Като Uber, но за доставки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Като Uber, но за доставки

"Все още не е съвършено, но искаме да го направим изпънато по струна, да е удоволствие да си поръчате през Berry", казва създателят Виктор Ерменков

Като Uber, но за доставки

Градският куриер Berry се появи на пазара покрай пандемията и планира да се развива технологично

9263 прочитания

"Все още не е съвършено, но искаме да го направим изпънато по струна, да е удоволствие да си поръчате през Berry", казва създателят Виктор Ерменков

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Макар и замислен отдавна, градският куриер Berry се появява на пазара покрай пандемията.
  • Бизнесът съчетава платформа с изкуствен интелект и физически доставки от търговец до клиент.
  • Компанията планира да се развива технологично и да предложи продукта си и на други малки фирми.

Куриерският бизнес е един от малкото, които определено спечелиха от пандемията. Затова не е изненадващо, че "Berry градски куриери" се появява точно в този момент. Стартъпът на Виктор Ерменков идва с амбицията да направи онлайн пазаруването приятно и бързо с помощта на платформа, базирана на изкуствен интелект. За няколко месеца на пазара резултатите са оптимистични, а компанията се готви да привлече и първите си инвеститори. В плановете напред е развитие на технологията, така че тя да може да се използва и от други куриерски компании.

Подходящият момент

За Berry Ерменков казва, че почти повтаря изтърканата история за стартъп, създаден от college dropout (незавършил студент). Той записва информационни технологии в Софийския университет, като още от първи курс започва работа и оставя образованието на заден план. След няколко години все пак решава да завърши, а след това изкарва и няколко допълнителни курса по изкуствен интелект - сферата, с която винаги е искал да се занимава.

Работата по самата платформа започва заедно с пандемията, но идеята за нея не е нова. "Стоеше ми в главата от години - защо е толкова трудно да си купиш нещо онлайн, защо трябва да чакам седмица, за да получа доставката. Това ме отказваше да пазарувам по интернет", разказва Ерменков. През февруари миналата година решава, че моментът е дошъл. По това време вече има и завършени тренировъчни проекти, изградени с изкуствен интелект. Скоро към него се присъединява и Александър Терзийски от NEVEQ, с когото се познават от години, а малко по-късно и адвокатът Спартак Йовчев, като всеки от тях идва с богат опит в своята област. "Без тях нямаше да стигна дотук, защото програмирането е най-лесната част от това да правиш бизнес в България", категоричен е Ерменков.

Той поема основната част от разработката на платформата, като казва, че на моменти е стигал до пълно изтощение. "Пробвах препоръката на Илън Мъск за 100-часова работна седмица, но не издържах и се върнах на около 80-часова работна седмица", казва той. В работата му помагат и много приятели "на парче" и от декември Berry тръгва. Самата компания "Бери смарт лоджистикс" е създадена в края на септември 2020 г., като партньори в нея са Ерменков (70%), Терзийски (20%) и Йовчев (10%).

Споделено доставяне

Основната идея на Berry е да гарантира доставки в същия ден и до врата, като съчетава технологичното решение на платформата с куриерската услуга. Компанията практически работи като подизпълнител на търговци, като доставя продуктите, които клиентите си поръчват онлайн през техните сайтове. Засега Berry работи с 6-7 търговеца, като например вината "Трастена". Други се занимават с мода, хранителни добавки, има и един строителен хипермаркет. Като цяло пратките не са обемни - най-голямата досега е била 20 кг. Потребителите могат да изберат доставка с Berry от опциите на сайта на съответния търговец, като самата им регистрация е максимално опростена. През приложението те могат също да следят и управляват доставките си, да променят часа или адреса за доставка.

Куриерите работят почасово с личните си автомобили, като доставките, които трябва да направят, отново се управляват през приложението. За момента в платформата има осем куриери, като компанията е определила два тура за доставка - от 10 до 13 часа и от 13 до 16 часа. Така, ако клиентът си поръча нещо до 13 часа, го получава същия следобед, а по-късните поръчки се доставят на следващата сутрин. Когато наближи моментът за доставка обаче, приложението дава много по-точна прогноза, като определя прозорец от един час, което дава на клиента контрол на пратката.

В рамките на определените турове самите куриери отбелязват, когато искат да работят. Системата знае къде се намират те и с каква кола са и през приложението им изпраща оферта. Предложената цена зависи от разстоянието, което ще изминат, посещенията, които ще направят, както и от оценката, която самите куриери са получили от предишни клиенти. "Всичко това става автоматично, като куриерът може да приеме офертата, а може и да я откаже", обяснява Ерменков.

Все пак според него цената е конкурентна на тази на конвенционалните куриери, които обаче доставят обичайно на следващия ден. Тя се договаря с търговците, обикновено е в рамките на 5-7 лв., като зависи от броя поръчки, минаващи през Berry. Съпоставката е сложна обаче, тъй като и при другите компании условията се договарят с клиентите и например са чувствително по-ниски, но ако доставката е не до адрес, а до техен офис.

Времето на доставка също се изчислява автоматично. "Още преди да започнем, изградих виртуална карта на София, в която пуснах симулации и на тяхна база алгоритъмът знае приблизително кога може да пристигне куриерът. За съжаление симулациите не отчитат задръствания, ремонти и т.н., но с времето системата се самообучава", обяснява Ерменков.

Реалният "полеви тест" на платформата е бил около Свети Валентин, когато Berry е трябвало да разнася по 150 - 200 пратки на ден до служителите на корпоративен клиент на "Трастена". "Толкова доставки дотогава не бяхме правили. Когато работиш с малко пратки, човек може да ги разпредели. Обаче когато дойдат много пратки и всеки куриер си зададе прозореца за доставка, това вече не е възможно, но алгоритъмът се оказа адски ефективен", казва Ерменков. И обяснява: "Той изчислява всичко и куриерът не трябва да мисли, всичко му излиза на приложението. Дори да реши да промени маршрута и да избере по-кратък, не трябва да го прави, защото алгоритъмът отчита и това, че на клиента му е казано кога ще дойде пратката." "Постарали сме се мисленето на шофьора да е нулево, неговото внимание да е на пътя, като пристигне да набере клиента с един бутон през приложението, пак от там се отваря и терминала за плащане", добавя той.

Заедно с конкуренцията

Ерменков определя Berry като по-близка до стандартните куриерски услуги, отколкото до компаниите, които разнасят храна. "Не сме в техния пазар, защото те имат изградена платформа за продажби, работят по-скоро като маркетингови компании, които дават инструмент на ресторантите да си разширят пазара, докато ние сме подизпълнител куриер на самия търговец", обяснява той. Спрямо другите куриерски фирми Berry търси да покрие пролуки, които клиентите отчитат като липса - като например да става бързо и лесно. "Целим се в това да клиентът да има добро изживяване от покупката, да получи прекрасна услуга, но реално търговецът ни плаща, ние трябва да се продадем на него", обяснява той. "Понякога стават грешки, все пак сме стартираща компания, но аз държа лично да поправя всяка грешка, правя подаръци, извинявам се и хората като цяло са много позитивно настроени и готови да простят", добавя Ерменков.

Като цяло принцип на компанията е да е насочена към клиента. "Все още не е съвършено, но искаме да го направим изпънато по струна, да е удоволствие да си поръчате през Berry", казва Ерменков. Затова и в близките планове е въвеждането на още един тур за вечерни доставки, което допълнително би улеснило клиентите.

Основното, което отличава Berry, е, че целият процес е автоматизиран. "Реално ние сме куриерска и технологична компания в едно. Искаме да сме адекватен посредник, който осигурява софтуер за всички по веригата - търговци, куриери и клиенти", обяснява Ерменков. По думите му фокусът в бъдеще със сигурност ще бъде върху технологиите. Идеята е софтуерът да се предлага на малки куриерски фирми или дори на отделни куриери, които искат да си направят собствен бизнес, но не могат да си позволят да разработят собствена платформа. "В даден момент Berry на терен може да е заедно с всички други партньори, които ползват софтуера на Berry. Напълно отворени сме за сътрудничество. Аз конкуренцията не я приемам като конкуренция, а като хора, с които сме заедно в един бизнес", казва Ерменков.

Време за инвеститори

За няколко месеца на пазара Berry отчита много добър органичен растеж без финансови инжекции, но по думите на Ерменков може би е дошъл моментът и за външен инвеститор. "Платформата сме я вдигнали с малко ресурс, а развитието ни досега е на база качество на услугата, споделяне от човек на човек и задържане на спечелени търговци. Но вече се оглеждаме за инвестиции, главно от бизнес ангели", уточнява той.

Засега е ясно, че компанията планира да разшири екипа си с програмисти и специалисти по поддръжка, операции и маркетинг. Предвижда се да има и няколко куриери, които да работят към фирмата и да оказват подкрепа на другите куриери или да покриват пикови периоди.

Разширяването извън София също стои като опция. "Ако платформата работи тук, можем да я адаптираме и за други градове почти веднага. Просто трябва да намерим оперативен партньор", казва Ерменков.

Q&A

С какъв екип работите?

- Плътно ангажирани реално сме двама-трима души, но много повече хора помагат и работят на парче. Така успяваме да сме оперативни без инвестиция.

Как се рекламирате?

- През социалните мрежи работим за разпознаваемост на бранда, докато самият бизнес и достигането до търговци става по-скоро през нашата вътрешна мрежа. Реално почти не сме давали пари за маркетинг, всичко е споделяне между приятели.

Смятате ли, че хората ще спрат да ползват куриери след пандемията?

- Изключено! Когато някой се научи на хубаво, трудно отвиква. Хората няма да се откажат от куриерската услуга, пандемията просто ги научи да използват онлайн търговията.
Темата накратко
  • Макар и замислен отдавна, градският куриер Berry се появява на пазара покрай пандемията.
  • Бизнесът съчетава платформа с изкуствен интелект и физически доставки от търговец до клиент.
  • Компанията планира да се развива технологично и да предложи продукта си и на други малки фирми.

Куриерският бизнес е един от малкото, които определено спечелиха от пандемията. Затова не е изненадващо, че "Berry градски куриери" се появява точно в този момент. Стартъпът на Виктор Ерменков идва с амбицията да направи онлайн пазаруването приятно и бързо с помощта на платформа, базирана на изкуствен интелект. За няколко месеца на пазара резултатите са оптимистични, а компанията се готви да привлече и първите си инвеститори. В плановете напред е развитие на технологията, така че тя да може да се използва и от други куриерски компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mto avatar :-|
    mto

    Към настоящия момент, държавата фаворизира НП с ППП (наложен платеж с пощенски паричен превод), поставяйки различни затруднения и пречки пред развитието на онлайн плащанията. Освен да се достави една поръчка, за търговците е важно тя да бъде и заплатена.
    Какво мислят за този аспект на доставките?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блокчейн туристи

Блокчейн туристи

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.