани в градска среда - велосипеди, мотопеди, тези градски начини на придвижване, аз лично смятам, а и мои колеги от други държави смятат, че нашият сектор най-вероятно ще бъде пощаден от кризата. Понеже ще има фокус върху индивидуалния начин на придвижване. Разбира се, нашите клиенти най-вероятно няма да са тези, които са си загубили работата, а ще са тези, които до този момент са се придвижвали със споделени услуги, или хората, които са ползвали таксита, градски транспорт. От тази гледна точка смятаме, че годината няма да е крайно лоша за нашия сектор, надявам се, че не бъркам.

Интервюто взе Иглика Филипова

Вирусната пандемия нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

През русенското дружество "Бренди къмпани" Десислава Николова произвежда електрическите скутери Motoretta. Самото сглобяване се прави на принципа на аутсорсинг в чужбина по проект на българския екип. Скутерите са одобрени за продажба в България през 2016 г. Продават се през различни канали, а цената на стандартните модели варира между 3000 и 3500 лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK