Твоята кола е тяхна задача

Софийската компания "Авто иконом" предлага да замести собственика в грижата за автомобила.

Акционери в компанията: (от ляво надясно) Стоян Симов, Ангел Ангелов (Innovation Capital), Димитър Костов (Innovation Capital) и Емил Ставрев
Акционери в компанията: (от ляво надясно) Стоян Симов, Ангел Ангелов (Innovation Capital), Димитър Костов (Innovation Capital) и Емил Ставрев    ©  Цветелина Белутова
Акционери в компанията: (от ляво надясно) Стоян Симов, Ангел Ангелов (Innovation Capital), Димитър Костов (Innovation Capital) и Емил Ставрев
Акционери в компанията: (от ляво надясно) Стоян Симов, Ангел Ангелов (Innovation Capital), Димитър Костов (Innovation Capital) и Емил Ставрев    ©  Цветелина Белутова
  • Софийската компания "Авто иконом" предлага да замести собственика в грижата за автомобила.
  • Четири години след старта компанията получи 300 хил. евро финансиране от фонда "Иновейшън кепитъл" срещу 15% дял след първия транш.
  • Целта е продажба на франчайз права в целия свят.


Седем хиляди обслужени клиенти. Над 120 партньора - автосервизи, застрахователи, дилъри на автомобили, лизингови компании. Над 12 000 регистрирани потребители на приложението. Над 65 компании, които добавят услугите на "АвтоИконом" към пакета със социални придобивки за своите служители.

Това е числовата визитка на софийската компания "Авто иконом" четири години след началото. Фирмата предлага грижа за автомобила, без с това да се ангажира неговият собственик. В основата на името й е "иконом", т.е. доверен човек, на когото може да се разчита за колата. Това лято "Авто иконом", в която основни съдружници са Емил Ставрев, Тодор Гигилев и Стоян Симов, получи 300 хил. евро финансиране от фонда "Иновейшън кепитъл" за 15% дял след първия транш, за да разшири дейността си.

Услугата

"АвтоИконом" предлага обслужване и поддържане на автомобила, пътна помощ, годишен технически преглед, дори сервиз на климатик и автоключарски услуги. А с мобилното приложение потребителят има дигитална сервизна книжка и получава известия и информация за всичко по колата - изтичащи срокове за гражданска отговорност, автокаско, технически преглед, лизинг, шофьорска книжка и др.

"Няма значение дали става въпрос за смяна на гуми или на масло, за сложни ремонти или завеждане на щети. Ние сме насреща. Извикването на "АвтоИконом" става изключително лесно - с едно натискане на бутон от нашето мобилно приложение", обяснява Емил Ставрев.

След като е направена заявката чрез приложението (може и от сайта и телефон), координаторът на фирмата се свързва по телефона с потенциалния клиент, уточнява от какво точно се нуждае и връща обаждане за цената на услугата. Ако клиентът одобри офертата, се уговаря удобен за него ден и час и служебният автомобил на "АвтоИконом" пристига. Прави се снимка на колата на клиента, слагат се предпазни найлони на седалките, на волана, на скоростния лост. Изготвя се приемо-предавателен протокол, а собственикът издава пълномощно за управление на автомобила. Монтира се камера на предното стъкло, която позволява на притежателя да следи чрез компютъра или телефона си движението на колата. След всичко това служебният шофьор откарва автомобила до сервиза.

Услугата се извършва в оторизирани сервизи, с които "АвтоИконом" има сключен договор. "Заехме се да сложим ред в сервизната индустрия, като категоризираме всички сервизи в България и поддържаме актуален рейтинг на качеството им", обясняват от фирмата.

След приключване на работата по колата служебният шофьор я откарва до собственика й, отново в уговорения ден и час. Клиентът плаща на място в брой (има преносим касов апарат) или с карта (чрез наличен ПОС терминал). В случай на инцидент "АвтоИконом" поема разноските по ремонта и осигурява на собственика автомобил за временно ползване, обясняват съдружниците.

Цената на услугата по извозването до сервизите партньори е 44 лева, за хора с увреждания е безплатно, а компютърна диагностика на място струва 56 лева. Предлага се и годишен абонамент за 162 лева, който включва повече възможности.

"Мобилното приложение с дигитална сервизна книжка позволява на всеки да намери на едно място всички услуги, свързани с автомобила, лизинга, застраховката. Целта е всичко, свързано с автомобила, да бъде управлявано от един доставчик, на когото собственикът има доверие. Пробиваме път в пазара, като стандартизираме набора от услуги", обобщава Емил Ставрев.

Платформа за професионалисти

"АвтоИконом" предлагат и B2B услуги чрез своята облачна платформа CarsCentral - CRM система и маркетплейс, обединяваща доставчици на услуги за автомобила по цялата верига, на които се предоставя възможност да дигитализират бизнеса си. Чрез нея например сервизи могат да изградят собствена система за връзка с клиентите си.

"Разработената от екипа ни платформа е подходяща за автосервизи, дилъри на автомобили, пунктове за годишен технически преглед, застрахователи, брокери, лизингови компании, Rent-a-car дружества, транспортни компании, фирми с повече от един автомобил, които могат чрез нея да предложат своите услуги и да излязат и на световния пазар", обяснява Емил Ставрев.

След закупуване на лиценз съответният бизнес се включва в мобилното приложение и получава възможност да дигитализира, да предлага и да разшири своите услуги. Той получава индивидуален достъп и база данни до основната платформа на CarsCentral за комуникация с клиенти. Може да създаде и своя миниплатформа, на която да предлага собствени абонаментни услуги, да изгражда своя мрежа от партньори, дори да отдава лицензи на свои подизпълнители. Притежателят на лиценз има право на неограничени директни съобщения и имейли към собствените си клиенти, както и на една промоция годишно към всички клиенти на приложението.

Цената на лиценза започва от 50 до 450 лева, но има опция да се плаща 12.50 лв. само при поръчка чрез платформата.

"Ако Facebook е най-голямата новинарска мрежа без новини, Airbnb и Booking - най-големите платформи за имоти без собствени имоти, Uber - най-голямата автомобилна компания без собствени коли, ние искаме да сме най-голямата платформа за сервизиране на автомобили и услуги, без да сме сервиз, лизинг, рентакар или брокер", коментира Емил Ставрев. И уточнява, че компанията вече е продала шест лицензии.

Глобален бранд

Следващата цел на съдружниците е да наложат CarsCentral като глобален бранд и бизнес модел. Целта е да предоставят франчайз права на одобрени кандидати, които да приложат модела на "АвтоИконом" и в други градове в страната, както и в други държави.

"Първоначалната инвестиция за франчайз е минимална като сума, но самата дейност е обвързана с време и контакти. Получателите на франчайз права плащат първоначална такса плюс комисиона от направени поръчки през платформата. Условията за ползване ще са конкретни за съответната страна", уточни Емил Ставрев.

Емил Ставрев вярва в потенциала на идеята, тъй като според него CarsCentral е първата в света Car-as-a-service мобилна платформа. Услугата Car-as-a-service е глобална тенденция в автомобилния свят, при която срещу абонаментна такса клиентът поверява грижата за автомобила на своя доверен агент или доставчик.

Първият франчайз вече е факт - правата са закупени от компания във Варна. Има запитвания и от Норвегия и Канада.

Цената

От 2017 г. досега основателите са инвестирали в компанията и нейното развитие над 250 хил. евро като средства, усилия, ресурси, уточнява Емил Ставрев. Дванадесет програмисти, от които шестима на пълен работен ден, са работили над 5000 часа за разработка на платформата и приложенията.

Засега 2019 г. е най-добрата година за "АвтоИконом". Тогава компанията отчита 161 хил. лева приходи и 9000 лв. печалба. През пандемичната 2020 приходите спадат до 153 хил. лева, а фирмата излиза на загуба от 4000 лв. Очаква се финансовата инжекция от фонда "Иновейшън кепитъл" да помогне развитието на бизнеса.

Q&A

Емил Ставрев: Предстои разширяване на пазарите

Кое беше най-трудното в работата по изграждане на бизнес модела?

- Най-трудно беше преди ковид пандемията да говорим за дигитализация. Ковид обаче постави дигитализацията на първо място. Стана ясно, че бизнес, който е дал дигитална възможност на клиента си за услуги - ще успее. Някога получавахме интернет от един доставчик, мобилен телефон - от друг, стационарен телефон - от трети, кабелна телевизия - от четвърти. Сега всичко това се предоставя от един доставчик. Ние не искаме да изкупуваме по-малките, а да им дадем инструмент, с който да могат по дигитален път да комуникират със своите клиенти, да си разширяват портфолиото от услуги, да имат повече бизнес и клиенти.

Автоиндустрията е с най-голяма дупка в клиентското обслужване. Автомобилната компания Х произвежда, но няма глобален телефон, няма кол-център, комуникацията се поема от дилърите. Нашата платформа дава възможност за дигитализация на всички процеси, за разширяване на портфолиото по лесен и бърз начин. Абонирайки се за даден партньор, знаеш, че можеш да разчиташ на него. Приложението осигурява двупосочна дигитална комуникация с избрания партньор, дигитални оферти, дигитален приемо-предавателен протокол, дигитални работни карти, дигитален архив за всеки автомобил.

Какво предстои на компанията?

- Разширяване на пазарите ни с още повече партньори, включително и за франчайз, както в България, така и зад граница. Предстои дигитализация на още процеси и налагане на Car-as-a-service модела. Предстои ни също да разширяваме партньорството с автокъщи, с лизингови и рентакар компании, с банки, с платформи за разплащания.

Още от Капитал