По чорапите ще ме познаеш

Основаната цел на съоснователя на Stincky Socks Христо Петков е компанията да бъде платформа за сноуборд и скейт общността

По чорапите ще ме познаеш

Преди 10 години братята Христо и Димо Петкови основават компанията за сноуборд и скейт чорапи Stinky Socks

8607 прочитания

Основаната цел на съоснователя на Stincky Socks Христо Петков е компанията да бъде платформа за сноуборд и скейт общността

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Сега произвеждат 60 хил. чифта годишно, които се продават в над 180 магазина по света.
  • Екипът търси инвеститори за разширяване на продуктовото си портфолио.

Казват, че трябва да превърнеш работата си в хоби, за да нямаш нито един работен ден. Понякога обаче се случва обратното и хобито ти ражда възможност за бизнес. Тогава той е воден повече от желанието за себеизразяване, отколкото от бързата печалба. Такава е историята на Христо Петков, сноубордист по душа и рекламист по професия, който преди 10 години създава бранда за чорапи Stinky Socks.

Дизайнът им е вдъхновен от интересите, хобитата му и хората, с които се среща през годините. В този смисъл те не са просто шарени чорапи, а отразяват сноуборд и скейт културата, някои модели носят духа на централните щати, а други преплитат етно мотиви. Моделите им вече се продават в магазини по цял свят, а целта на Христо Петков е във времето да разрасне портфолиото от продукти около бранда.

От спорта към чорапите

Още от тийнейджърските си години Христо Петков и брат му Димо Петков, сега също част от компанията, са запалени по сноуборда. Интересът им към спорта не се ограничава само до карането. Те се интересуват от сноуборд културата, музиката и дрехите. Първото бизнес начинание на Христо Петков е през 2008 г., когато заедно с група приятели внасят в България сноуборд екипировка от САЩ. С времето, освен да дистрибутират марките, започват и да ги промотират, като снимат видеа с професионални сноубордисти. Така те опознават тази общност, стават част от нея и решават да й предложат свой продукт, който да отразява стила на скейт и сноуборд културата.

През 2011 г. Христо Петков, брат му и двама техни приятели основават компанията за спортни и ежедневни чорапи "Стинки". По думите му при избора на име на бранда са търсели комбинация от английско и българско звучене, които да са релевантни към продукта. Така стигат до Stinky, което на английски означава миризма, а на български идва от разговорната дума за стотинки.

Stinky Socks започват дейността си с три дизайна на чорапи, които произвеждат в България и целят да продават в чужбина чрез партньорства с международни дистрибутори. Водени са от идеята за аксесоар, който не просто да изглежда добре, а да бъде удобен и издръжлив за спорт. Продължават да заснемат видеа на популярни спортисти вече със Stinky Socks и така стават популярни в сноуборд и скейт средите. С времето интересът към чорапите нараства, а с него и разнообразието на моделите. От компанията излизат двама от основателите, а собственици остават Христо Петков, който има мажоритарен дял, и брат му Димо Петков.

Дизайн за всеки стил

Към момента Stinky Socks имат 60 модела, които произвеждат в две колекции - 20 от тях през март, а останалите през септември. Моделите са разделени на такива за ежедневна употреба и спортни, като се различават по дебелина, дължина и състав. Димо Петков измисля голяма част от дизайните на чорапите. Някои от тях са вдъхновени например от общите хобита на двамата братя. "Запалихме се по custom мотори и на един от моделите ще има такава илюстрация", дава пример Христо Петков.

В измислянето на дизайните на чорапите екипът си партнира с български и международни дизайнери, илюстратори и спортисти, които създават собствени модели. "Тази година имаме три дизайнерски модела. Един от тях стана част от колекцията ни след проведен конкурс, който спечели българската дизайнерка Nolita_No. Направихме също модели с българския илюстратор Pastedko и с дизайнера от Канзас Contrabrand", разказва още той.

През последната година компанията е произвела между 50 хил. и 60 хил. чифта чорапи в завод в Русе. Цените им варират между 9 лв. за ежедневните модели до 29 лв. за спортните. "Използваме материали и плетки, с които чорапът е здрав, стабилен, не се разтяга, нито свива при изпиране. Правим сребърна обработка, която запазва ходилото свежо по-дълго време", уточнява Петков.

В магазините по света

Stinky Socks работят с международни дистрибутори и по думите на Петков в момента чорапите им могат да се намерят в над 180 магазина по света, повечето от които специализирани в спортната екипировка. Сред най-силните пазари за компанията са Япония и Швеция. "От януари до март дистрибуторите подават предварителните си поръчки за септември, получават отстъпка на едро и продават по магазините", казва Христо Петков.

През последните години от Stinky Socks развиват електронния си магазин и разширяват клиентската си база. Към момента 20% от продажбите им са онлайн, като екипът все пак цели физическите магазини да останат основен канал за продажба. За 2019 г. компанията отчита 236 хил. лв. приходи и 33 хил. лв. печалба. В резултат на пандемията оборотът намалява с 10% през миналата година, но очакванията на Петков са през 2021 г. бизнесът отново да отчете ръст.

С увеличаването на продажбите екипът зад Stinky Socks започва да мисли все повече в посока екосъобразен продукт. Затова променят опаковката им, като минимализират пластмасата, започват да работят с рециклируеми етикети и биоразградими торбички. Съставът на чорапите пък е основно памук в комбинация с полиестер и еластан в зависимост от дизайна.

По стъпките наPatagonia

На въпроса на коя компания биха искали да приличат, когато бизнесът им порасне, от Stinky Socks единодушно биха отговорили на Patagonia. Христо Петков иска да следва примера на американската компания за спортна екипировка, която освен с високото качество на продуктите си е популярна с отношението си към природата и екосъобразното производство.

От септември в портфолиото на Stinky Socks вече ще има нов, трети, вид чорапи от мерино. "Ще произведем пет ски и сноуборд модела и още три за дейности на открито. Съставът им е от около 70% мерино, подготвено в Италия, а цената им ще бъде 39 лв.", уточнява Петков.

От компанията планират и евентуално разрастване на портфолиото им от продукти. За целта обаче търсят инвестиция, с която да обезпечат производството и разширяването на пазарния им дял. В дългосрочните плановете на Stinky Socks влиза и стъпването им в големи ритейлъри за спортни стоки в САЩ. Крайната цел на екипа е да станат част от портфолиото на американския производител на облекла VF Corp, познат с брандовете си Vans, Timberland и North Face.

В която и посока да се развие бизнесът на Stinky Socks, Христо Петков е категоричен, че основната му цел остава компанията да бъде платформа за сноуборд и скейт общността. "Искахме да покажем какви хора подкрепяме, каква е концепцията ни за спортно облекло, което може да бъде част от ежедневието, и какви са ценностите ни при производството", казва в заключение той.

Какъв е профилът на клиенти на Stinky Socks?

Купуват ни основно хора между 24 и 34 години. Активни хора, отворени към света, част от тях работят в големи компании на високи позиции и имат финансови възможности. Най-общо това са хора, които знаят какво искат и добре познават бранда.

Как се отличавате от конкуренцията?

Шарени чорапи винаги е имало, сега просто хората ги рекламират повече. Ние имаме бранд, имидж и качество. Някои от конкурентите ни са три пъти по-евтини, но качеството на чорапите им няма нищо общо с нашите. Ние имаме странен дизайн, който отговаря на имиджа на бранда, а всички останали са еднакви.

Как се отрази корона кризата на бизнеса ви?

Миналата година оборотът ни падна с около 10%. Някои дистрибутори, основно от Китай и Италия, отпаднаха от мрежата ни. Шведският пазар обаче отбеляза една от най-силните си години за продажба на сноуборд екипировка. Засилиха се онлайн продажбите ни и използвахме времето да си изчистим логистиката.
Темата накратко
  • Сега произвеждат 60 хил. чифта годишно, които се продават в над 180 магазина по света.
  • Екипът търси инвеститори за разширяване на продуктовото си портфолио.

Казват, че трябва да превърнеш работата си в хоби, за да нямаш нито един работен ден. Понякога обаче се случва обратното и хобито ти ражда възможност за бизнес. Тогава той е воден повече от желанието за себеизразяване, отколкото от бързата печалба. Такава е историята на Христо Петков, сноубордист по душа и рекламист по професия, който преди 10 години създава бранда за чорапи Stinky Socks.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал