От татковата градина до щанда в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От татковата градина до щанда в София

Засега най-добрата реклама е от уста на уста - хората се отбиват в магазинчето на "Банат" 26Б главно след препоръки от съседи и познати

От татковата градина до щанда в София

Стоян Андреев продава плодове и зеленчуци от семейните земи край Сливен в собствен търговски обект чрез доставки до офиси и домове и абонаменти

Анина Сантова
5600 прочитания

Засега най-добрата реклама е от уста на уста - хората се отбиват в магазинчето на "Банат" 26Б главно след препоръки от съседи и познати

© Цветелина Белутова


Натовареният с 80 кг ягоди багажник и вечерите, прекарани в търговия по тесните улички на столичния квартал "Лозенец", се оказват напълно достатъчни за Стоян Андреев да стартира своя поход в предприемачеството. Той е силно свързан с идеята за чистата и вкусна храна, чийто корен идва от семейната градина в родното му село Гавраилово, намиращо се на 10 км от Сливен.

И макар днес от амбулантната търговия да е останал само спомен, истинските, ухаещи български плодове и зеленчуци остават същността на бизнеса на Андреев, който привлича все повече клиенти и популярност не само онлайн, но и във фирмения магазин на "Татковата градина" в близост до мол Paradise.

Освен концепцията за качествен продукт Андреев влага в модела си и много от натрупания опит в работата с клиенти от студентските бригади в Калифорния и Чикаго. Именно в САЩ, момчето, отрасло на село със семейната задача да помага на родителите си с работата в градините, се сблъсква със съвсем различни отношения между фирми и клиенти.

Селската мечта

"От малък съм закърмен със земеделието, с работата на село. Става въпрос за 20-ина години селски труд. След това започнах да уча в София и да пътувам по света по бригади или по програма "Еразъм". С всеки изминал ден, когато поглеждам назад, има още и още малки събития, формиращи случващото се в момента. Решения, които съм взел преди години, ми дават база да правя това, което сега правя", разказва Андреев. Макар и да не си е представял ясно, че някой ден ще се занимава със земеделие и търговия, споделя, че винаги се е ядосвал от несправедливостта, с която се сблъскват българските производители, включително неговите родители.

Един от стимулите да започне собствен бизнес е бил ниската изкупна цена на продукцията, която по думите му изключително много намалява доходите на земеделците. С ясното съзнание, че съотношението работа - възвращаемост е нечестно спрямо производителя, той започва да търси начини за по-добра реализация на плодовете.

Междувременно Андреев завършва курс за дигитален маркетинг и остава включен в цялата концепция за бизнес, пренесена онлайн. Пространството, където няма лимит, се оказва най-добрият начин за тест на амбициите. "Беше май 2018 година. Реших да пробвам това, което съм научил в курса, и разгледах групи в социалните мрежи, в които земеделци предлагат продуктите си. Ние имахме ягоди, които се беряха, и реших да докарам 20 касетки от тях в София. Просто ги взех, без представа дали някой ще купи. Всички, включително родителите ми, бяха скептично настроени", обяснява предприемачът. След два-три часа обаче всичко е продадено. Главните "виновници" за това са познати и колеги в IT компанията, за която Андреев работи тогава.

Следват нови публикации и нов дубъл, с повече касетки ягоди и повече надежда. Андреев обикаля уличките на район "Лозенец" и продава. Дневният му график му също се променя - тръгва след работа към 18 ч. за Сливен, стига в 23 ч., ягодите се берат много рано сутринта, за да може той да тръгне обратно към София в 6 ч., да отиде на работа в офиса и после да продава. "Хората ни търсиха по улиците, намирахме се някак, после се уговаряхме и направо при паркинга на мола. Там бяхме 10-ина дни и направихме 3-4 доставки", казва Андреев.

Бизнес, зависим от природата

Плодовете и тогава, и сега идват от Долината на прасковите, както наричат село Гавраилово. Там семейството на Андреев има около 80 дка овощни градини, основно с мъхестия сочен плод. Почвите в района са изключително плодородни, а основен фактор за това е близостта на река Тунджа.

През лятото най-търсени в магазина са доматите, краставиците, прасковите, кайсиите и смокините
Фотограф: Цветелина Белутова

Освен двата вида праскови - за компот и десертни, в земите на "Татковата градина" се отглеждат сини сливи, круши, ябълки, череши, грозде - винени и десертни сортове, кайсии и бутикови сини кайсии. "Обработват ги моите родители, както и работници, които помагат на място ежедневно, защото имаме и други насаждения като царевица и пшеница", посочва Андреев. В нивите има и зеленчуци - домати и краставици, като от тази година семейството гледа и сладък картоф, който се оказва много търсен продукт. Всички култури на стопанството се отглеждат по методите на конвенционалното земеделие и не са биосертифицирани.

Овощарството се характеризира като бизнес с висок риск. И за "Татковата градина" има години, в които някои сортове загиват напълно. "Брали сме по 5-6 тона от едната градина. През 2018 г. имахме само 90 кг, което е сто пъти разлика, и ти по никакъв начин не можеш да покриеш разходите си. Получава се загуба на труд, консумативи. Когато минеш градушки, влага, после пък има суша, трябва да поливаш, и накрая остава реализацията, която пак не е цъфнала, та вързала, предвид изкупните цени.

Земеделието е трудоемко и не можеш да си сигурен за възвращаемост. Просто чакаш следващата година", разказва Андреев. Той пояснява, че единият от начините да предотвратиш загуби е диверсификацията. Така например, ако един сорт праскови е напълно погубен, другите ще компенсират.

Фини настройки на модела

Само месец след първата доставка на ягоди в София Андреев прави следващата голяма крачка в бизнеса. Той наема магазинче в "Лозенец" в най-скромен вид - с четири стени и една мивка. Това обаче променя всичко, защото се създава регулярност на доставките от Сливен. Курсовете се правят два пъти в седмицата - в сряда и неделя, а магазинът работи след 17 ч.

"Хората от квартала ни имат като част от ежедневието си, ние сме тези, които им "носим храната" всеки ден", казва Стоян Андреев, основателят на "Татковата градина"

Заедно с отварянето на търговския обект стартират и абонаменти за доставки до офиса и дома. Това позволява по-добро управление и планиране на количествата продукция, която Андреев подбира и кара от Сливенско. Помощници на Стоян са неговата приятелка, нейната сестра, брат му и неговата приятелка. "Абонаментите, предвид това, че не ги бяхме развили, бяха 15. А в магазина имаше страшно много хора, образуваха се опашки от 10-ина човека. Тъй като работихме по два-три часа, беше доста натоварено, но само това можехме да си позволим тогава", разказва Андреев.

Следващата 2019 година е ключова. Тогава той взима решение да се фокусира единствено върху бизнеса и да продължи да го развива, но не като странично, а основно свое занимание. Рискува и напуска работа.

Пролетта е време за подготовка. Андреев учи и надгражда дигиталните си познания, създава още контакти. Бързо след това той се насочва към усъвършенстване на абонаментната услуга и създаване facebook страница. През 2020 г. "Татковата градина" започва и доставки, направени не с абонамент, а с индивидуална поръчка. "Март месец, когато започна карантината, реших за един ден, буквално от днес за утре, да започна с доставките и да доставям плодове и зеленчуци. Имах магазин, който можех да ползвам за склад, имах и вече създадена страница, където да ме намират. Имаше и търсене", обяснява Андреев. Той използва разучена вече платформа за доставки и включва опита, който има от доставките на пици в Чикаго.

Междувременно магазинът също се развил. Той вече работи всеки ден от 9 до 21 ч. Инсталирано е и ново оборудване - хладилна витрина, рафтове и др. Персоналът на "Татковата градина" пораства до 6-7 души, като 5 от тях работят в магазина. Андреев вече има бус и помощник, назначен да помага с доставките от Гавраилово.

Свежият вкус на успеха

През миналата година търговският обект успява да излезе на нула, за да покрие разходите си, но сега асортиментът е разширен и услугата е по-добра заради по-големия екип. "Започнали сме да продаваме и други стоки, като ядки и млечни продукти, колбаси и свежи подправки от борсата. Затова и смея да кажа, че оборотът е в пъти по-голям", казва Андреев.

Засега целта е довършването на сезона с българската продукция, който обикновено е до края на октомври, както и създаването на уебсайт, който да улеснява дигиталното преживяване на клиентите. "Придържам се към фразата "да върнем истинския, български вкус на хората в големия град", коментира предприемачът от Гавраилово.

Друга негова идея е да прави интересни видеа, с които да показва как плодовете идват от Сливен до тук, както и какви са отношението и грижите за тях. Дългосрочните цели са насочени към мащаба - разширяване на магазина или дори отваряне на втори и трети, както и към развитието на бизнеса с доставки.

Сред амбициите на Андреев е и създаването на платформа на българските производители. Това всъщност е свързано и с първоначалната му цел - да направи така, че хората, които полагат много труд в целия процес, да печелят повече пари, а жителите от големите градове, които са готови да ги дават, да има по-лесен достъп до качествена и прясна храна.

Натовареният с 80 кг ягоди багажник и вечерите, прекарани в търговия по тесните улички на столичния квартал "Лозенец", се оказват напълно достатъчни за Стоян Андреев да стартира своя поход в предприемачеството. Той е силно свързан с идеята за чистата и вкусна храна, чийто корен идва от семейната градина в родното му село Гавраилово, намиращо се на 10 км от Сливен.

И макар днес от амбулантната търговия да е останал само спомен, истинските, ухаещи български плодове и зеленчуци остават същността на бизнеса на Андреев, който привлича все повече клиенти и популярност не само онлайн, но и във фирмения магазин на "Татковата градина" в близост до мол Paradise.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    ss avatar :-|
    SS

    Добрата и истинската храна все повече ще поскъпва ...

  • 3
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    До коментар [#2] от "SS":

    А всъщност е най-евтина, расте си сама, само трябва да засадиш зеленчуците и овошките, сами си раждат, няма нужда от препарати и използването им, което отнема и време, и средства. Ние имаме двор, не пръскаме с препарати нито лозите, нито фиданките, някоя година не раждат, почиват си, от зеленчуците обичам само краставици и алабаш. Краставиците трябва да се поливат, това е единственото което правим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK