Red Hot Bulgarian Peppers
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Red Hot Bulgarian Peppers

"Концепцията ни не е да правим най-лютивите сосове на света, а да комбинираме лютиво с вкус", казва Александър Кюркиев

Red Hot Bulgarian Peppers

За шест години Александър Кюркиев превръща лютите сосове Chilli Hills в успешен бранд, който вече присъства и в чужбина

5012 прочитания

"Концепцията ни не е да правим най-лютивите сосове на света, а да комбинираме лютиво с вкус", казва Александър Кюркиев

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Александър Кюркиев създава сосовете Chilli Hills преди шест години заради любовта си към лютото.
  • От домашен експеримент идеята се превръща в успешен бранд, който вече присъства в 13 чужди държави.
  • Продажбите растат много бързо, а плановете са за ново разширяване на бизнеса след пандемията.

Създателят на Chilli Hills Александър Кюркиев има опит в това да прави неща, от които ти спира дъхът. Преди да направи бранда си за лютиви сосове, той дълго време се занимава с екстремни спортове, като разработва собствена марка скейтборд (Virus). Когато решава да смени попрището, се насочва към друга своя страст - лютото. "Сега правим същото, само че с люти чушки - създадохме нова категория в хранително-вкусовата промишленост в България и я развиваме", каза той.

Шест години по-късно резултатите на компанията показват, че начинанието е успешно. Продуктите на Chilli Hills вече на практика са познати на всички любители на лютото в страната, а брандът става все по-популярен и в чужбина. Макар че пандемията е отложила плановете за ново разширяване на бизнеса, идеята остава актуална в очакване на по-добри времена.

Началото като експеримент

Историята на Chilli Hills започва по-скоро като любителски експеримент. След дълги години в чужбина Александър Кюркиев се връща в България и решава да живее на село. Заселва се в Кокаляне, където заедно с Боряна Божилова започват да отглеждат различни видове люти чушки. Фермерските им усилия се оказват повече от успешни - реколтата е богата, а страстта им към готвенето ги подтиква да започнат да правят и различни рецепти за сосове. "Видяхме възможност да развием бизнес в тази насока, защото нямаше аналог на този продукт. А пък в България хората обичат люто", каза Кюркиев.

Първите сосове са по-скоро домашна изработка и се продават по фермерски пазари, но по думите на Кюркиев се приемат доста добре. Така през 2014 г. те регистрират марката и компанията "Чили хилс фудс" и наемат помещение за производството. В края на 2018 г. обаче цехът отеснява и се преместват на ново място (близо до летището), където вече разполагат с достатъчно площ за производство и склад.

Началната инвестиция е 50 хил. лв. собствени средства, но с разширяването на бизнеса сумата стига 100 хил. лв., като, общо взето, печалбата се реинвестира. През пролетта на 2017 г. в компанията влезе и дистрибуторът на биохрани "Смарт органик", който сега държи 25% от капитала, а останалите 75% са на Кюркиев. "Те ни подкрепят не само с инвестицията, която направиха при нас, но и с дистрибуция, ноу-хау и т.н.", каза Кюркиев.

Компанията има над 50 вида сосове, както и партньорски продукти с други брандове
Фотограф: Цветелина Белутова

Люто, по-люто, Scovi-17

Засетите площи с чушки също постепенно се увеличават, като през тази година достигат рекордните засега 20 дка външна площ и 10 дка оранжерия. "Това е доста за люти чушки, защото едно растение дава много плод", обяснява Кюркиев. По думите му семената се внасят, защото в България няма сортови люти чушки, които да гарантират постоянен цвят и лютивост.

В момента Chilli Hills имат над 50 вида собствени продукти, но броят им се увеличава постоянно. Отделно компанията прави и партньорски продукти с други брандове - например лют шоколад с пловдивската "Гайо", лют тахан с "Белун" в Добрич, люта ракия с "Културна", люти бири с крафт производители, като рецептите се разработват заедно. "Така стават интересни продукти, а и това работи двустранно за маркетинга, защото с тези колаборации влизаме в различни категории продукти", каза Кюркиев.

Рекордьорът по лютивост в листата на Chilli Hills е сосът Scovi-17. Името идва от т.нар. Скала на Сковил, която измерва степента на лютивост. "Най-лютата чушка е 2 млн. сковила, а чистият капсаицин, който е лютивото вещество в чушката, е 16 млн. сковила. Ние имаме лют сос, който е 17 млн. сковила - това е сумата на лютивостта на компонентите, които са използвани за направата му, не че самият сос е 17 млн. сковила, но все пак е много лют", уточнява Кюркиев. Той обаче добавя: "На нас концепцията ни не е да правим най-лютивите сосове на света, а да комбинираме лютиво с вкус. Но има любители и на крайностите."

Сосовете си имат и собствена скала на лютивост от 1 до 10, което ориентира клиентите какво да очакват. "Гледаме всеки продукт да е различен на вкус, да допълва различна храна и отделно да е с различна сила на лютивост", обяснява Кюркиев. Сред популярните варианти са халапеньо с лайм и кориандър, опушена чушка чипотле, сос тип "барбекю", както и сосът "Български морков", наречен така на чушката, която по цвят и форма прилича на морков. Сортът има интересна предистория, тъй като преди години е изчезнал от България и впоследствие е култивиран в чужбина. "Ние се опитваме отново да върнем тази чушка тук и даже усилено я промотираме, като с всеки сос даваме безплатни семенца, за да могат хората да си сеят", казва Кюкчиев.

Фотограф: Цветелина Белутова

Усещане за бранд

С помощта на инвестицията на "Смарт органик" през 2018 г. Chilli Hills отваря собствен магазин на ул. "Солунска" в столицата. Обект на франчайз вече има и в "Капана" в Пловдив, а в средата на този месец отваря и първият франчайз магазин извън България - във Вилнюс (Литва). "Там се оказаха големи любители на лютото. Местният ни дистрибутор промотира много добре и в момента сме номер едно лют бранд там", каза Кюркиев.

Франчайз моделът не е целенасочено търсен, но се оказва успешен. "Нашият продукт не е просто лют сос, а бранд. Когато човек влезе в нашия магазин, разбира за какво става дума - с мултимедията, която върви, с всички снимки, с начина, по който декорираме, всичко до най-малкия детайл дава усещане за бранд. В други магазини позиционирането на нашите продукти не зависи от нас. Затова решихме да развиваме нашия си магазин, съответно направихме и опция за франчайз, ако някой иска и се съобрази с нашите изисквания. И взе, че тръгна", обяснява Кюркиев.

До голяма степен от компанията залагат на обратната връзка с клиентите, които като цяло определят като фенове на лютото. Като пример Кюркиев дава инициативата им да продават разсад за люти чушки - заедно с разсада върви и "техническата поддръжка" за това как се гледат растенията и какво се прави, когато има проблем, която Chilli Hills продължава да осигуряват до късна есен. "Това не е бизнес, в който продаваш продукта и повече този клиент не го виждаш или просто го броиш като единица. Тук отношенията са малко по-други, по-дългосрочни", казва той.

Извън магазините компанията работи и с ресторанти, като им осигурява както суровина за тяхната кухня, така и готови продукти. Сосовете например могат да се намерят в заведения като Boomburger, Street Chefs и Ribs Brothers, а люти чушки и други суровини се доставят на различни мексикански, индийски и тайландски ресторанти.

Растящи продажби

Освен в България Chilli Hills продава доста и в чужбина. Марката вече присъства в 13 държави - Англия, Германия, Израел, Литва, Словения, Словакия, Чехия, Полша и т.н., предлага се и в Amazon през партньори. Продажбите растат изключително бързо (виж таблицата), като досега превес имат тези в България, но прогнозите за тази година са износът да изпревари локалния пазар.

От Chilli Hills не отчитат спад на продажбите заради пандемията, макар че ръстът тази година ще е по-малък от прогнозирания заради отлагането на плановете за развитие. Компанията е имала оферта от много голям световен дистрибутор, но за да може да отговори на обемите, е трябвало да увеличи капацитета си. "Планирахме да разширим производствените си мощности, като инвестираме в по-големи машини, по-големи складови помещения и повече работници. Бяхме на ръба да го направим, даже вече поръчвахме машини в началото на март, когато започна пандемия. Това обърка малко плановете ни за развитие, защото в момента никой не знае кога ще приключи всичко", разказва Кюркиев. Затова усилията сега са фокусирани върху разработване на нови рецепти и по-малки проекти. Въпреки това и в момента компанията отваря две нови работни места в цеха и склада. "Увеличаваме екипа си, което означава, че явно правим нещата като хората", казва Кюркиев.

Q&A

Какво отличава Chilli Hills от другите люти сосове на пазара?


- Нашите продукти са 100% натурални. Не ползваме изкуствени консерванти и оцветители, защото смятаме, че цветовете на самите чушки са достатъчно красноречиви. Освен това в сосовете ни има домати, лайм, лимон, оцет, а те са естествени консерванти и няма нужда да се добавят изкуствени.

Колко души е екипът ви?

- Малък екип сме, около 10-12 души. В производството сме 7 души, има хора и в магазина, отделно работим с дизайнери, фотографи и т.н. на фрийланс начала.

Как се рекламирате?

- Много активни сме във Facebook и Instagram, имаме наш канал в YouTube - Spice Files на Chilli Hills, който доста се гледа. Участваме в изложения за храни и занаятчийски продукти. Имаме и наше камионче, с което ходим по събития и готвим с нашите продукти.

Имате ли конкуренти?

- Дълго време нямахме, сега започват да се появяват, но не по начина, по който ние го правим. Опитват се да ни копират, което е проблем в България, не само в нашата сфера. Хората явно ги е страх да пробват нещо ново на пазара, защото може да не проработи, и гледат да копират някой, който е успешен, като смятат, че тогава и техният успех е гарантиран. За съжаление не работи така.
Темата накратко
  • Александър Кюркиев създава сосовете Chilli Hills преди шест години заради любовта си към лютото.
  • От домашен експеримент идеята се превръща в успешен бранд, който вече присъства в 13 чужди държави.
  • Продажбите растат много бързо, а плановете са за ново разширяване на бизнеса след пандемията.

Създателят на Chilli Hills Александър Кюркиев има опит в това да прави неща, от които ти спира дъхът. Преди да направи бранда си за лютиви сосове, той дълго време се занимава с екстремни спортове, като разработва собствена марка скейтборд (Virus). Когато решава да смени попрището, се насочва към друга своя страст - лютото. "Сега правим същото, само че с люти чушки - създадохме нова категория в хранително-вкусовата промишленост в България и я развиваме", каза той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK