Храна с лично отношение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Храна с лично отношение

Мира и Ангел определят целевите си клиенти като хора, които харесват и могат да оценят храната

Храна с лично отношение

Шест години след старта на Miam, кулинарите Мирослава Нейчева и Ангел Василев вече планират собствен обект

4192 прочитания

Мира и Ангел определят целевите си клиенти като хора, които харесват и могат да оценят храната

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Мирослава Нейчева и Ангел Василев завършват кулинарна академия преди шест години и започват да предлагат персонални вечери.
  • Към бизнеса на Miam постепенно се добавят и кетъринг услуги, а покрай пандемията бързо започват и доставки по домовете.
  • В момента двамата планират собствен магазин или ресторант, където да покажат всичките си продукти.

"Това, което ни отличава, е нашият фокус върху храната." Така Мирослава Нейчева описва идеята зад Miam, която създава заедно с колегата си от кулинарната академия Ангел Василев през 2015 г. Бизнесът им започва от предлагането на "персонална вечеря" за любители на хубавата храна, развива се към кетъринг услуги и доставки по домовете, за да стигне до момента, в който вече са узрели и за собствен магазин или ресторант. Промяната на концепцията е катализирана и от кризата покрай COVID-19, но двамата са убедени, че тя не е толкова под принуда за оцеляване, а ще им даде повече гъвкавост и възможности.

Ваш личен готвач вкъщи

Мира и Ангел, както двамата са известни сред клиентите и последователите си в социалните мрежи, се запознават, докато учат в Кулинарната академия HRC в София. Като част от обучението изкарват по няколко месеца в чужбина - тя в Холандия, а той в САЩ, и когато се връщат, мечтата им е да приложат наученото. "Не става дума просто за рецепти, те вече са лесно достъпни навсякъде, а за отношение към храната и култура на хранене", казва Ангел. Скоро обаче двамата разбират, че възможностите това да се случи в България са доста ограничени, поне по онова време. "Преди шест години и ресторантите, и културата на хората въобще бяха различни", добавя Мира.

Възможност за кулинарно творчество виждат в персоналните вечери, които продължават да правят и досега, макар и по-рядко. "Нямахме възможност да си отворим ресторант, това изисква голяма инвестиция, затова решихме да започнем като частни готвачи, т.е. хората ни наемат да готвим в техните домове", казва Мира. И обяснява как протича процесът: "Общо взето, провеждаме един предварителен разговор как те си представят храната, какво искат да присъства в менюто и от там нататък вече работи нашето въображение." Освен че приготвят вечерята, Мира и Ангел също я поднасят, а докато сервират, разказват и историята на храната, което по думите им за клиентите е много интересно. "Това е хубавото на нашата професия - готвачът да излезе отпред и да има контакт с клиента", казва Мира.

От домашно към фирмено

Кетъринг услугите не са били в плановете им, но стигат до тях по естествен път - покрай персоналните вечери те създават контакти и запознанства с много хора и започват да ги търсят и за по-големи събития. В началото дори нямат оборудвана кухня, а използват помещения на приятели и познати. Отнема им около две години, за да направят първата си кухня, а в рамките на същата година се преместват и на по-голямо място под наем в Студентски град, където се намират и досега. Вече две години продължават да добавят ново оборудване, като до момента по груби сметки инвестицията им е между 250 и 300 хил. лв.

"Понеже бяхме доста по-различни от всички останали, самите фирми започнаха да ни научават. Така от уста на уста, от събитие на събитие клиентите започнаха да ни търсят, когато искат да изпъкнат с презентацията си или да подчертаят продукта, който представят", разказва Мира. Причината е, че към всеки клиент подхождат индивидуално и нямат фиксирано меню. "Събитията са различни - днес представят автомобил и искат храната да е "технологична", утре - парфюм с жасмин и храната също трябва да е тематична", обяснява Мира. По думите на Ангел специфичното за тях е, че всичко си произеждат сами. "Ние си печем хляба, ние си правим сладките, не купуваме и не ползваме никакви полуфабрикати", казва той.

Това, разбира се, се отразява и на цените. Но Ангел е категоричен: "Не може да отидеш в Bugatti и да им кажеш, че много им харесваш колите, но ако може да ти предложат нещо по-евтино, защото в Opel например ги продават по-евтино. Няма как." Затова и определят целевите си клиенти като хора, които харесват и могат да оценят храната.

Двамата казват, че за тях е интересно да работят както с частни, така и с корпоративни клиенти, но всеки вариант си има своите особености. "С частните клиенти може да сме много повече ние, по-лично е, общо взето, ни се доверяват за храната, докато за корпоративните клиенти имаш много ограничения, с които да се съобразяваш. Но пък и бюджетите са различни", обяснява Мира.

Миналата година явно е била силна за бизнеса на Miam. Компанията им "София пърсънъл шеф", през която работят, почти удвоява приходите си до 428 хил. лв., а печалбата нараства 8 пъти - до 40 хил. лв.

Скоростна смяна на модела

С обявяването на пандемията и въвеждането на извънредно положение всички събития спират, което изглежда като рецепта за кошмар за Miam. Те обаче успяват гъвкаво в рамките на ден-два да сменят модела си и да продължат да работят. Стимул за това им дават самите клиенти, които ги следват в социалните мрежи. "Стана така, че ако искаш храна отвън, трябва да е с доставка и клиентите започнаха да ни питат дали не предлагаме. Затова изготвихме седмично меню, публикувахме го на страниците си в социалните мрежи и започнахме да правим доставки по домовете. Отделно пуснахме доста продукти като малките бургери, които бяха знакови за кетъринга ни, но преди не бяха масово достъпни за клиентите, тъй като се предлагаха само на събития", разказва Мира. За техен късмет по това време има и големи празници - Великден и Гергьовден, за които също правят специални менюта, и поръчките започват да валят. "По това време правехме по близо 100 доставки на ден", казва Ангел и уточнява, че куриери не са ползвали, а поръчките са разнасяли самите те и хората от екипа.

Тогава започват да предлагат и различни вакуумирани варианти, включително коктейли, които клиентите получават в отделни пакети и си смесват сами. Тези продукти се оказват удачни и когато постепенно събитията започват да се възстановяват, вече предимно онлайн, като участниците получават храна и напитки в кутии.

"Miam местенце"

Заради COVID-19 обаче Мира и Ангел започват да мислят за по-цялостна промяна на концепцията на бизнеса си. "Човек трябва да се адаптира. Защото преди имахме голям достъп до хора, работехме с фирми, а сега тези фирми не правят събития. Не знаем кога ще се върнат събитията и под каква форма, всичко е с орязани бюджети", коментира Ангел.

"Освен това си казахме, че може би е дошло време за промяна. Кетърингът е хубава работа, обаче донякъде започнахме да се чувстваме ограничени, защото трябва да се съобразяваме с това какво иска клиентът, а то невинаги съвпада с нашето виждане какво искаме да правим", обясни Мира.

Така наскоро се появява идеята да направят свое собствено "Miam местенце", за което те самите още не са изчистили концепцията дали да бъде магазин или малък ресторант. "При всички положения ще има точка за приготвяне на храна и ще може да се седне поне за закуска и брънч, но ще бъде място, където ще можем да покажем продуктите си - бургери, граноли, закуски, хлябове, сандвичи и всякакви други неща", каза Мира. "Има доста неща, които остават зад кулисите и не сме ги показвали много, а сега ще имаме възможност и да ги доразвием", добавя Ангел. До голяма степен концепцията на новото място ще зависи от това какво помещение ще намерят, но целта е то да бъде на добра локация в центъра на София. "Със сигурност ще бъде нещо, от което София има нужда", категоричен е Ангел.

Двамата не се притесняват, че може да има ново затваряне на заведенията заради пандемията. "Ние пак ще намерим вариант. Кухнята си остава, имаме добър екип, подвижни сме и можем да правим каквото искаме", казва Мира. "При всички положения това ще ни подпомогне. Защото се видя, че в един такъв период на криза не е добре да разчиташ само на едно нещо. Просто трябва да си много гъвкав и винаги да имаш резервен вариант", добави Ангел.

Q&A

Колко души е екипът ви?

Мира: Преди пандемията бяхме повече, сега сме 7-8 души, като за събития използваме почасови сервитьори.

Кои са конкурентите ви?

Ангел: Не мисля, че в нашия бранш конкретно има някаква жестока конкуренция. Има няколко фирми, които са наложени от доста време на пазара. С голяма част от тях сме в изключително добри отношения и си даваме събития - ако те не могат, дават на нас, ако някое събитие не е за нас, ние изпращаме клиентите при тях. Като цяло средата е доста приятелска.

Как се рекламирате?

Мира: Предимно от уста на уста. Досега бяхме ориентирани повече към корпоративни клиенти и събития.

Ангел: Пазарът в България е много малък и в рамките на 2-3 години, ако си постоянен и имаш хубав продукт, те научават и не ти трябва специална реклама. Иначе в Instagram имаме близо 5000 последователи и постоянно растат, но не е нещо целенасочено.

Фотограф: личен архив
Темата накратко
  • Мирослава Нейчева и Ангел Василев завършват кулинарна академия преди шест години и започват да предлагат персонални вечери.
  • Към бизнеса на Miam постепенно се добавят и кетъринг услуги, а покрай пандемията бързо започват и доставки по домовете.
  • В момента двамата планират собствен магазин или ресторант, където да покажат всичките си продукти.

"Това, което ни отличава, е нашият фокус върху храната." Така Мирослава Нейчева описва идеята зад Miam, която създава заедно с колегата си от кулинарната академия Ангел Василев през 2015 г. Бизнесът им започва от предлагането на "персонална вечеря" за любители на хубавата храна, развива се към кетъринг услуги и доставки по домовете, за да стигне до момента, в който вече са узрели и за собствен магазин или ресторант. Промяната на концепцията е катализирана и от кризата покрай COVID-19, но двамата са убедени, че тя не е толкова под принуда за оцеляване, а ще им даде повече гъвкавост и възможности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK