Пчеларското семейство на Pollenity
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пчеларското семейство на Pollenity

Основателят на Pollenity Сергей Петров и маркетинг мениджърът Владимир Василев очакват да имат поне 5 хил. абоната на инициативата "Осинови кошер" до една година

Пчеларското семейство на Pollenity

След миникомпютъра си за кошери, компанията прави "Истински мед", за да свърже производители с потребители

6292 прочитания

Основателят на Pollenity Сергей Петров и маркетинг мениджърът Владимир Василев очакват да имат поне 5 хил. абоната на инициативата "Осинови кошер" до една година

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Стартъпът Pollenity излиза на пазара през 2017 г. с миникомпютър в помощ на пчеларите, който вече се продава в цял свят.
  • След свежа инвестиция от фондове компанията започва проекта си "Истински мед", който свързва производители с потребители.
  • Заедно с европейски университети дружеството участва и в разработката на кошер на бъдещето по програма "Хоризонт 2020".

"Pollenity се появи с идеята да разрешим един много сериозен проблем пред човечеството - измирането на пчелите." Задачата, която Сергей Петров си поставя преди шест години, звучи амбициозно, а идеята за изпълнението - почти като в научна фантастика: интелигентен кошер, изпълнен с нови технологии. Тя обаче вече е реалност. През 2017 г. на пазара се появява Beebot - миникомпютър, който предава ценни данни за живота, здравето и продуктивността на пчелите в реално време, така че да могат да се предприемат бързи и адекватни действия.

Макар че продуктът вече има клиенти по цял свят, от Pollenity решават, че могат да предложат и друго, по-нискотехнологично решение, което да е в помощ на пчеларите. Затова в момента усилията на екипа са фокусирани върху проекта "Истински мед", който да улесни връзката между производителите и потребителите. За първите това означава справедлива цена за продукта, а за вторите - ясен произход и гарантирано качество.

В същото време компанията не спира да търси и нови решения за пчеларството, като в момента участва в международен R&D проект заедно с европейски университети за разработване на кошер на бъдещето, който се финансира от Европейската комисия по програма "Хоризонт 2020".

Звукът на пчелите

Бизнесът на Pollenity (преди Bee Smart Technologies) започва като традиционен стартъп. Самата компания "Бии смарт текнолоджис" е основана през 2015 г. от Сергей Петров и двама партньори, като за разработката на продукта привличат общо 70 хил. евро финансиране от бизнес ангели и местен фонд ("Синдикат БГ3"), който инвестира в създаването на прототипа. Малко по-късно инвестиция прави и NEVEQ II. През 2017 г. на пазара се появява минироботът Beebot, който се поставя в кошера и следи серия от параметри като температура, влажност, преместване и т.н. "Черешката на тортата" в дизайна по думите на Петров е, че устройството анализира звука на пчелите. "Те са много сложни създания, още се опитваме да разберем как работят, но вече знаем, че определени проблеми в пчелното семейство кореспондират с различна честота, на която те жужат", обяснява той. Тъй като пчеларите получават данните в реално време, това им дава възможност да реагират веднага.

С изключение на батериите, които се внасят, устройствата се произвеждат изцяло в България с помощта на различни подизпълнители. Продажбите са почти само в чужбина, като клиентите са практически в цял свят. "Това са най-вече хоби пчелари, хора, които са склонни да приемат новото, да работят с технологии", казва Петров. Освен Beebot компанията има още два продукта - иновативната везна за кошери Hivebase и софтуер, който взима информацията и я представя на клиента. Продажбите на дружеството за 2019 г. са 219 хил. лв.

Социална мрежа за пчелари

От Pollenity са убедени, че подобни продукти са бъдещето на пчеларството, но масовото им използване ще отнеме време. Така се стига до идеята за нещо по-традиционно, което да има непосредствен положителен ефект върху индустрията. "Осъзнахме, че за да има пчели, трябва да има пчелари, а те също са на изчезване в България", обяснява Петров. Продукцията им обикновено се изкупува на ниски цени, а прекият им достъп до пазара е ограничен от регулаторните изисквания за храните. "Пчеларите не е задължително да са бизнесмени, но докато те нямат възможността да продават по по-модерен и по-достъпен начин, техният продукт остава незабелязан от широката публика", уточнява той.

Pollenity на практика предлага междинното звено - "Истински мед", което съчетава онлайн магазин с възможност клиентите да се абонират за редовни доставки на мед, като подкрепят избран от тях производител чрез инициативата "Осинови кошер". "Предлагаме на пчеларите да поемем всички процеси, които не са свързани с отглеждането и грижите за пчелите", казва мениджърът "Маркетинг и продажби" Владимир Василев. И обяснява: "Закупуваме меда им на справедлива цена и през съвременни методи - онлайн търговия, присъствие в социални мрежи, го продаваме с тяхното име и лице." А справедливата цена за предприемачите е доста над тази, която предлагат прекупвачите. "Ако тази година медът се изкупува на 3.20 лв., което за нас е абсолютно нечестна цена, ние го изкупуваме на 6-6.40 лв.", казва Петров.

Във веригата до клиентите освен маркетинга добавената стойност на Pollenity включва също пакетирането на продукта, което се случва в сертифицирани партньорски цехове, както и логистиката. Услугата е насочена към средноголемите производители, които гледат 100-200 кошера. "Това е огромното количество пчелари и сумарно те имат много голям ефект", уточнява Василев.

Освен да си купят мед и пчелни продукти с доказан произход, чрез сайта потребителите могат и да си "осиновят" кошер. Това става чрез абонаментни планове, които не са просто ежемесечна доставка на мед от конкретен производител, а доста по-топла и дълготрайна връзка. Те могат да видят на място кошера си и дори да дадат име на пчелата майка. Към момента Pollenity има около 1000 абонамента, но целта е в рамките на следващата година да достигне 5-6 хил. броя.

Разрастване

Проектът "Истински мед" е разработен, след като през 2018 г. Pollenity приключва втори рунд финансиране, като набира малко над 245 хил. евро. Като акционер в компанията тогава влиза "Илевън инвестмънт", която държи 18.6% от акциите, а друг съществуващ инвеститор - NEVEQ II, увеличава дела си до 26.5%. Най-голям акционер в дружеството е основателят Сергей Петров с 32.8%.

В близките планове на компанията е да предложи услуга и за развитие на градското пчеларство. "Ще можете да си осиновите кошер буквално - на вашия балкон, на вашия двор, на сградата на вашата компания", обяснява Петров. Самата грижа за пчелите ще бъде поверена на професионални пчелари, а клиентите ще получават меда от кошерите си.

Логичната следваща стъпка е експанзия в чужбина, като компанията обмисля да приложи концепцията на "Истински мед" и в държави като Австрия, Холандия и Германия, а вероятно и в съседни страни. "Тези три държави са големи консуматори на мед и местното пчеларство също има нужда от подкрепа, тъй като пазарът е залят от фалшиви продукти от трети страни", обяснява Василев. Моделът на Pollenity, който дава прозрачност и възможност за проследяемост, може да помогне за решаването на проблема.

Кошер на бъдещето

Екип от инженери на Pollenity в момента работи и по проект за разработване на кошер на бъдещето. Наречен Hiveopolis, той се изпълнява в партньорство с шест европейски университета и се финансира с общо 7 млн. евро по програмата "Хоризонт 2020" на Европейската комисия. Проектът е започнал през 2019 г. и трябва да приключи в рамките на 5 години, като различните партньори отговарят за различни системи. "Една от най-интересните е на Свободния технически университет в Берлин, който създава пчела робот, която изпълнява танца на пчелите", казва Петров. И обяснява: "Пчелите комуникират местонахождението на пашата чрез танц. Хората сме разбрали как работи това и можем да го репликираме. Така, ако знаем, че на дадено място ще се пръска, можем да насочим пчелите в другата посока."

Самата Pollenity работи по създаването на две основни системи. Едната е свързана с формата на кошера и материалите, от които е направен. Освен че кошерът изглежда различно от традиционния, той е направен от 3D принтиран мицел на гъба, който по думите на Петров съдържа определени вещества, които помагат на пчелите сами да се справят с някои болести. Другата система на Pollenity е за контрол на входа. От една страна, тя ще позволи кошерът да се затваря при нападение от оси или стършели, но по-интересното е, че ще даде информация на пчеларите какво влиза и излиза от кошера. "Ще знаем точно колко полета има навън и навътре, като по този начин ще определим дали дадени пчели се натравят на някое място, ако се връщат по-малко. Дори ще можем да различаваме какво точно носят - дали е вода, нектар, прашец и т.н.", казва той. По думите му проектът дава добри резултати към момента и това е един от елементите, които може директно да се внедрят като продукт на пазара.
Q&A

Колко души е екипът ви?

Сергей Петров: Екипът е сравнително малък, 9-10 души, но имаме всякакъв вид знание - маркетинг, икономика, различни технологични познания, свързани с разработване на софтуер и хардуер и тестването им. Аз лично съм инженер, но се занимавам най-вече с бизнес частта на нашия бизнес. Което е интересно, защото пък главният ни технически директор е с бизнес образование. Доста добра динамика има в екипа и като цяло възнамеряваме да се разрастваме, тъй като бизнесът расте.

Кои са конкурентите ви?

С.П.: Когато устройството Beebot се появи на пазара през 2017 г. бяхме една от 4 значими компании в тази област. В момента не се наемам да кажа колко са като брой, но наистина са много. Това нас само ни радва, защото проблемът с пчелите е от такъв мащаб, че имаме нужда от помощта на всеки човек.

Владимир Василев: За инициативата "Осинови кошер" реално нямаме директна конкуренция. За "Истински мед", разбира се, търговията с мед е много стар бизнес в България и има много опции да си купиш. Но там отново конкуренцията е добре дошла, защото единственото, което може да направи, е да вдигне цената на меда. А това е добре за пчеларството.

С.П.: Приветстваме всякакви конкуренти, стига да са лоялни и да са етични към производителите. Ако това се случи, те ни помагат да разработим една частица от икономиката, която действително в момента буксува.

Темата накратко
  • Стартъпът Pollenity излиза на пазара през 2017 г. с миникомпютър в помощ на пчеларите, който вече се продава в цял свят.
  • След свежа инвестиция от фондове компанията започва проекта си "Истински мед", който свързва производители с потребители.
  • Заедно с европейски университети дружеството участва и в разработката на кошер на бъдещето по програма "Хоризонт 2020".

"Pollenity се появи с идеята да разрешим един много сериозен проблем пред човечеството - измирането на пчелите." Задачата, която Сергей Петров си поставя преди шест години, звучи амбициозно, а идеята за изпълнението - почти като в научна фантастика: интелигентен кошер, изпълнен с нови технологии. Тя обаче вече е реалност. През 2017 г. на пазара се появява Beebot - миникомпютър, който предава ценни данни за живота, здравето и продуктивността на пчелите в реално време, така че да могат да се предприемат бързи и адекватни действия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    rka44622423 avatar :-|
    Бланш

    Българина веднага си личи, горянин. За съжаление е тих и кротък и не дава поводи да го разнасят, по коридорите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.