Да започнеш бизнес по време на пандемия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да започнеш бизнес по време на пандемия

Мария Сбиркова е кулинарният гуру, Йонко Чуклев се занимава с финансите, а Жасмина Гевезиева отговаря за маркетинга и продажбите (от ляво надясно)

Да започнеш бизнес по време на пандемия

След шест месеца подготовка протеиновите бонбони Cardinal Bites ще излязат на пазара през октомври

12605 прочитания

Мария Сбиркова е кулинарният гуру, Йонко Чуклев се занимава с финансите, а Жасмина Гевезиева отговаря за маркетинга и продажбите (от ляво надясно)

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Жасмина Гевезиева, Мария Сбиркова и Йонко Чуклев започват да работят по протеиновите си бонбони без захар по време на локдауна.
  • Шест месеца по-късно и след инвестиция от 33 хил. лв. брандът им Cardinal Bites е готов за пазара.
  • Предприемачите планират оборот от 100 хил. лв. за първата година и се готвят да излязат в чужбина още през 2021 г.

Ограниченията в извънредното положение изкараха много млади предприемачи от бизнеса, а на други отложиха плановете. За някои обаче се оказва, че изолацията е имала благотворен ефект. "На практика локдаунът ни освободи време, за да можем да изпълним идеята си", казва Жасмина Гевезиева, съосновател и управител на "Кардинал байтс". Шест месеца по-късно тя и партньорите й Мария Сбиркова и Йонко Чуклев вече са готови да направят пазарния си дебют с протеинови бонбони, за които казват, че са първият подобен продукт в България. Макар че за момента моделът още не е минал през реална пазарна проверка, резултатите от предварителните тестове са обнадеждаващи, а компанията има ясни планове и разчети за няколко години напред.

Продуктът

Гевезиева определя Cardinal Bites като първите протеинови бонбони на българския пазар без добавена захар. "Съдържанието на протеин в нашите бонбони е между 15 и 20%, като имаме два варианта - с растителен протеин, който е бленд между оризов и грахов, и с млечен протеин, който е казеин, обогатен с пробиотик", обяснява тя. Добавена захар няма, а сладкото идва единствено от фурмите или от естествени подсладители. Другите основни съставки са какаово масло и тахан. "Това прави нашите бонбони 20% по-малко калорични от шоколадовите бонбони", добавя тя. В същото време добавянето на протеин прави продукта балансиран като хранителна стойност. "Целта е да съчетаем всички макронутриенти, а не просто да направим продукт, богат на мазнини и въглехидрати, както са повечето сурови бонбони", казва Сбиркова, която е главният автор на рецептата.

Освен да предложи по-полезна алтернатива на традиционното сладко, екипът си е поставил за задача и да популяризира традиционни български съставки. Затова и първият бонбон е с вкус на роза, предстоят лавандула и пчелен прашец, а вариантите с млечен протеин са обогатени с Лактобацилус булгарикус и Стрептококус термофилис. "Гледаме да използваме максимално българските активи - заедно с Турция държим голяма част от пазара на роза, на лавандула сме производител номер едно в Европа и имаме чудесни билки за пчелни продукти", обяснява Чуклев.

Първите Cardinal Bites са с аромат на роза. Те ще се предлагат в опаковка от 50 грама и в 200-грамова бонбониера
Фотограф: Цветелина Белутова

Началото

И тримата са любители на протеинови продукти, което е и причината да стигнат до идеята за Cardinal Bites. Чуклев ги е използвал като подходящ начин за засищане покрай множеството си срещи в работата, а двете дами в екипа са активни спортистки. Извън сегашния бизнес Гевезиева има платформа за изграждане на здравословни хранителни навици, а Сбиркова активно допринася с рецепти за нея.

"Идеята ми беше в главата още миналата година, когато се готвех за състезания - първо по силов трибой, след това по бикини фитнес. Тогава усилено търсех барчета, които да бъдат с висококачествен протеин, ниски на калории и вкусни. Намерих 2-3 компромисни варианта, но още тогава си мислех да направим протеинови бонбони", разказва Гевезиева. Тогавашният й екип обаче е скептичен, че такива бонбони могат да се произвеждат като масов продукт, тъй като суровите продукти залепват в машините и затова всички варианти на пазара са ръчни. "Остана ми като идея, върху която да действам със собствени усилия, когато му дойде времето", добавя тя.

Точното време идва в необичаен момент - когато е обявено извънредно положение заради пандемията от коронавирус, а в новия екип влизат стари приятели с общи разбирания. "Така се случи, че по време на локдауна започнахме да мислим как да се получи, просто се освободи време и успяхме да развием идеята чисто концептуално", казва Гевезиева.

Дистанцията също не се оказва проблем. По това време Сбиркова е в Пловдив, където прави пробните рецепти и изпраща бонбоните с куриер до Гевезиева, която е в София, а Чуклев работи по проекта от Плевен.

Преди старта

"Кардинал байтс" на практика става първата компания, получила 10 хил. евро финансиране от новия фонд Innovation Starter. Самото дружество е регистрирано през май 2020 г. Мажоритарният дял в него (66%) държи Гевезиева, Сбиркова и Чуклев са с по 14.5%, а основателят на Innovation Starter Леона Асланова има 5%. Началната инвестиция е 33 хил. лв. общо от фонда и собствено финансиране.

За осигуряване на суровините компанията се е свързала с по-големите дистрибутори, а необходимите материали се доставят освен от България от Европа и Близкия изток. Самото производство е възложено на външен партньор, който има 20 години опит в сладкарската индустрия, а фабриката е в чист район в полите на Рила (Самоков).

Подготовката за пазара включва и серия от проби сред потенциалните клиенти. "Имаме над 2500 бонбона, които са пробвани от бета тестери и сме получили обратна връзка - първо, за да подобрим рецептата и след това да валидираме цената", казва Гевезиева. Като продукти със скъпи натурални съставки бонбоните Cardinal Bites попадат в премиум сегмента. Тъй като обаче се целят в съществуваща категория - на протеиновите барове, предприемачите решават да ограничат маржовете си. Компанията ще предлага две опаковки - 50-грамови (4 бонбона по 12.5 грама) и 200-грамови (бонбониера с 16 бонбона), които ще се появят на пазара на цени съответно от около 4.70 лв. и 15.50 лв. "За малката опаковка не искахме да минаваме 5 лв., защото това щеше да свие кръга от клиенти. Голямата опаковка по време на тестовете се купуваше дори за 16 лв. без проблем", обясни Гевезиева. Шест месеца след старта компанията вече е подала заявка за полезен модел в Патентното ведомство, има заявена и регистрация на търговска марка.

На пазара

Реално от следващия месец компанията започва да продава бонбоните си. "Тръгваме на пазара с първи вкус - роза, а веднага след това започваме работа по коледен вкус - мед и канела", каза Гевезиева. Продуктите ще се предлагат през онлайн магазина на фирмата, който в момента е на финалната права, както и във фитнеси, кафета и специализирани магазини за здравословни храни. "Кардинал байтс" обаче не бяга и от по-масовите обекти като бензиностанции и хранителни вериги, за което също ще започне преговори с дистрибутори. Като потенциални клиенти предприемачите определят не само спортуващите хора, но и тези, които искат да се хранят качествено и търсят здравословна алтернатива на сладкото.

Целта на компанията е до една година да постигне познаваемост на бранда. "Това означава 60% пенетрация в таргет аудиторията ни, която сме пресметнали, че е около 600-700 хил. души в България", обясни Гевезиева. По отношение на оборота планът също е ясен. "За първите 12 месеца продажбите ни трябва да стигнат 100 хил. лв., което считаме за неагресивна цел", казва Чуклев.

Следващата година "Кардинал байтс" планира да започне продажби в Румъния. Причината за този избор е, че румънският пазар расте по отношение на фитнеса, а и е много по-голям като брой потребители. "Вече имаме установени поне три канала за дистрибуция там, т.е. за Румъния нямаме бариера", каза Гевезиева.

През 2022 г. целта е Германия, която е най-големият пазар на протеинови изделия в Европа. Компанията вече има партньор там, а освен това Гевезиева планира да замине по програма Erasmus за млади предприемачи, за да направи контакти на място.

Голямата цел на този етап е след пет години "Кардинал байтс" да има свое собствено производство. Дотогава компанията планира и да добави към бонбоните в продуктовата си листа и нови категории като бисквити, снаксове и др.



Фотограф: Цветелина Белутова


Имаме непреки конкуренти, в нашата категория сме първи

Жасмина Гевезиева, управител на "Кардинал байтс"

Откъде идва брандът ви Cardinal Bites?

- От птицата кардинал, която живее в САЩ. Тя е символ на вътрешна сила, ентусиазъм и свобода, а това са и нашите ценности. На латински пък думата cardinalis означава основен, есенциален, от първостепенно значение. Обединихме латинското наименование с птицата кардинал и това са нашите бонбони.

На пазара напоследък има много видове здравословни храни. Кои от тях определяте като конкуренти и какво ви отличава от тях?

- В нашата категория - протеинови бонбони без добавена захар, ние отваряме категорията и сме първи. По принцип има други играчи, които правят ръчни бонбони, но ние сме първите масови производители. Съответно за нас основните конкуренти са непреки - протеинови изделия (барчета), сурови бонбони и шоколадови бонбони. Основното ни предимство е, че нашите бонбони са балансирани като макронутриенти, тъй като всички други сурови бонбони са основно въглехидрати и мазнини и почти няма протеини. Освен това нашите бонбони са натурални, а протеинът ни е висококачествен (оризов, грахов, казеин), докато в повечето случаи се използва соев протеин, който е най-евтиният вариант.

Как смятате да се рекламирате?

- Като стартъп тръгваме с канала, който изисква най-малко пари и постига ефект - дигитален маркетинг, по-специално в социалните медии, маркетинг чрез съдържание и имейл маркетинг.

Колко души е екипът ви и кой за какво отговаря?

- Ние тримата. Аз съм управител и се занимавам с маркетинг, комуникации и продажби. Мария е човекът с рецептите, нашият кулинарен гуру. Йонко е финансовият директор, който се занимава с финансово отчитане и планиране. Фондът ни е съдружник и от там имаме ментори, на които разчитаме. Работим също с подизпълнители, които са най-вече дизайнери и програмисти, имаме и производствен партньор.
Темата накратко
  • Жасмина Гевезиева, Мария Сбиркова и Йонко Чуклев започват да работят по протеиновите си бонбони без захар по време на локдауна.
  • Шест месеца по-късно и след инвестиция от 33 хил. лв. брандът им Cardinal Bites е готов за пазара.
  • Предприемачите планират оборот от 100 хил. лв. за първата година и се готвят да излязат в чужбина още през 2021 г.

Ограниченията в извънредното положение изкараха много млади предприемачи от бизнеса, а на други отложиха плановете. За някои обаче се оказва, че изолацията е имала благотворен ефект. "На практика локдаунът ни освободи време, за да можем да изпълним идеята си", казва Жасмина Гевезиева, съосновател и управител на "Кардинал байтс". Шест месеца по-късно тя и партньорите й Мария Сбиркова и Йонко Чуклев вече са готови да направят пазарния си дебют с протеинови бонбони, за които казват, че са първият подобен продукт в България. Макар че за момента моделът още не е минал през реална пазарна проверка, резултатите от предварителните тестове са обнадеждаващи, а компанията има ясни планове и разчети за няколко години напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ilinden avatar :-?
    Peacock

    Интерсното ще настане когато външния Ви производител направи подобни бонбони на половин цена!

  • 2
    jackalgena avatar :-|
    jackalgena

    Честно казано, изглежда доста аматьорско- произвоствито не е тяхно, а те не са специалисти технолози.

  • 4
    jgevezieva avatar :-|
    jgevezieva

    До коментар [#1] от "Peacock":

    Здравейте, Peacock! Технологията и рецептата ни вече са подадени за защита в Патентно ведомство. Няма как външния ни производител на направи бонбони с нашите съставки и съотношения. Ако не го направи - няма да могат да излязат от машина или да се нарекат протеинови. Протеиновите бонбони са безкрайно специфични за изработка в индустриални условия и има защо да ги няма в масово производство към настоящия момент. Затова сме спокойни :)

  • 5
    jgevezieva avatar :-|
    jgevezieva

    До коментар [#2] от "jackalgena":

    Здравейте! Благодарим за коментара, но всъщност повечето брандове в конкурентните ни категории са на ишлеме, а те са от години на пазара. Отделно, би било нелогично да инвестираме няколкостотин хиляди лева в производство, без да сме продали и един бонбон. По отншение на технолозите - за всяка партида, както и при изработката на рецептата работих тясно с технолог. И не на последно място - производствения ни партньор разполага с необходимите български и европейски сертификати и разрешения за производство на безопасни хранителни продукти. Благодарим за споделянето.

  • 6
    jezmy avatar :-|
    Jezmy Halibram

    https://theproteinballco.com/pages/about-us
    Успех ,конкуренцията е доста големичка.Ще се радвам да опитам вкуса на вашите бонбони.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Модата да бъдеш еко

Модата да бъдеш еко

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK