Бизнес като чиста монета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес като чиста монета

"Булминт уан" прави както заготовки, така и монети и медали от благородни метали

Бизнес като чиста монета

"Булминт уан" произвежда заготовки от сребро и злато, от които в монетни дворове се правят инвестиционни монети

8994 прочитания

"Булминт уан" прави както заготовки, така и монети и медали от благородни метали

© Михаил Ванчев


Темата накратко
  • Пловдивската "Булминт уан" произвежда заготовки от сребро и злато, от които в монетни дворове от цял свят се правят инвестиционни монети.
  • Компанията има затворен цикъл на производство, което ѝ позволява да държи високо качество.
  • Заради бурния ръст на бизнеса последните години собствениците планират 10 млн. лв. инвестиция в нова фабрика.

Нестандартен. Така буквално може да се нарече бизнесът на пловдивската "Булминт уан", защото конкурентите ѝ в Европа се броят на пръстите на едната ръка. Компанията прави заготовки от сребро и злато, които после някой монетен двор по света ще превърне в инвестиционни монети. Това включва целия цикъл на производство - от рафинирането на металите до крайния продукт. Понякога той може да тежи 1 кг - като сребърните монети за Норвежкия монетен двор, или дори 3 кг - за Чешкия монетен двор. "През 2021 г. ще правим същите монетни заготовки, но от злато. Участваме също с нашия партньор Чешкия монетен двор в търг, на който тиражът е около 10 хил. заготовки от сребро", обяснява основателят и управител на "Булминт уан" Пламен Запрянов.

През последните три години бизнесът на компанията се развива толкова стремително, че сегашната сграда вече е тясна, а машините не достигат, за да изпълняват нарастващите поръчки, които идват основно от Европа, но и от по-далечни дестинации, като например Южна Корея. Затова и през тази година собствениците планират да инвестират около 10 млн. лв. в изграждането на нова фабрика край Пловдив

В началото бяха DVD-тата

Мажоритарен собственик на компанията е Пламен Запрянов, който в момента има дял от 51%. Партньори са му Владимир Спасов с 34% и Иван Панов с 15%. Преди да създаде компанията си, Запрянов работи в Института за цветни метали край Пловдив. Двамата с Панов навлизат в частния бизнес през 2004 г. с производство на т.нар. сребърни мишени за магнетронно разпрашаване. Те се използват в производството на оптични цифрови информационни носители (DVD) и по-специално за формиране покритието от сребърен слой на плаката на диска. "За нас беше успешен старт, защото за 3-4 години закупихме и изплатихме производствената си база, както и машините. Оказа се, че с работа може да се направи успешен бизнес", коментира Запрянов. Навлизането на нови технологии за пренос на информация постепенно слага край на това начинание.

Спасов, който е икономист, се присъединява като съсобственик в "Булминт уан" през 2015 г. Тогава се заражда идеята за бизнес със заготовки за инвестиционни монети и кюлчета от благородни метали. "Моят интерес е "наследен" от баща ми, който е бивш директор в металургично предприятие с 40 години опит в сферата на рафиниране и обработка на благородни метали. Започнах частен бизнес, след като завърших висшето си образование. Имах собствена фирма за търговия с благородни метали и изделия от тях. Това беше и повод да се запозная с Пламен Запрянов. Започнахме общ бизнес, като всеки донесе контакти, познания в различни области и нови идеи", разказва Спасов.

Убежище в кризата

По думите на Запрянов в Европа има още пет компании, които като "Булминт уан" произвеждат заготовките от злато, сребро и платина за инвестиционни продукти и монети. По време на криза инвеститорите търсят алтернативи и благородните метали са класическа такава. Част от паричните потоци се насочват в свързани с тях инструменти на финансовите пазари, но има нестихващ интерес и към физическото злато и сребро. В резултат на това българската компания има рядко срещани икономически резултати. Приходите от продажби през 2019 г. са 16.5 млн. лв., като нарастват повече от 4 пъти спрямо 2018 г. През 2020 ръстът на производството и продажбите ще бъде поне 4 пъти по-голям в сравнение с 2019 г., а през 2021 - 2 пъти по-голям спрямо 2020 г.

Броят на заетите също расте - от 17 работници през 2018 г. в края на 2020 г. те са 47, а през 2021 ще достигнат почти 70 души. Компанията работи през няколко дружества, като основната част от осигурените са към "Булминт персонал". В предприятието работещите са различни специалности - оператори на машини за обработка на метали, металурзи, химици, дизайнери на новите монети и медали, специалисти по инструментална екипировка, както и работници по сигурността, тъй като това е една от най-охраняваните производствени бази.

Рискове на растежа

Тези темпове на разрастване на "Булминт уан" обаче крият и рискове. Търговският директор Владимир Спасов оценява, че най-големият риск от рязкото нарастване на оборотите е компанията да остане без достатъчна ликвидност. "Проблем е, че суровините, които купуваме от българския пазар, са с ДДС, а продукцията си реализираме на международните пазари, където ДДС няма. Затова постоянно сме в режим на възстановяване и очакваме от държавата свежи пари всеки месец", обяснява Спасов.

За да минимализират пазарните рискове, собствениците на "Булминт уан" имат амбицията да създадат бизнес модел, който да съчетава плюсовете на "предишната" малка с бъдещата по-голяма компания. Затова обръщат особено внимание и на инструменталната екипировка за монетните заготовки. Имат дъщерна компания, която произвежда инструментална екипировка както за свои нужди, така и за външни клиенти.

Пловдивската фирма има и собствено производство на монети, които тук наричат медали. "Когато правим собствен продукт, започваме с проучване на пазара и планиране. Идеята може да бъде и на клиентите ни, а ние я разработваме до крайния продукт от сребро или злато. Наша е грижата да създадем визията за дизайна на основата на идейния проект на клиента или в случаите, когато работим върху собствен продукт. След седмица можем да направим готовата монета-медал", обяснява маркетинг мениджърът Ана Диварова. И добавя: "Имали сме микропоръчки за 15 медала, но сме имали поръчки и за хиляди бройки."

От сплавта до чистата монета

Като ключов момент за развитието на компанията Запрянов определя това, че са успели да затворят целия цикъл на производство - от рафинирането на първичната суровина до крайния продукт. В "Булминт уан" златото и среброто идват във вид на сплав. Една от сплавите, с които пловдивската компания работи, е "Доре" със съдържание на злато над 90% плюс малко примеси от сребро и други метали. В този случай е важно да се извлекат златото и другите метали и да се рафинира жълтият метал до банкова чистота 99.99%. Суровините си "Булминт уан" обикновено закупува от металургичните предприятия в България и чужбина. Среброто например често идва като вторичен продукт от преработката на олово и цинк, а златото е "отпадък" от преработката на мед. "Ние получаваме суровините си от много контрагенти в България. Златото например е повече ювелирно с чистота 14-16 карата. В зависимост от вида на сплавта, която купуваме, подходът при пречистването е различен. Може да е чисто химически, пирометалургичен или електролизен. Ние най-често прилагаме електролизния процес на извличане на благородния метал", коментира търговският директор Владимир Спасов.

Пазари и цени

Най-големите продажби на сребърни и златни монетни заготовки "Булминт уан" осъществява в Германия, където се формират около 70% от оборота на компанията. През 2021 г. тя ще влезе и в листата на основните доставчици на Полския монетен двор. Нейните заготовки се купуват също така от БНБ. Най-новата златна монета "Рождество Христово" е изсечена със заготовка от пловдивското предприятие. "Монетата е с номинал 100 лв. и цена 1300 лв., тежи 8.64 г и е с банкова чистота 99.99%. Златото е изцяло добито в България и изцяло рафинирано от нас", обясни Запрянов.

Специалистите от "Булминт уан" обясняват, че цената на златната и сребърната монетна заготовка се определя от много фактори, но основният е качеството. Монетните дворове ценят не само чистотата на метала в заготовките, но и последваща обработка на метала - от леенето през механичната обработка до полирането и опаковането. Именно това е важно конкурентно предимство на компанията. По думите на Спасов маржът на печалба в техния бизнес е около 3%.

От миналата година "Булминт уан" сключва фючърсни сделки заради нарастващата волатилност на пазарите на суровини за собственото им производство. "Налага се да използваме фючърси, защото би било невъзможно с други икономически механизми да си регулираме добре цените. Но тъй като работим с физически суровини, за нас фючърсните сделки не са толкова апетитни. Те само ни гарантират маржа между доставените и реализираните благородни метали", обяснява Спасов.

Пътят до десетмилионната фабрика

Инвестициите в бизнеса са правени на етапи. "В началото бяхме по-скоро отлични занаятчии, които имаха нужда от инженерни знания, индустриална сръчност и сравнително малки инвестиции. Аз например започнах с два потребителски кредита от по 7 хил. лв., които вложих в бизнеса", обяснява Запрянов.

Разрастването на бизнеса последните години е причината собствениците да предприемат следващата стъпка. През тази година те планират инвестиция от около 10 млн. лв. в изграждането на нова фабрика, която ще финансират с комбинация от собствени средства на фирмата и банков кредит. Предприятието ще се намира близо до летище Пловдив в "Тракия икономическа зона", като първите машини ще започнат да пристигат през март. За да не спира производството, компанията временно ще работи и в двете си фабрики, но целта след време е цялото производство да се измести в новата сграда.

Търговският директор Владимир Спасов обяснява, че компанията получава суровините си от различни контрагенти и след това ги преработва в зависимост от вида на сплавта
Фотограф: Михаил Ванчев
Темата накратко
  • Пловдивската "Булминт уан" произвежда заготовки от сребро и злато, от които в монетни дворове от цял свят се правят инвестиционни монети.
  • Компанията има затворен цикъл на производство, което ѝ позволява да държи високо качество.
  • Заради бурния ръст на бизнеса последните години собствениците планират 10 млн. лв. инвестиция в нова фабрика.

Нестандартен. Така буквално може да се нарече бизнесът на пловдивската "Булминт уан", защото конкурентите ѝ в Европа се броят на пръстите на едната ръка. Компанията прави заготовки от сребро и злато, които после някой монетен двор по света ще превърне в инвестиционни монети. Това включва целия цикъл на производство - от рафинирането на металите до крайния продукт. Понякога той може да тежи 1 кг - като сребърните монети за Норвежкия монетен двор, или дори 3 кг - за Чешкия монетен двор. "През 2021 г. ще правим същите монетни заготовки, но от злато. Участваме също с нашия партньор Чешкия монетен двор в търг, на който тиражът е около 10 хил. заготовки от сребро", обяснява основателят и управител на "Булминт уан" Пламен Запрянов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов

    Да са живи и здрави юнаците и да продължават да се борят. Продажбата на монети от ценни метали никога не съм я разбирал. Номиналът — ясен, цената неясна, понеже цената на суровината отдолу винаги се колебае. Колкото и да съкращаваш производствения цикъл, винаги има дистанция между сключването на договор и набавяне на суровина. Ако си набавил суровината на по-ниска цена — чудесно. Но ако е поевтиняла и клиентът ти те натиска да работите по сегашната цена, какво правиш?

    Та мисълта ми е, че трябват много големи и тежки топки, за да се оцелява в такъв бизнес и е цяло геройство, че се постига растеж и се печелят нови клиенти. Поне хубавото е, че от 1. юли нататък проблемът с ДДС-то ще намалее, понеже компаниите ще почнат да го начисляват и по сделките с контрагенти в други държави от ЕС и може би няма да се стига толкова често до възстановяване.

    Иска ми се повече такива интервюта за успешни местни компании да чета, вместо Боце от джипката какво *ни* е построил...

  • 2
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    да инвестираш в прости метали е безумие, диващина с една дума, ако ще и метала да е злато


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK