Висша детска мода от България

Ирина Недкова и екипът на Eirene правят дрехите в центъра на София, но продават на глобално ниво

Висша детска мода от България

Ирина Недкова създава бранда за луксозна детска мода Eirene през 2016 г., а в началото на годината компанията получи 690 хил. евро от фонда Vitosha Venture Partners

5128 прочитания

Ирина Недкова и екипът на Eirene правят дрехите в центъра на София, но продават на глобално ниво

© Цветелина Белутова


За света на луксозната мода няма прекалено ранна възраст. Рокли, якета, боди костюми със специални щампи и аксесоари са само част от стоките, които се предлагат за бебета и деца. От години на редица пазари до установените модни марки като Gucci и Fendi се нарежда и българският бранд за висша детска мода Eirene. Тя е основана от Ирина Недкова през 2016 г. и днес продава основно на пазари като Русия, Саудитска Арабия, ОАЕ и Казахстан.

Дипломат по образование, Недкова специализира бизнес администрация в САЩ и описва себе си като човек, който винаги е имал афинитет към модата. Преди да основе Eirene, тя е управлявала седем години търговския център Sofia Outlet Center и казва, че от тогава има ясни наблюдения какво кара едни брандове да просперират, а други да изчезват. По време на работата си като управител тя трупа опит от другата страна и се сблъсква с финансовия аспект на модата - ценообразуването и търговските условия, особено важни за луксозните брандове.

Нещо свое

Eirene стартира през 2016 г. с капитал от 150 хил. лева под формата на кредит и собствени средства. "В един момент почувствах, че искам да се занимавам с нещо свое. Видях, че няма накъде повече да продължа в кариерното си развитие. Аз обичам предизвикателствата и се захванах с много сериозно начинание, което ми костваше всичко - свободно време, личен живот, финанси", разказва Недкова.

В началото в компанията работят двама души, докато днес, след като Eirene вече е наложена марка, те са десет. В рамките на година след основаването си Eirene се позиционира на 10 пазара по света. Портфолиото се състои изцяло от детска мода - преобладават роклите, но се предлагат също поли, бански костюми, аксесоари и обувки, като средната цена на една рокля е 300 евро. Което може и да звучи като висока цена, но подобни детски дрехи с логото на Gucci например се търгуват между 3 и 4 пъти по-скъпо. Недкова казва, че качеството е на същото ниво, а като доказателство посочва, че нейните дрехи се представят в бутици наравно с други наложени марки.

Приходите на "Айрини студио", българското дружество, през което оперира Eirene, са 900 хил. лв. за 2020 г. Недкова казва, че през миналата година има спад, но той е бил малък и се дължи изцяло на ситуацията с коронавируса. "На фона на сривове от по 50% в приходите на някои от най-големите марки, ние приемаме този резултат за успех."

През януари тази година компанията получи и свеж капитал от фонда за рискови инвестиции Vitosha Venture Partners, който управлява основно ресурс към Фонда на фондовете. Инвестицията е на стойност 690 хил. евро. "Инвестицията ни позволи да започнем да продаваме директно. Това е нещо, което не успявахме да направим досега, защото не ни оставаха свободни средства. Благодарение на нея ще се фокусираме върху директния ритейл в страната и ще използваме средствата за провеждането на рекламна кампания в Близкия изток." Недкова планира да разшири екипа и да модернизира процесите до края на тази година, а стремежът е Eirene да навлезе и в определени региони в САЩ.

Преди инвестицията брандът работи само с поръчки на едро към магазини. Продуктите на Eirene се предлагат във вериги мултибранд магазини и т.нар. department stores (универсални магазини), в които се продават и дрехи на утвърдени модни къщи. "Фактът, че са ни допуснали да стоим рамо до рамо до марки, които са от 40-50 години на пазара, за нас е голямо признание", казва Недкова.

Пътят на една поръчка

Бизнесът не е лесен. Подготовката за една колекция започва от 6 до 8 месеца преди представянето. През този период фирмата инвестира в дизайн, платове, материали и шевици. За целта компанията работи с над 40 международни доставчици, оказва се истинско предизвикателство да координира и планира доставките им от всички точки на света. Много от декорациите, както и част от платовете, се внасят от Индия, където се изработват на ръка. За разлика от дистрибуцията, производството е възложено на шивашки цехове в България, а някои от по-малките колекции се кроят и декорират директно от екипа на Eirene. В измислянето на дизайните марката си партнира с художници от чужбина, а по думите на основателката в момента се работи върху колекциите за пролет-лято 2022 г.

Трудност по пътя към продажбите за Eirene се оказва отложеното плащане на поръчките. "Произвеждаме и доставяме, но големите утвърдени вериги са в много по-добра търговска позиция, защото при тях не съществуват депозити, банкови гаранции и авансови плащания. Аргументът е, че вие влизате в магазин за луксозни стоки и това е привилегия. Съответно някои поръчки са с до 30 дни отложено плащане, което понякога е проблем за финансовото планиране", разказва Недкова. За да запази бизнеса и отношенията си с доставчици и възложители стабилен, тя често прибягва към използването на овърдрафт, особено в натоварен период, като пускането на нова колекция.

Eirene е ориентирана и позиционирана предимно на чуждите пазари. Благодарение на участието си в едно от най-големите изложения за детски дрехи в света през 2017 г. марката е забелязана от международни дистрибутори, които се оказват бъдещи нейни партньори. "В момента Русия е най-сериозният ни пазар. На изложението ни забелязаха и всички арабски клиенти - навлязохме в Саудитска Арабия, Катар, Кувейт, ОАЕ", споделя Недкова.

Брандът присъства и на европейския пазар, но по думите на основателката икономическите трусове от коронавируса са се отразили много повече на Стария континент, отколкото на Изток. Недкова не очаква, че конкретно секторът за луксозни детски дрехи ще се възстанови скоро в Европа, което прехвърля фокуса върху източните пазари, където спадове почти няма.

Недкова обяснява концентрирането на компанията върху Близкия изток и по друг начин: заможните клиенти и тяхното потребителско поведение. "Те започват да пазаруват месец преди Рамадан, имат по много деца и културата им на пазаруване не предполага връщане. За сравнение, американският клиент е толкова разглезен с връщанията, че понякога мисля, че го прави заради спорта. В САЩ понякога процентът на върнати дрехи достига и 50%, без да има реална причина, без нещо да е некачествено, повредено или залъгващо", казва тя.

А сега накъде

С времето предлагането на луксозни модни марки става по-богато и съответно все по-конкурентно. Компаниите по света следят изкъсо азиатския пазар, който е най-доходоносен, но и труден за навлизане по политически причини. "Както казват азиатски консултанти - всички европейски брандове смятат, че когато започнат да продават в Азия, бизнесът им ще се промени за една нощ", коментира Недкова.

Тя не изключва възможността Eirene да разшири дейността си още по на изток, но експанзията ще има нужда от огромен капитал, който рискува да бъде загубен. Според нея утвърдените търговски вериги там изискват шестцифрен начален депозит. Необходим е и стабилен бизнес партньор, който да ръководи счетоводните и оперативните дейности.

Заради обвързването с минимум на поръчаните платове и материали Ирина Недкова решава да оползотвори излишъка и неотдавна създава втори бранд, който е ориентиран към порасналите жени. "Поръчваме в големи количества. В един момент се затрупахме с платове и материали и решихме, че тъй като вече имаме познания и опит в този бранш, можем да създадем и един дамски бранд", споделя тя. Това е марката Iris, която за разлика от Eirene продава на българския пазар директно чрез своя онлайн магазин. Недкова казва, че докато клиентите от арабския свят пазаруват предимно за децата си, то в България интересът е от жени, които купуват за себе си.

Сега двете марки се развиват бързо - усилията на екипа са съсредоточени върху подобряване на ефективността. "Закупихме софтуер, който е разработен от компания с опит в бранша и следи задълженията на всички, така че да не се припокриват", споделя Недкова. "За момента не планирам да отделя Iris и Eirene, но още трима-четирима души в бъдеще ще ни бъдат от полза", завършва тя.

Q&A

Кои са конкурентите ви? В страната има доста марки в нашия ценови сегмент. В момента има бум на български брандове, но аз мисля, че ние сме доста различни от всички останали. Българският пазар не е особено атрактивен за нас. Повечето си мислят, че да започнеш бизнес е много лесно, но зад една компания стои една наистина строга организация и финансов ресурс.

Какво ви отличава от тях?

Ние не сме традиционни, а смели в идеите си. Някои обичат цветове, други обичат детайл, трети - по-семплите неща. Е, ние не сме по семплите неща. Това ни откроява. През тази година започнахме да използваме и рециклиран полиестер и органичен памук. Опитваме се да работим в посока да сме щадящи за природата и околната среда.

За света на луксозната мода няма прекалено ранна възраст. Рокли, якета, боди костюми със специални щампи и аксесоари са само част от стоките, които се предлагат за бебета и деца. От години на редица пазари до установените модни марки като Gucci и Fendi се нарежда и българският бранд за висша детска мода Eirene. Тя е основана от Ирина Недкова през 2016 г. и днес продава основно на пазари като Русия, Саудитска Арабия, ОАЕ и Казахстан.

Дипломат по образование, Недкова специализира бизнес администрация в САЩ и описва себе си като човек, който винаги е имал афинитет към модата. Преди да основе Eirene, тя е управлявала седем години търговския център Sofia Outlet Center и казва, че от тогава има ясни наблюдения какво кара едни брандове да просперират, а други да изчезват. По време на работата си като управител тя трупа опит от другата страна и се сблъсква с финансовия аспект на модата - ценообразуването и търговските условия, особено важни за луксозните брандове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал