От глобалния шоколад към местен билков сок
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От глобалния шоколад към местен билков сок

VIDAS e производна дума от латинското vita - живот, но в същото време е комбинация от петте букви на имената на петчленното семейство на Светла и Ангел Лесови

От глобалния шоколад към местен билков сок

Известният мениджър в сферата на бързооборотните стоки Светла Лесова основа своя собствена компания

Десислава Николова
12892 прочитания

VIDAS e производна дума от латинското vita - живот, но в същото време е комбинация от петте букви на имената на петчленното семейство на Светла и Ангел Лесови

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • На пазара на безалкохолни напитки, който е над 1 млрд. лв. годишно, се появи нов участник.
  • Това е семейната компания на доскорошния мениджър на Mondelez в България Светла Лесова.
  • "Видас" започва с три вида газирани натурални сокове, подготвя и чайове. Различното са българските билки в рецептите.

Пазарът на безалкохолни напитки е голям - над милиард, почти половината е "газиран" и с дългогодишен лидер (познахте, Coca-Cola). Но нова група потребители търсят нулеви калории, натурален, био- и екопроизход на напитките.

В тази ниша влиза и Светла Лесова, една от известните дами мениджъри в България в сферата на бързооборотните стоки, която до миналата година управлява бизнеса за България на Mondelez (Milka, Toblerone, Своге, BelVita, Oreo и др.). Но ако традиционно най-често купуваните напитки са с вкус на лимон, портокал и праскова, тя комбинира в една напитка вкуса на българските билки с натурални екстракти от нар, бъз и смокиня и ги подслажда с гроздов сок.

Лесова и съпругът й Ангел решават да вложат семейните си спестявания в производството на леко газирани сокове VIDAS, които въпреки корона годината от септември са в магазините.

Покълването на идеята

"През последните 20 години съм се занимавала само с бързооборотни стоки в глобални компании, управлявала съм и локалния им бизнес, и бизнеса им на няколко континента. Лансирала съм от самобръсначки в Албания, през шоколади в Русия до дъвки в Нигерия и реших, че е дошъл моментът да вложа опита си в нещо свое, в своя марка и в продукт, в който истински вярвам, реших да предизвикам себе си дали ще мога да създам собствена компания по свой модел. Вярвам, че е време да се върнем обратно към автентичното, към това, което, когато го купиш за семейството си, се чувстваш добре и нямаш чувства на притеснение или вина дали то е полезно за семейството", казва Светла Лесова. Тя започва начинанието заедно със своя съпруг, който повече от 20 години е в рекламния бизнес, и със свои приятели - производители на натурални екстракти от български билки.

Идеята се родила сама в общи разговори, екипът взел присърце желанието на Светла да създаде продукти, които да бъдат изцяло естествени, изцяло от български билки, без синтетика, без бяла захар, без кофеин и без консерванти.

"Знаете, че нашите прародители са вярвали, че билката действа най-силно в района, в който расте, и на човека, който е роден там. Нашите приятели са биотехнолози, които се занимават с натурални екстракти. Те познават билките и знаят как да произведат съставките, аз знам как да продавам един продукт, а съпругът ми - как да го маркетира", казва Светла Лесова.

Първоначалната идея била продуктът да бъде без никаква синтетика и никакви консерванти и мислили да започнат със студен чай или фино газирана напитка, защото този пазар е по-голям и не толкова сезонен. Въпреки че изостанала като разработка с няколко месеца, идеята за студения чай ще се осъществи през тази година с напитки с мурсалски чай и жълт кантарион.

"Започваме с безалкохолни напитки, но идеята за създаването на компанията е тя да продължи да създава честни, автентични продукти. Дали това ще бъдат безалкохолни напитки или храни в бъдеще, важно е каква ще бъде същността на самата ни компания", казва Лесова.

Дружеството "Видас къмпани" стартира изцяло с личните спестявания на семейството през 2019 г. след дълга калкулация. "В този момент трябваше да поставим на карта всичко, което имаме, и да си отговорим на въпроса дали сме готови да рискуваме и да инвестираме, дали ще можем да платим училището на децата, дали сме готови да загубим парите си, ако не успеем", казва Лесова. Тя предполага, че до края на 2021 г. биха могли да си върнат инвестицията в зависимост от темпа на продажбите и ще имат достатъчна ликвидност, за да могат много по-бързо да произвеждат продуктите си в по-големи количества.

Въпрос на вкус

Вероятно вкусовете на ябълка и портокал биха спечелили повече привърженици, но във "Видас" решават да предложат алтернатива.

"Най-вероятно това са най-конвенционалните вкусове и ако се направят, ще се харесват, но ние искахме да комбинираме природата и автентичността с иновацията, затова и ги направихме с български екстракти от билки, затова не отидохме в посока ябълка, портокал. Искахме да започнем точно с билките и тяхната полезност, защото, освен че няма никаква синтетика, нито захар, продуктът е бутилиран по много иновативен начин, който запазва свойствата на съставките, ползите от този продукт", казва Лесова.

Така се родили първите три продукта - нар с черен кимион, напитка с листа от смокиня и бял бъз с лимон.

"Черният кимион е много широко разпространен на Изток, но пък вирее и в България, има производство тук. Абсолютно всички съставки са български - в момента, в който избрахме нашите специалисти, които да направят тези екстракти, те имаха своите канали да се снабдяват и преговарят с билкарите и местните производители, така че тази задача я оставихме на тях", припомня си Лесова.

Оказало се, че в компанията всеки има любимо "дете". Ръководителят на научно-развойната дейност се оказал истински фен на нара с черен кимион и често припомнял, че това е една от двете билки, открити в египетските пирамиди 3000 години по-късно с огромни ползи, за които се знае от древността.

"Ние пък обичаме да се наслаждаваме на мързеливите летни следобеди и лятото и ароматът на смокиня винаги изплува в съзнанието ни, когато си помислим за нашите китни градчета по морето, за Созопол. Малко хора знаят, че листата от смокиня също са много полезни", казва тя.

Заедно с останалия екип, който в момента е от 10 души, решили да предложат и един класически и познат вкус - на бял бъз, известен с лековитите си качества, съчетан с лимон.

"Фокус групите ни показаха, че вкусовите предпочитания на хората са много различни, но ще имаме и доста по-голям диапазон, когато добавим студения чай, при който съчетаваме мурсалски чай с лимон и праскова с жълт кантарион. Така ще се получи доста широко портфолио и достатъчно голям мащаб", казва Лесова.

Големите битки

Първата битка на Светла Лесова била да избягат от разбирането, че безалкохолните напитки съдържат предимно кофеин и захар.

"Ние знаехме, че не искаме да има бяла захар, защото е калорична, и изкуствени подсладители в напитките, защото трябва да бъдат 100% натурални. Разглеждахме какви са опциите те да бъдат подсладени с натурален продукт, без да има много калории в него. Има опции по света, но като минеш през европейските директиви и регулации, става ясно, че някои от продуктите, които се използват в САЩ например, ние нямаме право да ги използваме в ЕС", казва тя. Първоначално решили да използват стевия, но нито те самите, нито фокус групите с потребители харесали вкуса и плътността на напитките. "В крайна сметка го подсладихме с малко количество гроздов сок. Освен че са естествени захари, гроздовият сок има предимството калориите в напитката да бъдат поне наполовина от това, което присъства конвенционално на пазара", обяснява тя.

Следващата и най-трудна битка била с бутилирането. "Това ми отне най-много време - как да се бутилира, така че да не се използват консерванти и да има достатъчно висок срок на годност, за да може продуктът да бъде атрактивен за търговците. Успяхме да постигнем 12 месеца срок на годност, което е наистина чудесно", разказва тя. За да се случи това, те изнасят крайната фаза на производството в Италия, където техният партньор притежава известен естествен извор с естествено газирана вода и иновативна техника за запазване на съдържанието без консерванти. Лесова отбелязва, че по договор няма право да споменава името на компанията, която бутилира напитките, но отбелязва, че те имат и собствена марка, и бутилират за световноизвестни компании.

Тъй като технологията за запазване на качествата на съставките без консервант е много скъпа, засега "Видас" не смятат да бутилират в България, докато не станат толкова популярни, че да могат да инвестират и да си позволят поточната линия.

"Производството в Италия не е евтино. Много сме зависими от това каква ще бъде цената на белия бъз, на суровините и решихме, че по-скоро ще жертваме марж, но ще бъдем ценово достъпни и когато увеличим обемите, ще имаме и достатъчно мащаб, за да можем да преговаряме и да свалим цените", казва Лесова. В момента на дребно малката бутилка от половин литър струва около 2 лв., а голямата от литър е 3.50 лв.

Пътят към пазара

Корона кризата успява да забави проекта на "Видас" и въпреки че са очаквали да бъдат готови в началото на лятото, са готови в края му.

Една от добрите практики в САЩ, която решават да приложат, е да достигнат до 10 хиляди души в социалните мрежи за един месец с кампания и да кажат: VIDAS идва, бихте ли искали да чуете повече за нея.

"Това беше един от моментите на истината - през юни знаехме какви ще бъдат вкусовете, къде ще бутилираме и искахме да видим дали потенциалните ни клиенти са готови да опитат нов продукт. Събрахме 15 хил. души, които вдигнаха ръка за три дни и казаха "да, моля ви, дръжте ме в течение, чудесна идея". Това беше моментът, в който си казах: добре, на прав път сме, колкото и трудно да бъде и колкото и пандемията да ни изненадва", разказва Светла Лесова.

Продуктите са на пазара от септември и първите, които откликват и ги зареждат, са веригите "Метро" и "Фантастико", 200 квартални магазина в София, магазини в Плевен и Пловдив, сега навлизат и във Варна и Бургас.

"В момента приоритет е да изградя дистрибуцията, да се листнем във веригите и да дадем шанс на повече хора да опитат нашите продукти. Онлайн платформите също много добре се отзоваха - можете да ни намерите в e-bag, в "Хлеб и Сол", ZOYA.bg и, разбира се, на нашия сайт VIDAS.bg. Много добри отзиви получаваме от магазини "Зоя", което означава, че хората, които пазаруват в тези магазини, добре откликват и на такъв тип продукт", казва Лесова.

Досега клиентите не са откроили един от трите вкуса като най-продаван. Първоначално всички пробват напитката с бъз, а след това започват да купуват и останалите. Единствената забележима тенденция е, че в кварталните и по-малките магазини се купуват повече малките бутилки, а в супермаркетите и онлайн - големите.

"Вярваме, че 2021 ще бъде нашата година. Очакваме да навлезем в хорека канала. За съжаление загубихме един член на екипа с един от първите случаи на коронавирус, това ни разтресе, но решихме, че и заради него ще продължим", казва Светла Лесова.

Тя допълва, че първата стъпка е българският пазар, но вече има разговори за износ с партньори от Балканите и извън Европа.

Каре: Безалкохолният пазар

Пазарът на газирани безалкохолни напитки общо в България за първите единадесет месеца на 2020 г. според "AC Nielsen България" е над 280 млн. литра, или близо 400 млн. лева. Затварянето на хорека обектите през пролетта и есента заради пандемията води до 7% спад в обем и 10% в стойност спрямо 2019 г. Месеците след първия локдаун показаха изключително бързо възстановяване на продажбите и затова очакваме ръст в категорията след края на кризата с COVID-19", коментира Васил Присадашки, мениджър в "Кока-Кола ХБК България". Пазарен лидер е Coca-Cola със 74% дял в стойност.

Освен газирани пазарът на безалкохолни напитки обхваща още бутилирана вода, сокове и нектари, студен чай, енергийни и спортни напитки. Тези пет категории генерират продажби на повече от 830 млн. литра за над 1 млрд. лева до ноември 2020 г.

Темата накратко
  • На пазара на безалкохолни напитки, който е над 1 млрд. лв. годишно, се появи нов участник.
  • Това е семейната компания на доскорошния мениджър на Mondelez в България Светла Лесова.
  • "Видас" започва с три вида газирани натурални сокове, подготвя и чайове. Различното са българските билки в рецептите.

Пазарът на безалкохолни напитки е голям - над милиард, почти половината е "газиран" и с дългогодишен лидер (познахте, Coca-Cola). Но нова група потребители търсят нулеви калории, натурален, био- и екопроизход на напитките.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    klavdiy avatar :-|
    Клавдий

    мдааа , поредния амбициозен меринджей , предлагащ разтворими напитки от сорта на онези през 90-те, който ще си разбие главата,когато го няма вече корпоративния гръб на мастодонта в FMCG

  • 2
    snm1486320369516567 avatar :-|
    GS

    До коментар [#1] от "Клавдий":

    Само, че онези със Степчетата са вече милионери....

  • 3
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Открих ги преди 2 месеца в Метро. Наистина са добри и достъпни. Тази с кимион не е предпочитана у нас, по-скоро тези с бъз и със смокиня. Дано да се наложат.

  • 4
    maya.biserova avatar :-|
    maya.biserova

    Жена ми спечели от някаква тяхна игра и изпратиха от всички вкусове.
    Честно за мен са доста безлични, аз почти не пия газирано, но имам поглед, понеже работата ми в обвързана със снабдяването на суровини от друг конкурент на Mondelez.
    Един иновативен и добър пример са соковете на Frudada, разбира се пожелавам успех на Видас :)

  • 5
    ilinden avatar :-|
    Peacock

    До коментар [#2] от "GS":

    Е да, но "степчето" на Монделийз, тогава Крафт - Tang с милиони маркетингова подкрепа, мостри по домовете на цели огромни блокове, раздаване на готова напитка в големите магазини, чаши, кани, машини за сок, голям пакет, после малък концентриран - като Степ. И накрая в коша за боклук.

  • 6
    nqb58318526 avatar :-P
    nqb58318526

    Не съм ги дегустирал, до сега не бях ги чувал даже. Но адмирации за куража да скочат в дълбокото, и то при кризисна ситуация с неясен времеви хоризонт. Желая ви успех в начинанието - такива хора движат света напред. А на хейтърите по горе - без да сте създали продукт / бизнес от нулата, без да сте измислили нещо креативно и работещо, можете само да мрънкате че заплатата е ниска, но ви е шубе на напуснете...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.