Къща и бизнес от вълна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Къща и бизнес от вълна

Създателят и собственик на Home of Wool Росица Петрова се занимава основно с производството, а маркетинг мениджърът Иван Иванов отговаря за административната част

Къща и бизнес от вълна

Създаден, за да запълни празна ниша, производителят на ръчни изделия за дома Home of Wool расте всяка година

6312 прочитания

Създателят и собственик на Home of Wool Росица Петрова се занимава основно с производството, а маркетинг мениджърът Иван Иванов отговаря за административната част

© Home of Wool


Темата накратко
  • В търсене на естествени материали за дома си преди шест години Росица Петрова създава Home of Wool за матраци и възглавници от вълна.
  • Основният пазар на продуктите са САЩ, но компанията се насочва и към българските клиенти.
  • Бизнесът расте всяка година, като в кризисната 2020-а достига пикови продажби, а екипът почти се удвоява.

Като много други бизнес начинания Home of Wool се появява, за да запълни празна пазарна ниша. Когато преди време Росица Петрова неуспешно търси продукти за спалнята от естествена вълна, решава, че трябва сама да си направи. А от там до идеята да започне да изработва такива изделия и за други хора е само една крачка. Така през 2015 г. се появява компанията й "Хоум оф уул", която първоначално предлага матраци и възглавници, а днес може да произведе от вълна практически всякаква форма и размер, които клиентът поиска. Независимо от кризата фирмата не спира да расте, като през миналата година отбелязва пикови продажби. Макар че основният пазар остават САЩ, Home of Wool вече се насочва и към българските потребители.

Добре похарчена заплата

Решението на Петрова да избере вълната има своята предистория. Когато се ражда, синът й има тежка алергия, за която не помагат нито здравословното хранене, нито консултациите с лекари. Покрай работата си като архитект тогава тя попада на статии за естествените материали в строителството, които по това време навлизат като тенденция, и разбира за вредните вещества, които се съдържат в синтетичните. Това я амбицира да промени изцяло дома си (а и самото жилище), като използва само дърво и вълна. И макар да звучи невероятно, това решава здравословния проблем за една нощ.

Тогава започва да мисли, че може да превърне идеята си в бизнес. "Вълнените изделия са нещо, което аз не намирах на пазара, а се оказаха толкова важни", споделя Петрова. Това съвпада и с период в работата й, когато тя решава, че трябва да смени попрището и напуска. "Имах пари за един месец и бях решила, че ако не изкарам поне толкова, ще се откажа", казва тя. Така с една заплата от 1000 лв. като начална инвестиция тя започва бизнеса си. Той обаче бързо тръгва нагоре.

В началото й отнема време да намери материали, които не са обработвани с химикали, защото по думите й ключът е в тях. Дизайнът на продуктите прави тя, след което ги дава за изработка на подизпълнител, а самите продажби стават през платформата Etsy. "На мен ми трябваше само компютърът, където направих магазина, за да мога да продавам по цял свят. Така се започна", разказва Петрова.

Бизнесът започва с продукти от вълна за спалнята, но компанията вече произвежда всичко, което клиентът може да поиска
Източник: Home of Wool

Като за себе си

Продуктите за спалня бързо намират пазар, но скоро клиентите започват да искат и други изделия. "Самата аз установих, че всъщност може да се направи всичко от вълна. Сега вече имаме продукти за бебета, бременни, кучета, хамаци, всякакви неща за дома", обяснява Петрова.

От няколко години вече компанията не ползва подизпълнител, а има две собствени ателиета в София, където се случва цялото производство - дизайн, кроене, шиене, пълнене и т.н. Сложните форми, които клиентите могат да поискат, пък буквално се чертаят на AutoCAD. Това е задача на Петрова и на "дясната й ръка" - управителят "Продажби и маркетинг" Иван Иванов, който е инженер. "Това много често е решаващо за изпълнението на поръчките, защото ако нямаш чертожна програма и ако нямаш обемно виждане, не би могъл да ги направиш", обяснява Петрова.

Това позволява на Home of Wool да приема и изпълнява поръчки само по имейл. "Ние реално не отиваме на място да вземаме размери, защото продаваме предимно в САЩ. Клиентите ни изпращат снимка, казваме им кои размери са ключови за формата, те ги измерват и ние успяваме по тях безпогрешно да конструираме изделието", казва Петрова.

Самата вълна компанията купува от "Колхида" в Сливен, защото е сертифицирана, че няма вредни вещества. По-сложно е осигуряването на платове за калъфите - част от тях български, други вносни, като фирмата използва само вълна, лен и памук.

Освен естествените материали решаващо за успеха на продуктите е и личното отношение. "Ние искаме всичко да бъде изпипано, много държим на качеството", казва Иванов. Петрова добавя: "Имаме колеги, които отговарят за качествения контрол, но няма един продукт, който да замине, без да съм го видяла." По думите й това често й е носело критики от бизнес мениджъри, че е излишно и забавя растежа на компанията, на за нея това е ключов принцип. "Така започнах и така държа да продължи. Правя го така, все едно го правя за себе си."

По поръчка

Екипът на Home of Wool вече е около 35 души и покрива всички дейности - обслужване на клиенти, IT, фотограф, социални мрежи, хора в производството, които кроят, шият и пълнят изделията, качествен контрол, пакетиране и т.н. Иванов отговаря за административната част във фирмата, а Петрова е ангажирана основно с производството.

Всички изделия се изработват в рамките на две седмици след постъпване на поръчката, като компанията няма готови продукти на склад. Това е разбираемо, като се има предвид, че повечето изделия се правят индивидуално за клиента - според неговите желания, размери и характеристики. За хората, които не искат да проявяват фантазия, пък има и стандартни продукти.

Компанията продължава да работи през платформата Etsy, но вече има и собствен сайт, през който клиентите могат да направят поръчка. Изделия на Home of Wool на практика има по целия свят (включително Африка), но най-големи са продажбите в САЩ, където по думите на Петрова хората вече са запознати с предимствата и качествата на вълната. Това не е точно така в България, където все още има предразсъдъци, че тя е материал от времето на бабите и дядовците ни. Петрова обаче очаква това постепенно да се промени.

Това е и причината компанията да реши да си направи представяне на български, като доскоро сайтът й е бил само на английски. "Започнаха да ни търсят много хора от България, дори ние се учудихме от интереса", казва Иванов. По думите му това са основно образовани и информирани хора, с добър социален статус и интерес към натуралните продукти.

Неочакваните ефекти от кризата

По думите на Петрова компанията е усетила сериозно кризата миналата година, но не като спад в продажбите. "Напротив, всички поръчки си останаха, което нас много ни изненада, но всички държави затвориха пощите", казва тя. Така в един момент фирмата се оказва затрупана с поръчки, които не може да изпълни. Това налага да промени метода си на доставка и да започне да използва куриерски услуги, което обаче идва и със значителна разлика в цената. "Нашите продукти са много обемисти, матраците тежат по 40-50 кг и цената е в пъти по-висока", казва тя. Компанията покрива част от разликата, но за останалата част се налага да вдигне цените си. "Не знаехме как това ще се отрази на поръчките, но се оказа, че всъщност няма никакъв проблем", обяснява Петрова.

30% скачат продажбите на компанията в кризисната 2020 г. и достигат 1.6 млн. лв.

Така пандемичната 2020-а всъщност се оказва най-силната година от създаването на компанията. Продажбите й нарастват с над 30% до 1.6 млн. лв., печалбата скача с две трети и достига 350 хил. лв. "На практика по време на криза ние направихме най-големия си оборот", казва Петрова.

Това, разбира се, е било съпроводено с немалка доза стрес. "Не знаеш нито дали ще можеш да изпратиш, нито как ще изпратиш, ще можеш ли да си вдигнеш цените, кой ще купува в тази криза. Беше много страшно, но не само, че успяхме, но и си удвоихме екипа", добавя тя.

Нови ниши

Проблемът, пред който е изправена сега компанията, е, че има много планове за близкото бъдеще, които ще трябва да подреди по приоритети. "Имаме идея за много нови продукти, нови ниши, в които не сме правили продукти, и други видове услуги, за да стигнем до различни типове клиенти", казва Петрова.

В момента основните потребители на Home of Wool са хората от средна класа, но целта й е да обхване и другите групи. Затова компанията планира да направи по-луксозна серия продукти в по-високия клас, където подходът да е по-индивидуален, доставката - по-лесна, а самата изработка да е с повече детайли. За по-ниския клас компанията и в момента има специална линия - Zero Waste, която освен това й помага да не изхвърля отпадъци. "Правим матраците например с изрезките, които остават от платовете, като ги съединяваме по много здрав начин и ги правим като едно цяло. Така още повече си лимитираме отпадъка, който, макар да е биоразградим, не искаме да изхвърляме", казва Петрова. И уточнява: "По този начин правим много голяма отстъпка - 20%, реално плата не го калкулираме в цената и успяваме да хванем клиенти, които не могат да си позволят по-скъпото, без по какъвто и да е начин да компрометираме качеството."

По думите на Иванов напоследък доста запитвания има и от собственици на каравани. "Покрай пандемията стана много популярно хората да използват каравани, защото нямат друг начин за пътуване и искат да си направят матраци за тях, а те имат специфични размери и няма конвенционални продукти", казва той. "На практика можем да направим всичко в караваната, което трябва да бъде с някакъв пълнеж", уточнява Петрова. И добавя: "Но има и други ниши, които искаме да разработим."

Q&A

Как се рекламирате?

Иван Иванов: Имаме много малко маркетинг, всичко се случва органично, от уста на уста. Нямаме реклами, не работим с рекламни агенции.

Кои са конкурентите ви?

Росица Петрова: Има 1-2 фирми, които правят част от нещата, които ние правим. Но няма нито една в целия свят, а аз редовно следя, която да прави цялата тази продуктова гама и да използва тези материали, които ние използваме. Освен това няма друга фирма, която може да направи толкова нестандартни изделия като нас. Ние се захващаме с всичко, което изисква много усилия, но затова пробиваме.

Колко време отделяте на бизнеса си?

Росица Петрова: Постоянно работя. В момента, в който стана, вече проверявам имейла си, това е и последното, което правя вечерта. Няма почивка, няма събота и неделя.
Темата накратко
  • В търсене на естествени материали за дома си преди шест години Росица Петрова създава Home of Wool за матраци и възглавници от вълна.
  • Основният пазар на продуктите са САЩ, но компанията се насочва и към българските клиенти.
  • Бизнесът расте всяка година, като в кризисната 2020-а достига пикови продажби, а екипът почти се удвоява.

Като много други бизнес начинания Home of Wool се появява, за да запълни празна пазарна ниша. Когато преди време Росица Петрова неуспешно търси продукти за спалнята от естествена вълна, решава, че трябва сама да си направи. А от там до идеята да започне да изработва такива изделия и за други хора е само една крачка. Така през 2015 г. се появява компанията й "Хоум оф уул", която първоначално предлага матраци и възглавници, а днес може да произведе от вълна практически всякаква форма и размер, които клиентът поиска. Независимо от кризата фирмата не спира да расте, като през миналата година отбелязва пикови продажби. Макар че основният пазар остават САЩ, Home of Wool вече се насочва и към българските потребители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK