Тийнейджъри предприемачи

На финала на учебната година стартъп курсистите представят идеите си пред жури от инвеститори. Но и се забавляват

Тийнейджъри предприемачи

Инициативата Teenovator среща гимназисти с хора от бизнеса, които ги запознават с основите на предприемачеството, и им помага да превърнат идеите си в успешен проект

6571 прочитания

На финала на учебната година стартъп курсистите представят идеите си пред жури от инвеститори. Но и се забавляват

© Иля Клишин


"Ако обучението по предприемачество започне в ранна възраст, то шансът на човек да се реализира в тази сфера е много по-голям. Дори и да не основе собствен бизнес, той може да стане успешен, защото е изградил умения, които са ценни във всяка една сфера на живота", казва Вероника Рачева, преподавател по педагогика в Софийския университет. Тя е и един от основателите на Teenovator - проект, който сближава ученици с хора от бизнеса и им помага да решават проблеми от лично и обществено значение, като основат свой собствен стартъп.

Teenovator стартира през учебната 2018/2019 г. по идея на фондация "Прознание". Изпълнителният й директор Михаил Баликов и основателят на Българския център за предприемачество Лари Бийл виждат липса на практически насочени програми в българските училища. Двамата са с богат опит в предприемачеството. Баликов е създател на платформа за онлайн обучение, а Бийл е инвестиционен мениджър с над 50 години опит в Силициевата долина, включително е бил и финансов съветник на Стив Джобс. Сега помага на млади предприемачи.

Ментори вместо учебници

"Умения се градят чрез опит. Идеята е да се даде шанс на тийнейджърите да преживеят този опит", разказва Рачева. Това е и причината Teenovator да не използва учебници. В рамките на програмата се създават стартъп клубове и ментори - хора с опит в бизнеса, които работят с ученици на възраст 16-18 години. Срещите с менторите се провеждат в рамките на два учебни часа всяка седмица под формата на извънкласна дейност. Тийнейджърите са любознателни и пълни с идеи, казва Рачева, а в очите на менторите припознават по-скоро приятели, отколкото учители. Ето защо предвидените 90 минути често не са достатъчни.

Всяко ново начинание е рисково, но за Teenovator първата учебна година се оказва успешна и в нея вземат участие над 50 ученици от четири столични училища. Гимназиите сформират клубове от по 15 души, на които се падат двама ментори. За да имат структура и рамка "часовете" по предприемачество, "Тийноватор" стартира с методиката на словенската Ustvarjalnik, разработена за обучение на млади предприемачи в гимназиален етап.

Менторите пък са с различен професионален бекграунд. "Всяка среща минава през определена тема от методиката, за да може всички да извървят един и същ път", обяснява Рачева. Учебната рамка е изградена така, че да надгражда постепенно тяхното ноу-хау. Започва с теми като как се стартира бизнес и какви бизнес модели съществуват, преминава през маркетингова стратегия и проучване на пазара и стига до решаване на казуси. Сред тях са например как да поддържат мотивацията на служителите и какво биха направили, ако някой реши да напусне.

Модели за подражание

Не е необходимо менторите да имат предишен преподавателски опит. Участието им е доброволно, а концепцията на Teenovator може да се определи като give in return - менторите предават своя опит на учениците и ги вдъхновяват да се занимават с бизнес, а те от своя страна се отблагодаряват с концепции за нови начинания. "Всички ментори преминават през специално обучение, което ги въвежда в програмата и има психологическа насоченост как се работи с тийнейджъри. Запознават се с Teenovator, запознават се помежду си, обсъждат случаи от практиката", разказва Зорница Миткова, съосновател и мениджър комуникации на инициативата.

Многообразието на участници от бизнеса гарантира обмен на идеи и обсъждане на реални казуси през призмата на различните позиции в една компания. През годините се включват популярни лица от софийската стартъп екосистема - основателят на Skaptoburger Ангел Иванов, създателят на пчеларския стартъп Pollenity, екипът зад споделеното пространство за учене StudyHUB, Гергана Стоичкова от Eleven Ventures, инвеститорът Николай Мартинов, учителят и предприемач Калин Радулов и др.

Разпределянето на менторите не е случайно, а се вземат предвид фактори като локация, свободно време на предприемачите, график на учениците и близки интереси. Важно е по възможност менторите да са и на по-млада възраст, за да се приемат като по-близки от тийнейджърите.

Промяна в плана

Инициативата става все по-популярна и през миналата учебна година в нея се включват над 200 ученици от цялата страна. Пандемията обаче не подминава Teenovator - екипите са принудени да продължат обучението електронно. Макар кризата да ограничава живия контакт, тя се оказва всъщност полезна за инициативата. Благодарение на онлайн обучението основателите установяват, че словенската методика не е съвсем актуална за българската реалност. Налага се програмата да бъде адаптирана не само към хибридна форма на обучение, но и към актуалния местен бизнес климат.

"Новата програма стъпва на опита от предишните години. Решихме да включим менторите в създаването на съдържание. Целта е учениците да придобият специфични знания как се работи в екип, как се създава една компания, как се презентира, както и да създадат контакти в бизнеса", казва Миткова. Понастоящем учебната рамка на Teenovator включва добри практики от Станфордския университет, а основателите получават обратна връзка от професори, които им помагат да развият "учебния план".

От идея до бизнес

Целта на Teenovator е да стимулира творческите възможности на учениците и да ги вдъхнови да бъдат предприемачи. А за да затвърдят наученото, те работят по създаването на собствен стартъп през учебната година. Първата стъпка към неговото разработване е т.нар. уикенд на идеите, който обичайно се случва около края на първия срок или в началото на втория. Дотогава менторите имат за задача да проучат основните идеи на учениците за обществото, средата, планетата и да ги мотивират да ги превърнат в стартъп идеи. След това клубовете се разделят на групи от по 5 души. Изработват сайт и бизнес стратегия, проучват пазара, като целта е да създадат завършен продукт или поне прототип.

В края на годината всички екипи от училищата се явяват на национално състезание и презентират идеите си пред жури от представители на инвестиционни фондове. Сред тях досега са били Vitosha Venture Partners, LAUNCHub Ventures, Brightcap Ventures и др. "Ние им даваме достъп до инвеститори и от тях зависи да се преборят за инвестиция, както и за шанс да участват в международно състезание", казва Зорница Миткова. Успешен пример е образователният стартъп от първия випуск на програмата Edubots, който получава 10 хил. евро свеж капитал от фонда Innovation Starter. Сред идеите, спечелили призови места на състезания, са стартъпи за сладолед без захар, приложение за локализация на изгубени туристи в планината и платформа за видеотрейлъри на книги.

Инициативата Teenovator е полезна не само за тийнейджърите, но и за работодателите. Тя дава перспектива на младите хора, че в България има поле за реализация. По думите на Зорница Миткова Teenovator е вдъхновил мнозина да следват бизнес администрация в страната и чужбина. "Контактът с менторите им даде перспектива, че тук има бъдеще. Много от учениците продължават да поддържат връзка с тях и до днес, като те вече са техни лични наставници", казва тя.

Q&A

Христомир Христов, ментор в

Teenovator

С какво се занимавате?

- В момента съм изпълнителен директор на българския стартъп "Бързи книги". Занимавам се и с търговия на сладолед, преподавам бизнес в два университета и подготвям стартъпи, така че да се изправят пред инвеститори. Най-силната ми страна са B2C бизнеси, както и разработването на различни модели за тях.

Какво е нужно за успешното реализиране на една бизнес идея?

- Подходящото време за стартиране, отдаден на идеята екип, адаптивност.

Какви бяха основните ви задачи в Teenovator и как протичат срещите с учениците?

- Основната ми цел като ментор на младежи е да открия силните и слабите страни на всеки. Няма "структура", по която ги обучавам. Разговорите често могат да ескалират от "как да създам MVP на продукта си" през "какъв подарък да купя на гаджето" до "скаран съм с нашите". Въпреки че през повечето време си говорим за бизнес, често се налага да говорим и за простичките неща в живота, които тогава изглеждат толкова "големи".

Какво спечелихте вие от участието си в проекта?

- Младежите ме държат up to date. Това е двустранен процес. Те учат от мен и аз от тях. Времето, в което живеем, е изключително динамично и комуникирайки с учениците, успявам много по-бързо да навляза в новата "мода", а това е важно за всеки бизнес. Когато видях колко полезен мога да бъда аз за тях, реших, че и аз ще си намеря ментор - едно от най-добрите решения в живота ми.

Защо този проект е важен?

- Защото дава възможност на тийнейджърите да се докоснат до света на бизнеса много рано. Това буквално им "отваря очите" и им дава преднина пред връстниците.

"Ако обучението по предприемачество започне в ранна възраст, то шансът на човек да се реализира в тази сфера е много по-голям. Дори и да не основе собствен бизнес, той може да стане успешен, защото е изградил умения, които са ценни във всяка една сфера на живота", казва Вероника Рачева, преподавател по педагогика в Софийския университет. Тя е и един от основателите на Teenovator - проект, който сближава ученици с хора от бизнеса и им помага да решават проблеми от лично и обществено значение, като основат свой собствен стартъп.

Teenovator стартира през учебната 2018/2019 г. по идея на фондация "Прознание". Изпълнителният й директор Михаил Баликов и основателят на Българския център за предприемачество Лари Бийл виждат липса на практически насочени програми в българските училища. Двамата са с богат опит в предприемачеството. Баликов е създател на платформа за онлайн обучение, а Бийл е инвестиционен мениджър с над 50 години опит в Силициевата долина, включително е бил и финансов съветник на Стив Джобс. Сега помага на млади предприемачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чаши за изяждане

Чаши за изяждане