От Неапол до Шумен

Дияна Тодорова, Мария Хаджиева, Николай Лаловски и Христо Христов (от ляво надясно)

От Неапол до Шумен

Създадената от четирима приятели Otto Pizza Napoletana представя автентичната италианска кухня в града и успява да расте и в кризата

Мария Иванова
8952 прочитания

Дияна Тодорова, Мария Хаджиева, Николай Лаловски и Христо Христов (от ляво надясно)

© Надежда Чипева


Какво се случва, когато група икономисти решат да споделят общата си страст? Изненадващо, но в Шумен отговорът е неаполитанска пица и прясна паста по традиционна италианска рецепта. Създават ги четирима приятели, които през 2018 г. слагат началото на Otto Pizza Napoletana на крачки от централната пешеходна улица на града.

Тръгват с ясна идея какво искат да правят и с доза колебание дали точно Шумен е мястото, където да започнат, макар да са убедени, че хората тук имат нужда и заслужават такъв проект. Но към днешна дата са щастливи и горди, че са отворили именно в родния си град. А явно чувствата им се споделят и от шуменци, защото още от началото си заведението работи на пълни обороти.

За любовта към храната

Зад идеята за Otto Pizza Napoletana стоят Дияна Тодорова, Мария Хаджиева, Николай Лаловски и Христо Христов. Свързват ги дългогодишното приятелство и общият интерес към кулинарията. Макар и повечето от тях да са икономисти по образование, любовта към изкуството на приготвянето на храна от години е повече от хоби за тях и ги кара да четат много и разнообразна литература по темата.

Така в крайна сметка се стига до плана за собствено заведение с фокус върху автентичната пица такава, каквато се приготвя в родното й място - Неапол. А това ги изправя пред едно от най-сериозните предизвикателства в работата им - осигуряването на продуктите. "Използваме италиански или по-точно неаполитански брашна, които са едни най-добрите в света. Работим с 1-2 основни доставчика и ползваме максимално автентични продукти - без тях няма как да правим неаполитански стил пица", обяснява Христо Христов, който е едно от основните действащи лица в кухнята и приготвя пиците. Характерно за неаполитанският стил е, че при разточването на пицата се оставя пухкав въздушен борд по края, който се получава чрез постепенното избутване на въздуха в тестото към ръба. Това се прави на ръка, като се тръгва от средата и се върви към борда. След това пицата се гарнира и се изпича в пещ на дърва при температура около 420 градуса за около минута и половина до две минути.

"Разликата ни с неаполитанската пица, ако има такава, е може би, че там продуктите се купуват в същия ден, в който се приготвя пицата, а при нас все пак се ползва продукт, който пак идва оттам, но не е взет в деня от някоя ферма или от доставчик на място. Но продуктите са пак качествени и не отстъпват по никакъв начин", допълва Николай Лаловски. "Късметлии сме, че има доставчици, които могат почти на 100% да застанат зад това, което правим", посочва той.

Стремежът към предлагане на прясна и качествена храна намира израз и във факта, че заведението няма фризер. "Не замразяваме нищо. Продуктите се купуват и ползват за деня. Ако някой свърши и не можем да приготвим съответното нещо, се обяснява на клиента, че причината е, че нямаме фризер и не искаме да даваме замразена храна по никакъв начин", изтъква Христо Христов.

Десертите също се правят на място, като с приготвянето им се занимава Мария Хаджиева. "Не използваме подобрители или някакви консерванти, които да направят така, че продуктът да издържи примерно пет дни вместо три", обяснява тя.

Традиционни и авторски решения

Основният фокус е върху пицата и пастата, но за клиентите, които предпочитат нещо различно, заведението предлага и няколко месни рецепти. За тях екипът на Otto разчита на местни доставчици и регионални производители. Като цяло обаче се стремят броят на тези предложения да е ограничен и да се усъвършенстват в пицата и пастата. "Няма как под един покрив да имаш всичката храна на света, дори да можеш да я приготвиш", посочва Николай Лаловски. И допълва, че не се възприемат като автентичен италиански ресторант. "Италианците са много добри кулинари, но са много тесногръди по отношение на кулинарията - уважават собствената си традиционна кухня, която е много добра, но не експериментират, пазят традицията. Ние стартираме по-скоро с по-добре утвърдени рецепти, но имаме и авторски. Но и там спазваме определени правила - рецептите трябва да бъдат кулинарно свързани с това, което правим", обяснява той.

Като цяло обаче залагат на ядро от определен брой вече утвърдили се сред клиентите им пици, като в момента обсъждат ново меню, в което да заменят 10-15% от предложенията с нови. Наблюденията им показват, че от предлаганите около 30 пици половината от оборота идва от 5.

"Правим анализ кое е вървяло през годината и кое не, кое бихме могли да променим изцяло или да махнем. Общо взето, 3-4 неща винаги може да отпаднат и да се добавят някои нови", казва Дияна Тодорова.

Има обаче такива, които са неразривна част от историята и идентичността на Otto и носят имената на някои от хората, на които екипът споделя, че дължи много за реализирането на проекта си. "Дон Дъци" например е кръстена на дърводелеца, който изработва интериора, включително мебелите - Дяман Чанков. "Доня Мадлена" е признание към съпругата му Мадлена Божилова, която е дизайнерката на заведението. А "Дон Тони" носи името на друг дългогодишен приятел - дизайнерът на менютата и на логото Тони Стоянов.

А за част от пиците в менюто - като например пица с аншоа, екипът на Otto споделя, че макар и да не се търсят много, представят най-добре италианската култура. В това всъщност четиримата виждат и част от мисията си - да запознаят хората с италианската кухня и да възпитат в местната малка и "трудна" по думите им общност вкус към добрата храна.

"Имали сме съмнения дали хората ще оценят продукта и качеството, което се предлага. И сме се съмнявали дали това е градът, в който трябва да направим първата си стъпка", споделя Христо Христов. "Винаги сме знаели, че имаме много добра идея, но не сме били сигурни дали хората ще ни разберат. Но в крайна сметка сме горди, че сме я осъществили в нашия град", допълва го Николай Лаловски.

Да създадеш общност

Още от самото начало четиримата подхождат с ясната идея да изградят силен и разпознаваем бранд, макар и на малък и ограничен пазар. На тази концепция е подчинен и изборът на името Otto - освен че на италиански otto означава "осем", което пък от своя страна се свързва и със символа за безкрайност, зад наименованието има и чисто маркетингова логика - кратко послание с повтарящи се символи, което лесно се научава и е запомнящо се. Резултатът е налице - по думите на Николай Лаловски хората в града разпознават марката и чувствата към нея са преобладаващо позитивни. "Със сигурност сме разочаровали някои, но като цяло има много голямо доверие към нас, спокойствие и мисля, че създаваме приятни емоции. Изградили сме една общност от хора, които всеки ден идват при нас, имаме утвърдени отношения с тях, някои не са просто клиенти", разказва той.

Специфична група са работещите в града италианци - по линия на големите местни предприятия като "Алкомет", които са зависими в доставките си от италиански партньори. "Постоянно има италианци в Шумен и ние на практика ги изхранваме. При нас те се чувстват като у дома си. И това е много хубаво, много приятно чувство. Този бизнес е труден, но пък от друга страна няма такъв друг, в който да виждаш на хората реакцията и те да ти връщат позитивна емоция, която те зарежда колкото и да си изморен или да ти е тежко", споделя Николай Лаловски.

COVID-19 и други предизвикателства

Много положителна енергия основателите на Otto Pizza Napoletana черпят и от екипа, в който работят. Признават, че предвид предизвикателствата на пазара на труда, с които се сблъсква огромна част от бизнеса в страната, се чувстват късметлии със служителите си. "Още от самото начало сме случили на много добри хора. Подкрепиха идеята всеки с голямо персонално желание и се ангажираха с нея - не просто да имат някаква работа, ами да допринесат за това място", казва Николай Лаловски. Затова и са доволни и горди, че в корона кризата са съумели да запазят по-голямата част от екипа въпреки ограниченията за работата на заведенията през изминалите месеци. Помагат им и държавните програми за ликвидна подкрепа на затворените бизнеси. Ключова роля обаче има и това, че още от самото създаване на заведението активно развиват канала за доставки по домовете.

"Още в началото наред с концепцията за бранд имахме концепция и да имаме по-раздвижен пазар и динамика на приходната част - затова сме разработили разнос още от самия старт", обяснява Николай Лаловски.

В добрите времена това всъщност допринася и за популяризирането на бранда Otto. "В реклама почти не сме инвестирали. Колите ни са по улиците и това е нашата реклама. А най-добрата реклама всъщност е, когато дадеш хубав продукт", посочва Христо Христов.

В месеците на локдаун доставките по домовете са това, което на практика спасява бизнеса и помага на основателите да продължат да работят без нито ден прекъсване. "Имахме устойчив оборот, преструктурирахме разходите. Беше доста стресово в началото, но реагирахме много бързо - това е малък бизнес и финансите са такива, че нямаш излишъци, които да използваш в тежки времена и трябва да реагираш веднага. Ние го направихме мигновено. Нямаме грешни ходове", обобщава Николай Лаловски.

Така в крайна сметка за изминалата година компанията "Дихрис - 2017", която е юридическото лице на Otto Pizza Napoletana, успява да остане на печалба, а свиването на приходите е с едва 2.4% до 407 хил. лв. "В момента финансите ни са стабилни. Ползваме овърдрафт, но нямаме нови проекти, нямаме нещо голямо, което да финансираме", посочват създателите на заведението. И уточняват, че извън финансирането по програми по време на корона кризата почти не са ползвали външни средства, за да развиват бизнеса си. По думите им инвестицията в създаването на пицарията е от порядъка на 100 хил. лв., които са финансирали почти изцяло със собствен капитал.

"Работим на пълни обороти. Откакто сме отворили, сме на 100%. Като организация сме достигнали предела и това е едно ограничение пред нас, което се опитваме максимално да контролираме", казва Николай Лаловски. Засега обаче гледат предпазливо на идеята за разширяване, макар че са имали предложения да отворят и в София.

"Искаме всичко да е изпипано, за всеки един продукт да видим как ще бъде издаден, до най-малкия детайл И заради това е малко по-трудно и трябва много голяма организация", обяснява Христо Христов. "Ясно ни е как трябва да стане, но за да стане, не е достатъчно само да си наясно - трябва и да се получи. И трябва смелост - а ние още я нямаме тази смелост", обобщава Николай Лаловски.

Какво се случва, когато група икономисти решат да споделят общата си страст? Изненадващо, но в Шумен отговорът е неаполитанска пица и прясна паста по традиционна италианска рецепта. Създават ги четирима приятели, които през 2018 г. слагат началото на Otto Pizza Napoletana на крачки от централната пешеходна улица на града.

Тръгват с ясна идея какво искат да правят и с доза колебание дали точно Шумен е мястото, където да започнат, макар да са убедени, че хората тук имат нужда и заслужават такъв проект. Но към днешна дата са щастливи и горди, че са отворили именно в родния си град. А явно чувствата им се споделят и от шуменци, защото още от началото си заведението работи на пълни обороти.

За любовта към храната


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал