Завъртането на колелото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Завъртането на колелото

Семейната компания е основана през януари 2016 г. от Георги Ангелов и сина му Благой Ангелов (на снимката), и двамата инженери

Завъртането на колелото

Семейната компания "Гепард сайкъл" започва като дистрибутор на велочасти, но развива и собствен бранд

Мара Георгиева
6612 прочитания

Семейната компания е основана през януари 2016 г. от Георги Ангелов и сина му Благой Ангелов (на снимката), и двамата инженери

© Цветелина Белутова


Лек, с алуминиева рамка, за деца от 1.5 до 3 години. Това е "портрет" на балансовото колело GEPARD - най-известният продукт на софийската компания "Гепард сайкъл". С трима заети микрофирмата отчита 614 хиляди лева приходи за 2019.

Най-известният продукт на компанията е детският баланс велосипед GEPARD.
Фотограф: Цветелина Белутова

Инженери с хоби и тайванска връзка

Семейната компания е основана през януари 2016 от Георги Ангелов и сина му Благой Ангелов, който отговаря за оперативната дейност. И двамата са инженери, синът е завършил в Англия. Бащата имал успешен бизнес в рециклирането на пластмаси, но продава дела си и през 2015 фамилията е на кръстопът, разказва Благой Ангелов. Сред множеството идеи накъде да продължат надделява решението за бизнес с велосипеди. Решаващи за избора се оказват планинското колоездене като хоби за сина и добрите предишни делови връзки на бащата с партньори от Тайван, където велоиндустрията е добре развита.

Първите бизнес контакти са от изложение в Тайван през март 2016. Първоначалната амбиция на Ангелови е да се занимават с производство на велосипеди, но реалността се оказва различна. Конкуренцията в сектора е много силна. През последните години българските велосипеди са сред най-продаваните стоки за износ - велоиндустрията държи пета позиция в Европа и зарежда всички големи пазари.

"Бързо разбрахме, че производството изисква доста голям начален капитал, както и отлични познания в областта, които поне в началото бяха недостатъчни", обяснява Благой Ангелов. Затова "Гепард сайкъл" се фокусира върху дистрибуцията на резервни части и аксесоари за велосипеди, но регистрира и собствена марка GEPARD, създава собствен дизайн и поръчва в Тайван изработването на детски баланс велосипед под фирмения бранд.

С 300 хиляди лева

Първоначалната инвестиция е около 300 хил. лева собствени средства. Бизнесът с резервни части за велосипеди е добре развит. Големите фирми производителки в страната сами си внасят компонентите, а някои от тях имат и дъщерни дружества за дистрибуция. Част от специализираните вериги магазини също работят директно с доставчици в чужбина. Влизането на нови играчи не е лесно, затова първата година от старта на фирмата преминава в пътуване из цялата страна и търсене на партньори, спомня си Благой Ангелов.

"Гепард сайкъл" се развива постепенно и възходящо. Доставките на резервни части пристигат директно от производители в Тайван и се продават на едро на около 50 средно големи специализирани магазина в страната.

"Дистрибуторската дейност е финансово изгодна, но си има специфика. Портфолиото е огромно, доброто познаване на артикулите изисква време. Най-трудно е да се предвидят нужните количества, да се прогнозира търсенето и да се направят поръчките, защото са нужни два-три месеца за производството на частите и 4-5 седмици за транспортирането им до България", обяснява Благой Ангелов.

През първата година оборотът на компанията е 87 хил. лв., на следващата скача до 311 хил. лв. През 2019 "Гепард сайкъл" отчита 614 хил. лева приходи от продажби, но продължава да работи на загуба, макар и вече символична. Деветдесет процента от оборота е от продажби на едро, а останалите - чрез собствения онлайн магазин.

Производство на изчакване

Днес с трима заети, единият от които е Благой Ангелов, компанията е ексклузивен представител на 15 бранда за велосипеди и резервни части за тях (сред които SunRace, Manitou, SunRingle, Hayes, Reynolds, Protaper, Sturmey Archer, BOX components, Skorpion, Duro, MarsOne, Kench, JetSet, WheelSmith, Venzo), както и официален представител на Union, Selle San Remmo, Joe's No Flats.

В наетата складова база в Казичене, където постоянно се съхраняват повече от 1600 артикула, е обособен и център за техническо обслужване. В него партньорите на "Гепард сайкъл" могат да получат техническа информация, ноу-хау за най-новите продукти на пазара, както и сервизни услуги.

През всички години досега семейството поддържа поръчките и продажбите на детския модел баланс велосипед GEPARD, за който доставките се изчерпват бързо. "Това е висок клас велосипед от гледна точка на качеството, а като цена е в средния сегмент. Информация за колелцето върви от уста на уста. Във фирмата често получаваме снимки с GEPARD и щастливи деца, които не искат да се разделят с велосипедчето", разказва Благой Ангелов.

Компанията има разработени няколко модела под марката GEPARD - за деца и за възрастни, с фирмен дизайн и параметри. "Всеки от тях изисква много време да се измисли, да бъде произведен, да влезе ценово на пазара. Не ни е страх от производство, макар че инвестицията не е малка. Работилницата ни е подготвена за малки серии, налага се да сглобяваме някои модели на чуждестранни доставчици, преди да ги пуснем на пазара в страната. Засега обаче изчакваме и се стремим да създаваме силни дистрибуторски връзки, за да имаме отработени канали за продажби, когато започнем производство", казва Благой Ангелов.

Коронавирус и бъдеще

По време на извънредното положение заради пандемията от коронавирус "Гепард сайкъл" почти не работи и през март отчита четири пъти по-малък оборот в сравнение с март 2019. От месец май обаче продажбите скачат. С облекчаване на мерките за много кратък срок велосипедът става алтернатива на градския транспорт и велоиндустрията бележи повсеместен възход. Затова и продадените от компанията количества артикули надхвърлят очакванията й.

Велоеволюцията продължава. Европейските складове поизчерпват запасите си, в същото време капацитетът на някои производители в Азия е запълнен с месеци напред и доставките се бавят. Очакванията са, че възходящото търсене ще продължи и "Гепард сайкъл" ще отчете 20% ръст на продажбите в края на годината.

"Ако успеем да пробием на европейския пазар с наша марка, това би ни дало по-далечен хоризонт. Има много неизвестни по този път, но вече направихме първи пробив с продажба на детския баланс велосипед GEPARD в Австрия. Следващата ни най-близка цел е румънският пазар", казва Благой Ангелов.

Q&A

Какви са плюсовете на "Гепард сайкъл"?

- Много сме бързи. Изпълняваме поръчки в рамките на деня или на другия ден след заявката. Поддържаме голям асортимент, което е много ценно, защото партньорите ни знаят, че имаме точния артикул и той ще им бъде доставен бързо и навреме. Бидейки бързи, изпълняваме малки и средни поръчки. Партньорите ни може да си поръчват от нас всяка седмица или няколко пъти в седмицата. Не е нужно да държат на склад части, защото знаят, че ние ще реагираме веднага и ще им ги доставим.

Какво отличава компанията от конкурентите й?

- Отличава ни доброто лично отношение към партньорите. Ние работим с ексклузивни партньори. Те знаят, че като наложат дадена марка в района, само те ще я продават. Ако в малкия град има два магазина, ние работим с единия от тях.

Къде виждате компанията след пет години?

- Надявам се да продаваме повече неща под собствената ни марка и да сме стъпили на пазарите на Балканите, както и в Централна и Западна Европа.

Лек, с алуминиева рамка, за деца от 1.5 до 3 години. Това е "портрет" на балансовото колело GEPARD - най-известният продукт на софийската компания "Гепард сайкъл". С трима заети микрофирмата отчита 614 хиляди лева приходи за 2019.

Най-известният продукт на компанията е детският баланс велосипед GEPARD.
Фотограф: Цветелина Белутова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Как спира този детски велосипед.......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Модата да бъдеш еко

Модата да бъдеш еко

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK