Сладко кисело начало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладко кисело начало

Десислава Христова регистрира фирмата "1 кейк" през октомври 2019 г., а през декември Sweet & Lemon отваря врати.

Сладко кисело начало

Софийската сладкарница Sweet & Lemon предлага красиви сурови и класически десерти по авторски рецепти

3906 прочитания

Десислава Христова регистрира фирмата "1 кейк" през октомври 2019 г., а през декември Sweet & Lemon отваря врати.

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Сладкарница Sweet & Lemon открива врати през декември 2019 г. с асортимент от красиви сурови и класически десерти по авторски рецепти.
  • Младият бизнес е повален от извънредното положение и ограничителните мерки през март.
  • Сега заведението се бори за оцеляване, а собственикът Десислава Христова таи надежди за по-активна есен и повече поръчки онлайн.

Ако притчата, че човек се храни първо с очите, е вярна, то софийското заведение Sweet & Lemon е способно да задоволи всеки апетит. Още в началото концепцията на собственика Десислава Христова е да предлага здравословни и естетически красиви изкушения за любителите на сладкото. Конкуренцията на тази част от пазара расте, но заедно с това се увеличават и клиентите.

Сега фирмата, подобно на други в бранша, се бори за оцеляване. Заведението открива врати едва през декември 2019 г. и работи два месеца преди да бъде принудено да затвори с налагането на извънредното положение в България и въвеждането на ограничителни мерки срещу разпространението на COVID-19. Планирането в текущата среда е невъзможно, излизането на печалба също. Но собственичката на Sweet & Lemon се надява есента и стартът на интернет магазин да донесат добри новини за бизнеса ѝ с авторски сурови и класически торти и десерти.

От музиката до кулинарията

Десислава Христова, която по образование е музикант, открива новата си страст покрай двете си деца. "Родителите много харесваха десертите, които приготвях, когато децата им идваха на рождени дни. Виждах радостта в очите им", казва тя.

Желанието да предизвиква удоволствие в околните се превръща в двигател за ново хоби - да твори красиви сладкиши. А след медицински проблем към микса се включва и концепцията за здравословно хранене - десерти без захар, без глутен, без млечни продукти. "В един момент реших, че искам да се занимавам с това, когато децата станат самостоятелни. Искам това да е бизнес, с който да допринасям към семейния бюджет", казва Христова. Така през октомври 2019 г. е регистрирана фирма "1 кейк", а през декември Sweet & Lemon отваря врати на софийската улица "Цар Шишман". Инвестицията е в размер на 20 хил. лв. собствени семейни спестявания. Младият бизнес рискува с по-високи разходи за наем на помещение, което да е на централна локация в София - място, което да гарантира постоянен човекопоток, интерес към здравословното хранене и финансова възможност за среден ценови клас десерти.

Десерт по мярка на клиента

Асортиментът на сладкарницата включва както сурови, така и класически торти и десерти по авторски рецепти. Тематична за заведението е суровата лимонова торта с авокадо, с моркови и райска ябълка или с боровинки. Sweet & Lemon работи с един доставчик за всички био продукти, който по думите на Христова може да гарантира качеството им. За суровите торти базовите съставки са ядки, фурми, мед, кленов сироп и агаве, които са с по-висока себестойност, ядкови млека, какаово и кокосово масло, естествени продукти. От там нататък започва импровизацията с вкусове, плодове, аромати.

Основната концепция на фирмата е да предлага красиви и вкусни десерти и сладкиши с качествени продукти. Важно за Христова е и личното отношение към клиентите. "Държа всеки да бъде удовлетворен от вниманието, жеста, отношението. Да оставя отпечатък. Виждам, че това често липсва в момента", казва тя.

Класически предложения като шоколадова торта с лешници или портокалов крем също не липсват, но Христова подчертава, че съставките винаги са такива, които би дала на децата си - без полуфабрикати и продукти с ниска себестойност. Отделно са и по-малките десерти - като сурови бонбони, солени предложения, брауни, десерти на клечка.

Рецептите са тествани с години по детски рождени дни, сред близки и семейството, преди да се озоват зад витрината на Sweet & Lemon. По-важно за младия бизнес обаче е да може да отговори на спецификите на клиентите. "Приготвям всичко по желание на клиента. Различен крем, блат, за хора с диабет, с хранителни непоносимости, алергии и други предпочитания. Тук е връзката с клиента", казва Десислава Христова.

Предизвикателствата

Сред трудностите пред бизнес с концепция, залегнала на здравословното хранене, е бавният темп на промяна на хранителните навици в обществото. "Има погрешно схващане, че суровите десерти не са вкусни. Донякъде разбирам защо се смята така. Това е и въпрос на навици. Но аз искам да оборя тази представа", казва Христова. През последните години обаче все повече хора се интересуват от здравословния начин на живот, което разширява пазара и конкуренцията.

Към момента за Sweet & Lemon клиентите могат да научат предимно от реклама в социалните мрежи, от уста на уста. Това е бил и двигателят в началото. Въпреки че януари и февруари традиционно са слаби месеци, точно тогава фирмата започва да увеличава оборота.

"За съжаление не уцелихме добър момент", споделя Христова за бизнес начинанието. Ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса през март рязко прекратяват дейността ѝ. Заведението затваря врати за два месеца, като през този период разчита на поръчки през Facebook и договорената отстъпка от наема. "Това ни помогна, макар че не може да става и дума за покриване на месечните разходи", казва Десислава Христова. Още един удар идва от започналия през юли ремонт на ул. "Цар Шишман", където сега "Топлофикация София" сменя тръби, а през пролетта на 2021 г. започва планова реконструкция.

"Ще продължим да се борим", казва тя. От думите ѝ става ясно, че с момента целта ѝ е оцеляване, а не печалба. "Всеки нов бизнес има нужда от поне една година, за да прецени дали е перспективен. Но предвид сегашните форсмажорни обстоятелства може и повече време да отнеме", допълва Христова.

Плахи надежди за есента

Обстоятелствата правят планирането невъзможно за малък бизнес, но Десислава Христова се надява есента да донесе повече активност след августовските отпуски, въпреки по-високия брой новозаразени, който заплашва по-оптимистичните нагласи.

Друг стимул може да дойде от новия уебсайт на Sweet & Lemon. Страницата представя по-богат асортимент от продукти спрямо сегашните канали в социалните мрежи. "Още от началото знаех, че искам онлайн магазин, но отне време, защото инвестицията беше голяма в началото", казва Христова. Към момента планът е доставките да осъществява лично.

Q&A с Десислава Христова

Кой е най-популярният ви десерт?

Лимоновата торта с авокадо е абсолютен хит. Авокадото вече е съставка в редица десерти, но тортата беше уникална за Sweet & Lemon. Сред суровите торти популярни са също тази с манго и шамфъстък и йогурт, която адаптирах от идея на сина ми. Всяка торта и всеки десерт си има почитатели.

Колко време можете да издържите при текущите обстоятелства - COVID-19 и ремонта на Шишман?

Опитваме да не мислим за най-негативния сценарий, макар че човек трябва да е наясно и с най-лошото, и с най-доброто, което може да се случи. Но не можем да правим планове. Дори ден за ден. Движим се стъпка по стъпка. Ще търсим начин да се адаптираме спрямо ситуацията през следващите седмици и месеци. Да не спираме бизнеса.
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Sweet & Lemon
Източник: Facebook
Темата накратко
  • Сладкарница Sweet & Lemon открива врати през декември 2019 г. с асортимент от красиви сурови и класически десерти по авторски рецепти.
  • Младият бизнес е повален от извънредното положение и ограничителните мерки през март.
  • Сега заведението се бори за оцеляване, а собственикът Десислава Христова таи надежди за по-активна есен и повече поръчки онлайн.

Ако притчата, че човек се храни първо с очите, е вярна, то софийското заведение Sweet & Lemon е способно да задоволи всеки апетит. Още в началото концепцията на собственика Десислава Христова е да предлага здравословни и естетически красиви изкушения за любителите на сладкото. Конкуренцията на тази част от пазара расте, но заедно с това се увеличават и клиентите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK