Да започнеш бизнес по време на пандемия

Мария Сбиркова е кулинарният гуру, Йонко Чуклев се занимава с финансите, а Жасмина Гевезиева отговаря за маркетинга и продажбите (от ляво надясно)

Да започнеш бизнес по време на пандемия

След шест месеца подготовка протеиновите бонбони Cardinal Bites ще излязат на пазара през октомври

20244 прочитания

Мария Сбиркова е кулинарният гуру, Йонко Чуклев се занимава с финансите, а Жасмина Гевезиева отговаря за маркетинга и продажбите (от ляво надясно)

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Жасмина Гевезиева, Мария Сбиркова и Йонко Чуклев започват да работят по протеиновите си бонбони без захар по време на локдауна.
  • Шест месеца по-късно и след инвестиция от 33 хил. лв. брандът им Cardinal Bites е готов за пазара.
  • Предприемачите планират оборот от 100 хил. лв. за първата година и се готвят да излязат в чужбина още през 2021 г.

Ограниченията в извънредното положение изкараха много млади предприемачи от бизнеса, а на други отложиха плановете. За някои обаче се оказва, че изолацията е имала благотворен ефект. "На практика локдаунът ни освободи време, за да можем да изпълним идеята си", казва Жасмина Гевезиева, съосновател и управител на "Кардинал байтс". Шест месеца по-късно тя и партньорите й Мария Сбиркова и Йонко Чуклев вече са готови да направят пазарния си дебют с протеинови бонбони, за които казват, че са първият подобен продукт в България. Макар че за момента моделът още не е минал през реална пазарна проверка, резултатите от предварителните тестове са обнадеждаващи, а компанията има ясни планове и разчети за няколко години напред.

Продуктът

Гевезиева определя Cardinal Bites като първите протеинови бонбони на българския пазар без добавена захар. "Съдържанието на протеин в нашите бонбони е между 15 и 20%, като имаме два варианта - с растителен протеин, който е бленд между оризов и грахов, и с млечен протеин, който е казеин, обогатен с пробиотик", обяснява тя. Добавена захар няма, а сладкото идва единствено от фурмите или от естествени подсладители. Другите основни съставки са какаово масло и тахан. "Това прави нашите бонбони 20% по-малко калорични от шоколадовите бонбони", добавя тя. В същото време добавянето на протеин прави продукта балансиран като хранителна стойност. "Целта е да съчетаем всички макронутриенти, а не просто да направим продукт, богат на мазнини и въглехидрати, както са повечето сурови бонбони", казва Сбиркова, която е главният автор на рецептата.

Освен да предложи по-полезна алтернатива на традиционното сладко, екипът си е поставил за задача и да популяризира традиционни български съставки. Затова и първият бонбон е с вкус на роза, предстоят лавандула и пчелен прашец, а вариантите с млечен протеин са обогатени с Лактобацилус булгарикус и Стрептококус термофилис. "Гледаме да използваме максимално българските активи - заедно с Турция държим голяма част от пазара на роза, на лавандула сме производител номер едно в Европа и имаме чудесни билки за пчелни продукти", обяснява Чуклев.

Началото

И тримата са любители на протеинови продукти, което е и причината да стигнат до идеята за Cardinal Bites. Чуклев ги е използвал като подходящ начин за засищане покрай множеството си срещи в работата, а двете дами в екипа са активни спортистки. Извън сегашния бизнес Гевезиева има платформа за изграждане на здравословни хранителни навици, а Сбиркова активно допринася с рецепти за нея.

"Идеята ми беше в главата още миналата година, когато се готвех за състезания - първо по силов трибой, след това по бикини фитнес. Тогава усилено търсех барчета, които да бъдат с висококачествен протеин, ниски на калории и вкусни. Намерих 2-3 компромисни варианта, но още тогава си мислех да направим протеинови бонбони", разказва Гевезиева. Тогавашният й екип обаче е скептичен, че такива бонбони могат да се произвеждат като масов продукт, тъй като суровите продукти залепват в машините и затова всички варианти на пазара са ръчни. "Остана ми като идея, върху която да действам със собствени усилия, когато му дойде времето", добавя тя.

Точното време идва в необичаен момент - когато е обявено извънредно положение заради пандемията от коронавирус, а в новия екип влизат стари приятели с общи разбирания. "Така се случи, че по време на локдауна започнахме да мислим как да се получи, просто се освободи време и успяхме да развием идеята чисто концептуално", казва Гевезиева.

Дистанцията също не се оказва проблем. По това време Сбиркова е в Пловдив, където прави пробните рецепти и изпраща бонбоните с куриер до Гевезиева, която е в София, а Чуклев работи по проекта от Плевен.

Преди старта

"Кардинал байтс" на практика става първата компания, получила 10 хил. евро финансиране от новия фонд Innovation Starter. Самото дружество е регистрирано през май 2020 г. Мажоритарният дял в него (66%) държи Гевезиева, Сбиркова и Чуклев са с по 14.5%, а основателят на Innovation Starter Леона Асланова има 5%. Началната инвестиция е 33 хил. лв. общо от фонда и собствено финансиране.

За осигуряване на суровините компанията се е свързала с по-големите дистрибутори, а необходимите материали се доставят освен от България от Европа и Близкия изток. Самото производство е възложено на външен партньор, който има 20 години опит в сладкарската индустрия, а фабриката е в чист район в полите на Рила (Самоков).

Подготовката за пазара включва и серия от проби сред потенциалните клиенти. "Имаме над 2500 бонбона, които са пробвани от бета тестери и сме получили обратна връзка - първо, за да подобрим рецептата и след това да валидираме цената", казва Гевезиева. Като продукти със скъпи натурални съставки бонбоните Cardinal Bites попадат в премиум сегмента. Тъй като обаче се целят в съществуваща категория - на протеиновите барове, предприемачите решават да ограничат маржовете си. Компанията ще предлага две опаковки - 50-грамови (4 бонбона по 12.5 грама) и 200-грамови (бонбониера с 16 бонбона), които ще се появят на пазара на цени съответно от около 4.70 лв. и 15.50 лв. "За малката опаковка не искахме да минаваме 5 лв., защото това щеше да свие кръга от клиенти. Голямата опаковка по време на тестовете се купуваше дори за 16 лв. без проблем", обясни Гевезиева. Шест месеца след старта компанията вече е подала заявка за полезен модел в Патентното ведомство, има заявена и регистрация на търговска марка.

На пазара

Реално от следващия месец компанията започва да продава бонбоните си. "Тръгваме на пазара с първи вкус - роза, а веднага след това започваме работа по коледен вкус - мед и канела", каза Гевезиева. Продуктите ще се предлагат през онлайн магазина на фирмата, който в момента е на финалната права, както и във фитнеси, кафета и специализирани магазини за здравословни храни. "Кардинал байтс" обаче не бяга и от по-масовите обекти като бензиностанции и хранителни вериги, за което също ще започне преговори с дистрибутори. Като потенциални клиенти предприемачите определят не само спортуващите хора, но и тези, които искат да се хранят качествено и търсят здравословна алтернатива на сладкото.

Целта на компанията е до една година да постигне познаваемост на бранда. "Това означава 60% пенетрация в таргет аудиторията ни, която сме пресметнали, че е около 600-700 хил. души в България", обясни Гевезиева. По отношение на оборота планът също е ясен. "За първите 12 месеца продажбите ни трябва да стигнат 100 хил. лв., което считаме за неагресивна цел", казва Чуклев.

Следващата година "Кардинал байтс" планира да започне продажби в Румъния. Причината за този избор е, че румънският пазар расте по отношение на фитнеса, а и е много по-голям като брой потребители. "Вече имаме установени поне три канала за дистрибуция там, т.е. за Румъния нямаме бариера", каза Гевезиева.

През 2022 г. целта е Германия, която е най-големият пазар на протеинови изделия в Европа. Компанията вече има партньор там, а освен това Гевезиева планира да замине по програма Erasmus за млади предприемачи, за да направи контакти на място.

Голямата цел на този етап е след пет години "Кардинал байтс" да има свое собствено производство. Дотогава компанията планира и да добави към бонбоните в продуктовата си листа и нови категории като бисквити, снаксове и др.





Имаме непреки конкуренти, в нашата категория сме първи

Жасмина Гевезиева, управител на "Кардинал байтс"

Откъде идва брандът ви Cardinal Bites?

- От птицата кардинал, която живее в САЩ. Тя е символ на вътрешна сила, ентусиазъм и свобода, а това са и нашите ценности. На латински пък думата cardinalis означава основен, есенциален, от първостепенно значение. Обединихме латинското наименование с птицата кардинал и това са нашите бонбони.

На пазара напоследък има много видове здравословни храни. Кои от тях определяте като конкуренти и какво ви отличава от тях?

- В нашата категория - протеинови бонбони без добавена захар, ние отваряме категорията и сме първи. По принцип има други играчи, които правят ръчни бонбони, но ние сме първите масови производители. Съответно за нас основните конкуренти са непреки - протеинови изделия (барчета), сурови бонбони и шоколадови бонбони. Основното ни предимство е, че нашите бонбони са балансирани като макронутриенти, тъй като всички други сурови бонбони са основно въглехидрати и мазнини и почти няма протеини. Освен това нашите бонбони са натурални, а протеинът ни е висококачествен (оризов, грахов, казеин), докато в повечето случаи се използва соев протеин, който е най-евтиният вариант.

Как смятате да се рекламирате?

- Като стартъп тръгваме с канала, който изисква най-малко пари и постига ефект - дигитален маркетинг, по-специално в социалните медии, маркетинг чрез съдържание и имейл маркетинг.

Колко души е екипът ви и кой за какво отговаря?

- Ние тримата. Аз съм управител и се занимавам с маркетинг, комуникации и продажби. Мария е човекът с рецептите, нашият кулинарен гуру. Йонко е финансовият директор, който се занимава с финансово отчитане и планиране. Фондът ни е съдружник и от там имаме ментори, на които разчитаме. Работим също с подизпълнители, които са най-вече дизайнери и програмисти, имаме и производствен партньор.
Темата накратко
  • Жасмина Гевезиева, Мария Сбиркова и Йонко Чуклев започват да работят по протеиновите си бонбони без захар по време на локдауна.
  • Шест месеца по-късно и след инвестиция от 33 хил. лв. брандът им Cardinal Bites е готов за пазара.
  • Предприемачите планират оборот от 100 хил. лв. за първата година и се готвят да излязат в чужбина още през 2021 г.

Ограниченията в извънредното положение изкараха много млади предприемачи от бизнеса, а на други отложиха плановете. За някои обаче се оказва, че изолацията е имала благотворен ефект. "На практика локдаунът ни освободи време, за да можем да изпълним идеята си", казва Жасмина Гевезиева, съосновател и управител на "Кардинал байтс". Шест месеца по-късно тя и партньорите й Мария Сбиркова и Йонко Чуклев вече са готови да направят пазарния си дебют с протеинови бонбони, за които казват, че са първият подобен продукт в България. Макар че за момента моделът още не е минал през реална пазарна проверка, резултатите от предварителните тестове са обнадеждаващи, а компанията има ясни планове и разчети за няколко години напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


6 коментара
  • 1
    ilinden avatar :-?
    Peacock

    Интерсното ще настане когато външния Ви производител направи подобни бонбони на половин цена!

  • 2
    jackalgena avatar :-|
    jackalgena

    Честно казано, изглежда доста аматьорско- произвоствито не е тяхно, а те не са специалисти технолози.

  • 4
    jgevezieva avatar :-|
    Jasmina Gevezieva

    До коментар [#1] от "Peacock":

    Здравейте, Peacock! Технологията и рецептата ни вече са подадени за защита в Патентно ведомство. Няма как външния ни производител на направи бонбони с нашите съставки и съотношения. Ако не го направи - няма да могат да излязат от машина или да се нарекат протеинови. Протеиновите бонбони са безкрайно специфични за изработка в индустриални условия и има защо да ги няма в масово производство към настоящия момент. Затова сме спокойни :)

  • 5
    jgevezieva avatar :-|
    Jasmina Gevezieva

    До коментар [#2] от "jackalgena":

    Здравейте! Благодарим за коментара, но всъщност повечето брандове в конкурентните ни категории са на ишлеме, а те са от години на пазара. Отделно, би било нелогично да инвестираме няколкостотин хиляди лева в производство, без да сме продали и един бонбон. По отншение на технолозите - за всяка партида, както и при изработката на рецептата работих тясно с технолог. И не на последно място - производствения ни партньор разполага с необходимите български и европейски сертификати и разрешения за производство на безопасни хранителни продукти. Благодарим за споделянето.

  • 6
    jezmy avatar :-|
    Jezmy Halibram

    https://theproteinballco.com/pages/about-us
    Успех ,конкуренцията е доста големичка.Ще се радвам да опитам вкуса на вашите бонбони.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал