Плодове и билки в бутилки

Компанията на Славей Димов и Димитър Николов "БъзКо" произвежда чисти сиропи и сладка от български плодове

Славей Димов и Димитър Николов започват съвместния бизнес през 2015 г. Произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров
Славей Димов и Димитър Николов започват съвместния бизнес през 2015 г. Произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров    ©  Цветелина Белутова
Славей Димов и Димитър Николов започват съвместния бизнес през 2015 г. Произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров
Славей Димов и Димитър Николов започват съвместния бизнес през 2015 г. Произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Въпреки предизвикателната година приходите на компанията през 2020 г. растат с 50%.
  • Тази година предприемачите ще опитат за втори път да продават на чужди пазари.

Здравословното хранене бавно си проправя път и в България. Все повече потребители се интересуват от състава на продуктите и къде са произведени, расте търсенето на натурални, био- и екологични храни и затова асортиментът им постоянно се увеличава. В този сегмент влизат Димитър Николов и Славей Димов. Те са дългогодишни приятели, а от повече от пет години и бизнес партньори. Събрани от идеята да предлагат чисти плодови напитки, те създават широка гама сиропи под бранда "БъзКо". Наричат ги домашни лимонади, а както подсказва и името, започват бизнеса с производство на сироп от бъз. Разнообразието от вкусове бързо се разраства, но основен принцип на предприемачите остава в производството да използват единствено първокачествени сортове български плодове и билки.

В началото беше бъзът

Дълги години двамата предприемачи се развиват в различни бизнес направления. Славей Димов е бил финансов мениджър на малки и средни бизнеси, а Димитър Николов се е специализирал в търговията на дребно на алкохолни и безалкохолни напитки в Западна България. "Наблюдавайки пазара, установих, че има бизнес ниша в предлагането на чисти и здравословни напитки, сегмент, който дотогава не беше изобщо развит", разказва пред "Капитал" Николов. Идеята допада на Славей Димов и през 2015 г. двамата основават "Бъз-Компани".

Преди две години предприемачите купуват 80 декара земя в района на Ихтиман и правят своя градина с насаждения от бял и черен бъз.

Започват бизнеса с 10 хил. лв. начален капитал, които решават да инвестират в производството на сиропи за домашни лимонади. Разработват четири вкуса на основата на плод и цвят от бъз, които се разреждат с вода. "Първите месеци бяхме само двамата и по цял ден тествахме рецепти и комбинации от плодове и билки. Произвеждахме сами и продавахме сами", спомня си Димов. Двамата основатели държат продуктите им да бъдат чисти, без добавени сухи субстанции и аромати, а плодовете и билките да бъдат отглеждани в България. Така се ражда и слоганът на компанията - "Плодове и билки в бутилки".

Палитра от вкусове

С времето екипът на "БъзКо" се разраства до 12 души, а с него и продуктовата гама. Към момента компанията произвежда близо 30 вкуса сиропи за разреждане, като за почти всички от тях екипът изкупува суровина от български производители. Изключение правят единствено лаймът, лимонът, нарът и джинджифилът. По думите на основателите плодовете се берат в сезона им, след което се замразяват шоково, за да запазят качествата си и да могат да поддържат целогодишно различните вкусове. Сиропите произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров. "Билките накисваме за 20 часа, пресоваме аронията и касиса, а ягодата, малината и вишната например пасираме", обяснява Славей Димов. За естествен консервант на продуктите от компанията използват захар, но през годините разработват и сиропи с агаве и кленов сироп, подходящи за диабетици.

По думите на основателите продуктите на "БъзКо" могат да се използват за домашни лимонади и чай, разредени с вода, или като съставка за коктейли. Сред най-предпочитаните вкусове са ягодата и малината, за които миналата година компанията е използвала общо 19 тона ягоди и 17 тона малини. "Покрай пандемията вкусът на сиропа лайм с джинджифил беше сред най-продаваните", казва Николов.

Миналата година под бранда "БъзКо" компанията започва да произвежда сладка и шипков мармалад. "Търсим ниша, в която няма подобни качествени продукти. Сладката имат между 30% и 35% захар, което е много по-малко от масовите продукти на пазара. Най-често се използва 50% плод и 50% захар", обяснява Димитър Николов. Компанията има седем вида сладка, които също се произвеждат в завода в Долни Богров.

В заведения и ресторанти в страната

Бизнесът на "БъзКо" е фокусиран основно към партньорства със заведения и ресторанти в цялата страна. Продажбите към тях генерират около 90% от приходите на компанията. "Продуктите ни могат да бъдат намерени и в малки магазини или млекарници, където се продават качествени и натурални стоки. Не работим с големите вериги", заявява Николов.

В търговската мрежа продуктите на "БъзКо" се продават към крайните клиенти на цена между 6 и 10 лв. в зависимост от разфасовката и типа им. От компанията разработват отделно еднолитрови бутилки плодови сиропи и пюрета, предназначена само за заведения и ресторанти.

В София компанията има изградена търговска структура и собствена логистика. В страната предприемачите работят с партньорски фирми, които изпълняват доставките в рамките на ден след поръчката. "Имаме базова цена, на която продаваме продуктите в цялата страна. Логистичните ни партньори пък ползват търговска отстъпка", обясняват от "БъзКо".

Продажбите на компанията растат всяка година. През 2019 г. "Бъз-Компани" отчита приходи в размер на 1.6 млн. лв. и печалба от 760 хил. лв. Въпреки предизвикателната изминала година и сериозния спад в продажбите към заведения и ресторанти в периода, когато бяха затворени, компанията успява да продаде рекордните за бизнеса й 270 хил. продукта и постига ръст в приходите с 50% на годишна база. Печалбата също пораства до 817 хил. лв. "2021 г. също очакваме да увеличим продажбите, като целта ни е ръст с между 15 и 30%. Наясно сме, че за да растем, трябва да предлагаме и нови продукти на клиентите", казва Славей Димов. Затова тази година от "БъзКо" ще произведат нови вкусове от листа от смокиня, дюля и алпийски клек.

С поглед към чужди пазари

Миналата година компанията за първи път прави опит да излезе на чужди пазари. Фокусира предлагането на продуктите в Малта, Кипър, Северна Македония и Австрия, но заради пандемията, затруднената търговия и намалено търсене екипът замразява проекта. Тази година обаче основателите целят да възобновят плановете за продажби в чужбина, като фокус ще им бъдат отново заведенията и ресторантите. "Искаме така да популяризираме и българското производство. Няма да променяме дори етикетите на продуктите и брандът ще продължи да се изписва на кирилица", категоричен е Николов.

Сред плановете на компанията за 2021 г. е обновяването на сайта им и евентуално изграждане на онлайн магазин, така че продуктите им да бъдат достъпни до повече хора.

Бъдещите планове на "БъзКо" включват и отглеждане на собствена реколта, разбира се, от бъз. Преди две години компанията купува 80 декара земя в района на Ихтиман и прави своя градина с насаждения от бял и черен бъз, които предстои да бъдат биосертифицирани. Двата вида бъз са в процес на растеж, а до две години реколтата ще е достатъчна, за да могат да произведат сиропите изцяло от собствената си градина.

Q/A

Откъде са плодовете и билките, които използвате за производството на сиропите и сладката?

Славей Димов: Билките, сред които черен и бял бъз и дива мента, купуваме от Северозападна България. Горските плодове - горска къпина, боровинка, малина, купуваме основно от Берковския район. Касисът е от района на Ихтиман, а аронията - от Видинския регион. Необходимо ни е първо качество суровина, затова купуваме цели плодове и не работим с парченца или пулпи. Не от всеки сорт става сироп и е важно целогодишно качеството да бъде едно и също.

С какви предизвикателства се сблъсквате в бизнеса?

Димитър Николов: Няма достатъчни количества плодове. Понякога, когато искаш да купиш горска боровинка на едро, се оказва, че цената е по-висока, защото няма толкова производство. Затова е необходимо много добро планиране на запаси от сезонни продукти. Същевременно се борим с компании, които използват оцветители и изкуствени аромати и могат бързо да произвеждат с малко или никакво количество истински плод.

Как се отрази пандемията от коронавирус на бизнеса ви?

Славей Димов: През тези 4-5 месеца, когато заведенията бяха затворени, продажбите ни бележеха сериозен спад. Въпреки това успяхме да запазим екипа си и не освободихме никого.

Още от Капитал