Снакс не просто за пред телевизора

Иван Игнатов и Радослав Борисов работят в туристическия сектор, но заради пандемията преминават към бизнеса със здравословни храни

Снакс не просто за пред телевизора

Иван Игнатов, Радослав Борисов и Илия Славков създават компанията AQUILE, която произвежда здравословни снаксове

7575 прочитания

Иван Игнатов и Радослав Борисов работят в туристическия сектор, но заради пандемията преминават към бизнеса със здравословни храни

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Иван Игнатов, Радослав Борисов и Илия Славков създават компанията AQUILE, която произвежда здравословни снаксове
  • Компанията вече получи инвестиция от фонда Morningside Hill - около 1 млн. евро
  • Продуктите с бранда Wingrain ще се появят на българския пазар в началото на 2022 г.

Пътят от туризма до хранителната индустрия обичайно не е кратък. Една пандемия обаче е нещото, което може да го сведе до едва няколко месеца. Иван Игнатов и съдружникът му Радослав Борисов, двама от основателите на фирмата за здравословен снакс AQUILE, завършват "Икономика на туризма" и се занимават с това до настъпването на първото затваряне миналата година. В момента, в който всичко спира през март, решават да се преориентират в съвсем различна посока. "Аз не мога да стоя на едно място, трябва да правя нещо. В такава тежка ситуация това, което със сигурност продължава да се търси, са хранителните продукти - без храна никой не може", казва Игнатов, който забелязва нарастващата популярност на здравословните храни в страната. Той и Борисов основават компанията AQUILE с трети партньор, Илия Славков, който от дълги години е в производството на сладки и солени изделия.

През април 2021 г. в компанията влиза и фондът за рисков капитал Morningside Hill, който инвестира около 1 милион евро в компанията срещу приблизително 28.5% от дружеството "Акуиле", което все още няма пълна финансова година. Останалите съдружници към момента са Илия Славков, Иван Игнатов и Даринка Борисова, съпруга на Радослав Борисов.

Здравословно, чисто и българско

"Продуктът ни е изцяло насочен към здравословния начин на живот и всички съставки са естествени", казва Борисов. Снаксът, който трябва да се появи на пазара под бранда Wingrain, не съдържа консерванти, стабилизатори и изкуствени овкусители и оцветители. Съставките са брашно, слънчогледова мазнина, вода и подправки, които варират спрямо брашното. За момента планът е брандът да стартира с три вкуса - оризово брашно с куркума, брашно от леща с чубрица и елда с червен пипер. Друг разработен вече вкус е с брашно от нахут и ким, но той вероятно ще излезе на по-нататъшен етап.

Всички суровини се набавят от български производители. "Желанието ни е да продължим да работим с български производители на суровини, но само ако запазят високо качество. Държим на него, то е в основата на компанията ни", казва Игнатов.

Според двамата е възможно да бъде намерен баланс между качеството и цената. "Естествено, както при всеки един качествен продукт, той не може да бъде изключително евтин", добавя Борисов. Цената на последния прототип на снакса излиза между 1.70 и 1.90 лева за потребителя, но тази цена може да се промени до момента на излизане на пазара. Основната цел на компанията е да направи здравословните снаксове достъпни за всички, които искат да се грижат за себе си. Смеейки се, Игнатов предупреждава, че с напредването на годините човек трябва все повече да внимава какво слага в тялото си, защото ефектите на "джънк фууда" видимо си проличават.

На въпроса дали пазарът за здравословни продукти и снаксове не е прекалено наситен в момента, Борисов отговаря: "Има място под слънцето за всички. Това, което ни различава, е, че продуктът ни е направен изцяло от естествени съставки, подкрепящ единствено български производители".

"В началото нарекохме продукта чипс, но това се оказа грешка, защото хората веднага асоциират думата чипс с картофи и пържено, а нашият продукт има съвсем друг вкус, изработен е от брашно и е печен. Тогава осъзнахме, че тази презентация не е подходяща, още повече че той просто не е чипс, макар на пазара да има доста продукти, които не са чипс, но използват наименованието", казва Игнатов.

Според него снаксът Wingrain се конкурира както със здравословните продукти, така и с джънк индустрията. Пазарното проучване, което са направили, сочи, че пазарът все още е наситен към 80% с картофени чипсове и изделия, но тенденцията е постепенно потреблението да намалява. "Мислим, че и за нашия продукт ще има място. Ще му трябва време, за да стигне до хората. Ще търсим начин да го направим по-достъпен и да информираме хората за него. Имаме идеята да организираме ден на отворените врати, за да видят потребителите какво правим и да проследят целия процес по производството", добавя Игнатов.

Инвестиция за upgrade

Игнатов, Борисов и Славков стартират AQUILE с личен капитал около 100 хил. лв. Признават, че сумата не им стига, за да изградят визия на продукта, която биха искали да предлагат на пазара, затова идва и инвестицията от Morningside Hill в размер от около 1 милион евро. Morningside Hill е един от фонд мениджърите към Фонда на фондовете, като разполага с общо 38.5 млн. евро, основно публичен капитал, за дялови рискови инвестиции.

Парите по инвестицията са насочени към изграждането на изцяло нова визия на снакса и автоматизирането на производството. "Сега отговорността ни е да оправдаем тази инвестиция. Идеята ни е да развиваме качествени, здравословни продукти и да разширим линията на по-късен етап, за да не се разпиляваме", обяснява Игнатов.

В момента екипът ремонтира базата си в Пловдив, където ще се намира и производството. Екипът се състои от петима души, като Борисов и Игнатов съвместно движат абсолютно всички процеси и вземат решения относно развитието на компанията заедно. Радослав Борисов отговаря за търговската част, Илия Славков се заема с производството и технологията, развитието на нови вкусове, а Игнатов ръководи организационните процеси във фирмата.

Планът на съдружниците е да пуснат Wingrain в търговската мрежа едва след направата на новата им машина за производство, основният крайъгълен камък в процеса. Ползвайки стара машина като прототип, в продължение на шест месеца инженер, нает от Игнатов и Борисов, проектира нов модел, който да автоматизира процеса на производство. "Целта е да се избегне човешкият фактор, доколкото може", казва Игнатов. Според него така е по-малка вероятността от допускане на грешки.

Проблемът е, че към този момент машината все още не е направена, а се крият и допълнителни рискове, защото на пазара няма такава. Компанията води преговори с няколко потенциални производителя, които да я изработят. Игнатов казва, че много фирми са се отказали да се ангажират със създаването на машината за печен снакс, а за някои просто е било непосилно технически. "Машината е иновативна, защото точно такава на пазара няма. Има много малки детайли, които са специфични. Планът е капацитетът на производство да е около 650 кг за 8-часова смяна."

Докато машина все още няма, Игнатов и Борисов не могат да обявят официален срок, в който ще пуснат Wingrain на пазара. За момента погледът им е насочен към декември за начало на производството на пълни обороти и януари за дебют в магазините - с първоначален фокус върху малките обекти, а не към супермаркетите, които са цел за по-напред в бъдещето. Всичко това, разбира се, зависи от навременната направа. През последната година съдружниците разбират, че трябва да се научат да работят със закъсненията заради корона кризата. Затова са подготвени за допълнителни закъснения и пестеливи с обещанията за срокове.

В бъдеще съдружниците търсят и разрастване на други пазари, като Германия и Австрия, а наскоро се е появил и потенциален партньор за съвместна работа в САЩ. Конкретни преговори обаче все още не са започнати, защото всичко зависи от изработката на новата машина.

Какво различава Wingrain от останалите здравословни снаксове на пазара?

Радослав Борисов: Освен че всички съставки в продукта ни са изцяло естествени и набавени от български доставчици, различното при нас е това, че видът и вкусът му позволяват той да се използва и в ресторантьорския бранш - като канапе, декорация. Смятаме това за голямо предимство, защото продуктът ни не е просто снакс за пред телевизора.

Каква е ролята на Morninside Hill като ваш инвеститор и съдружник?

Иван Игнатов: В началото седнахме и обсъдихме изискванията им какво трябва да покрием и да направим, за да сме от интерес за тях. Досега сме работили съвместно през целия процес - промяна на визията на продукта, модернизирането на базата ни и изработката на новата машина. Работим изключително добре с фонда. Предишният ни опит с кандидатстване за финансиране по различни програми бе силно негативен, но сега далеч не е така. Това ни радва, защото ни убеждава, че в България има хора, които си разбират от работата и могат да работят професионално.
Темата накратко
  • Иван Игнатов, Радослав Борисов и Илия Славков създават компанията AQUILE, която произвежда здравословни снаксове
  • Компанията вече получи инвестиция от фонда Morningside Hill - около 1 млн. евро
  • Продуктите с бранда Wingrain ще се появят на българския пазар в началото на 2022 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


2 коментара
  • 1
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Надявам се искрено да се провалят до гадно дъно и да продължат да копаят надолу... след тази немаркирана реклама/адверториал....
    Нека си сложат и дъгата по оковките, за се знай... кой трябва да си купува гадните снагсове....
    И да откраднат на децата дъгата... тя е за ЛГБТПЗН... не за некви хм... еко?..
    Можете ли да ни отървете от вас?... не?
    А аз ИМАМ АДБЛОКЕР!

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Кое го прави здравословно всъщност? Защото много са ми смешни как се лепи този етикет на печени чипове и сурови барчета, а вътре калориите са същите като при конвенционалните продукти. Изчанчените вкусове не го прави само по себе си по-добър. Спортът е здраве, оризово брашно с куркума не е ясно. Затова е трябвало да ги питате за калориите.
    Също така, трябваше да ги питате за очакваните маржовете. Защото бариерата за влизане не е голяма и вече има немалко такива продукти. А потребителите на такива продукти не са чак толкова много.
    Трето, сега истинските иновации в хранителната индустрия са насочени към растителни заместители на месото. Ако има нещо такова в България, това би било интересно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладък път

Сладък път