Новият имидж на втората употреба

Жулиета Добчева и Боряна Узунова пресмятат, че чрез преизползването на дрехи се спестяват тонове въглеродни емисии

Новият имидж на втората употреба

Платформата Nold, основана от Боряна Узунова, търси нов живот на качествени дрехи втора ръка

9602 прочитания

Жулиета Добчева и Боряна Узунова пресмятат, че чрез преизползването на дрехи се спестяват тонове въглеродни емисии

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Платформата Nold, основана от Боряна Узунова, търси нов живот на качествени дрехи втора ръка.
  • Компанията вече е получила първата си инвестиция - 100 хил. евро от фонда Eleven.
  • Nold работи и в Полша, а скоро ще навлезе и на други пазари.

Какво изниква в главата ви, когато чуете думите "дрехи втора ръка"? Много хора са с предразсъдъци към подобен тип покупки, но в последните години расте и броят на търговците, които успяват да вдъхнат втори живот на запазени модни артикули. Боряна Узунова отскоро работи именно в тази посока - да промени изцяло имиджа на дрехите втора употреба, и създава Nold, онлайн платформа за продажби на стари дрехи, в която се стараят всеки артикул да е находка. По-късно към нея се присъединяват Жулиета Добчева, Ана Кременлиева, Велина Велева и Ралица Тотева.

Идеята се ражда съвсем случайно, в хола на Узунова. Миналата есен тя решава да почисти гардероба си и за 30 минути прави сайт, в който качва около 40 артикула, които смята, че заслужават втори живот. Споделя го в профила си в Instagram и за два часа успява да продаде всичко. На следващия ден ги праща по куриер и с това приключва един иначе дълъг и досаден процес. Бързо осъзнава, че една платформа за продажба на качествени продукти втора употреба би могла да бъде нещо повече от удобен начин да разчисти гардероба си.

По това време екипът ѝ, който в момента работи с нея по Nold, развива друг проект за устойчива мода - Kool and Konscious. Узунова казва, че е бил труден за тях период: "Стигнахме момент, в който единственото нещо, което можеше да бутне бранда напред, бе да харчим повече за маркетинг и реклама." След като виждат успеха на личната разпродажба на Боряна, останалите се съгласяват да дадат шанс на Nold и да преструктурират екипa. Опитът от първия им проект дава отражение - новият им бизнес трябва да е финансово ефикасен. Узунова и Ана Кременлиева, друг от съоснователите на Nold, сами създават платформата. Така спестяват от разходи за IT специалисти и поддръжката на платформата е безплатна и до днес.

Nold е активна едва от декември 2020 г. и дружеството "Револв", което стои зад бранда и е собственост на Боряна Узунова, все още няма пълна финансова година и отчет. Основателите казват, че до момента оборотът им надхвърля 150 хил. лв., а средният месечен ръст на приходите е 50%. Компанията има и първа външна инвестиция на стойност 100 хил. евро от фонда Eleven. Плановете са Nold да навлезе на още четири пазара до края на 2021 г., като във всеки от тях ще бъде нужен екип от по пет души.

Лични колекции

Платформата на Nold не е сама на пазара на отбрана мода втора употреба. Но според създателите й предимството и е, че улеснява процесите и за продавачите, и за купувачите. Екипът на Nold взема, преглежда, снима, освежава и продава артикулите, а в края на месеца продавачът си получава парите. Процентът, който продавачът получава, варира спрямо стойността на артикула - ако той струва под 20 лв., то към него се изплащат 20%, но ако е над 150 лв., се изплащат 80% от цената. Общо ценовите категории са шест и са публикувани на сайта.

Всеки, който желае да продаде дрехите си чрез Nold, може да изпрати техни снимки на компанията по Viber. Екипът прави селекция, базирана на качеството и запазеността на дрехите и логично не всичко се приема. "Искаме да създадем приятен имидж на секънд хенд модата", казва Узунова. Когато артикулите са по-захабени, от Nold предлагат на потребителя те да бъдат рециклирани или дарени. Избраните продукти се гладят и се снимат професионално, а дефектите се оправят за сметка на компанията. Всички находки се организират в лични колекции на всеки продавач. "Това отличава бизнес модела ни от другите платформи за втора употреба - когато качим нещата ти в портала, ти имаш своя лична колекция и можеш да споделиш гардероба си с приятели", добавя Узунова. Тя разказва, че на този етап им е трудно да разрастват бизнеса си тук и в чужбина, тъй като работят на пълен капацитет и се нуждаят от по-голям екип.

Според Узунова и Добчева успехът на компанията се дължи освен всичко друго и на правилния тайминг, защото покрай пандемията много хора са готови да се разделят с дрехите, които не носят, а какво по-хубаво от това да получат и пари срещу това. Всеки има в гардероба си дрехи, които не носи, и се радва, че без усилия може да се раздели с тях по позитивен начин", казва Узунова.

Зеленият елемент според нея също е важен. Всеки артикул в сайта спестява 82% от въглеродния диоксид и водните ресурси, които биха били използвани за производството на нов такъв. Средно аритметично един-единствен продукт спестява 22 кг въглероден диоксид и 3040 литра вода. В сайта има и калкулатор, разработен от екипа на Nold, който измерва количествата въглероден диоксид и вода, които всеки купувач е спестил до момента чрез дрехите си.

Маркетинг за без пари

Екипът на Nold се учи от грешките си. Бизнес моделът на Kool and Konscious, бранд, който впоследствие избират да преструктурират и продадат, е на класическа платформа за търговия. Компанията няма собствен бранд, работи с много компании и се цели да привлече още повече такива. Още тогава Узунова осъзнава, че има пропаст между поведението на потребителите и това, което заявяват гласно. "Искаме екологичност, но в същото време инвестираме в бърза мода", казва тя. Тенденцията е разбираема - екологично произведената мода е скъпа, мащабът и разнообразието са недостатъчни.

Друг ключов проблем за развитието на предишния им бизнес е бил маркетингът. "За инвеститорите маркетингът е като черна дупка. Можеш да харчиш безкрайно много, а пък резултатите невинаги корелират с инвестицията", казва още Узунова.

Добавя още, че в модната индустрия идва момент, в който, ако не харчиш за маркетинг, "оставаш глас във вятъра". Твърди, че като предприемач е научила много от това и една от причините да вярва силно в бизнес модела на Nold е, че той не разчита на маркетингов бюджет. "До ден днешен сме похарчили нула лева за маркетинг. Миналия месец пораснахме с 67% и всичко това се случва без нито лев платен в реклама, Instagram и инфлуенсъри", казва Узунова.

Разрастването на Nold в социалните мрежи на новия полски пазар е грижа на Добчева, която пише на инфлуенсъри, чиито артикули платформата продава под формата на колекции без допълнително възнаграждение. Тя твърди, че известните личности са готови да станат част от каузата без допълнително спонсориране, защото се разпознават в мисията на Nold. По дефиницията на Nold инфлуенсъри са всички, които имат влияние в социалните мрежи - и по-конкретно в Instagram.

Бъдещето е в автоматизацията

Узунова смята, че бизнесът е труден за разширяване, защото тя и останалите от екипа вършат много работа за клиентите си - от приемането на поръчки и курирането на колекции до гладенето на всеки продукт и заснемането му. А за да запазят качеството на платформата и да не допускат компромиси с естетиката на сайта, ще им трябват офиси и студиа във всички пазари, в които навлизат. През май Nold влиза в Полша, където на този етап работи част от софийския операционен екип. Бизнес моделът на компанията е "най-сложният вариант на втората употреба, но и най-удобният за клиента и продавача" и това е нещо, което няма намерение да променя с разрастването на бизнеса.

Екипът на Nold се състои от петима души, като всеки един от тях има специфична роля, която е ключова за функционирането на платформата. В Полша развитието на сайта е в начален стадий, поради което част от постоянния екип е там, преди да се намерят съответните петима ключови участници, нужни за всеки допълнителен пазар.

Бъдещите планове на Узунова и Добчева са ясни: те единодушно казват, че искат да автоматизират бизнеса си възможно най-скоро. Целта е снимките, описанията на продуктите, както и курирането им в отделни тематични колекции да не се извършват поотделно от членове на екипа, а да има конкретен алгоритъм, по който да се случват. Същевременно обаче не трябва да се губи близостта до крайния клиент и качеството на бранда. До няколко месеца се очаква да бъде пуснат портал за продавачи, който да направи процедурата по изпращане и одобряване на артикули много по-лесна за потребителя и по-малко трудоемка за самия екип.

На този етап от Nold планират разрастване само в онлайн пространството. По-рано тази година студиото на компанията в София временно отваря врати за клиентите си като физически магазин, но според Узунова поддържането на постоянно пространство за продажби изисква съвсем различен оперативен модел, който компанията няма капацитета да поеме засега. "Нашият модел е онлайн и с нула лева за маркетинг. Това е моделът, който ни помага да видим дали действаме в правилната посока", завършва Узунова.

Q&A

На какво се дължи успехът ви в социалните мрежи?

Боряна Узунова: Забелязваме, че няма човек в момента, който да няма дрехи, които желае да продаде. В същото време нямат свободното време да ги пускат по платформи, да ги снимат, да се занимават с куриери. Това е и причината толкова хора да резонират с услугата ни. "Ще ви пратя всичко, което не нося, вие ще ми го снимате красиво, ще го публикувате и продадете, и в крайна сметка ще получа пари за това нещо." На много по-вдъхновяващо ниво като екип и мисия, винаги сме били организирани около идеята да намалим отпечатъка на модната индустрия.

Какви качества са необходими в сектора на устойчивата мода?

Комбинация от три неща - енергията да разрастваш бизнеса си, оперативно ноу-хау и оптимизиране на дейностите ти. Важно е да съумееш да е финансово ефикасен, но същевременно да не се налага да правиш компромис с естетиката.
Темата накратко
  • Платформата Nold, основана от Боряна Узунова, търси нов живот на качествени дрехи втора ръка.
  • Компанията вече е получила първата си инвестиция - 100 хил. евро от фонда Eleven.
  • Nold работи и в Полша, а скоро ще навлезе и на други пазари.

Какво изниква в главата ви, когато чуете думите "дрехи втора ръка"? Много хора са с предразсъдъци към подобен тип покупки, но в последните години расте и броят на търговците, които успяват да вдъхнат втори живот на запазени модни артикули. Боряна Узунова отскоро работи именно в тази посока - да промени изцяло имиджа на дрехите втора употреба, и създава Nold, онлайн платформа за продажби на стари дрехи, в която се стараят всеки артикул да е находка. По-късно към нея се присъединяват Жулиета Добчева, Ана Кременлиева, Велина Велева и Ралица Тотева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


2 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Правилно! Ресурсите трябва да се ценят, а и отпадъците трябва да бъдат колкото е възможно по-малко.

  • 2
    tony555 avatar :-|
    tony555

    Много добре звучи, на за съжаление не отговарят на всички, които биха искали да дадат втори шанс на дрехите си. Дори да има отрицателен отговор е коректно да има такъв. На 09 април им изпратих снимани облеклата, както е описано в сайта и до момента нищо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чаши за изяждане

Чаши за изяждане