Оригами бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

Сгъваемата бутилка за многократна употреба на Difold съчетава уникална иновативна технология с практична употреба

Мила Чернева
4245 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Радина Попова и Петър Захаринов разработват сгъваема бутилка за многократна употреба, която е еко и е стабилна.
  • Кампанията на марката Difold в Kickstarter е сред най-успешните български дебюти в платформата.
  • До края на годината предстои бутилките да стигнат до първите клиенти.

Оригами е японското изкуство, при което парче хартия може да се превърне в жерав или роза. Освен красиво обаче то може да е изключително полезно и практично. Същото това изкуство е в основата на първата сгъваема, стабилна, екологична бутилка за многократна употреба, произведена под марката Difold от двама българи.

Петър Захаринов и Радина Попова са създателите на продукта и сега са на прага на изпращането на първите готови бутилки до клиентите си след близо три години планиране, търсене на инвеститори и начален бизнес модел. Минавайки през перипетиите на производствения процес и през една успешна crowdfunding кампания, двамата съдружници сега се заемат с производството на своя продукт, чиято цел е да намалява отпадъците от пластмасови шишета.

Петър Захаринов и Радина Попова са екипът зад иновативната сгъваема бутилка Difold
Фотограф: Цветелина Белутова

Сгъни ме, ако можеш

По образование Петър Захаринов е архитект, преди това е завършил художествена гимназия. Работил е пет години в архитектурно студио, а след това започва да се занимава с продуктов дизайн. "Направих един бранд за мебели - Praktrik", уточнява той.

Радина Попова пък е "бизнес звеното" в Difold - завършила е маркетинг в Англия, работила е три години в рекламна агенция в София. "Послe реших, че рекламата не е изцяло моето, и направих магистратура по иновации и предприемачество в Барселона", разказва тя. Открива, че има страст към това да развива собствен бизнес и да е част от стартираща компания. С Петър се запознава покрай друг проект, по който работят с други двама души.

Впоследствие решават да изследват оригами технологията, при която със сгъване на определени места един контейнер в цилиндрична форма може да бъде сведен до дори под 10% от обема си. Затова двамата започват с абстрактната концепция за сгъване и постепенно търсят нейните приложения във всекидневието. "Първоначално си мислехме, че бихме могли да оптимизираме проблема при обема с отпадъците - ако изхвърляш опаковка, да можеш да я сгънеш повече. После видяхме, че това, което ни влече повече, е не да подобряваме рециклирането, а да се фокусираме върху многократната употреба като алтернатива. Бутилката беше първият продукт, който започнахме да прототипираме, и видяхме, че в тази категория бутилки за многократна употреба няма сгъваем продукт", обяснява Радина пред "Капитал". Според проучване на екипа 68% от хората имат проблем с големината на бутилките за многократна употреба. Така оригами технологията става решението му.

Тялото, с капацитет от 750 мл, е изработено от термопластичен кополиестер, наполовина биобазиран и направен от рапица, а капачката е от неръждаема стомана. Цялата бутилка може да се рециклира, а и е безопасно да се пият горещи напитки от нея. Може да се използва години наред. Оригами бутилката е практична и е насочена към различни групи от обществото - както Радина отбелязва, момичета с малки дамски чанти ще могат да я носят със себе си, както и планинарите.

От състезанието във фабриката

Радина и Петър започват да работят заедно през 2017 г. Участват в акселератора Climate KIC, където кандидатстват набързо и ги приемат. По време на програмата, която продължава от юни до ноември, те изучават приложенията на оригами технологията и постепенно задействат патентни заявки. Участват и в българското издание на международното състезание за стартъпи Chivas Venture. След това продължават да работят по прототипите на бутилката.

"Когато създадеш дизайна и направиш 3D принтиран прототип, трябва да намериш как да го произведеш това нещо и да го остойностиш, да решиш къде и с какви материали ще се произвежда", уточнява екипът. Първоначално Попова и Захаринов са твърдо решени да произвеждат бутилките си Difold на българска почва. Обикалят български фабрики, но и инвестицията е голяма, а ентусиазмът - не особено. "Българските компании доста опитаха да ни помогнат, но те работят за доста по-големи клиенти и нямат нагласа да взимат по-малки, но перспективни клиенти, имат достатъчно партньори, достатъчно е да запълнят капацитета на фабриката и не мислят за друго развитие", разказва впечатленията си Петър. Предпазливостта на производителите у нас ги спира.

Освен това в България е трябвало да изработват тялото на бутилката в едно предприятие, капачката в друго и т.н. "Всичко това много накъсва веригата на създаването. В Китай една фабрика поема всичко като управление на проекта", разказва Радина. Радина пътува в Китай по друг повод и се среща с представители там.

Захаринов добавя, че производителят, с който работят сега, има цялото портфолио от технологии и доста опит със сертифицирането. "Ако искаш да продаваш продукта си на бизнеси, например вериги, те имат изисквания за сертификати, включително как се плаща на работниците", разказва Петър. Затова е добре самата фабрика да отговаря на тези изисквания. "Китайците искат всячески да растат, не пропускат бизнес възможност, бързи и кооперативни са", казват те.

И все пак дори опитното голямо китайско предприятие в един момент има съмнения дали бутилката изобщо ще може да се произведе. "Реално, това е нормално, защото за първи път използваш този материал с иновативен дизайн. Този материал на характеристики изглеждa по един начин, но не знаеш как ще се държи, и то при продукт, който има много цикли на сгъване. Не знаеш, докато не го произведеш", разказва Радина.

С гигант или без

Но освен производството пред Difold е стоял и друг ключов въпрос - какъв бизнес модел ще следва компанията. Докато търсят фабрика, успоредно с това се появяват нови възможности. Едната е програма за отворени иновации в корпоративния гигант Procter&Gamble в Лондон. "Големите корпорации работят с агенти, които са като акселератори. Едни от Лондон - The Bakery, намират стартъпи за иновации, които да отговарят на предизвикателства на голямата компания", разказва Радина. Така стартиращите фирми могат да влязат в сътрудничество с гигантите в програми за три до шест месеца и създават нещо заедно. Планът е бил P&G да използват оригами бутилката за шампоан, която да се използва многократно и да се връща на принципа на амбалажа. "На Запад се тества това, било то с определена станция, където може насипно да взимаш продукт, или при онлайн пазаруване, където при следващата доставка връщаш опаковките", уточнява Попова. В крайна сметка производителят на потребителски стоки се отказва от партньорството.

"Продуктът ни все още беше на ниво 3D принтиран прототип. Усетихме, че човекът от Procter & Gamble не вярва, че можем да го произведем. Това е една от целите на този първи продукт, който правим сега - когато говорим с такива корпорации, да може да им покажем нещо, което може да се произведе и има пазар за него", обяснява Петър. Радина допълва, че корпорациите искат и конкретно остойностяване, за да знаят колко ще им струва всичко, а те не са го имали на този етап.

След това обаче се появява още една подобна програма - TechFounder, които са търсели решение за Aldi - верига германски супермаркети, които предлагат собствени марки. Difold стига финала заедно с още няколко стартъпа. Проблемът е, че Aldi търсят нещо малко по-различно - по-голям вид контейнер, който да се сгъва на подобен принцип, тип бидон, и да ограничи отпадъците.

В крайна сметка избират само един стартъп, който е бил с готов продукт - ядлива лъжичка, която корпорацията само е трябвало да интегрира, без да се разработва нищо допълнително.

Тези два опита обаче дават ценен урок на Петър и Радина. "Дадохме си сметка, че е добре първо да започнем със собствена марка. По този начин контролираме бизнеса и не си зависим от гигант, който може да реши да се оттегли", казват те.

Финансирането от Climate-KIC в един момент свършва и има нужда от свеж капитал. "Трудно е за хардуерни продукти, дори да имат технология зад себе си, да се финансират в България", казва Радина. Затова и в началото на 2020 г. във фирмата им "Хайпърфолд" (старото име на продукта) влиза нов съдружник инвеститор, който е част от семейството на Радина. Инвестицията е 60 хил. лв., като капиталът се инвестира в прототип на матрица, предварително производство, минимални заплати за Попова и Захаринов и за маркетинг кампания за ключовия ход в развитието на бизнеса - crowdfunding кампания в Kickstarter.

Именно заради кампанията те регистрират фирма и в САЩ, която в момента е дъщерна на българската компания. По думите на двамата предприемачи кампаниите в платформата в долари са по-силни, защото все още хората, които се включват, са основно американци. "Стратегически ход е и предвид това, че Щатите са един от големите пазари, затова е хубаво по-скоро там да имаме компания, отколкото в Европа", уточнява екипа.

"Пускането на кампанията е най-вълнуващото, но има много работа преди това", обяснява тя, като уточнява, че чувството е сякаш играеш покер. В крайна сметка Difold е най-успешната дебютна българска кампания в Kickstarter - след Half Bike, които при първата си кампания набират 80 хил. долара, но при втората достигат почти 1 млн. долара. Оригами бутилката е подкрепена от 3000 души и набира 137 хил. долара. Отделно има кампания и в другата платформа за подобно набиране на капитал - IndieGogo. В момента потенциалните клиенти още могат да си поръчат бутилка, като съвсем скоро екипът вече ще подаде заявката към фабриката, за да може Difold да са в ръцете на своите притежатели до края на 2020 г.

Бъдещата посока

Събраните дотук средства им стигат да покрият инвестицията за серийно производство (матрици, инструменти и сертификация на продукта) и производство на първата партида от 8000 бутилки, от които 5700 вече са предварително закупени през двете платформи.

В бъдеще имат намерение да продължат да търсят партньорство с големи корпорации. Петър споменава, че следващата стъпка вероятно ще е да пуснат crowdfunding кампания специалнo в Япония - там хората се ориентират към екологичен начин на живот, а и това е родината на оригами изкуството.

В момента говорят и с потенциални местни и чужди инвеститори и фондове. "Ще ни трябва още финансиране - сийд рунд към 200 хил. долара за развитие и продажби на международни пазари от следващата година и също за допълнителни разработки на други сгъваеми продукти за многократна употреба и намиране на реализация в индустрията за опаковки", уточнява Радина.

Q&A

Има ли други такива бутилки по света?

Радина и Петър: В света има и други сгъваеми бутилки за многократна употреба, но няма друга, която да е толкова стабилна, да се държи като истинска бутилка. Голяма част от другите на пазара са или силиконови - материал, който не е толкова екологичен, или под формата на пликчета. Технологията на Difold позволява и стабилност, и компактност. Отделно материалите да са възможно най-екологични, да могат да се рециклират без загуба на качество и най-безопасни.

Колко струва бутилката?

Радина: Пазарната цена бихме могли да я свалим от тази, която бяхме комуникирали в началото на кампанията, тъй като получихме по-добри условия от новия ни партньор и за момента, предвиждаме тя да е към 34 долара, а не 39 долара, както сме показали в момента. Това често се случва при crowdfunding кампании, при които серийното производство тепърва ще стартира, съответно не се знаят възможностите за оптимизации или по-добрите производители и цени, които могат да се намерят, както се случи и при нас.

Кое беше най-трудно за вас?

Петър: Може би с изпращането на бутилките към хората, събирането на адреси, там имаше най-много неизвестни в условия на пандемия. Но поне не е толкова емоционално ангажиращ процес. Аз си мислех, че ще е най-трудно да съберем контактите на хората, които ще активираме в първия ден на кампанията в Kickstarter, а се оказа, че не е толкова трудно.

Радина: Най-трудното предстои. Досега - може би моментът с избор на производство.
Темата накратко
  • Радина Попова и Петър Захаринов разработват сгъваема бутилка за многократна употреба, която е еко и е стабилна.
  • Кампанията на марката Difold в Kickstarter е сред най-успешните български дебюти в платформата.
  • До края на годината предстои бутилките да стигнат до първите клиенти.

Оригами е японското изкуство, при което парче хартия може да се превърне в жерав или роза. Освен красиво обаче то може да е изключително полезно и практично. Същото това изкуство е в основата на първата сгъваема, стабилна, екологична бутилка за многократна употреба, произведена под марката Difold от двама българи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK