Карти за любопитни ръчички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карти за любопитни ръчички

Carrot

Карти за любопитни ръчички

Семейното издателство Carrot е открило пазарна ниша - образователни материали за деца и консултации за родители

5596 прочитания

Carrot

© Carrot


Темата накратко
  • Семейното издателство Carrot е открило пазарна ниша - образователни материали за деца и консултации за родители.
  • От 2017 г. те започват да правят карти, като вече имат 11 продукта и над 130 хил. лв. приходи за 2020 г.
  • Основателите Симона и Крум Крумови вече обмислят излизане на външни пазари в бъдеще.

Безспорно родителството е вълнуващ момент в живота на всяка млада двойка. И леко ужасяващ. Независимо колко дипломи има зад гърба си и колко книги е изчел, в един момент човек се изправя пред първото си дете. А то идва без инструкции за употреба и естествено започват да изникват всевъзможни въпроси и опасения да не се обърка нещо.

Крум и Симона Крумови създават своето издателство Carrot, за да опитват да успокоят тези страхове и да дадат отговори и помощни материали на младите родители в България. Педагог и психотерапевт, те предлагат образователни материали за деца от най-ранна до юношеска възраст, насочени към опознаването на света, развиване на сетивата и моторна памет, на умения за общуване, решаване на конфликти, емоционална интелигентност. В допълнение Крумови предлагат и безплатни консултации за родители, които имат нужда от насоки, идеи или обяснения за ранното детско развитие.

В началото семейство Крумови стартират фирмата, без да знаят колко родители биха потърсили продуктите им, но бързо става ясно, че са открили пазарна ниша. "Керът" е учредена в края на 2017 г. Две години по-късно приходите вече достигат 79 хил. лв. Кризата също не успява да потисне търсенето - фирмата очаква да е надхвърлила 130 хил. лв. през 2020 г. Заредени с нови идеи след раждането на второто си дете, основателите на Carrot започват да обмислят и излизането на външни пазари.

Материали от експертите

През 2015 г. семейство Крумови знаят точно какво искат да купят като образователни материали за новородения си син. Крум (психолог и психотерапевт) и Симона (филолог и педагог) вече са работили с деца от различни възрасти, имат много идеи и желание да насърчат развитието на сина си още от първите дни. Това, което намират обаче, не отговаря на потребностите им - картите с изображения за деца са малко, нереалистични и непрактични.

Затова създават свои, като започват с богато разнообразие - цели 144 карти с животни, които да стимулират любопитството на сина им. "Някои издатели и хора, които създават неща за деца, подценяват докъде се простират интересите и възможностите на едно дете", казва Симона Крумова. Малко по малко приятели и познати започват да се интересуват от подходите им, от материалите им. Осъзнаването, че са създали инструмент, който много родители намират за полезен, води до основаването на издателство "Керът" през септември 2017 г. С капитал от по-малко от 2000 лв. Carrot започва със сайт, лого, цялостен дизайн на кутиите и отпечатани тиражи.

Крумови подчертават, че ключов за развитието на фирмата е бил фактът, че и двамата са работили само за нея и са се отдали напълно на Carrot.

Светът наоколо и отвътре

В портфолиото на Carrot в момента има 11 издания, като две - "Земята" и "Космосът", излизат на 1 април тази година. Тематиката е разнообразна, но сред големите направления са природните науки и обкръжаващата среда. Идеята е децата да придобият едно количество знания и умения първо в семейна среда с картите, които после ще разпознават и използват извън нея. Сред най-популярните продукти са картите с животни и тези, свързани с природата.

Друго голямо направление сред продуктите са комплектите за емоционална интелигентност, защото подобни продукти липсват на българския пазар, казва Симона Крумова. Пример е комплектът "Пътуваща луна" - 16 текста, които могат да се четат като приказки. Всеки представлява голямо социално предизвикателство, през което минават децата, когато започнат да се срещат с хора извън семейството. Като адаптацията в детска градина или решаването на конфликти. "Текстовете поставят детето в позиция на страничен наблюдател, без притеснения какво решение ще предложи. Така детето може да мине през решението у дома с родителите си, а на следващия ден да го приложи", пояснява Крумова.

Материалите имат педагогическа и психологическа плътност. Крумови са вплели в картите тези съвременни педагогически практики, които са видели като най-ефективни и ценни в своя професионален опит.

В кутиите умишлено няма инструкции. "Когато един родител вземе картите и започне да мисли как да ги използва, детето вижда, че родителят не знае всичко, но има начин да го открие, било то чрез справка или заедно да измислят решение. Това стимулира общуване и умения у детето да бъде активен участник, да обработва информация. И родителят, и детето са в позиция на откриватели, което смъква напрежението от детето", казва Симона Крумова.

Липсата на ограничения също означава, че продуктите могат да бъдат много гъвкави. "Всеки комплект може да бъде персонален за децата и за семейството, защото всеки открива собствен начин да ги използва. Това помага на семейството да открие собствената си идентичност, начин на общуване, развиване на нови умения и работа с нова информация", казва Крум Крумов.

Предизвикателствата на порастването

Предпечата за първите карти на Carrot Крум Крумов прави на PowerPoint - 120 карти с животни за 50 лв., вързани с ластик и изпратени в плик от "Еконт". Тогава фирмата още е била в етап да печата поръчка за поръчка. С увеличаването на поръчките обаче Крумови се фокусират върху текстовете, а външният вид на картите поверяват на млади художници като Анелия Димитрова и Елена Неделева, много от които намират през проекта на МОН "Студентски практики".

Цените на издание карти варират между 30 и 40 лв., което е в горния ценови сегмент спрямо това, което се предлага по веригите книжарници. Това отчасти се дължи на малките тиражи - за да балансира между това да има наличности от всеки комплект и да работи само със собствени средства, фирмата оперира с тиражи от между 200 и 500 бройки. Наборът от карти в някои комплекти превишава 70 и дори 140. Важно за семейството е и самите материали да са направени в България, от качествени материали - с екологичен произход, изработени от естествени материали, рециклирани или рециклируеми.

Това, което коренно отличава фирмата от конкурентни продукти, е възможността родителите да се консултират директно с Крумови. "За нас от самото начало беше важно картите да бъдат полезни за родители. Затова в допълнение към тях правим и безплатни консултации за насоки, идеи как могат да използват картите, подробности за ранното детско развитие", казва Крум Крумов.

Прекият контакт с родителите е и причината картите на Carrot да се разпространяват през ограничен набор от канали, основният от които е онлайн магазинът на издателството. "Не можехме да си представим да разпратим комплектите по големите вериги книжарници - щяхме да загубим този контакт с родителите", казва Симона Крумова.

С тласък от пандемията

За две години Carrot успява да приближи приходи от 80 хил. лв., макар и с малка печалба - 2 хил. лв. А през 2020 г., когато пандемията разтърси икономиките и бизнеса по света, Carrot не само че успява да достигне предкризисните си нива, но и ги задминава, като превишава 130 хил. лв. по предварителни оценки. Фактор вероятно е засиленото внимание върху домашното обучение през голяма част от изминалата година. Бързият ръст все още създава трудности с планирането, защото тиражите не се пускат по фиксиран график.

За популярността си фирмата разчита на реклама в социалните мрежи и на предаване от уста на уста. Допълнителен стимул по тази линия Carrot получава от изненадващ източник, за което Крумови научават, когато решават да представят продуктите си на международна конференция за педагогически експерти в курорта "Албена". "Оказа се, че над половината от специалистите на конференцията използват нашите комплекти. Разказваха един на друг какво използват. И днес има много специалисти, които ги използват и ги препоръчват на родители", казва Крум Крумов.

Постепенно, когато обемите започват да се разрастват, семейството се обръща към традиционни банкови продукти като фирмен овърдрафт и отложено плащане към доставчици, за да могат да печатат по-големи тиражи. Крумови отбелязват, че по-голямата част от оборота се връща във фирмата, за да генерира нови продукти и продажби.

Малко по малко нишата започва да привлича внимание и на други фирми, макар че засега това се усеща предимно в сегмента с детски книги, където през последните 2-3 години започват да се издават нови продукти с по-голям фокус върху качеството и съвместното общуване. "Самите родители се научиха да изискват повече качество, повече педагогическа мисъл, повече оригиналност и авторство от издателите на книги и материалите за деца", посочва Симона Крумова.

Q&A

Как си представяте Carrot след 5 години?

K.К.: В началото много хора ни питаха защо не правим комплектите си за чужбина. От една страна, са прави - подобен тип материали даже нямат нужда от дълги обяснения или голяма реклама. Но за нас беше важно да видим промяната в България. И до ден днешен работим в България, но след 5 години се надявам, че ще сме успели да работим и за чужбина.

С какво бихте препоръчали да започнат родители? Има ли грешен избор?

K.К.: При картите грешен избор вероятно няма, но има грешен начин на използване. Ако един родител изсипе картите с животни например пред детето и очаква то да се справи само - това е грешно. От там нататък всичко е много индивидуално - какви са интересите на детето, на каква възраст е, какви трудности среща, какво искат родителите да му покажат. Всичко може да бъде полезно, ако се използва по подходящ начин. Картите са достатъчно универсални, за да се използват по много начини.
Темата накратко
  • Семейното издателство Carrot е открило пазарна ниша - образователни материали за деца и консултации за родители.
  • От 2017 г. те започват да правят карти, като вече имат 11 продукта и над 130 хил. лв. приходи за 2020 г.
  • Основателите Симона и Крум Крумови вече обмислят излизане на външни пазари в бъдеще.

Безспорно родителството е вълнуващ момент в живота на всяка млада двойка. И леко ужасяващ. Независимо колко дипломи има зад гърба си и колко книги е изчел, в един момент човек се изправя пред първото си дете. А то идва без инструкции за употреба и естествено започват да изникват всевъзможни въпроси и опасения да не се обърка нещо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков

    Браво , продукта е наистина доста интересен !

  • 2
    silvena85 avatar :-P
    silvena85

    Изключително ценни и качествени са материалите на Carrot подходящи и за деца със специални образователни потребности. Огромният брой на карти в комплектите позволява дългосрочна работа и много познания дори и за възрастните. Поздравления и успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Блокчейн туристи

Блокчейн туристи

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.