Бар зад Kanaal-а

Основателите на Kanaal Антония и Любомир Чонос

Бар зад Kanaal-а

През февруари барът за крафт бира става двойно по-голям и се превръща и в дневно заведение

6257 прочитания

Основателите на Kanaal Антония и Любомир Чонос

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • През 2011 г. Антония и Любомир Чонос отварят първия бар за крафт бира в България Kanaal.
  • Барът вече отдава под наем и места за работни срещи или дистанционна работа.

Бирата често е възприемана като евтино, бързо питие, което не изисква особена настройка или специална среда за консумация. Станалата популярна през последните години крафт бира обаче все повече променя имиджа на слабоалкохолната напитка. Специалните методи за приготвяне, увеличаващите се вариации от вкусове и видове създадоха общности от ценители на крафт бирата и специализирани места, където тя се предлага.

Вдъхновени от новата бирена вълна, преди десет години Любомир и Антония Чонос решават да основат първия тематичен бар за крафт бира. Kanaal е познат на софийската публика и вече има своя изградена аудитория. Тази година обаче двамата предприемачи решават да разширят пространството и да го превърнат в двойно по-голям дневен бар, подходящ и за работни срещи. Основната идея обаче остана непроменена - Kanaal продължава да предлага десетки видове крафт бира.

Доайени в крафт бирената култура

Любомир и Антония Чонос се запознават с изкуството на крафт бирата преди повече от 20 години по време на пътуване до Холандия. Тогава и двамата работят в рекламна агенция, а идеята да имат собствен бар звучи повече като далечна мечта, отколкото като реална бизнес възможност. До 2010 г., когато Любомир Чонос пръв напуска работата си и двамата решават да рискуват и да отворят първия бар за крафт бира в България.

Избират логичното име Kanaal заради местоположението му - бул. "Мадрид" 2. Барът се намира в стара софийска къща собственост на семейството на Любомир Чонос, който на пазарен принцип наема помещението. "Тогава терминът "крафт бира" не беше познат в България. Стартирахме със селекция от различни бири, които внасяхме от различни държави в Европа", казва собственикът. За начало на бизнеса двамата предприемачи инвестират около 100 хил. лв. Барът започва като собственост между шестима души, като Антония и Любомир Чонос притежават мажоритарен дял. Като инвеститори влизат Иван Чонос, Добромир Джуров, Йордан Жечев и Светлан Станоев, който впоследствие излиза от бизнеса.

През първите две години в Kanaal работят само Антония и Любомир Чонос, които отговарят за обслужването на клиенти, поддръжка на мястото и дори за музикалната селекция. Във времето те поетапно разширяват бара със зимна и лятна градина. Това увеличава необходимостта от повече персонал и допълнителна инвестиция. Сега при тях работят още седем души, а инвестираната сума през годините минава 300 хил. лв.

От създаването му до момента Kanaal е предлагал над 5000 вида бира, но напоследък барът се фокусира върху продажбата на наливно пиво. "Имаме две стени с 38 отделни крана с бири и специална хладилна стая за съхранението им", допълва Чонос. Цените на крафт бирите пък започват от около 4 лв. и могат да достигнат 100 лв. за някои много редки бутилки.

Онлайн бар

През есента на 2019 г. предприемачите решават да поемат ново предизвикателство и да разширят бара, променяйки и концепцията му. Те теглят кредит, за да наемат и ремонтират съседното помещение от 80 кв. м., с което увеличават близо двойно площта на Kanaal. Няколко месеца по-късно обаче настъпва първият локдаун и Любомир и Антония Чонос са принудени да затворят.

"Като малък бизнес нямаме натрупани спестявания. Oцеляваме благодарение на ежедневната работа, а липсата й е равносилна на това да престанем да съществуваме", казва Любомир Чонос. Той допълва, че техният бизнес продукт не е бирата, а социалната среда, която предоставят на хората като място за комуникации. "Барът е място, където хората общуват, и това не може да се продава онлайн", допълва още.

Бар Kanaal вече е дневен бар, а част от него може да се наеме и като пространство за работа.

Въпреки това миналата година те се включват в кампания на платформата CloudCart, която създава електронен магазин на Kanaal. Барът пък се превръща в магазин, който продава крафт бира на гише. В онлайн пространството собствениците се фокусират върху продажбите на мърчандайз линия от дрехи и аксесоари и ваучери за бъдеща консумация в Kanaal. "Така връзката между приятелите на бара беше много силно заявена. Първият кризисен момент прескочихме благодарение на тях", казва Чонос. Алтернативните бизнес решения осигуряват на Kanaal едва 10% от обичайните им приходи през зимата на 2020 г.

През последните години оборотът на дружеството "Канаал" расте постоянно. През 2019 г. приходите са в размер на 341 хил. лв. и печалба от 39 хил. лв. В кризисната 2020 г. оборотите на бара намаляват с 26% до 252 хил. лв.

Ново място и услуги

Един от основните стимули на собствениците на бара през изминалата година е завършването на ремонта на новото пространство. По думите на Чонос то подобрява функционалността на Kanaal и би им осигурило възможност за повече приходи при нов локдаун. През февруари тази година предприемачите отварят разширението на бара и въпреки продължаващите тогава ограничения успяват да увеличат приходите си с близо 20%. "Новата част е оформена като дневен кафе-бар с изглед към улицата, откъдето минава голяма част от потока от хора", обяснява Любомир Чонос. Работното време също е променено - от 9 ч. сутринта до 1 ч. през нощта.

Ориентиран и към дневната аудитория, барът придобива и други нови функции. "Kanaal е подходящо място за работа през деня. Затова таргетираме пространството и за работни срещи и дистанционна работа, като осигуряваме и необходимата техника за презентации в комбинация с хубаво кафе и различни бири", казва собственикът. Цените варират в зависимост от необходимостите.

Миналата година собствениците изграждат кухня към бара и обособяват меню с храна, приготвена от гост-готвач. След локдауна в края на годината обаче кухнята преустановява работа. Идеята за такъв бизнес обаче остава и към момента Любомир и Антония Чонос търсят подходящ бизнес партньор, с когото да възобновят дейността й.

Според собственика на Kanaal предстоящият зимен сезон ще бъде по-успешен от миналия, защото новото място осигурява гъвкавост на бара и повече възможности за работа. "Оттук насетне ни чака такова бъдеще, каквото сме си постлали. Ако сме го направили добре, ако сме се реорганизирали добре, ще можем да посрещнем и следващите предизвикателства", казва в заключение Любомир Чонос.

Q/A

Откъде внасяте бирите и оперирате ли също като дистрибутори?

Имаме бири основно от Европа и САЩ. Внасяме сами част от тях, а други купуваме от доставчици. Около ⅓ от предложенията ни са български бири.

Преди години внасяхме по-големи количества с идеята да дистрибутираме като отделен бизнес. Сега обаче доставяме много малко на колеги и основно продаваме към клиенти на бара.

Каква част от клиентите ви посещават бара заради бирата?

Доста основна, въпреки че ние освен крафт бири винаги сме предлагали и други напитки. Имаме близо 20 различни вида джин например. За някои хора обаче пиенето на крафт бира е ежедневие, те не се интересуват от модите, а искат просто да изпият една качествена бира.

Как се променят предпочитанията на хората към бирата?

Колкото повече човек опознава крафт бирите, толкова повече се отваря към нови вкусове. Сега се пият силно охмелени и мътни бири, със силни аромати. Любопитно е, че през последните години се засили и интересът на клиентите към безалкохолните бири. На някои цените им достигат 16 лв. за малка бутилка.
Темата накратко
  • През 2011 г. Антония и Любомир Чонос отварят първия бар за крафт бира в България Kanaal.
  • Барът вече отдава под наем и места за работни срещи или дистанционна работа.

Бирата често е възприемана като евтино, бързо питие, което не изисква особена настройка или специална среда за консумация. Станалата популярна през последните години крафт бира обаче все повече променя имиджа на слабоалкохолната напитка. Специалните методи за приготвяне, увеличаващите се вариации от вкусове и видове създадоха общности от ценители на крафт бирата и специализирани места, където тя се предлага.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


3 коментара
  • 1
    uui431072113 avatar :-?
    uui431072113

    Бях там преди 2-3 седмици. Добро начинание. Имаше освен мен още 6-7 човека в 8 вечерта. Защо?
    Няколко неща:
    Цените са скандално високи. 250мл българска бира е около 5.00-6.50 лв. Вносната наливна беше до 19+лв за 400мл.
    Гадна музика - нещо между джаз и електроника.
    Неудобни пейки за сядане в градината. Като цяло мястото без атмосфера.

    Идеята е много добра, дано си вземат бележка и да оправят горното.
    Сега разчитат на хайпа сред ИТ-тата и тук-таме накой заблуден.

    Цените - цените: в Шотландия в крафт бира баровете цените са до 20-30% по-скъпи от нормалните бири. Напр: пинта за 4лири, но 1/2 пинта за 2.50 крафт бира.

    И за капак през 2010 в БГ е имало ~1000 човека, дето да знаят какво е крафт бира (аз не съм сред тях) и точно ~0 бг крафт бири.

  • 2
    kuj16193672411050349 avatar :-P
    Калина Попова

    До коментар [#] от "":

    ЧУДЕСНО

  • 3
    lyubopeace avatar :-|
    lyubopeace

    До коментар [#] от "":

    Винаги можете да си вземете туба бургаско и да отидете отсреща в парка,ще ви излезне под 1 лира


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал