Био спасители на плажа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Био спасители на плажа

Продуктите с органични съставки включват грижа за кожата и косата

Био спасители на плажа

Пламен Стефанов и партньорката му Бети Бенчева създават бранда за козметика Cocosolis през 2016 г.

Десислава Лещарска
4838 прочитания

Продуктите с органични съставки включват грижа за кожата и косата

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Пламен Стефанов и партньорката му Бети Бенчева създават бранда за козметика Cocosolis през 2016 г.
  • Над 90% от продукцията им е за износ в различни държави
  • Фирмата производител - "Пурмерул", отчита тройни и четворни ръстове на оборотите през последните години

Преди няколко години Пламен Стефанов и неговата партньорка Бети Бенчева променят целия си начин на живот: обръщат се към природата. Насочват се към органичното земеделие, разработват няколко продукта, един от които произвеждат и до днес - чипс от кейл. През цялото време се интересуват живо от био продукти с чисти съставки и в един момент решават, че вече имат опита и знанията да разработят свой собствен козметичен продукт.

Така се ражда идеята за Cocosolis - натурална козметика за кожа и коса с няколко серии: за бързо почерняване, за слънцезащита и за регенерация. Фирмата производител - "Пурмерул", отчита тройни и четворни ръстове на оборотите всяка година от 2016 г. насам, над 90% от продукцията й се реализира извън страната, а брандът се радва на разпознаваем облик.

От органичното земеделие до органичната козметика

"Занимавахме се със земеделие дълго време. Заедно с Бети разработвахме рецепти за пакетирани храни, част от тях се реализираха във времето, а това, което все още съществува, е един чипс от кейл. В момента го произвеждаме за "Смарт органик" - най-големият дистрибутор на био храни в България (чипсът се продава под марката им "Better" - бел.ред.)", разказва Пламен Стефанов. По образование и призвание Бети е творец и дизайнер, Пламен е предприемач и има диплома по маркетинг. Идеята да започнат да правят козметика идва преди няколко години. По думите им са искали да създадат "чист продукт с възможно най-качествените и минимално преработени суровини" и чак след това - противно на бизнес логиката, да проверят дали е продаваем въпреки високата си себестойност.

"В началото търсихме всевъзможни доставчици и технолози, всякакви хора, които да ни помогнат. До днес една част от апартамента ни е като лаборатория с хиляди мостри и тестове, които си правим в домашни условия. Всички тестове, които се правят във фабриките и лабораториите, пристигат при нас, ние ги гледаме и доанализираме. Поръчваме суровини от къде ли не, от всевъзможни държави, важното е да сме сигурни, че избираме най-добрите възможни варианти", казва предприемачът.

Опаковките са от рециклируема пластмаса, а отскоро компанията използва рециклирана. "Има модерни технологии, които позволяват производство на опаковки от захарна тръстика например, но трябва да навлязат по масово", казва още Пламен. Той уточнява, че в компанията му работят 15-16 души администрация и маркетинг, а производството, дистрибуцията, ИТ и др. са поверени на партньорски фирми. "Не мислим в посока собствено производство, имаме добри партньори и сме на мнение, че така е по-добре. Аз не правя разлика дали съм назначил някого и му плащам заплата, или моите партньори са назначили трима души да работят само за нас. В крайна сметка постигаме много добра ефективност. За мен тези хора са колеги, чувам се и се виждам с тях по 10 пъти на ден, всички заедно сме около 60 души", споделя предприемачът.

На гребена на вълната

Инвестицията в създаването и развитието на бранда Cocosolis е била от порядъка на няколкостотин хиляди лева по думите на Пламен Стефанов: "Можехме да си го позволим, защото и преди това се занимавахме с някакъв друг собствен бизнес, имахме и подкрепата на семействата си. Също през последните 3-4 години инвестираме всичките си доходи обратно в компанията." От финансовите отчети на "Пурмерул" става ясно, че през последните години печалбата и оборотите регистрират тройни и четворни ръстове: приходите растат от 750 хил. лв. през 2017 г. до над 2.6 млн. през 2018. По думите на Стефанов този темп се запазва и през 2019 г., а очакванията за 2020 г. също са добри въпреки кризата заради коронавируса.

"Ръстът се дължи най-вече на експанзия на нови пазари и консистентна работа на текущите. Започнахме в България, след това хванахме съседните държави: Гърция, Румъния и др. Всяка година навлизаме на нови пазари, тази включително. Една от тях е Русия, друга САЩ. Те са много предизвикателни, особено Русия: беше грандиозно усилие да го организираме и все още е. В момента сме представени в двайсетина държави, като над 90% от продукцията отива за износ", посочва Стефанов.

По време на извънредното положение заради COVID-19 брандът залага на дигитален маркетинг, за да привлича клиенти към онлайн магазини и места за продажба. "Зад това нещо стои един много сериозен екип от копирайтъри, хора, които управляват дигиталните кампании, фотографи, видеооператори - огромен екип от хора, които работят за рекламата и продажбите, аз също съм силно замесен в тази част", пояснява Пламен. Разбира се, компанията е имала трудности с доставки, транспорт, отлив на клиенти от тежко засегнати държави. "В крайна сметка ние не продаваме някакви жизненоважни неща, предлагаме продукти за разкрасяване, добро преживяване и усмивки", казва предприемачът. Той пояснява, че компанията разчита и на изложения за козметика, но тази година те не са се състояли, а някои са преминали към виртуален вариант: "Дори и в най-дигитално развитите държави от Западна Европа онлайн пазаруването е около 30% от всички покупки. Наясно сме, че офлайн можеш да продаваш много повече. В почти всички държави сме и в търговската мрежа, имаме местни дистрибутори, магазини. В България можете да ни намерите в няколко десетки магазини и аптеки, в "Балев Био" и др."

Освен козметика брандът отскоро предлага и собствена линия бански, като дизайнът отново е дело на Бети Бенчева. "Може би ще имаме някакви допълнителни аксесоари, но това няма да ни бъде фокус. Идеята ни е доразвиване на марката, добавяне на нови козметични продукти, добро представяне във всички европейски държави плюс САЩ. Това са плановете ни за бъдещето", споделя Пламен.

Q&A

Какво отличава Cocosolis от другите подобни продукти?

Пламен Стефанов: С това, че има високо качество, че е едновременно органичен и с модерен и интересен дизайн; създава много високо ниво на изживяването и потребителското усещане. Не правим правим компромис с това да предлагаме на хората нещо, което е добро за нас и за планетата ни. Ние самите живеем по този начин: не използваме животински продукти никъде в ежедневието си, свободното си време прекарваме сред природата и работим за духовното си осъзнаване и развитие. Смятам, че сме създали и разработили един доста индивидуален продукт и не попадаме в категория, в която пряко да се конкурираме с някой друг.

Какви са плановете ви за развитие на компанията?

Пламен Стефанов: Идеята ни е доразвиване на марката с добавяне на още продукти много добро присъствие във всички европейски държави плюс САЩ. Освен с козметика отскоро се занимаваме с бански, може би ще имаме някакви допълнителни аксесоари, но това няма да ни бъде фокус.

Пламен Стефанов има опит и в с производството на био храни
Фотограф: Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Пламен Стефанов и партньорката му Бети Бенчева създават бранда за козметика Cocosolis през 2016 г.
  • Над 90% от продукцията им е за износ в различни държави
  • Фирмата производител - "Пурмерул", отчита тройни и четворни ръстове на оборотите през последните години

Преди няколко години Пламен Стефанов и неговата партньорка Бети Бенчева променят целия си начин на живот: обръщат се към природата. Насочват се към органичното земеделие, разработват няколко продукта, един от които произвеждат и до днес - чипс от кейл. През цялото време се интересуват живо от био продукти с чисти съставки и в един момент решават, че вече имат опита и знанията да разработят свой собствен козметичен продукт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK