Новият доставчик на храна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият доставчик на храна

"Знаем, че моментът е труден за този бизнес, опитваме се да бъдем на страната на общността, да подкрепим местните ресторанти", казва единият от създателите на платформата Ланселот Нелсън

Новият доставчик на храна

Платформата Order.bg дава на ресторантите пряк достъп до клиентите, които поръчват храна за вкъщи

9519 прочитания

"Знаем, че моментът е труден за този бизнес, опитваме се да бъдем на страната на общността, да подкрепим местните ресторанти", казва единият от създателите на платформата Ланселот Нелсън

© Капитал


Темата накратко
  • Платформата на Ланселот Нелсън и Атанас Тончев Order.bg дава на ресторантите пряк достъп до клиентите, които поръчват храна за вкъщи.
  • Това им осигурява контрол върху данните и по-ниски комисиони.
  • С новия продукт предприемачите от Zavedenia.bg затварят кръга от резервация на маса до доставка.

Пандемията и периодичното затваряне на ресторантите очаквано доведе до ръст на поръчките на храна за вкъщи. Това извади на повърхността и някои от проблемите, с които заведенията се сблъскват при работата си със съществуващите агрегатори. В опит да намерят решение за тях, Ланселот Нелсън и Атанас Тончев създават платформата Order.bg, която дава на ресторантите пълен контрол върху данните, както и доста по-приемлива цена. За клиентите пък предимството е, че вече могат да получат доставка независимо колко далече от центъра живеят. С новия продукт предприемачите, които вече имат работеща платформа за резервация на маса - Zavedenia.bg, на практика затварят кръга от услуги за ресторантите и с доставки до вкъщи. А в плановете им е моделът да се предложи и в други държави.

Проблемите

Нелсън и Тончев имат общ бизнес от 2014 г., когато създават компанията "Ап фактори", която разработва мобилни приложения основно за клиенти в Обединеното кралство. Няколко години по-късно към "АП фактори" преминава и "Заведения.бг", създадена през 2009 г. от Тончев и друг партньор, който излиза от компанията.

Комисионите на конкурентните платформи са 30-35%, а освен това има допълнителни такси - за корекции, осчетоводяване и т.н., които хората често не разбират, казва съоснователят на компанията "Ап фактори".

Когато миналата пролет започва пандемията, няколко ресторанта се обръщат към тях с молба да изготвят решение за продажба на храна за вкъщи, тъй като не са много доволни от съществуващите агрегатори. Причините за това са няколко. "Комисионите на такива платформи са 30-35%, а освен това има допълнителни такси - за корекции, осчетоводяване и т.н., които хората често не разбират", казва Нелсън. В същото време безплатната доставката означава, че разликата трябва да се покрие от някого, което пък води до друг проблем - или цените трябва да се повишат, или трябва да има различни цени за обслужване на място и на храна за вкъщи. "Не е много приятно, когато имаш ресторант, да усещаш, че клиентите ти сравняват различни цени за едно и също нещо", уточнява Нелсън.

Друг проблем както за ресторантите, така и за клиентите е, че агрегаторите често отказват поръчки за по-отдалечени адреси, тъй като разчитат на ефективност на самата доставка. "В същото време много от хората, които поръчват премиум храна, живеят на хълма - Бояна, Драгалевци, Симеоново, на места като Панчарево или Лозен. Те могат да направят по-голяма поръчка и не възразяват да платят повече за самата доставка, но няма кой да им я направи", казва Нелсън.

Не на последно място стои и проблемът с данните, които ресторантите на практика преотстъпват и които големите компании потенциално могат да използват срещу тях. От една страна, това ги лишава от възможността да стигнат до потребителите, които вече са поръчвали от тях, или да предлагат различни програми за лоялност, било то за доставки до дома или при посещение на място. От друга, агрегаторите разполагат с цялата информация кой какво поръчва и кога и теоретично биха могли да я използват, за да предлагат други подобни ресторанти на потребителите. "Малките заведения може да не отчитат това като проблем, но сме установили, че има доста ресторанти, които разбират колко е важно да разполагат с данните си", коментира Нелсън.

Решението

След известно проучване предприемачите установяват, че на някои пазари бизнесът с доставките се извършва по различен начин. В Гърция например ресторантите дават на приятели, роднини или познати таксиметрови шофьори да доставят храната, вместо да плащат на някой друг да го прави, като по този начин си запазват контрола върху качеството на доставката и данните си. "Като софтуерна компания видяхме, че ресторантите имат нужда от софтуерно решение, нещо като Uber Eats", казва Нелсън.

Така миналата пролет компанията започва разработката на платформата Order.bg, която през октомври тръгва, както и на две приложения - за шофьори и за ресторанти. По думите на Нелсън това позволява на ресторантите да бъдат като собствени агрегатори и да контролират данните и доставките. През приложението те могат да определят и кой да направи доставката - техен собствен служител, шофьор на Order.bg или дори да я възложат на външна група. "Такива групи вече се появяват, най-много в САЩ и Обединеното кралство, но също и в други страни", обясни Нелсън. Това решава и проблема с обслужването на клиенти от по-далечните квартали.

Как работи

8-12% е комисионата на Order.bg в зависимост от това дали ресторантите ползват собствени шофьори или доставчици през платформата.

"Това, което правим, е, че позволяваме на ресторантите да си възвърнат контрола чрез нашия софтуер, да могат да използват информацията сами, тъй като ние не взимаме тези данни", обобщава Нелсън. И добавя: "Знаем, че моментът е труден за този бизнес, опитваме се да бъдем на страната на общността, да подкрепим местните ресторанти, като взимаме възможно най-малка комисиона". За ресторантите, които избират сами да правят доставката си, тя е 8%, а за тези, които ползват шофьор през платформата - 12%.

Друга практически безплатна услуга за бизнеса е изготвянето на базов уебсайт в рамките на 48 часа. "Установихме, че някои ресторанти нямат собствени сайтове, просто използват Facebook страница, особено тук в България, където всеки има Facebook, но сега разбират, че трябва да поемат контрола сами", обясни Нелсън. За сайт ресторантите плащат 99 лв. в началото, но сумата се приспада от комисионите, когато започнат да получават поръчки, така че реално не представлява допълнителен разход за тях.

Самите поръчки се правят през Order.bg или през сайта на съответния ресторант. В момента в платформата са включени около 120 обекта, като клиентите могат да изберат всеки от тях независимо къде живеят. На сайта се предлагат и различни оферти. Ако сметката например е над 70 лв., клиентът получава виното безплатно, за което компанията има споразумения с някои от винопроизводителите в България. По думите на Нелсън този модел е успешен при ресторантите от по-висок клас. Всъщност като цяло платформата се цели в по-високия сегмент на пазара, като средната стойност на поръчките през Order.bg e около 54-55 лв. спрямо 24 лв. средно за сектора. "Вече обслужваме и корпоративни поръчки - един човек поръчва през Order.bg и получава код, с който плаща за няколко доставки, така че например можете да почерпите екипа си", добави Нелсън.

Пълен кръг услуги

Предимството на Order.bg е, че предприемачите познават ресторантите и имат добри контакти в индустрията през Zavedenia.bg. Това им позволява практически да затворят кръга - от доставки за вкъщи до посещения на място. "Знам, че хората тук не обичат много да правят предварителни резервации, но това вече се променя, а за ресторантите е важно", казва Нелсън. По думите му те са единствените в България, които предлагат целия кръг услуги. Компанията организира също и Sofia Restaurant Week, така че има опит в резервациите с предварително заплатено меню, а намеренията й са все повече да предлага този модел.

Предприемачите вече се подготвят и за първия си рунд на финансиране, като плановете са за раширяване на бизнеса. "Вероятно ще започнем от Обединеното кралство и след това ще решим в коя друга държава да продължим", каза Нелсън. Очакванията са чуджестранният дебют да бъде през есента, но точните срокове ще зависят от инвестицията.

Q&A

Само в София ли може да се направят поръчки през Order.bg?

- Освен в София имаме ресторанти в Пловдив и Варна. Много скоро ще тръгнем и в Бургас.

Колко души е екипът ви?

- Тъй като някои от задачите са разпределени навън, бих казал, че екипът ни е от 8 души. Доставките са аутсорснати с изключение на двама резервни шофьори, на които плащаме почасово.

Каква е инвестицията в проекта?

- Не сме изчислявали точно, тъй като на практика ние субсидирахме проекта. Но очевидно сумата не е малка, ако се сметне всичко - работа, време и т.н.

Ще има ли някаква интеграция между Zavedenia.bg и Order.bg?

- Платформите ще останат разделени, тъй като хората предпочитат едно нещо да има едно предназначение, да знаят какво прави. Но определено ще насърчаваме клиентите от Zavedenia.bg да си взимат и храна за вкъщи от ресторантите през Order.bg.
Темата накратко
  • Платформата на Ланселот Нелсън и Атанас Тончев Order.bg дава на ресторантите пряк достъп до клиентите, които поръчват храна за вкъщи.
  • Това им осигурява контрол върху данните и по-ниски комисиони.
  • С новия продукт предприемачите от Zavedenia.bg затварят кръга от резервация на маса до доставка.

Пандемията и периодичното затваряне на ресторантите очаквано доведе до ръст на поръчките на храна за вкъщи. Това извади на повърхността и някои от проблемите, с които заведенията се сблъскват при работата си със съществуващите агрегатори. В опит да намерят решение за тях, Ланселот Нелсън и Атанас Тончев създават платформата Order.bg, която дава на ресторантите пълен контрол върху данните, както и доста по-приемлива цена. За клиентите пък предимството е, че вече могат да получат доставка независимо колко далече от центъра живеят. С новия продукт предприемачите, които вече имат работеща платформа за резервация на маса - Zavedenia.bg, на практика затварят кръга от услуги за ресторантите и с доставки до вкъщи. А в плановете им е моделът да се предложи и в други държави.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.