Бирената стая на Tap Local

Барът Tap Local на Димитър Ангелов следва нетрадиционен бизнес модел, като предлага занаятчийска бира от един производител

Бирената стая на Tap Local

Димитър Ангелов произвежда крафт бира в домашни условия, но после превръща хобито си в бизнес

4108 прочитания

Барът Tap Local на Димитър Ангелов следва нетрадиционен бизнес модел, като предлага занаятчийска бира от един производител

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Димитър Ангелов произвежда крафт бира в домашни условия, но после превръща хобито си в бизнес.
  • В разгара на пандемията през 2020 г. основава бара Tap Local, където предлага пиво на Kazan Artizan.
  • Партньори в заведението стават Христо Цочев, който е собственикът на софийската пивоварна, и Марко Ихтияров.

Глобалните пивоварни гиганти определено държат лъвския пай от пазара, но крафт бирата вече далеч не е просто бутиково украшение. И като ръстове, и като лоялност на потребителите, и дори като маржове сегментът привлича интереса на клиенти и инвеститори. Резултатът е насищане на пазара с микропивоварни, все по-богат асортимент във веригите супермаркети и отваряне на специализирани места, на които се предлагат. Барове, където се сервира занаятчийското питие от различни производители в страната и чужбина, вече от години има в София и всички по-големи градове.

Въпреки многообразието и вече установената конкуренция Димитър Ангелов основава специализирания бар за крафт бира Tap Local в разгара на пандемията. Името му загатва неговия нетрадиционен бизнес модел - заведението предлага занаятчийска бира от пивоварната на Kazan Artizan, разположена в село Бистрица, в близост до столицата. По думите на предприемача Tap Local не е първото такова заведение в страната, но е първото в столицата, обвързано с конкретна пивоварна. По света идеята носи името taproom или бистро, в което производителят пласира своята продукция веднага. В общия случай този вид заведения се намират близо до пивоварната, така че напитката да се сервира прясна и да се запазят вкусовите й качества.

Проба, грешка, успех

Но историята започва няколко години по-рано. Ангелов работи като дизайнер, а преди това се занимава с озеленяване. За появата на бизнеса принос има негов приятел, който запалва интереса у него към занаятчийската бира. По това време информацията за производствения процес в домашни условия е оскъдна, но пък съществуват интернет форумите. Момчетата трупат информация от мрежата и се учат от опита на другите, докато в един момент решават да експериментират. Запасяват се с подръчни материали и варят в домашни условия. "От първия опит излезе течност, която беше много вкусна, но с лоша визия. Тогава се запитахме дали да се откажем. Направихме втори опит, който беше по-добър, и продължихме да произвеждаме бира вкъщи", споделя той.

С времето хобито на Ангелов става все по-амбициозно, а производството, макар у дома, по-мащабно. Съответно се нуждае и от повече суровини. Основните съставки, необходими за производството на слабоалкохолната напитка, са четири - хмел, малц, вода и мая, последната от които е ключова за ферментацията. Така по пътя на снабдяване с жизненоважните за ферментацията дрожди създава приятелства, някои от които се оказват решаващи за бъдещето на предприемача. Търсенето на бирена мая го среща с пивоварната "Диво пиво", от която черпи опит и надгражда производствения процес, а варенето в домашни условия - с Христо Цочев, пивовар на Kazan Artizan и негов бъдещ бизнес партньор.

Цочев е добре познат сред ценителите на крафт бира в столицата. Занимава се с пиво от 2018 г. и по думите на Ангелов превръща любителското варене на бира у дома в професия. Пътищата им се преплитат за пръв път преди три години на церемония по награждаване на пивовари, на която обменят опит как да подобрят процеса вкъщи. "У дома трябва да съумееш да направиш така, че температурата на ферментатора да е 20 градуса, за да е приятно на дрождите и да работят добре, а това е трудно да се поддържа", разказва Ангелов. Година по-късно обмислят отварянето на бар, който да се превърне в точка на предлагане на Kazan Artizan, а малко след това започват ремонтните дейности по вече наетото помещение в непосредствена близост до градинката на "Кристал".

С корона фалстарт

Ситуацията в края на същата година изглежда оптимистична и двамата не подозират, че нещата няма да се развият по план. Отварянето на Tap Local е планирано за 13 март 2020 г., но удря на камък - правителството обявява извънредно положение заради откритите първи случаи на коронавирус в страната. Предприемачите отлагат старта до месец май, когато властите обмислят разхлабване на мерките, и по примера на други заведения, които работят с площи на открито, отварят бара с непълен капацитет. "Имахме няколко активни месеца през лятото, след което отново ни затвориха. Сега започнахме работа през април, но се очаква да има нов локдаун, който не знаем до какво ще доведе", коментира Ангелов.

Зад бизнеса стои скромна сума собствен капитал. Ангелов, Цочев и третият им сътрудник в дружеството "Тап локал", Марко Ихтияров, финансират мястото със собствени средства. Екипът също е малък - тримата участват както в управлението, така и като персонал в заведението. Ангелов менажира компанията и отговаря за обслужването на клиенти, Цочев произвежда бирата и е собственик на пивоварната Kazan Artizan, а Ихтияров се грижи за кухнята. Дружеството понастоящем е на загуба, а за шестте активни месеца в периода 2020-2021 г. има около 4 хил. лева оборот, с които се самоиздържа.

Макар Tap Local да функционира отскоро, активният период на заведението се оказва успешен и носи приходи. "През месеците, в които работихме, получихме обратна връзка, критики, насоки какво може да се подобри. Запознахме се с нови хора, които станаха редовни клиенти, и това ни даде положителни емоции и стимул за нови начинания", казва Ангелов. За оцеляването на Tap Local особен принос имат наемодателите, които им правят отстъпка по време на локдауна.

Прясно и местно

Интересът към крафт бирите в България все още е висок, потвърждава собственикът. По думите му в страната се появяват нови и нови пивоварни, а почитателите на занаятчийската напитка вече разпознават различните видове бира. "Българинът е добре запознат със стилове като ALA, IPA и ги търси. Търси нещо още по-добро, което пък дава стимул на пивоварите да надграждат себе си и което е и целта на всяко едно начинание", казва той.

Капацитетът на Tap Local е ограничен, но има добра причина за това. Бирата се зарежда в неголеми количества и пивото на шестте крана се сменя непрекъснато, което запазва както вкусовите качества на напитката, така и допринася за богато разнообразие от стилове. Kazan Artizan има бири, които присъстват постоянно в асортимента, но експериментира често. Популярни и харесвани са бирите с плодов вкус, както и нетрадиционните предложения със завършек на кафе, манго и халапеньо, дори и с шоколад.

"След два месеца може да предложим съвсем друг стил бира, която да е нова за нас и за клиентите. Преживяването е положително както за бара, така и за пивоваря, но и за консуматора. По този начин разгръщаш и вкусовите си усещания и разбираш какво харесваш повече - дали по-хмелени бири, дали лагер бирите са ти страст и искаш да се занимаваш с тях и т.н.", коментира Ангелов. Вкусът им пък се допълва от мезета и предястия, приготвени от готвача Марко Ихтияров.

Макар концепцията за taproom да обвързва бара с Kazan Artizan, един от крановете е запазен за гост пивоварни. Представянето им пък се случва под формата на събитие с гост-готвачи, които приготвят нетрадиционни апетайзери и месни деликатеси. "Интересно е, когато организираме събитие с гостуващ готвач. Миналата година наш приятел, с когото се запознахме в бара, приготви чили кон карне в нашата кухня", допълва той.

Предизвикателство за бизнеса

Пандемията спъва не само отварянето на Tap Local, но влияе негативно и върху мотивацията на клиентите. "Хората се притесняват да идват. Едва през август се усети, че хората имат желание да излизат навън и да са по-освободени. Тази година пък имаха желанието и нуждата да излязат веднага и въпреки това се притесняват", коментира собственикът. Противоепидемичните мерки са предизвикателство за бизнеса, тъй като клиентите избягват да посещават закрити помещения, каквото е барът. За заведенията е трудно не само да оцеляват, но и да поддържат вниманието към себе си.

Настъпването на четвъртата вълна на коронавируса през есента обаче може да попречи развитието на Tap Local, ако мерките отново се затегнат. Ангелов се притеснява в каква насока ще поеме бизнесът. Предпазлив е и описва плановете си като "разпилени". "Не обичам да планирам, но винаги когато се споменават предстоящи затваряния, се потиска желанието да твориш. Предпочитам да изчакам и да видя какво ще се случи", казва собственикът. В близко бъдеще Tap Local планира да организира повече събития. Ако се стигне до локдаун обаче, барът ще трябва да бъде креативен и динамичен, което ще означава да експериментира с доставки по домовете, за да оцелее.

Q&A

Какво ви отличава от конкуренцията?

- От една страна, качеството на бирата. Безкомпромисното отношение към продукта също. Стараем се да не предлагаме нещо, което самите ние не харесваме. Също така прясната бира - пътят й от пивоварната дотук е много къс и това е нещо, което според мен е задължително. Всеки има различни предпочитания и е важно за един производител да отговаря на тях. Това е и плюсът на микро- и даже на нанопивоварните - че те могат да експериментират много по-често.

Как протича едно събитие в бара?

- Най-успешните от тях са свързани с храните - когато комбинираме интересна храна с различна бира. Според мен това е добре работещ механизъм, който е успешен както за нас, така и за клиентите. Когато има нови кулинарни идеи, обогатяваме и самите себе си - щом поканим нов човек в кухнята, той оставя нещо след себе си. Опитваме се да запазим тази енергия и да я съхраним за бъдеще.

Темата накратко
  • Димитър Ангелов произвежда крафт бира в домашни условия, но после превръща хобито си в бизнес.
  • В разгара на пандемията през 2020 г. основава бара Tap Local, където предлага пиво на Kazan Artizan.
  • Партньори в заведението стават Христо Цочев, който е собственикът на софийската пивоварна, и Марко Ихтияров.

Глобалните пивоварни гиганти определено държат лъвския пай от пазара, но крафт бирата вече далеч не е просто бутиково украшение. И като ръстове, и като лоялност на потребителите, и дори като маржове сегментът привлича интереса на клиенти и инвеститори. Резултатът е насищане на пазара с микропивоварни, все по-богат асортимент във веригите супермаркети и отваряне на специализирани места, на които се предлагат. Барове, където се сервира занаятчийското питие от различни производители в страната и чужбина, вече от години има в София и всички по-големи градове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал