Цяла година по бански
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цяла година по бански

Счетоводител по образование, Доника Анчева се отдава на основната си страст - модата

Цяла година по бански

Брандът Paramidonna произвежда бутикови бански и плажно облекло

15811 прочитания

Счетоводител по образование, Доника Анчева се отдава на основната си страст - модата

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Доника Анчева създава бранда Paramidonna през 2015 г.
  • Компанията започва с производството на различни видове дрехи, но от три години и половина е изцяло фокусирана върху бутикови бански и плажно облекло.
  • Брандът вече се самофинансира и се стреми да разшири пазара извън страната.

"В началото всички мои познати ми казаха "ти си луда". Средните цени на банските ни тогава бяха по 150 - 160 лв., което в България се води висок клас, макар навън да не е", разказва Доника Анчева, основател на бранда Paramidonna, под който се произвеждат бутикови бански костюми и плажно облекло. Тя се занимава с изработката на дрехи от около 8 години, но едва през 2015 г. решава да създаде своя собствена марка. И макар в началото Анчева да казва, че никой около нея не вярва, че компанията за дизайнерско облекло ще успее, днес фирмата отчита ръст в продажбите спрямо минали години - за 2019 г. дружеството "Диамод", през което работи брандът, има 328 хил. лв. приходи и 81 хил. лв. печалба.

Para mi donna е смес от италиански и испански и означава "за моята жена", но всъщност е просто съвпадение при игра на думи с името на основателката. Анчева обаче намира името и като обръщение за нещо специално, което с основаването си преди пет години запълва нишата на бутиковите бански на българския пазар.

Началото

Доника Анчева е счетоводител по образование, но не вижда себе си в тази професия. Идеята за Paramidonna се ражда по време на пътуване в Англия. По това време тя работи по кратки проекти за други фирми. "Докато бях в Лондон за няколко месеца, имах време да помисля надълго и нашироко с какво ще се занимавам. Бях завършила образованието си преди година. Не си представях да работя на бюро", казва тя.

Когато се връща в България, споделя идеята с близки и приятели и впоследствие я превръща в реалност. В началото под бранда Paramidonna се изработват не само бански костюми, но и бодита и други облекла, но след това Анчева вижда ниша конкретно в плажното облекло и от три години и половина компанията е изцяло фокусирана върху него. Първоначално Анчева разчита на подкрепа от баща си. "Той повярва в моята идея и ме финансира. Също така много ми помага с бизнес частта и във вземането на решения, защото е икономист", казва тя. Сега брандът се самофинансира, а почти цялата печалба се инвестира обратно в него. Във фирмата са назначени трима души на постоянен договор, но по-голямата част от работата е възложена на външни екипи - маркетинг, оптимизация, поддръжка на сайта и др.

Пазарите и отражението на коронавируса

Анчева казва, че работата по всяка колекция облекло стартира година и половина преди нейното представяне пред крайните клиенти. "В момента започваме производство за 2021 г., защото нещата се забавиха заради пандемията, и същевременно работим по идеи за 2022 г.", казва Анчева.

Тя сама изработва дизайна на изделията, но често се допитва до свои близки и приятели, а след това работи и с графични дизайнери за визуализирането им. Едва по-късно започва да проучва платове от италиански, френски и испански производители, които преминават тестове дали са подходящи за различни типове тяло, дали издържат на температура и на определен брой изпирания в пералнята. Производството на банските е възложено на подизпълнители. На този етап компанията няма планове да инвестира в собствено производство - още по-малко в условията на пандемията от коронавирус.

"Прогнозираме някакви начални количества, с които да започнем, за да задоволим нашата онлайн аудитория и да заредим магазините, с които работим. След това се вижда кои са по-успешните модели. Една голяма част от тях се произвеждат допълнително през сезона", казва Анчева. Paramidonna продава както на крайни клиенти, така и на едро в Русия, във физически магазини в Италия, а също и онлайн в Англия и на азиатския пазар.

В резултат на коронавируса съотношението на продажбите в страната спрямо тези навън се увеличава и тази година достига 60% от общия брой, докато преди пандемията съотношението им спрямо тези в чужбина е разделено наполовина. Разходите за реклама през този сезон са силно намалени и излизането на допълнителни пазари е оставено за по-спокойни времена. "Не знаехме какво ще се случи с пазара. Имахме поръчки, които през март, когато настъпи пандемията, бяха канселирани. Но по стечение на обстоятелствата нещата в България се развиха много добре и успяхме да реализираме тази продукция в страната", допълва основателката.

Конкуренцията

Анчева приема за конкуренция както масовите марки като H&M и Zara, така и другите брандове за бутикови бански на пазара. Казва, че един от най-големите проблеми пред бизнеса всъщност са фалшивите обяви за нейни бански костюми, които вижда в китайски сайтове и в онлайн магазини в социалните мрежи - едновременно комплимент и неудобство, като второто определено доминира.

"В началото бях доста разстроена, тъй като повечето хора не вярваха, че това се случва с български бранд. Те използваха наши снимки и продаваха в AliExpress например. Платовете и материалите, с които работим, се произвеждат специално за нас и част от елементите по дрехите бяха премахнати на Photoshop. В България се появиха копия на наши модели в сайтове и страници в Instagram и Facebook", разказва тя.

Като маркетинг стратегия Paramidonna залага на силно присъствие в социалните мрежи, сътрудничи си и с т.нар. инфлуенсъри, за да рекламира продуктите си. Според Анчева през този сезон фирмата бележи ръст в продажбите именно благодарение на съвместната работа с известни личности онлайн, както и заради името на бранда, което се е наложило и вече служи като самостоятелен маркетингов инструмент.

"Поддържаме вниманието на нашите клиенти целогодишно. Залагаме силно на каналите ни във Facebook и Instagram, особено на Instagram, защото там се създават тенденциите", разказва Анчева. Преди две години Pаramidonna участва в най-големия форум за бански в Маями и на изложение в Париж, което според създателката допълнително помага на марката да добие популярност и да се наложи на пазара.

В търсене на инвеститор

Стремежът на Анчева е през следващата година да разшири и развие присъствието на бранда на чужди пазари, като основната насока са електронни магазини. Интересът е предимно насочен към руския пазар, с който компанията вече е установила отношения, но не изключва и разрастване към други азиатски пазари. За тази цел обаче ще е нужен външен капитал.

"Нашето развитие в чужбина е стигнало до някакъв етап благодарение на собствените ни инвестиции. Но смятам, че за едно по-сериозно разрастване навън ни трябва и подкрепа, така че сме в процес на търсене. Трябват сериозни инвестиции, ако искаме навън да стъпим така сериозно, както сме стъпили в България", твърди Анчева.

Междувременно вече започва подготовката за идните няколко сезона. Предвид естеството на продуктите бизнесът логично е донякъде цикличен. "Много хора ме питат "сериозно ли през зимата продавате бански". Да, сериозно през зимата продаваме бански. Имаме доста крайни клиенти от чужбина. Когато при нас е зима, при тях не е", завършва Анчева.

Какво отличава вашите бански от масовите марки?

- Всеки модел, който изработваме ние, е създаден от технолози, които разбират от физиология. След това той минава през няколко проби и тестове, за да се установи дали е подходящ за различни типове тяло. Също така правим и тестове на цветовете, защото използваме много принтове и цветни багрени платове. Всеки модел е мислен, тестван и изпробван, а не просто направен, за да се продава в хиляди бройки с неясен произход.

Как се различава подхода ви?

- Ние правим кампании и миниколекции целогодишно. Рекламираме се през цялата година и държим да сме активни не само лятото, какъвто е случая при много други конкуренти. Според мен е едно от нашите предимства. Поддържаме вниманието на нашите клиенти през всички сезони. Общо взето, всичко се свежда до инфлуенсърите в социалните мрежи и до самите продукти.
Темата накратко
  • Доника Анчева създава бранда Paramidonna през 2015 г.
  • Компанията започва с производството на различни видове дрехи, но от три години и половина е изцяло фокусирана върху бутикови бански и плажно облекло.
  • Брандът вече се самофинансира и се стреми да разшири пазара извън страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK